ModdingWay.ir
نقد و بررسی بازی DOOM Eternal

نقد و بررسی بازی DOOM Eternal

مقالات و آموزش
DOOM Eternal به عنوان دنباله مستقیم ریبوت DOOM بهمون ثابت می‌کنه که شوترهای امروزی در مقایسه با این اثر حتی توان ایستادگی هم ندارند. Eternal به عنوان معجون جدید تیم id Software ظاهر می‌شه، معجونی که به بدنه بازی‌های شوتر تزریق شده و این صنعت رو یکبار دیگه به میدان نبرد بازی‌های ویدیویی می‌بره تا ثابت کنه تنها و تنها می‌تونه با پادزهری به نام DOOM به زندگی و رسالت خودش ادامه بده. Eternal تلفیقی از شلیک با اسلحه و سلاخی هست، یک تجربه خونین و ناب که هر چند سال یکبار اتفاق میوفته، درواقع اگر سری DOOM خصوصا Eternal رو به عنوان یک جهش و سطحی جدید برای شوترهای حال حاضر ندونیم، واقعا اشتباه کردیم. در ادامه با من و بررسی این اثر کمیاب همراه باشید.

داستان»

از بازی‌های قدیمی Doom تا ریبوت DOOM، هیچکدوم داستان خاصی نداشتن، نقطه کور این مجموعه در Eternal هم خودش رو حفظ کرده و قرار نیست در این عنوان سناریوی پیچیده و درگیرکننده‌ای رو شاهد باشید. Eternal یک تهدید بزرگ رو روایت می‌کنه، اینبار شیاطین و نیروهای اهریمنی به سیاره زمین حمله کرده و درحال قتل عام انسان‌ها هستند، DOOM Slayer پیش از انقراض نسل بشر برای نجاتشون اقدام می‌کنه، او باید سه کشیش جهنمی رو به همراه Khan Maykr از بین ببره. تیم سازنده سعی کرده بدنه داستان رو با اتصالاتی به گذشته محکم کنه، شاید در حد چند دقیقه ما می‌تونیم گذشته DOOM Slayer و تبدیل شدنش به این جلاد خشمگین رو ببینیم. بازی کمی روی شخصیت اصلی متمرکز شده، اینو می‌تونیم از کات‌سین‌هایی که گاهی اوقات روایت می‌شن بفهمیم، با اینحال این تلاش اونقدر که باید نتیجه نمی‌ده و واضحه که حتی سعی هم نشده تا این مهم به انجام برسه. داستان هیچ‌گاه اون چیزی نبوده که من به عنوان منتقد از این اثر بخوام، سناریو تنها بهانه‌ای برای خلق DOOM Eternal هست، با اینکه بازی داستان منسجمی نداره اما از خیلی عناوین که قصه پیچیده‌ای دارن نمره بیشتری داره.



 چیزی که داستان Eternal رو حداقل قابل‌تحمل می‌کنه، دیالوگ‌هایی هست که در وصف شخصیت DOOM Slayer می‌شنویم و این به گیمر احساس غرور می‌ده (!)، او یک تایتان نابود‌نشدنی‌ست که اراده‌اش سپر و خشمش شمشیری برای مقابله با شیاطینه. آنتاگونیست Eternal زنی به نام Khan Maykr، یک گونه خاص از موجودات فضایی هست که باعث ایجاد این جنگ بی‌پایان شده، او چندین بار در لحظات مختلف بازی همچون کات‌سین‌ها ظاهر می‌شه و دیالوگ‌هایی می‌گه اما حس خاصی به داستان منتقل نمی‌کنه. درکل همانطور که گفته شد انتظار یک قصه پیچیده نداشته باشین، از ابتدا تا انتهای Eternal مشخصه و شما نیازی ندارین که حتی درموردش فکر کنین چون بازی چنین فرصتی رو به شما نمی‌ده. اگه داستان بازی‌های براتون خیلی مهمه باید بگم که Eternal پاسخ صحیحی به شما نداده و سعی نمی‌کنه در این بخش شما رو راضی نگه داره چرا که در سایر بخش‌های بسیار درخشان‌تر ظاهر می‌شه.

گرافیک»

DOOM Eternal اولین بازی توسعه یافته با موتور گرافیکی id Tech 7 هست، یک انجین قدرتمند که برپایه رابط گرافیکی Vulkan به وجود اومده. id Tech 7 کار رو برای سازنده خیلی راحت کرده، چرا که کدنویسی‌ دیگه کار سختی نیست، از سویی این موتور گرافیکی محدودیت‌های نرخ فریم رو از بین برده، نسبت به id Tech 6 که تا 200 فریم افزایش پیدا می‌کرد، این انجین می‌تونه تا نرخ 1000 فریم برثانیه هم پیش بره، از سایر ویژگی‌های id Tech 7 می‌تونم به رندرینگ سریع‌تر و بافت‌های هندسی اشاره کنم. باید گفت که id Tech 7 در آزمون خودش موفق ظاهر شده، Eternal در قالب این موتور گرافیکی تونسته عملکرد خیلی خوبی داشته باشه. اصلی‌ترین شاخصه بازی سرعته، شما باید در برابر صدها دشمن که به صف شدن ایستادگی کنین و هرکدوم رو به روشی از بین ببرین، مطمئنا اگر از ورژن پایین‌تر id Tech برای این لحظات استفاده می‌شد بازی نمی‌تونست موفق عمل کنه و شکست می‌خورد اما این اتفاق به هیچ‌وجه رخ نداده و نسل جدید id Tech در Eternal مثل یک ماشین‌گان با هزاران گلوله عمل می‌کنه، همانقدر سریع و همانقدر قدرتمند. اصلی‌ترین نقطه قوت بازی در رندر کردن لحظات یافت می‌شه، شما می‌تونید مغز چند دشمن رو منفجر کنین، همانطور که درحال انجام این عمل هستین از اره‌ برقی استفاده کنید و بعدش یک نارنجک پرت کنید، درواقع شما کار رو برای id Tech 7 سخت نمی‌کنین چون این انجین اصلا بهشون اهمیت نمی‌ده و با اقتدار تمام این‌ها رو پردازش می‌کنه، همین مهم باعث شده تا همیشه در جریان بازی باشین و ریتم مراحل رو با شمارش هزارم ثانیه در دست بگیرید. مراحل بازی باورپذیرن، این مهم به لطف طراحی جزئیات محیطی و بافت‌ها انجام شده، با شلیک به دشمنان شما می‌تونید تکه تکه شدنشون رو تماشا کنید، از طرفی صدماتی که به دشمن می‌زنین به لطف طراحی عالی بافت‌ها کاملا مشهوده و یک قدم دیگه در ایجاد باورپذیری بر‌می‌داره.



 محیط‌ها در بازی از یک روند خاص استفاده می‌کنن که این باعث ترتیب‌گذاری برای مراحل شده، به این ترتیب شما از یک منطقه جنگی به یک مکان آرام، از مکان آرام به خارج از جو زمین و از سیاره‌ای دیگر به جهنم سفر خواهید کرد، این مهم تنوع محیطی رو در بازی شکل داده و شما از محیط‌های بسته تا باز رو شاهد هستین، برعکس DOOM، اینبار در Eternal هیچوقت خسته نمی‌شین. شاید اصلی‌ترین ایرادی که می‌تونیم به طراحی بازی بگیریم، استایلی هست که برای گرافیک تعریف شده، وقتی حرف از محیط‌های جهنمی می‌شه عمدتا آتش، مذاب و گدازه به ذهن میاد، این تعریف در DOOM به خوبی اجرا شد و مراحل جهنمی بازی از طراحی خوبی بهره‌مند بودن، چنین مسئله‌ای به خاطر استایل بازی اجرا شد اما در Eternal وضعیت فرق می‌کنه. به نظرم ترکیب کره زمین با جهنمی که شیاطین ایجاد کردن کمی متناقضه، این ترکیب درست شکل گرفته اما استایلش شبیه به DOOM نیست، همین موجب شده تا Eternal در ابتدا رنگ و رو رفته به چشم بیاد و اشتیاق 4 سال پیش رو نداشته باشه. در بخش هوش مصنوعی نیز نمی‌تونیم از بازی خورده‌ بگیریم، روند هوش مصنوعی در بازی کاملا مشخصه و دشمنان شما وظیفه دارن بهتون شلیک کنن و نابود بشن!



 در درجات سختی بالاتر این هدف برای دشمن کاملا مشخصه و اون‌ها به نیت کشتن شما به میدان نبرد میان، دشمنان شما به بازی سرعت می‌دن، ریتم مراحل دراختیار اوناست و شما باید فقط سرعت رو بسنجید، یکی از ایرادات بازی برمی‌گرده به ضربات تمام‌کننده‌ای که روی دشمن پیاده می‌شه، این حرکات به مرور تکراری می‌شن. از صحبت‌های بنده نتیجه می‌گیریم که در بخش گرافیک فنی اصلا مشکلی نیست، بازی در سرعت رندرینگ عالیه و مشکلاتی مثل باگ و گلیچ نداره. گرافیک هنری رو هم گفتیم، استایل بازی با تغییر یافتن ضربه دیده ولی حداقل ایده‌های تازه‌ای رو در طراحی مراحل خلق کرده که در DOOM ندیدیم. درکل گرافیک بازی عالی و بی‌نقصه، ایراد بزرگی در این بخش وجود نداره و همانطور که گفته شد id Tech 7 از آزمون خودش کاملا سربلند بیرون اومده. مطمئنا نسل بعد با این انجین در اختیار Bethesda خواهد بود چرا که موتور گرافیکی مذکور در اولین سنجشش موفق بوده.

گیم‌پلی»

از سال 1993 تا 2020، گیمرها فرانچایز Doom رو به عنوان پدر سبک شوتر شناخته و می‌شناسن، این ویژگی در ریبوت این سری هم حفظ شد، شلیک بی حد و مرز با اسلحه و مهماتی که هیچوقت تموم نمی‌شن، باعث شد تا یک شوتر آرکید به یاد ماندنی دوباره شکل بگیره، در سال 2016 شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که DOOM بتونه یک شوتر ناب باشه اما id Software ثابت کرد که فقط DOOM می‌تونه به بازی‌های شوتر جریان ببخشه، نه بتل‌رویال‌ها و چندنفره‌هایی که الان شاهدشون هستیم. اگر DOOM رو به عنوان یک راه تازه برای ارتباط با عناوین شوتر دیدین، پس بدونید که Eternal دقیقا همون راه رو می‌ره با این تفاوت که این اتصال از ارتباط می‌گذره و به اوج خودش می‌رسه، مثل شارژهای رایگانی که توی سیمکارت گوشی‌تون قرار می‌گیره. Eternal بر پایه همون گیم‌پلی 4 سال پیش شکل گرفته، شاید اگر تنها شوتینگ رو در بازی در نظر بگیریم این اثر دقیقا همون عنوان قبلیه اما با در نظر گرفتن تمام ابعادی که دراختیارمون قرار داره می‌فهمیم بازی مذکور تنها یک شوتر نیست. Eternal عناصر زیادی رو در مقایسه با قسمت قبلی در خود جا داده که بررسی‌شون قطعا شما رو برای تجربه این بازی هیجان‌انگیز آماده می‌کنه. بذارین بهتون بگم که گان‌پلی بازی هنوزم همانقدر لذت‌بخش، خشن و فوق‌العاده‌اس، با اینحال وقتی سه کلمه لذت‌بخش، خشن و فوق‌العاده‌ رو 10 برابر بیشتر کنین متوجه حرف من می‌شین، تیم سازنده با ساخت چندین اسلحه متنوع بزرگ و کوچک به قدری به شما لذت رو تزریق می‌کنه که اُوردوز می‌کنین. اما باید توجه کرد که در Eternal دیگه حرف از اسلحه و خونریزی به میان نمیاد، اینبار درمورد استراتژی حرف می‌زنیم، اگه در نسخه قبل مثل ببر بنگال همه رو ریز کردین بدونین که شیر جنگل منتظرتونه و باید برای کشتنش نقشه داشته باشین. اگر یادتون باشه در لحظات آغازین DOOM با یک کلت ساده بازی رو شروع می‌کردیم اما در Eternal با یک شاتگان تازه و از نو طراحی شده به سلاخی می‌پردازیم، همین نکته می‌تونه موضوع افزایش سرعت رو براتون شفاف‌سازی کنه. در مصاحبه با دست‌اندرکاران این اثر گفته شد که تعداد دشمنان در بازی خیلی بیشتر از قبل شده، خب این حرف کاملا درسته، روند پیشبرد مراحل به این شکله که شما باید در هر مرحله حداقل سه موج دشمن رو از بین ببرین، از موج یک تا سه تعداد دشمن‌ها از هر گونه بیشتر و بیشتر می‌شه تا جایی که حتی ممکنه مهمات تموم کنید و بازی رو ببازین و این چرخه رو 5 بار دیگه هم تکرار کنید.


 تعدد و سرعت دو عنصری هستن که این بازی به خوبی روشون تمرکز کرده، تعداد دشمنان بسیار زیاد شده، از سمت دیگه سرعت مراحل هم افزایش پیدا کرده و به لطف گرافیک بهینه‌ای که بازی داره روند مبارزات هم با سرعتی باورنکردنی انجام می‌شه. البته سرعت در بازی به لطف طراحی عالی مبارزات انجام گرفته، ابزارهایی به بخش مبارزات اضافه شده که بهتون اجازه می‌ده درکنار اسلحه به دست گرفتن بتونید آسیب‌های بیشتری به دسته‌های دشمن زده و کمتر خسارت ببینید، این ابزارها امکاناتی مثل فریز کردن، آتش زدن و قابلیت‌های کاربردی مثل جاخالی دادن هستند. گفتیم بازی به عناصر نسخه پیشین وفاداره این یعنی بروز کردن اسلحه و اضافه کردن ابزارها به سلاح هنوز هم وجود داره، چنین ویژگی در بازی باعث شده تا از سلاح‌ها و شلیک کردن باهاشون اصلا خسته نشین و به طور مداوم مراحل رو جلو ببرین، شما می‌تونین قدرت هر کدوم از آیتم‌هایی که به دست آوردین رو هم افزایش بدین. آپگریدها جدیدترین المان‌هایی هستن که به Eternal اضافه شدن، لباس کاراکتر DOOM Slayer با آیتمی به نام Rune قدرتمند ‌می‌شه، مهارت‌های شخصیت اصلی در بخش لباس ویژه به چند دسته تقسیم شده و شباهت‌هایی به بخش ارتقاء مهارت Watch Dogs داره، با جمع‌آوری Runeها می‌تونید کارهای مختلفی انجام بدین، دریافت آسیب کمتر و افزایش قدرت نارنجک از این ویژگی‌ها هستن. درکنار لباس مخصوص آیتم‌هایی برای سه بخش سلامتی، سپر و مهمات تعریف شده که با به دست آوردن و ثبت کردنشون می‌تونید این مقادیر رو افزایش بدین. جدا از سلاخی، شلیک و قصابی کردن، تیم سازنده پازل‌ها و موانع ساده‌ای برای بازی تعریف کرده، این پازل‌ها معمولا میان هر موج دشمن به وجود اومده و روند سرعتی بازی رو کاهش می‌دن تا مغز گیمر کمی استراحت کنه، DOOM Slayer برای حل کردن پازل‌ها می‌تونه شنا کنه، موانع بازی نیز برای گیمرها قدیمی یادآور بازی‌های چند نسل پیش مثل Mario و Sonic می‌شه و مطمئنا تجربه جالبی رو رقم می‌زنه، گفتیم که این عناصر روند تازه‌ای رو در بازی تعریف کرده و آنچه که پیش‌تر در DOOM دیدیم، در Eternal با روندی تازه و متفاوت می‌بینیم. برای مراحل بازی باید استراتژی تعیین کنید، دشمنان شما در بازی زیادن و هرکدوم به مرگبارترین شکل ممکن به سراغ شما میان تا از بین ببرنتون، برای این استراتژی شما سازنده چیزهای مختلفی تعریف کرده، تاب‌دهنده‌ها برای سرعت گرفتن و مبارزه هوایی و Speed Boosterها برای افزایش سرعت و پرتاب شدن به سمت دشمن.


 استراتژی باید به گونه‌ای شکل بگیره که هر حرکت شما بتونه یک نیازتون رو برطرف کنه، به لطف سازنده و تعریفات جدید در این قسمت شما می‌تونید با توانایی‌های متنوعی که دراختیار دارین، نیازهاتون رو تامین کنید. سازنده برای این کار حرکت جالبی انجام داده، Glory Killها که یکی از شاخصه‌های این سری به شمار می‌رن، برای بخش سلامتی کاربرد دارن، یعنی درصورتی که خط سلامتی شما درحال کم شدن بود با انجام یک Glory Kill می‌تونین سلامتی رو بازیابی کنید، در این بین کشتن با اره برقی معروف هم برای شما مهمات به ارمغان میاره که به شدت در بازی به کارتون میاد چرا که دسته‌های دشمن به قدری زیادن که براتون تیر و مهمات باقی نمی‌ذارن. دشمنان این نسخه چالش‌برانگیز شدن، طوری که می‌تونن باعث انصراف شما از ادامه بازی بشن، درجه سختی‌های بالا می‌تونه مراحل رو براتون طاقت‌فرسا کنه، وای به حال اینکه به Buff Totemها برسید. شخصیت DOOM Slayer حالا یک خانه امن برای خودش داره، او در این بخش می‌تونه آیتم‌هایی که جمع‌آوری کرده رو به کلسیونش اضافه کنه، از سویی این امکان وجود داره که Rune یا مقادیر بخش مهارت رو کشف کرده و ازشون استفاده کنید. بازی 13 مرحله مختلف داره که روی هم رفته 18 الی 22 ساعت از وقتتون رو اشغال می‌کنه، گیم‌پلی بازی با چیزهای مختلفی پر شده، شاید تمام ابعاد این بخش در مقاله جا نگرفته باشه اما درکل سعی شده تا همه‌چیز بررسی و نقد بشه. گیم‌پلی مطمئنا مهم‌ترین شاخصه Eternal به شمار می‌ره چرا که ساعت‌ها آدرنالین براتون خلق می‌کنه، تیم سازنده روی بازی به خوبی کار کرده و دست‌پختی با طعم غذاهای سلطنتی تحویل مخاطب داده. با اینحال شاید اصلی‌ترین ایراد گیم‌پلی وفاداری به نسخه قبلی بوده باشه، این مورد در طراحی دشمن‌ها دیده می‌شه، مکانیک‌های مشابه در بازی زیاده و باعث شده تا حسی مثل بخش گرافیک به وجود بیاد. Eternal به عنوان دنباله بازی DOOM چهار سال پیش با تمام وفاداری‌هاش تونست باز هم یک عنوان جدید باشه، از چالش‌هایی که سر راه گیمر قرار می‌گیره نباید غافل بشیم چرا که این قسمت کم‌نظیره، تعدد دشمن، تعدد اسلحه، گان‌پلی آشنا ولی بی‌نقص و کلی محتوای دیگه. این نسخه با تمرکز روی استایل بازی و استراتژی یک سر و گردن بالاتر از DOOM هستش.

موسیقی و صداگذاری»

در وصف موسیقی Eternal، تنها کاری که می‌تونید انجام بدین اینه که همین‌ الان یک نامه عاشقانه (تا یک حد مشخصی!) برای Mick Gordon بنویسین و اون رو به صورت الکترونیکی براش بفرستین. همچون نسخه‌های قبلی سبک موسیقی بازی Heavy Metal هست، با تمام احترام برای طرفداران این نوع موسیقی اما در حالت عادی برای من این سبک تنها سردرد به همراه داره اما موسیقی این عنوان بهم یاد داد تا از سبک Heavy Metal هم لذت ببرم، بدون‌ هیچ شکی موسیقی برای من در اولین جایگاه برای لذت بردن از بازی قرار داره، تمام هیجان، آدرنالین و استرس بازی در این قسمت نهفته‌اس. Mick Gordon با جمع‌آوری گروهی از مردان و زنان شاغل در سبک ‌Heavy Metal موفق شد آنچه که در ذهنش داشت رو ثبت کنه.



 پیش از این در DOOM موسیقی‌های او گوش ما رو نوازش کرد اما در این نسخه قطعا بار همه‌چیز روی دوش موسیقیه، این بخش هیجان‌ گیم‌پلی رو کامل می‌کنه و به گرافیک عظمت می‌بخشه. موسیقی بازی مکملی بر همه‌چیز هست و بدون‌شک دلیل لذت بردن از بازیه، از موسیقی که بگذریم صداگذاری بازی رو هم نباید نادیده بگیریم، قطعا بدون صداگذاری موسیقی بازی هم معنیش رو از دست می‌داد، صدای تکه تکه کردن دشمنان، قطع کردن اعضای بدنشون با اره برقی و شلیک کردن و پاشوندن مغزشون موسیقی بازی رو کامل می‌کنه و به نهایتش می‌رسونه. این اون چیزیه که Eternal رو جاودان می‌کنه، مطمئنا موسیقی ابتدایی بازی در گوش من برای همیشه تداعی می‌شه، پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان آلبوم موسیقی این اثر رو دریافت کرده و گوش بدین و البته ویدیوهایی از ساخت این بخش تماشا کنید تا با جادوی Mick Gordon استرالیایی و 34 ساله آشنا بشید.

قطعا DOOM Eternal می‌تونه بهترین شوتر برای این نسل باشه، در مقایسه با DOOM این نسخه تعاریف زیادی رو در خودش جا داده، موانع، پازل‌ها، تعدد دشمن، سرعت، چالش‌ها، موسیقی درجه یک و گرافیکی پرجزئیات. DOOM Eternal همه چیز رو به اوج می‌رسونه و در این اوج گرفتن بازیکن رو هم با خودش همراه می‌کنه.
 دوستان این مقاله هم به پایان رسید، امیدوارم از بررسی بازی DOOM Eternal لذت برده باشین، اگر انتقاد یا دیدگاهی درمورد این مقاله دارین حتما اون رو با من و کاربران سایت GM به اشتراک بذارید. تا مقاله بعدی همه‌تون رو به خدای بزرگ می‌سپرم. 

گرافیک بصری بی‌نظیر


قدرت id Tech 7 در رندرینگ لحظات بازی


گان‌پلی لذت‌بخش


تعدد دشمنان در مراحل


طراحی محیطی خوب


تغییر روند بازی و ایجاد استراتژی برای از بین بردن دشمن


افزایش سرعت مراحل با چند برابر شدن دشمنان


Buff Totemها!

داستان قابل‌ پیش‌بینی


Glory Killهای بعضا تکراری


وفاداری به نسخه پیشین باعث ایجاد دوگانگی در بازی شده