ModdingWay.ir
بررسی موتورهای گرافیکی در دهه‌های مختلف | 4A Engine

بررسی موتورهای گرافیکی در دهه‌های مختلف | 4A Engine

مقالات و آموزش
با قسمت هفتم بررسی موتورهای گرافیکی در دهه‌های مختلف با شما هستیم و اینبار قراره نگاهی به موتور گرافیکی انحصاری استودیو 4A Games بندازیم، قدرت‌ها و ویژگی‌هاش رو زیر ذره بین قرار بدیم و نتیجه گیری کنیم که چرا با وجود انحصاری بودن این انجین، یکی از قدرتمند ترین موتور‌های گرافیکی حال حاضر صنعت گیمه.هدف بر اینه که لیست مقالات بررسی موتور‌های گرافیکی رو روز به روز بیشتر و پربارتر کنیم تا دایرت المعارف بزرگی از اطلاعات و ویژگی‌های مهم انجین‌های روز دنیا در اختیارتون قرار بگیره.با GM و بررسی موتور گرافیکی 4A Engine همراه باشید...



موتور 4A Engine یک میان افزار گرافیکی ساخته شده توسط شرکت 4A Games و THQ است که در سری بازی‌های Metro مورد استفاده ویژه‌ای قرار گرفته و می‌گیرi.این موتور در ورژن های قدیمی از Direct3D ‌APLs 9,10,11 استفاده می‌کرده و اخیرا با دریافت کردن یک بروزرسانی، از ورژن APLs 12 تکنولوژی Direct3D نیز بهره مند شد.همچنین در این موتور گرافیکی از OpenGL 3.2 هم پشتیبانی می‌کنه که بر کیفیت و قدرت بهره وری انجین اضافه می‌کنه.پشتیبانی از تکنولوژی‌های برتر شرکت Nvidia هم از ویژگی‌های بارز و مثبت دیگه این موتور گرافیکی هوشمند هست.این انجین از تکنولوژی ‌PhysX و 3D Vision شرکت Nvidia بهره می‌بره.این موتور گرافیکی در سال 2010 ساخته و برای اولین بار نیز در همین سال در بازی Metro 2033 مورد استفاده قرار گرفت.این موتور گرافیکی از پلتفرم‌های چندان متعدد و زیادی پشتیبانی نمی‌کنه.از بین این پلتفرم‌ها می‌توان به Microsoft Windows OS X ،Linux ،PS3 ،PS4 ،Xbox 360 ،Xbox One و Nintendo Switch اشاره کرد.در نتیجه این موتور گرافیکی فقط توانایی ساخت بازی روی پلتفرم‌های معروف و کاربردی چند سال اخیر رو داره...این موتور گرافیکی در کشور اوکراین ساخته و توسعه پیدا کرد.سازندگان این انجین افرادی بودن که از استودیو بازی سازی اوکراینی GSC Game World، سازنده سری بازی‌ ویدئویی ماندگار S.T.A.L.K.E.R به تازگی جدا شده بودن و قبل از عرضه شدن ‌S.T.A.L.K.E.R : Shadow of Chernobyl پروژه ساخت این موتور گرافیکی رو به اتمام رسوندن.آقایان Oles Shishkovtsov و Oleksandr Maksimchuk که پیش تر موتور X-Ray Engine را که در سری S.T.A.L.K.E.R مورد استفاده قرار گرفته بود ساخته بودن، ساخت این انجین رو هم به اتمام رسوندن.نکته جالب توجه اینه که خود انجین میتونه روی پلتفرم‌های PC ،PS3 و Xbox 360 ران و باز بشه! Shishkovtsov و همکارانش از پروژه ساخت S.T.A.L.K.E.R انصراف دادن چون این فرد معتقد بود موتور گرافیکی X-Ray Engine تاریخ مصرفش تموم شدست و ناشر بازی علاقه‌ای به استفاده از انجین جدیدی نداشت.
"عدم توانایی ذاتی اون انجین برای داشتن پردازش‌های چند رشته ای، مدل شبکه ای ضعیف و مستعد خطا، و همچنین مدیریت منابع و حافظه ای بسیار بد که هر نوع تلاش اضافی رو محدود می‌کنه و عدم توانایی در ساخت بازی برای کنسول های "نسل بعدی" همراه با آن اسکریپت نویسی مبتنی بر متن محدود، از جمله عواملیه که پروژه ساخت S.T.A.L.K.E.R رو برای ما سخت تر و سخت تر می‌کرد! "



این بازی به صورت چند رشته یا چند بافتی ساخته شده بود، به طوری که فقط پشتیبانی از تکنولوژی PhysX توانایی رندر چنین بافت‌هایی رو می‌داد.بدون هیچ پیش دستوری، اجازه می داد که کارها به صورت اتومات انجام بشه که برای کنترل فرآیند ساخت بازی مناسب نبود.هنگامی که تست بازی روی پلتفرم Xbox 360 انجام می‌شد فریم ریت بسیار بد 30 رو ثبت کرد که کاملا نشون میداد حرف‌های Shishkovtsov در خصوص منقضی شدن X-Ray Engine درست بود.ویژگی‌های مهمی بود که Shishkoctsov بعد از ساخت 4A Engine به آن اظهار داشت؛ اینکه معماری این موتور در سری GeForce 6 از RSX Reality Synthesizer در پلی استیشن 3 به طرز بی‌نظیری اثبات شده که در طول ساخت یک بازی کمک بی‌حد و اندازه‌ای به سازندگان می‌کنه.او همچنین اذعان کرد که در این موتور بسیاری از "چرخه های تلف شده" به فرآیند ساخت بازی بر‌میگرده.موتور می تونه از خط لوله سایه دار معوق استفاده کنه و برای عملکرد بیشتر از tesselation نیز بهره ببره.همچنین دارای HDR (کاملا با تغییر آبی)، بازتاب های واقعی، تصحیح رنگ، پیکسل فیلم و نویز هست و موتور همچنین از رندر های چند هسته ای هم پشتیبانی می کنه.عملکرد 4A Engine در ساخت بازی Metro 2033 در سال 2010، خارق‌العاده بود.بازی دارای مه شکن حجمی با دقت دو برابری PhysX، تیرگی اجسام، پراکندگی زیر سطح برای سایه های پوستی، نقشه برداری اختلاف منظر در تمام سطوح و جزئیات هندسی بیشتر با LOD کمتر بود.موتور با استفاده از PhysX از بسیاری از ویژگی ها مانند تخریب پذیری بالا، و شبیه سازی لباس و آب به صورت پیکسل به پیکسل بهره می‌برد که می تونه کاملا تحت تأثیر عوامل محیطی باشه و در هنگام بارون یا وزش باد تغییر کنه.صدا در موتور گرافیکی 4A Engine هم دارای موقعیت یابی سه بعدی بود.این عملکرد های موفق در بازی Metro Last Light و حتی ریمسترهای مترو حفظ شد.تا جایی که در سال 2019 بازی فوق‌العاده زیبا Metro Exodus از نهایت قدرت و توان این انجین استفاده کرد و یکی از بهترین گرافیک‌ و Visual های نسل هشتم رو به نمایش گذاشت.




همونطور که گفته شد موتور 4A Engine درواقع نسخه ارتقا یافته X-Ray Engine استفاده شده در فرانچایز S.T.A.L.K.E.R هست.به نوعی می‌شه ادعا کرد که سری Metro هم با الگو برداری از سری  S.T.A.L.K.E.R ساخته و عرضه شد.علاوه بر سه گانه مترو که شامل مترو لست لایت، مترو 2033 و مترو اکسدس میشه، برای ساخت بازی مستقل Arktika. 1 مصحول سال 2017 هم از این انجین استفاده شده.منتظر مقاله بعدی بررسی موتورهای گرافیکی باشید، اگه موتور معروفی می‌شناسید حتما تو کامنت‌ها معرفی کنید.حتی اگه سابقه استفاده از هرکدوم از موتورهای ذکر شده در مقالات اخیر رو دارید حتما تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بذارید.