ModdingWay.ir
TOP 10 | بازی‌های خوبی که توسط منتقدان خراب شدند!

TOP 10 | بازی‌های خوبی که توسط منتقدان خراب شدند!

مقالات و آموزش
تا حالا شده یک اثر رو تجربه کنید و نهایت لذت رو ازش ببرید و بعدش با دیدن نمرات پایین بازی به شدت شوکه بشید؟ در گذشته تنها منتقدین رسمی بودن که ارزش خرید یک بازی رو با بک میانگینی به نام متاکریتیک تعیین می‌کردن. با پیشرفت استریمینگ بخش اعظمی از این کار بر بردوش استریمر، یوتیوبر و محتواسازان گیمینگ ما قرار گرفت. در این قسمت از TOP 10 می‌خوایم به ده‌تا از بهترین و لذت بخش‌ترین بازی‌های چند سال اخیر که در زمینه نقد و بررسی بهشون ظلم شد نگاهی بندازیم. بازی‌هایی که اگه توسط منتقدین تحویل گرفته می‌شدن به حال و روز مالی و کیفی حال حاضرشون دچار نمی‌شدن. با GM و ادامه این مقاله خواندنی همراه ما باشید...

توجه : تصور اینکه نظر منتقدین وبگاه متاکریتیک ارزشی نداره کاملا اشتباه و غیر منظقیه. هدف از نوشتن این مقاله زیر سوال بردن علم منتقدین متاکریتیک نیست و طبیعتا نظر اون‌ها بالاتر و حرفه‌ای تر از گیمر عام جامعه قلم‌داد می‌شه...

10- Ryse: Son of Rome

استودیو Microsoft نه تنها در ابتدای نسل بخش اعظمی از استودیو‌های تحت نظر خودش چون Epic Games و Bungie رو از دست داده بود، بلکه از نظر تعدد استودیوهای First Party با مشکل بزرگی روبرو شده بود. از اون طرف Sony با کوله‌باری از استودیو‌های فوق‌العاده چون Naughty Dog، Santa Monica یا Suker Punch وارد رقابت شده بود. این کمبود در برابر سونی موجب شد که شرکت Microsoft به فکر ساخت انحصاری‌های Second Party بیفته که در نسل هفت هم کم ازشون استفاده نکرده بود. نمونه‌ این بازی‌های انحصاری Second Party بازی Quantum Break هست که با همکاری با Remedy برای Xbox One و PC منتشر شد. یکی دیگه از این بازی‌های Second Party چیزی نبود جز Ryse: Son of Rome که توسط استودیو دوست داشتنی Crytek ساخته شد. اگه بخوام رزومه Crytek رو براتون شرح بدم، این شرکت خالق سری محبوب Crysis به حساب میاد. سبک بازی Ryse: Son of Roma در تمامی زمینه‌ها با سبک و تم سری Crysis در تضاد بود. بازی از زاویه دید سوم شخص دنبال می‌شد، اسلحه‌های گرم جاشونو به شمشیر، تیر و تبر دادن و زمان روایت بازی بجای آینده در گذشته و رم باستان جریان داشت. این عنوان در نوامبر 2013 به عنوان یکی از انحصاری‌های لانچ کنسول Xbox One منتشر و یک سال بعد، یعنی در سال 2014 برای کاربران PC هم در دسترس قرار گرفت. این بازی در سبک Hack and Slash دنبال می‌شد و شامل دایره عظیمی از کمبوها، فینیشرها و انیمیشن‌های مبارزه بود. اگه بخوایم در زمینه گرافیکی بازی رو نقد کنیم که هیچ ایرادی بهش وارد نیست. در سال 2013 در همون ابتدا ورود به نسل هشت بهتون قول میدم چنین گرافیکی در هیچ بازی مشاهده نمی‌کردید. قالب کلی داستان حول محوریت شخصیتی به نام Marius دنبال می‌شه که ارتش رم رو در برابر حملات بربرها رهبری می‌کنه. بخش اعظمی از روایت داستان بازی حول محوریت فلش بک‌ها و مرور خاطرات گذشته می‌گذره و همین داستان رو تاثیرگذار کرده. Marius کار خودش رو در ارتش رم در پست سرباز ساده شروع می‌کنه و برای انجام ماموریت به شهر آرام الکساندریا مهاجرت می‌کنه و در در ادامه خانوادش رو می‌بینه. داستان بازی از این به بعد به قدری شخصی و جذاب دنبال می‌شه که جز زمینه شخصیت پردازی کاراکترها نمی‌شه گفت که بازی روایت داستانی ضعیفی داره! این اثر به عنوان یک Hack and Slash از تعداد کمبوها و فینیشرهای مطلوبی بهره می‌بره؛ شاید به مرور زمان کمی تکراری بشه اما اونقدر آزار دهنده نیست که تجربه این بازی رو دچار مشکل کنه... بدون شک Ryse: Son of Roma یک بازی کامل و بدون نقص نبود، اما بنظرم آخرین ساخته استودیو Crytek لیاقتش از کسب متا 60 روی پلتفرم Xbox One بیشتر بود!



9 - The Surge

بازی The Surge در سبک اکشن-نقش آفرینی و تمی سولزلایک اولین بار در سال 2017 برای سه پلتفرم اصلی نسل هشت منتشر شد. سازنده بازی Deck13 Interactive و ناشرش شرکت تحسین شده Focus Home Interactive نام داشت. سری Dark Souls با انتشار سالیانشون تونستن زیر ژانری در صنعت گیم به نام سولزلایک به وجود بیارن که در صورت تحمل شکست‌ها، می‌تونه لذتی پایان ناپذیر برای گیمر باشه. تا قبل از The Surge، هربازی سولزبورنی که منتشر می‌شد در زمان گذشته جریان داشت و کسی جرئت انتقال تایم لاین بازی به زمان حال و آینده رو نداشت؛ با این وجود Deck13 Interactive چنین ریسکی رو انجام داد. بازی The Surge با نهایت ریزبینی سعی داشته تمامی المان‌ها و ویژگی‌های مثبت سری سولز رو به ارث ببره و انصافا در این راه موفق هم شده. بازی The Surge موسیقی لذن بخش، گیم‌پلی به شدت سرگرم کننده و گرافیکی قابل قبول داشت. بدون شک کمترین حق این بازی در کسب نمره، دریافت متا 80 توسط منتقدین بود. البته که متا 72 هم برای یک بازی AAA متا افتضاحی نیست، اما حقیقتا این اثر برخلاف جلب رضایت مخاطبین، نتونست نظر منتقدین رو به خودش جلب کنه. یکی از معدود بازی‌هایی که با الهام‌گیری از سبک سولزلایک تونستن کلمه Shortcut رو در بازیشون به صورت عملی تفهیم کنند همین بازیه. Shortcut در سری سولز به معنی اتصال جهان‌ها به شیوه‌ایه که گیمر اصلا انتظارش رو نمی‌کشه. چنین عملی رو تقریبا در سولزلایک‌های مشابه چون Ashen یا Nioh مشاهده نمی‌کردیم. شاید براتون جالب باشه که بدونید یکی دیگه از سولزلایک‌های ضعیف (از دید منتقدین) که Lords of the Fallen نام داره هم این Deck13 Interactive به همراه CI Games ساخته! نسخه دوم The Surge فقط و فقط به دلیل موفقیت تجاری این بازی ساخته شد؛ هرچند عملکردی مشابه نسخه اول به جا گذاشت. من حس می‌کنم کسایی که سه گانه Dark Souls رو تجربه کردن، اینکه زمان یک بازی سولزلایک به آینده تغییر کنه زیاد به مزاجشون خوش نیومد! اگه طرفدار سری سولز هستید اما نگرانید که آیا این عنوان می‌تونه شمارو راضی کنه یا نه، باید بهتون این قول رو بدم که از تجربه چندین و چند ساعته این بازی ضرری نخواهید دید. بدون شک The Surge از سولزلایک‌هایی به شمار میره که توسط قلم منتقدین به یک بازی بد تبدیل شده...



8 - Mad Max

بعد از انتشار فیلم Mad Max با بازی تام هاردی، بازیگری که اخیرا نقش Venom رو ایفا کرده بود، می‌شد انتظار داشت که بازی اقتباسی از این عنوان هم ساخته خواهد شد. البته قرار نبود این دو عنوان به صورت مکمل در یک زمان عرضه بشن اما با تمامی تفاسیر این اتفاق افتاد. شرکت دوست داشتنی Avalanche Studios وظیفه ساخت و Warner Bros وظیفه نشر بازی Mad Max رو برعهده داشت. بازی در سبک اکشن-نقش آفرینی و مبارزات اتومبیل‌رانی یا اصطلاحا Vehicular Combat جریان داشت. با اینکه به شخصه ارادتی به سری Just Cause ندارم و واقعا با هیچ کدوم از نسخه‌های این سری حال نمی‌کنم، اما می‌شه گفت Mad Max یک تجربه متفاوت و جذاب بود. این بازی در زمینه اوتومبیل‌رانی خودش به قدری جذاب بود که عناوین زیادی چون Rage 2 ازش الگوبرداری کردن. البته تمام تمرکز بازی روی ماشین جنگی نبود و مبارزات با پای پیاده بخش اعظمی از آدرنالین گیم‌پلی رو تشکیل می‌داد. بازی به عنوان یک شوتر سوم شخص، انواع و اقسام سلاح‌های سرد و گرم رو در اختیارتون قرار می‌داد تا دشمن‌هارو به هر نحوی که دوست داشتید تار و مار کنید! استفاده درست از دو قالب اصلی گیم‌پلی، یعنی پیاده و سوار، موجب شد بازی Mad Max به یکی از متنوع‌ترین عناوین نسل هشت تبدیل بشه. شاید براتون جالب باشه بدونید، تنوع پذیری که یکی از نقاط قوت بازی هست در بسیاری از نقد‌ها به نقطه ضعف بازی تبدیل شده. یکی از چیزهایی که در بازی Mad Max دوست داشتم، تنظیمات شخصی سازی بی‌نظیر ماشین جنگی بود. شما می‌تونستید علاوه بر ظاهر، تمامی سلاح‌های چسبیده به ماشین رو عوض کنید و غول جنگی مدنظر خودتونو بسازید. مطمئنا این جملرو زیاد شنیدید؛ اینکه گیم‌پلی مبارزات تن به تن Mad Max شباهت زیادی به سری Batman Arkham داره. من منکر این قضیه نمی‌شم، اما آیا موجب افت کیفیت بازی شده؟ اینکه خیلی از منتقدین این امر رو در نقاط ضعف بازی ذکر کرده جهالت محضه، چرا که الگوبرداری از این سبک نه تنها آسیبی به بازی نزده‌، بلکه گیم‌پلی زو زیباتر هم کرده. بازی Mad Max در زمینه‌های موسیقی، گرافیک و داستان هم یک عنوان تحسین شده به حساب میاد. متاسفانه متا 73 این بازی موجب شد این اثر نتونه اونطور که باید و شاید به بفروشه و احتمالا ساخت نسخه دوم این بازی با توجه به بازخوردهای نسخه اول منتفیه... هرگز تجربه این بازی دوست داشتنی رو از دست ندید، بدون شک تنها عنوان Avalanche Studios در نسل هشتم هست که ارزش تجربه داره!



7 - ‌Dead Space 3

پایان سری فضای مرده برخلاف شروعش چندان استوار و محکم نبود... آخرین نسخه Dead Space تا به امروز توسط شرکت Visceral Games ساخته شد. استودیویی که به لطف Electronic Arts دیگه در صنعت گیم وجود خارجی نداره! شرکت EA این بازی رو در فوریه سال 2013 برای Xbox 360، PS3 و PC منتشر کرد. من یادمه در اون سال دائما درحال باز و بسته کردن سایت متاکریتیک بودم تا نمرات 90 و 100 این بازی رو بخونم. اما انتظارم نتیجه عکس داد و متا این بازی به شکل عجیب و برخلاف دو نسخه قبل از خودش روی عدد 78 ثبت شد. قبل از پرداختن به دلایل کسب نمرات پایین توسط این بازی، بهتره نگاهی کلی به خود بازی و ویژگی‌های مثبتش داشته باشیم. همانند نسخه‌های دیگه Dead Space، روایات بازی در قرن 26ام میلادی جریان داره. انسان‌ها با دستکاری ستارگان به انرژی تمام نشدنی و ارزشمندی رسیدن. بجای استفاده شخصی، تیم دانشمندان خیلی زود متوجه شد که قدرت این عنصر توانایی زنده کردن موجودات مرده رو در اختیار داره. رئیس پروژه به سرعت این آزمایش رو متوقف کرد اما خیلی زود اطلاعات این پروژه عمومی شد. خود بازی در سال 2314 روایت می‌شه، جایی که فرقه و گروه‌های زیادی برای دزدین شیء مهمی بنام Codex به تکاپو افتادن. به طور کلی میشه گفت داستان Dead Space 3 بی‌نظیره و مثل همیشه مکملی عالی برای اتمسفر خفه و حس ترس دوست داشتنی سری Dead Space به شمار میره. با اینکه این بازی در شروف شروع نسل هشتم متشر و هیچ‌گاه برای نسل حاضر بهینه نشد، اما گرافیک این عنوان در سال 2013 بهترین در زمان خودش بود. موسیقی و صداگذاری بازی بدون شک در بین سه گانه Dead Space بهترین و گیم‌پلی پرجزئیات‌ترین در این سری به حساب میاد. حال این سوال پیش میاد که اگه بازی این همه ویژگی مثبت داره، پس چرا متا بازی انقدر کم شده؟ حقیقتا رسانه‌های معتبری که نقدشون همیشه ملاک بوده به بازی نمرات خوبی دادن. دو رسانه معتبری که من همیشه نقداشونو میخونم، یعنی Game Informer و Polygon به ترتیب امتیاز 9.75 و 9.5 رو برای این بازی ثبت کردن. Gamespot و IGN هردو تقریبا امتیاز 8 رو برای بازی ثبت کردن و این خودش تفاوت نظر وسیع منتقدین در تجربه بازی رو نشون میده. هرچی که بود این عنوان با روی بد منتقدین روبرو شد و نتونست اون پایان احتمالی و شکوه‌مندی که همه از Dead Space سراغ داشتن رقم بزنه. با تمامی این تفاسیر، بازی Dead Space 3 کماکان عنوانی ارزشمنده که تجربش به تمامی گیمرها و طرفداران ژانر ترس و بقا پیشنهاد می‌شه...



6 - Assassins Creed 3

اگه از من که یکی از طرفداران قدیمی سری Assassin's Creed به حساب میام بپرسن که سه نسخه برترت از این سری رو نام ببر، من بدون شک نام Assassin's Creed 3 رو در لیست قرار میدم. بازی Assassin's Creed 3 توسط Ubisoft Montreal ساخته و خود شرکت Ubisoft وظیفه نشرش رو برعهده گرفت. بعد از عرضه بازی نه چندان موفق و البته تکراری Assassin's Creed Revelation، نوبت به AC3 بود که سری رو به شکوه و عظمت سابقش برگردونه. بازی در نهایت روی Lead Platform نسل هفت یعنی Xbox 360 متا خوب 84 رو کسب کرد؛ اما به این چند دلیلی که در ادامه مقاله ذکر می‌کنم، توضیح میدم که چرا این اثر لایق متا 90 و بیشتر بود. داستان بازی  AC3 بدون شک یکی از پنج روایت برتر تاریخ سری کیش یک قاتل رو در اختیار داره. داستان درخصوص مردی بنام Heytham Kenway شروع می‌شه، کسی که در فرقه تمپلارها حضور داره و به نوعی رئیسشون هم به حساب میاد. Heytham در یکی از ماموریت‌هاش با دختری سرخ پوست که توسط ارتش بریتانیا به عنوان برده زندانی شده بروبرو می‌شه. با اولین نگاه، Heytham به این زن علاقمند می‌شه. حاصل ازوداج این دو فرد، پسری به نام Connor Kenway هست که از قضا شخصیت اصلی داستان Assassin's Creed 3 هم به شمار میره. Heytham به دلیل وفاداری عجیبی که به فرقه داره از بدو تولد فرزندش تا بزرگ شدن او هرگز به نزد خانواده بر نمی‌گرده و به دلیل اتفاقاتی که نمیخوام اسپویلی ازش صورت بدم کانر تبدیل به یک اساسین می‌شه... داستان بازی Assassin's Creed 3 بدون شک تلفیقی مناسب از خنده‌ها، اشک‌ها، درام‌ و کارماهای بی‌نظیره که بدون شک یکی از بهترین قصه‌های تاریخ سری رو براتون بازگو می‌کنه. در زمینه گرافیک، Assassin's Creed 3 در سال 2012 فراتر از گرافیک میانگین زمان خودش ظاهر می‌شه و نورپردازی و سایه زنی فرانسلی رو برای مخاطبش به نمایش می‌ذاره. اما بزرگ‌ترین نقطه قوت این بازی در طراحی گیم‌پلی هست. جایی که تقریبا پس از چهار نسخه با انقلابی در زمینه طراحی مبارزات و پارکور روبرو شدیم. بازی تقریبا یک تحول عظیم در سری بود. شاید فکر کنید Assassin's Creed Balck Flag برای اولین بار مبارزات دریایی رو به سری آورد، اما باید بهتون بگم که AC3 برای اولین بار چنین ویژگی‌ رو به سری Assassin's Creed اضافه کرد. گیم‌پلی AC3 به طرزی جدید و روان بود که تا آخر نسل هفت همه بازی‌های AC تحت همین قالب طراحی شدن. بازی AC3 رو با پیش زمینه بهترین تجربه سال 2012 بازی کنید؛ بدون شک ازش لذت خواهید برد...



5 - Darksiders 3

 بعد از اعلام ورشکسته شدن استودیو THQ Nordic و خداحافظی تعداد زیادی از اعضای شرکت Gunfire Games، تقریبا همه از معرفی نسخه سوم Darksiders ناامید شده بودن. با این حال THQ Nordic تونست دوباره سرپا بشه و به کمک استودیو از نو ساخته شده Gunfire Games، بازی Darksiders 3 رو در سال 2018 عرضه کرد. کسب نمره متا 64 برای این عنوان یجورایی نهایت ظلم و ستم درخصوص این اثر بود! من فکر می‌کنم منتقدین فکر کردن که سری Darksiders یک فرانچایز افسانه‌ایه، یا چمیدونم شرکت Gunfire Games سال‌ها فرصت ساخت این پروژه در آرامش داشته؛ وگرنه با چنین توقع و انتظاری به سراغ نقد این بازی رفتن واقعا منطقی نیست. دو نسخه اول Darksiders به عنوان هک اند اسلش‌هایی با مکانیک‌های به شدت پرجزئیات تونستن عملکرد کیفی قابل قبولی توسط منتقدان به دست بیارن؛ اما باور کنید Darksiders اصلا The Last of Us و Gunfire Games اصلا Naughty Dog نبود که منتقدین تا این حد سطح انتظاراتشون در خصوص بازی رو بالا برده بودن. داستان بازی در خصوص سومین سوار آخرالزمان یعنی Fury دنبال می‌شه، سواری که نسبت به برادرانش کله شق‌تر و مغرورتر هست. بازی از بعد داستانی دقیقا به تازگی و خوشمزگی دو نسخه قبلی خودش هست و حتی در زمینه شخصیت پردازی هم از نظر من نقصی رو در خودش نمی‌بینه. گرافیک بازی شاید در سال 2018 فوق‌العاده و باورنکردنی نباشه اما در حد و اندازه‌های خودش چشم نوازه. اگه بخوام در خصوص گیم‌پلی بازی صحبت کنم می‌تونم اینطور برداشت کنم که این بازی تلفیق فوق‌العاده‌ای از تمامی ویژگی‌های مثبتیه که پیش‌تر در دو نسخه قبلی مشاهده کرده بودیم. این عنوان یک هک اند اسلش بی‌نظیر و بهترین تجربه مبارزه‌ای ممکن برای کساییه که نسخه‌های قبلی رو تجربه کردن. بخش اعظمی‌ از نقدهای منفی بازی درخصوص باگ و مشکلات فنی Darksiders 3 صورت گرفته، اما من از شما یک سوال دارم؛ آیا بازی‌هایی چون Skyrim و The Last of Us قدیسه هستن که با مشکلات فنی اعصاب خور کن، به شدت متعدد و افتضاح نمره کامل می‌گیرن؟ اگه بنابر باگ باشه، بازی Assassin's Creed Unity جز باگ می‌شه گفت بهترین نسخه نسل هشتی AC به حساب میاد اما انصاف بود که اون همه نمره به دلیل مشکلات فنی از بازی کم بشه؟ تقدس در هیچ زمینه‌ای خوب نیست و پرستیدن یک بازی در حوزه نقدنویسی گناهی نابخشودنی. این دقیقا اتفاقیه که برای Darksiders 3 افتاد و امیدوارم جو رسانه‌ای نتونه شمارو از تجربه این بازی سرگرم کننده و لذت بخش محروم کنه...



4 - Castlevania: Lords of the Shadow 2

اگه مقصری وجود داشته باشه که در نسل هشت هیچ نسخه‌ای از Castlevania یا حتی Silent Hill ندیدیم بدون شک منتقدین هستن! در سال 2010 بود که استودیو‌های Kojima Productions و Mercury Steam بعد از ده‌ها سال دوری، سری محبوب Castlevania رو احیا کردن. اگه مقاله بررسی سبک Metroidvania رو مطالعه نکردید باید بهتون بگم که آقای ایگاراشی با خلق اولین نسخه Castlevania تونست به همراه Metroid زیرژانر جدیدی در صنعت گیم یا نام Metroidvania خلق کنه. زاویه دوربین نسخه‌های کلاسیک این اثر دو بعدی بود و برای اولین بار در سال 2010 و با انتشار بازی Castlevania Lords of the Shadow، این سری به یک هک اند اسلش تماما سه بعدی و سوم شخص تبدیل شد. ریسک تیم سازنده جواب داد و رسانه‌ها و طرفداران از این بازی استقبال کردن. این تعریف و تمجید‌ها به قدری زیاد بود که مطابق پیش‌بینی‌ها نسخه دوم این بازی تحت نام Castlevania Lords of the Shadow 2 برای پلتفرم‌های نسل هفتی و PC منتشر شد. برخلاف نسخه قبلی نام Kojima Productions پشت ساخت این بازی نبود و تنها Mercury Steam وظیفه ساخت بازیو بر عهده داشت. بزارید یک چیزی رو رک بهتون بگم؛ بازی Castlevania Lords of the Shadow 2 بازی کم ایرادی نیست، اما حداقل میشه اینطور برداشت کرد که هیچ نقطه ضعف بیشتری نسبت به نسخه قبلی خودش نداشت. اگه نسخه اول موفق ظاهر شد، چرا نسخه دوم باید متا 63 رو در وبگاه متاکریتیک کسب می‌کرد؟ شاید به دلیل اینکه نام Kojima پشت ساخت بازی نبود همچین اتفاقی افتاد! شاید اگه نام شرکت Kojima Productions پشت پروژه ساخت این بازی هک می‌شد متا 63 جای خودشون به 80 میداد! ایراداتی که به محصول Konami در اون برهه زمانی وارد شد واقعا عجیب و غریب و باور نکردنی بودن. بعضی از رسانه‌ها به کلمه تکراری شدن بازی در طول زمان بسنده کرده، و بعضی هم بدون دلیل و منطق داستان و گرافیک بازی رو نقد می‌کردن. داستان بازی Castlevania Lords of the Shadow 2 مطابق نسخه‌های قبلی نبرد بین شکارچیان خون آشام و دراکولاها رو به نمایش می‌ذاره. داستانی که الحق و الانصاف جذاب و شنیدنیه. اگه دستم باز بود می‌توتستم این بازی رو در صدر لیستم قرار بدم، اما Hate رسانه نسبت به برخی بازی‌ها شدیدتر از آخرین نسخه Castlevania بود...



3 - Little Nightmares

بازی Little Nightmares بدون شک یکی از بهترین عناوین مستقلی هست که در نسل هشتم منتشر شده. شرکت Tarsier Studios به همراه ناشر محبوب Bandai Namco بازی Little Nightmares رو در سال 2017 برای سه پلتفرم اصلی نسل هشت منتشر کردن. داستان بازی درخصوص دختر بچه‌ای بنام Six روایت می‌شه، کاراکتری که با ژاکت بارانی زرد خودش در یک رویا عجیب و غریب از خواب بلند می‌شه. کاراکتری که تنها سلاحش در طول بازی چراغ قوش هست و باید برای رسیدن به جواب معمایی که در چه مکانی حضور داره تلاش کنه. بازی Little Nightmares در زمینه داستانی و خصوصا در بسته‌های الحاقی خودش تونست عملکرد موفقی رو به نمایش گذاشته و یک داستان نویسی خارق‌العاده به کمک Environment Story Telling خلق کنه. اما نقطه قوت اصلی این بازی در زمینه صداگذاری، موسیقی، گرافیک و صد البته گیم‌پلی و حس ترس بازی هست. بازی تمرکز خاصی روی معما و پازل داره و بازیکن باید اونارو با فکر و اندیشه زیاد به اتمام برسونه. بدون هیچ شکی بازی Little Nightmares تونست بدون توجه به نمره منتقدین نظر هزاران گیمر رو به سمت خودش جذب کنه و به همین خاطر هم هست که نسخه دومش هم اکنون در دست ساخت قرار داره. بازی Little Nightmares با کسب متا 78 روی PS4 تعجب همگانی گیمرهارو به سمت خودش همراه داشت. به شما توصیه می‌کنم به هیچ وجه تحت تاثیر جو رسانه‌ای پشت این اثر قرار نگیرید و یکی از ده بازی مستقل برتر نسل هشتم رو حتما تجربه کنید...



2 - ‌Mafia II

یکی از بیادماندنی‌ترین خاطرات بچگی گیمرهای ایرانی به دو نسخه اول سری Mafia برمی‌گرده. بازی که نسخه اولش تونست یکی از بهترین تجربه‌های ممکن رو در سال‌های نوستالژی بچگی برامون خلق کنه. چقدر خوشحالم که نسخه اول هم اکنون داره بازسازی می‌شه و قراره دوباره مارو به خوندن دفترچه خاطرات بچگیمون مجبور کنه. حمایت‌ها و بازخوردهای مثبت پشت بازی Mafia به قدری زیاد بود که استودیو Feral Interactive ساخت نسخه دوم این بازیو استارت زد و 2K Games سرانجام اونو در سال 2010 منتشر کرد. در همین حوالی که صحبت درخصوص بازی GTA IV داغ شده بود، بازی Mafia II منتشر شد. بازی Mafia II در زمان عرضه به قدری با استقبال هواداران روبرو شد که تقریبا در اون سال کسی سراغ GTA IV نمی‌رفت و همه مشغول تجربه Mafia II بودن. اما این عقیده در میان منتقدین در تضاد بود. نمیدونم چرا اما رسانه‌ها با وجود اینکه نسخه دوم Mafia داستانی شخصی و جذاب، گرافیکی قابل قبول و گیم‌پلی سرگرم کننده‌ای در اختیار داشت، زیاد Mafia II رو تحویل نگرفتن و متا عجیب و غریب 74 رو براش به ثبت رسوندن! به شخصه یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر رو پشت سایه GTA بودن می‌دونم. شاید اگه پسوند جانشین GTA برای این بازی هنگام انتشار جا نمیفتاد الان شاهد بازخوردهای کیفی به مراتب بهتری از سوی منتقدان بودیم. مشکل اینجاست که هیچ بازی نتونسته و نمی‌تونه حتی نزدیک به سطح و اندازه‌های GTA ظاهر بشه و انتظار رقابت با Grand Theft Auto از این بازی موجب برداشتی غلط از سمت گیمرها شد. سطح انتظارات به شدت بالا رفت و همین بود که Mafia II نتونست اونطور که باید و شاید ویژگی‌های مثبتش رو به نمایش بذاره. بدون شک دو نسخه اول Mafia ویژگی‌هایی به سبک شوتر مافیایی اضافه کردن که حتی GTA هم قادر به انجامش نبود، اما انتظار بی‌جا داشتن موجب شد چنین فاجعه‌ای رقم بخوره. بازی Mafia II به عبارتی تحت تاثیر گفته‌های رسانه قرار گرفت؛ دقیقا مشابه انحصاری نسل هفتم Sony تحت نام Killzone که با پسوند Halo Killer توسط سونی فن‌ها همراه شد اما حتی در استانداردهای شوتر نتونست ذره‌ای به سری Halo نزدیک بشه...



1 - Spec Ops: The Line

یچیزی رو بی تعارف بهتون میگم، بازی Spec Ops: The Line تنها بازی تاریخه که به واقع گرایانه‌ترین شکل ممکن ابعاد تاریک و ترسناک جنگ رو در قالب یک بازی به نمایش گذاشته. همین که سه استودیو مختلف وظیفه ساخت این بازی رو بر عهده گرفته بودن خودش سند محکمیه بر اینکه این بازی با چه دور اندیشی زیادی از سوی سازندگان همراه بود. استودیو‌های Yager Development ،Darkside Game Studios و Polygon Magic وظیفه ساخت و 2K Games وظیفه نشر بازی رو در سال 2012 برعهده داشتن. بدون شک بازی Spec Ops: The Line می‌تونه ده روایت برتر تاریخ صنعت گیم رو در اختیار داشته باشه چرا که داستانی به شدت تاثیرگذار، سنگین و عمیق داره. بازی در ژانر شوتر سوم شخص دنبال می‌شه و حتی در زمینه گیم‌پلی و گرافیک هم کم نقصه. گرافیک بیابان‌های دبی در سال 2012 در حد و اندازه‌ای بود که می‌تونست فراتر از زمان خودش ظاهر بشه. تصمیمات شما در داستان بازی Spec Ops: The Line تاثیرگذار هستن به طوری که بنابر کارهایی که در طول بازی انجام می‌دید چهار پایان مختلف برای شما در نظر گرفته شده. در خصوص صداگذاری بازی همین بس که اسطوره‌ای چون Nolan North در تیم صداگذاری بازی حضور داشته. این عنوان در نهایت نمره عجیب متا 77 رو از سمت منتقدین کسب کرد. شما دیگه تصویر کنید یک بازی چقدر باید از خودش ویژگی مثبت به نمایش بذاره تا نظر رسانه‌هارو جلب کنه؟ شاید حتی منتقدان به جز سری Bioshock به تمام بازی‌های 2K Games وسواسیت دارن! هرچیزی که هست یک جمله رو بدون تعارف میگم؛ بازی Spec Ops: The Line مظلوم‌ترین بازی خوب تاریخ هست به ظالمانه‌ترین شکل ممکن مورد حمله منتقدین قرار گرفت... حتی اگه لحظه‌ای هم از تجربه شاهکار شک دارید درنگ نکنید، Spec Ops: The Line برای شما ساخته شده...