آشنایی با اصطلاحات بازی‌های ویدیویی

آشنایی با اصطلاحات بازی‌های ویدیویی

مقالات و آموزش
هرجایی از دنیا که زندگی کنیم، درهر گوشه‌ای از کره‌زمین که سکونت داشته باشیم، در هر روستایی، شهری، کلان‌شهری، کشوری و در هر قاره‌ای که باشیم قطعا لهجه‌ها و زبان‌ها با یکدیگر فرق دارن، این تفاوت را اکثرا میتوان در اصطلاحات پیدا کرد، یعنی با اختصار و یا تلفظ یک کلمه و تغییر دادن مفهومِ آن میتوان یک زبان و یا یک لهجه نُو و جدید را به وجود آورد. در جهانِ بازی‌های ویدیویی یا بهتر بگوییم صنعت گیم، گیمرها نیز با تفاوت لهجه و زبان مواجه هستند و راه حلِ این مشکل به وجود آوردن اصطلاحات می‌باشد که باعث میشود دو طرف در یک بازی ویدیویی به سادگی بتوانند با یکدیگر صحبت داشته باشند. در دنیای امروزی همه چیز براساس مخفف‌ها پایه‌گذاری میشه، دنیای گیمرها نیز از این قاعده مستثنی نیست و کلی لغتِ منحصر به این صنعت وجود داره که خیلی از گیمرها باهاش آشنایی ندارن، ممکنه توی مقاله‌های متفاوتی صحبت از DLC و یا DRM پیش بیاد و من و شما ندونیم که این کلمات دقیقا چه معنی‌ای میده و در چه مواقعی ازشون استفاده میشه. در این مقاله قراره این لغات را با یکدیگر مطالعه کرده و معنا و مفهومِ اصلیشون رو به دست بیاریم. اگه میخواین درمورد این واژه‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید پس بنده رو برای مطالعه این بخش همراهی کنید.

دقت کنید که اصطلاحاتِ ذکر شده در این مقاله براساس حروف الفبای انگلیسی بوده و درصورت کمبود محتوا میتوان در قسمت دومی از این مقاله واژه‌های دیگری را نیز قرار داد، نکته بعدی نیز این هست که حدالامکان سعی شده که این لغات محور پلتفرم محبوبمون یعنی PC بچرخه و حرفی از کنسول این وسط زده نشه (گرچه زده میشه).

AAA: قطعا خیلی‌هاتون این کلمه رو شنیدید، Triple-A یا AAA به بازی‌هایی که بودجه‌های سنگین دارند و پیش‌بینی میشه که حداقل 1 میلیون واحد فروش داشته باشن گفته میشه، برای مثال از فرانچایز Call Of Duty یا Battlefield میشه به عنوان بازی‌های AAA یاد کرد. 

Abandonware: این لغت که در زبان فارسی با نام یتیم‌افزار شناخته میشود، در عرصه بازی‌های ویدیویی به معنای عنوانی قدیمی‌ست که از دوره فروشِ آن سال‌ها گذشته و با اعلام سازنده اکنون زمان آن فرا رسیده که گیمرها بدون پرداخت مبلغی و با لبخند روی صورت و خوشحالی به دانلود بازی بپردازند. البته سایت‌های قابل احترامی نیز وجود دارند که برای امرار معاش حتی از یتیم‌افزارها هم درآمد کسب میکنند، سایت GOG رو کم و بیش باید بشناسید، GOG برای کسب درآمد حتی از بازی‌های قدیمی که توسط سازنده به صورت مجانی برای دانلود قرار گرفتن هم پول درمیاره!

Achievement: گیمرهایی که یک بازی رو به صورت اورجینال تهیه میکنند از این موهبت برخوردارند و هربار که توی یک بازی یک حرکت خفن میزنن این امتیازها رو به دست میارن. دستاوردها یا همون اچیومنت‌ها به منظور ایجاد دسته بین گیمرها به وجود اومده تا بتونن خودشون رو با گیمرهای مختلف مورد قیاس قرار داده و از این طریق به خودشون افتخار کنن و بگن: پسر! من واقعا گیمر خفنیَم. دستاوردها در تمام بازی‌ها وجود داره و با انجام یک کار خاص به شما اعطا میشه، برای مثال در بازی Far Cry 3 یک اچیومنت‌ وجود داره که باید برای به دست آوردنش تا کفِ دریا شنا کنین و برگردین! این دستاودها هرکدوم یه اسمی دارن و همونطور که گفتم با انجام یک کارِ خاص و البته آسون تا سخت به دست میان و به اسمتون ثبت میشن.

Action: ژانر محبوب 99 درصد گیمرهای روی زمین! در سبک اکشن بازیکنان با رخدادهای مختلفی دست و پنجه نرم میکنن، تحرک در این بازی‌ها زیاده و موقعیت‌های تصمیم‌گیری متفاوتی نیز پیش روی گیمر قرار میگیره که باعث میشه این ژانر از این لحاظ به شدت محبوب واقع بشه و گیمرهای زیادی اون رو تجربه کنند. از مجموعه‌های Wolfenstein و DOOM میشه به عنوان سلاطین بازی‌های شوتر نام برد.

Adventure: سبک ماجراجویی یا همان ادونچر، یکی دیگر از ژانرهای بازی‌سازی‌ست کهوعناوین متفاوتی براساس این سبک به وجود آمده، میان بازی‌های ادونچر میتوان به مجموعه Tomb Raider اشاره کرد. از شاخصه‌های این سبک میشه به دنیاهای فانتزی که گاهی با سیستم انتخاب دیالوگ و گاهی نیز با لحظات احساسی غنی میشه، میتوان نام برد، این سبک عمدتا دارای پازل‌هایی دیوانه‌وار بوده و اکثر اوقات هم قیمت خریدشون بالاست.

AMD: مخفف عبارتِ Advanced Micro Devices، یک شرکت آمریکایی در زمینه ارائه کارت‌های گرافیکی میباشد که رقابت تنگاتنگ و جدی‌ای با رقیب دیرینه‌ش یعنی Nvidia دارد.

Aimbot: از Aimbot به عنوان یک چیت یا همون تقلب نام برده میشه، این نوع تقلب که اکثرا روی بازی‌های شوتر اعمال میشه برای گیمرهای ناتوانی خلق شده که قدرت هدف‌گیری ندارند پس درنتیجه دست به دامن این نرم‌افزار شده و به کمکش به صورت خودکار هدف‌گیری میکنن.

ARPG: یک ژانر کاربردی دیگر در دنیای بازی‌سازی، ARPG یا Action Role Playing Game به یکی از زیرشاخه‌های بازی‌های نقش‌آفرینی گفته میشه که در عین حال دارای چاشنی اکشن نیز هستن. مجموعه‌های متفاوتی از جمله The Witcher در این زمینه پایه‌ریزی شدن و راستش اکثر این عناوین نیز بازی‌هایی خوب هستن.

Autosave: به دایره گوشه صفحه نمایشتون که هربار یه مرحله‌ای از یک بازی رو رد میکنین میچرخه اُتوسِیو گفته میشه! این قابلیت دیگه شما رو از سِیو دستی راحت میکنه ولی خب بازی‌های زیادی هستن که برای ایجاد چالش همچنان از سیوِ دستی بهره میبرن. 

Avatar: کاراکتر مجازی یک گیمر در یک بازی رو آواتار میگن که خب اصولا قابلیت شخصی‌سازی داشته و توی عناوین نقش‌آفرینی اکثر اوقات زخم‌خورده‌ست و روی بدنش خالکوبی داره!

Beta: یکی از مراحل توسعه بازی‌ست، نسخه بتای یک بازی تحت نام نسخه‌ آزمایشی عرضه میشود و به منظور رفع مشکلات پیش از عرضه نسخه اصلی، منتشر میشه. بتا یک مرحله پس از نسخه آلفاست و مرحله بعد اون نیز Gold نام داره که به پایان توسعه یک بازی گفته میشه.

Boss: به غول‌ِ بازی گفته میشود، باس‌ها عمدتا از دشمنان شما یک سر و گردن بالاترند و برای شکستشون باید مدتی وقت بذارید. هر باسی در هر عنوانی یک نقطه ضعفی داره و شیوه‌ای برای کشتنش هست.

Buff: احتمالا این مورد برای اکثرتون پیش اومده که با استفاده از یک آیتمی برای مثلا 30 ثانیه شکست‌ناپذیر میشین و میتونین هرکاری بکنین، به این حالت Buff گفته میشه که این روزا در کمتر عنوانی اون رو میبینیم. درضمن اگه تحت تاثیر یک آیتم قرار بگیرید که عملکردتون رو کاهش بده با نام Debuff شناخته میشه.

Bullet Hell: به عناوینِ اکشنی که با طوفانی از گلوله، موشک، بمب، انفجار و سلاخی ازتون پذیرایی میکنن Bullet Hell گفته میشه، حالا اینکه چرا این وسط واژه Hell استفاده شده واقعا جای تفکر باقی میذاره چون این فضا برای یک گیمرِ اکشن‌دوست قطعا یه بهشته!

Cheese: به استراتژیِ جدیدی که برای یک بازی تعریف میشه Cheese گفته میشه، این استراتژی و نقشه‌ها اکثرا توسط گیمرها و مخاطبین یک بازی کشف میشن و سازنده در به وجود اومدن اون‌ها نقشِ خاصی نداره.

Checkpoint: همون چیزی که برای رسیدن بهش هزار بار میمیرید، چک‌پوینت‌ها درواقع همچون اُتوسِیو عمل میکنن ولی با این تفاوت که وقتی میمیرید مجبورین بازی رو از آخرین چک‌پوینت شروع کنید. 

Cooldown: این اصطلاح اصولا در بازی‌های نقش‌آفرینی کاربرد داشته و به زمانی گفته میشه که بازیکن با انجام حرکاتِ متفاوت میزان Stamina خود را خالی کرده باشه و منتظر باشه تا این میزان دوباره شارژ بشه.

Console: اگه اشتباه نکنم احتمالا تمام کاربرای این سایت با این وسیله خصومتی چیزی داشته باشن، اما جدا از شوخی کنسول به جعبه‌ای گفته میشه که میتونه با یه سخت‌افزارِ مشخص بازی‌های متفاوتی رو اجرا کنه، این جعبه قیمتش از یه کامپیوتر کمتره و با خریدش مدتی از خرج کردن برای PC فارغ میشین اما چه بسا که قدرت PC و کنسول باهم یکی نیست.

Cover System: سیستم کاورگیری این روزا توی اکثر بازی‌های سوم شخص دیده میشه، در این بازی‌ها شما میتونید ساعت‌ها وقتتون رو پشت یک تیکه سنگ بگذرونید درحالی که با نشونه گرفتن تفنگتون میتونید دشمن رو هدشات کنید. بازی‌های زیادی با این سیستمِ مهیج به بازار عرضه شدن ولی از پررنگ‌ترینِ این بازی‌ها میشه به مجموعه Gears Of War اشاره کرد که به خوبی از سیستم کاورگیری بهره برده.

Closed Beta: به بتایی که مدتی پس از عرضه خراب میکنه گفته میشه، سازنده با بستن نسخه بتا سعی میکنه تا مشکلاتِ اصلی بازیش رو هنگام عرضه نسخه اصلی برطرف کنه.

Cutting Edge: کلمه‌ای‌ست در وصف ابرکامپیوترهای دنیای گیم که هرکسی توانایی خریدش رو نداره اما خیلی‌ها توانایی اینو دارن که از خداوند یه Cutting Edge درخواست کنند. 

Cut Scene: پلانی از قسمت داستانیِ بازی‌ست که یکی از لحظات حساس بازی رو به نمایش میگذارد، این لحظات اغلب مواقع از بازی اصلی حذف میشن ولی حضورشون در بازی کاملا تاثیراتی مثبت رو به دنبال داره البته اگه از کارگردانی خوبی بهره ببره.

Difficulty Level: میزان سختیِ یک بازی رو مشخص میکنه و تقریبا توی تمام بازی‌های دنیا شاهدش هستیم، اصولا در بازی‌ها شاهد سه درجه سختی آسان، متوسط و سخت هستیم اما استودیوهای مختلف این روزا دست به ساخت درجات سختی متفاوتی میزنن که چالش بازی‌ها رو چندین برابر میکنه و به سختی میشه ازشون رد شد.

Double Jump: یک نقض بر قوانین فیزیک، این عنصر نیز در بازی‌های زیادی وجود داره که با کمک اون میتونین پَرش‌های بلند بزنید و بازی رو پیش ببرید.

DRM: مدیریت حقوقِ دیجیتالی، Digital Rights Management یا به اختصار DRM، یکی از راه حل‌های ناشرین بازی‌های ویدیویی‌ برای جلوگیری از دزدیده شدن بازیشون هستش که مدتی کارساز بوده و بعد از اون بازیشون کرک میشه.

Early Access: دسترسی زودهنگام یا Early Access یک شیوه تجاری برای کسب درآمد از بازی‌هاست، در این حالت یک سازنده نسخه آلفا یا بتای عنوانش رو تبدیل به یک نسخه کامل میکنه و با قیمتی پایین‌تر به گیمر میفروشه با این وعده که با بازخورد مخاطبین در آینده یک بازی کامل‌تر رو عرضه میکنه. 

Episodic: بازی‌هایی که به صورت سریالی و قسمت قسمت به بازار عرضه میشن رو در اصطلاح با نام بازی اپیزودیک میشناسیم. عناوین اپیزودیک این روزها جز عناوین محبوب بازار هستن، از بهترین بازی‌های اپیزودیک میتوان به سری The Walking Dead و The Wolf Among Us اشاره کرد که هر دو توسط استودیوی فوق‌العاده و البته تعطیل شده Telltale Games ساخته شدن. 

E-sports: اگر میخواین از استعدادتون در زمینه بازی‌های ویدیویی استفاده کنید و جایزه‌های هنگفتی ببرید قطعا حضور در مسابقات Electronic Sports بهتون پیشنهاد میشه. در این مسابقات که اکثر اوقات نیز بازی‌های آنلاین و چندنفره درونش جریان داره، گیمرها در قالب تیم‌هایی قدرتمند به انجام یک بازی واحد میپردازن و به این ترتیب سعی میکنن به جایزه اصلی برسن. این مسابقات به عنوان  یکی از مهم‌ترین مراسم‌ها در صنعت گِیم شناخته میشه و هر سال یکبار برگزار میشه. 

Emergent: واژه Emergent درواقع یک سبکِ نو در گیم‌پلی هست، ممکنه براتون پیش اومده باشه که طی انجام یک بازی اتفاق خاصی توی محیط رخ بده که برمیگرده به اتفاقات محیطی و به گفته خیلی‌ها سازنده در این زمینه دخالتی نداره ولی خب اینو باید تایید کنیم که دست سازنده نیز تو کاره. برای مثال تغییر ناگهانی Objective گیمر در بازی یکی از این نمونه‌هاست، عناوین Fallout 76 و DayZ از جمله بازی‌هایی هستند که از گیم‌پلی به سبک Emergent استفاده میکنند.

Escort Mission: ماموریت اسکورت در بازی‌ها به این معنی‌ست که شما باید از یک شخص یا یک وسیله تا وقتی که به مکانِ موردنظر میرسید محافظت کنید، این عنصر عموما در بازی‌های آنلاین و چندنفره استفاده میشه.

Exclusive: در لغتِ انگلیسی به معنای انحصاری‌ست و در صنعت گیم اشاره به بازی‌هایی دارد که صرفا جهت کسب درآمد بیشتر برای یک پلتفرم عرضه شده و در انحصار آن قرار دارد. 

Exploit: یک نوع چیت یا تقلب دیگر، Exploit یه شما توانایی استفاده از باگ را خواهد داد که به این ترتیب میتوانید بدون اینکه توسط سازنده بازی شناسایی شوید به سرعت خود را به سطح دلخواه برسانید اما خدا نکند که توسط سازنده شناسایی شوید (!) و اون‌موقع هست که از انجام بازی‌های آنلاین محروم خواهی شد. اما خب پیشنهاد من به شما اینه که بشینید عین آدم بازیتون رو جلو ببرید و فکر استفاده از چیت رو به سرتون نندازید! 


Fall Damage: میزان آسیبی که طی سقوط از یک ارتفاع مشخص به کاراکترتون وارد میشه رو Fall Damage صدا میزنند، اینجاست متوجه میشین سازنده بازی ازتون بدش میاد و هرکاری میکنه تا توی بازی شکست بخورید.

Field Of View: طی یک مقاله مفصل در مورد این قابلیت کُلی صحبت شد و پیشنهاد میکنم به اون مطلب مراجعه کنید.

Farming: یکی از سبک‌های غیرقابل تحمل در صنعت گیم که شما باید یک مزرعه رو اداره کنید و به جمع‌آوری یک آیتم مشخص و از بین بردن یک تهدیدِ مشخص بپردازید. خدا رو شکر این سبک خیلی وقته که راهش رو به بازی‌های موبایلی هموار کرده. 

Finished Game: ساخت یک بازی درحالت سنتیِ خودش سه مرحله مشخص داره، تیم سازنده برای ساخت بازیش ابتدا وارد مرحله آلفا میشه، سپس بعد از این مرحله و ضمن توسعه بهتر، بازی به بخش بتا میرسه که یک پیشرفت نسبت به مرحله آلفاست، بعد از اون نیز ساخت بازی تموم میشه که Finished Game واژه توصیف‌کننده این مورد هست اما خب راستش Finished Game واژه توصیف‌گر این مرحله نیست و در اصطلاح به بازی‌ای که توسعه‌ش به پایان رسیده‌ میگن که بازی Gold شده.

Fog Of War: قسمتی از میدانِ نبرد یا جهان بازی که توانایی دیدنش رو ندارید، این اصطلاح در بازی‌های استراتژی کاربرد بیشتری دارد.

Free To Play: یکی دیگه از شیوه‌های تجارت از طریق بازی‌های ویدیویی، در این حالت سازنده یک بازی آنلاین رو به صورت مجانی دراختیار گیمر قرار میده. شاید در ابتدا بگین جه عمل سخاوتمندانه‌ای اما اینطور نیست، سازنده از طریق عناصر بازی و با استفاده از حالت Pay To Win سعی میکنه تا شما رو مجبور کنه که به استفاده از کارت بانکی‌تون بپردازید.

Games For Windows Live: نرم‌افزار Games For Windows Live یکی از پلتفرم‌های ارائه خدمات برای بازی‌های آنلاین بود که در نسل هفت بازی‌های کامیپوتری مورد استفاده قرار میگرفت و بازیکنان میتونستن به صورت آنلاین به بازی بپردازن و یا به صورت صوتی با دوستانشون صحبت کنند. لازم به ذکره که این نرم‌افزار در دنیای کرکیِ بازی‌های ویدیویی کاربرد بسیاری داره و گاهی اوقات توسط افرادی که بازی‌های کرک شده بازی میکنن استفاده میشه.

Ghost: این موجودات پلید در بازی‌های ویدیویی خصوصا عناوین رِیسینگ نقشِ رقیب خیالی رو به عهده داشته و همیشه سعی میکنن تا از شما جلو بزنن، همونطور که گفتم واقعا موجودات کثیفی هستن!

God Game: یکی از ژانرهای قدیمی بازی‌های ویدیویی که در اون بازیکنان به عنوان قدرتِ برتر شناخته شده و به دنیای بازی حکومت میکنند، از بازی‌های معروفِ این سبک میشه به عنوان Dungeon Keeper و Populous اشاره کرد. جالب اینجاست که بدونید دیگه عناوین God Game به علت نیاز بازارِ گیم ساخته نمیشن و این سبک تقریبا منسوخ شده.

God Mode: یک چیتِ دیگه که در بازی‌های زیادی استفاده میشد و گیمرهای کهنه‌کار اکثرا باهاش آشنایی دارن، با استفاده از این تقلب قدرت شما به نهایت میرسید. برای مثال در نسخه‌های قدیمی بازی DOOM با تایپ کردن دو عبارت IDDQD و یا IDKFA میتونستید بازی رو به حالت God Mode ببرید و از خطراتی که جونتون رو تهدید میکرد در امان بمونید و درعوض دشمن رو سلاخی کنید. 

Griefer: در بازی‌های آنلاین کاربرد دارد، در اصطلاح به بازیکنانی که سرِ راه دیگران قرار میگیرند و مانع از پیشروی تیم میشوند و درنهایت از بازی به بیرون پرت میشن Griefer گفته میشه. 

Grinding: این واژه نیز در بازی‌های آنلاین کاربرد بیشتری دارد، Grinding در بازی‌های ویدیویی به ماموریت‌های تکراری گفته میشود که بازیکنان برای به دست آوردن امتیاز بیشتر و یا لِول‌‌آپ و... مجبور به انجامشان هستند. عده کثیری از گیمرها از این حالت خوششون نمیاد، به عبارتی این عنصر میتونه یه بازی بی‌نظیر رو به یک عنوان عذاب‌آور و بیهوده تبدیل کنه. 

Health Option: آیتمی که سلامتی بازیکن را بازیابی کرده و او را از پای مرگ به زندگی برمیگرداند. یکی از آیتم‌های پرکاربرد در گیم‌پلی بازی‌ها.

Immersive Sim: یکی از ژانرهای قدیمی در بازی‌های ویدیویی، هسته گیم‌پلی این عناوین براساس انتخاب بازیکنان شکل میگیره و خب اکثر این بازی‌ها نیز دیالوگ‌محور هستن. از بازی‌های شاخص در این سبک میشه به عناوین زیادی نیز اشاره کرد، از قدیمی‌‌ترین اون‌ها هم میشه از Deus EX (2000) نام برد.

Indie Game: بازی‌های ایندی یا مستقل را این روزها در هر سایتی، هر پلتفرمی و در خیلی از استودیوها میبینیم. بازی‌های ایندی عناوینِ کم‌خرجی هستن که اکثرا سرمایه آنچنانی نیاز ندارن و توسط استودیوهایی که به چند نفر محدود میشن ساخته و به بازار عرضه میشن. انتشار این عناوین ریسک بالایی داره چرا که اگه موفق نشید بازیتون ممکنه به هیچ عنوان محبوب نشه اما اگه قرار به موفقیت باشه فقط یک جرقه کافیه تا بتونید یه بازی پر درآمد رو بسازید.

Instance: بخشی از دنیای یک بازی چندنفره که فقط برای شما و هم‌تیمی‌هاتون تدارک دیده شده تا با خیال راحت به کشف اون قسمت بپردازید بدون اینکه شخصِ دیگری مزاحم کارتون بشه.

JRPG: یکی از زیرسبک‌های ژانر RPGست، Japanese Role Playing Game یا بازی نقش‌آفرینی ژاپنی همونطور که از نامش پیداست به عناوینی گفته میشه که عناصر و افسانه‌های ژاپنی در آن استفاده بشه. از عناوین محبوب و موفق JRPG میتوان به فرانچایزِ ریشه‌دارِ Final Fantasy اشاره کرد که از عناصر متفاوتی در گیم‌پلی بهره میبره.

Kill Streak: یکی از مفیدترین عناصر در بازی‌ها که درواقع بیشتر توی بازی‌های چندنفره شاهدش هستیم، هنگامی که در یک بازی چندنفره و در یک دست، تعدادِ زیادی از دشمنان رو از بین میبرید بازی برای تشویقِ شما بهتون یک آیتم خاص میده. مثلا اگه در یک دست از یک بازیِ چندنفره موفق به کشتن 10 نفر بشید بازی بهتون یک نارنجک میده که ازش استفاده کنید.

Lag: عذاب‌آورترین شاخصه یک اینترنت ضعیف، اصطلاح لَگ در بازی‌های آنلاین کاربرد داشته و هنگامی که اینترنتتون پینگ بالایی داره و موقع انجام بازی از همه عقب میمونید ازش استفاده میشه. علت لَگ ربطی به نرخ فِریم شما نداره و تمامش برمیگرده به اینترنتِ ضعیف.

Level: براساس روایاتی که قدمتشون به سالیانی پیش برمیگرده، لِوِل به مراحلِ یک بازی گفته میشه که برای روایت سناریو از آن‌ها استفاده میشه. این واژه در بازی‌های آنلاین کاملا تغییر میکنه و به میزانِ تخصص شما و سطحِ بازیتون برمیگرده که با یه لِوِل مشخص میشه. 

 Ludology: شاید در ابتدا فکر کنید با یک واژه با معنی سخت روبرو هستید اما باید بگم که Ludology به طور کلی به مفهومی گفته میشه که سازنده یک بازی با استفاده از اون سعی میکنه طیِ راهی که در بازی پیش گرفتید شما رو راهنمایی کنه. به طور خلاصه، Ludology یعنی سخنان راهنمای بازی.

Microtransaction: میکروترنسکشن یا سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای، یک سیستم تجاری برای کسب درآمد از هر طریقی‌ست، این سیستم در بازی‌های ویدیویی نیز وجود داره و سازنده برای درآمدزایی از طریق عناصرِ موجود در گیم‌پلی بازی سعی میکنه تا از این حالت استفاده کنه. اگه یادتون باشه من و شما در یک مقاله باهم راجع به این سیستم حرف‌های زیادی زدیم.



Mana: ممکنه اول با خودتون بگید یک برند ماکارونی توی این لیست چیکار میکنه (!) ولی باید بهتون بگم که اشتباه نکنید، Mana در بازی‌های نقش‌آفرینی کاربردی‌ست و به نواری گفته میشه که نیروی جادویی کاراکتر شما رو محدود به یک خطِ مشخص میکنه. برای مثال در بازی League Of Legends هر شخصیت یک نوارِ Mana داره و با انجام هر عمل جادویی از این نوار کم میشه.

Matchmaking: این اصطلاح در بازی‌های آنلاین کاربرد دارد، Matchmaking مانند سالن انتظارِ دندان‌پزشکی‌ست با این تفاوت که برای یک مبارزه آماده میشید و اعمالی همچون انتخاب اسلحه و کلاسِ کاراکتر رو انجام میدین، به این کار Matchmaking گفته میشه. 

Middleware: در بازی‌های ویدیویی به نرم‌افزارهای پشتیبانی گفته میشود که به منظور ارائه گرافیکی بهینه از آن‌ها استفاده شده، Havok و Nvidia Gameworks از این دسته میان‌افزارها هستند. در دانش کامپیوتر نیز میان‌افزار به قطعه‌ای گفته میشود که رابطه‌ای بین سخت‌افزار و نرم‌افزار ایجاد میکند.

Mob: به کاراکترهای غیرقابل کنترل (NPC) در بازی Mob گفته میشود، البته دشمنان شما در یک بازی نیز با نام Mob شناخته میشوند.

MOBA: مخففِ Multiplayer Online Battle Arena میباشید، در این بازی‌ها بازیکنان در قالبِ دو تیم مجزا سعی میکنند به قلمروی یکدیگر نفوذ کرده و آن را اِشغال کنند. مجموعه‌های Dota و League Of Legends از بزرگترین بازی‌های سبک MOBA هستند.

Mouselook: استفاده از ماوس برای تماشای محیط، شلیک و یا انجام هر عمل دیگری با استفاده از ماوس را Mouselook مینامند.

Multiple Endings: همان عنصری که بعد از اتمام بازی شروع به کاوش Youtube میکنید! پایان‌های چندگانه این روزها در بازی‌های زیادی خودنمایی میکند، سازنده برای روایت عمیق‌تر داستان از این عنصر استفاده میکند که عموما با سیستم انتخاب دیالوگ و یا تصمیم‌گیری ترکیب شده است. بازی‌های زیادی در این زمینه وجود دارند و از بهترینِ آن‌ها میتوان به مجموعه The Witcher اشاره کرد.

MMORPG: مخفف عبارتِ Massively Multiplayer Online Role Playing Game، یکی از محبوب‌ترین ژانرهای نقش‌آفرینیِ آنلاین که در آن بازیکنان به همراه دوستان و هم‌تیمی‌های خودشان وارد یک دنیای فانتزیِ بزرگ شده و به کاوش میپردازند.

Myst: یک بازی در سبک معمایی و پازل که در سال 1993 عرضه شد ولی به هیچ عنوان بهش توجه نشد.

Nerf: آیتمی که موجب کاهش سرعت بازیکن در بازی میشه، مخالف با کلمه Buff.

 Noob: میشه گفت 53 درصد گیمرهای نسلِ حاضر! این موجودات همواره در بازی‌های آنلاین حضور داشته و برای عذاب دادن‌ هم‌تیمی‌های خود آفریده شده‌اند. درواقع میتونید به گیمرهای گیجی که از کد تقلب استفاده میکنند هم نوب بگید.

NPC: مخففِ عبارت Non Player Character، به شخصیت‌های فرعی و غیرقابل بازی که با استفاده از هوش‌مصنوعی درون یک بازی هدایت میشن، گفته میشود.

Nvidia: نامِ یک شرکت آمریکایی پیشگام در زمینه ارائه کارت‌های گرافیکی و تکنولوژی‌های مرتبط به آن، رقیب سنتی و قسم خورده AMD که در زمینه‌هایی بهتر از این شرکت ظاهر شده.

Open World: به بازی‌هایی که آزادی عمل بسیار بالایی را در اختیار گیمر قرار میدن گفته میشه، در این بازی‌ها گیمر در یک دنیای بزرگ قرار میگیره که با ماموریت‌های اصلی، ماموریت‌های فرعی و وسایل نقلیه پر شده و میتونه مدت‌ها گیمر رو سرگرم کنه.

(Overpowered (OP: در بازی‌های ویدیویی، Overpowered یا OP به دشمن شما در بازی گفته میشه، منتها این دشمن از شما صدبرابر قوی تره و برای کشتنش هم باید بیش از 100 بار بمیرید تا موفق به از بین بردنش بشید.

Permadeath: یکی از عناصرِ جذاب و چالش‌برانگیز در بازی‌ها، قابلیت Permadeath به بازیکن یک فرصت برای جلو بردن بازی میده و هنگامی که بمیرید تمام اعمال شما درطول بازی از اول میاد و به عبارتی بازی دوباره آغاز میشه. عنوانِ بی‌نظیر Hellblade: Senua's Sacrifice از این قابلیت بهره میبرَد.

Persistent World: هدف از به وجود آوردن سبکِ Persistent World شبیه‌سازی دنیای واقعی در یک بازیِ ویدیویی میباشد به گونه‌ای که در این بازی‌ها جهانی که شما در آن ساکن هستید، دچار تغییراتی میشه. این بازی‌ها که عمدتا آنلاین هستند بیشتر برای موبایل عرضه میشن و از Pokemon Go میشه به عنوان بارزترین نمونه برای این دسته نام برد.  

Pixelbitching: این مکانیک در بازی‌های زیادی مورداستفاده قرار میگیره، هنگامی که در دنیای یک بازی مشغول به یافتن یک آیتم یا یک راز یا ایستراِگ میشید، به این عمل Pixelbitching گفته میشه. یک سری از بازی‌ها نیز وجود دارند که تا وقتی آیتم موردنظر رو پیدا نکنید نمیتونید بازی رو جلو ببرید، برای مثال بازی Machinarium، به خوبی از این مکانیکِ Pixelbitching به صورت اجباری استفاده میکنه.

Port: پورت کردن در دنیای بازی‌های ویدیویی به عاملی گفته میشود که با استفاده از آن میتوان یک بازی نسل پیش را با نسل حاضر سازگار کرد. برای مثال بازی Resident Evil 4 در ابتدا برای پلتفرم Game Cube عرضه شد، سپس به پلتفرم Play Station 2 پورت شد و درنهایت در سال 2007 پورت PC این بازی نیز عرضه شد که نسبت به نسخه PS2 از گرافیک بهتری برخوردار بود.

Procedural Generation: توانِ خلق یک دنیای وسیع، با استفاده از الگوریتم‌هایی مشخص به همراه آیتم‌های قابل استفاده در یک بازی رو به گونه‌ای که گیمر بتونه با سرهم کردن اون‌ها یک دنیای دیگر خلق کنه رو در اصطلاح Procedural Generation گویند. در این حالت شما میتونید یک جهانِ گسترده رو در حجمی بالغ بر نهایتا 5 گیگابایت قرار بدید، این روزها عناوینی همچون Minecraft و No Mans Sky از مِتُد Procedural Generation استفاده میکنند.

PvE: مخففِ عبارت Player VS Environment، بازیکنان در قالب یک تیم و در یک جهانِ آنلاین مقابل تهدیدات محیطی بازی و دشمنانی که با هوش مصنوعی کنترل میشن مقابله خواهند کرد. همونطور که گفتم عمدتا در بازی‌های آنلاین شاهد این عنصر هستیم و بازی‌های نظیر Destiny و Destiny 2 چنین مکانیزمی را ارائه میدن.

PvP: مخفف عبارت Player VS Player، همونطور که از اسمش معلومه در بازی‌های آنلاین کاربرد داشته و به مکانیزمی گفته میشه که در آن بازیکنان مقابل یکدیگر به مبارزه میپردازند. بازی‌های آنلاینِ حاضر همچون PUBG و Call Of Duty: Black Ops 4 از این قاعده استفاده میکنند.

Quest: دستوراتی که از طریق NPCهای بازی به شما داده میشه تا به انجام ماموریت بپردازید، این عنصر در بازی‌های زیادی وجود داره و عناوین اینچنینی از چیزی به اسم Level استفاده نمیکنند.

Quick Time Event: اکثر گیمرها این مکانیک رو در گیم‌پلی بازی‌ها دیدن و ممکنه اکثرتون نیز با نام QTE این مکانیک رو به خاطر بیارید. لحظات QTE بازیکن رو در یک لحظه مشخص شده قرار میده که باید یک عملِ از پیش تعیین شده رو انجام بده. برای مثال در بازی Dead Space هنگامی که زامبی‌ها شما رو میگیرن و سعی میکنن بکشنتون شما میتونید با زدن دکمه‌ای جلوی اون‌ها مقابله کنید و بازی رو پیش ببرید. لحظات QTE باعث افزایش هیجان در بازی میشه که به روایت هرچه جذاب‌ترِ بازی نیز کمک میکنه.

Replay Value: ارزش تکرار یا Replay Value شاخصه‌ای‌ست که نشان میدهد یک بازی ارزش تکرار دوباره پس از اتمام را دارد یا خیر. برای مثال بازی‌هایی همچون Mafia 2 و Fallout 4 از ارزش تکرار بالایی برخوردارند.

Real Time Strategy: زیرشاخه‌ای از سبک استراتژی‌ست که در آن بازیکن سعی میکند با ساخت موانعی از دسترسی دشمن به منابع مشخص شده جلوگیری نماید، مجموعه‌های Star Craft و Warcraft از جمله بازی‌هایی هستند که از این ژانر تبعیت میکنند.

Retrogaming: با گذشت نسل‌ها و تبدیل شدن بازی‌ها به عنوانی 3 بُعدی، دسته بازی‌های Retro به وجود آمد، این بازی‌ها، عناوینی هستند که همواره به خاطر داشتن گرافیک پیکسلی و حالت نوستالژیکی که ارائه میدهند زبانزد گیمرها بوده و خیلی‌ها رو مشغول به بازی میکنه. بازی AMID EVIL که به تازگی عرضه شده از نمونه‌های خوب در سبک Retro شناخته میشه.

Rocket Jumping: عملکردی مشابه با Double Jump دارد با این تفاوت که باید زیر پای خودتون یک موشک شلیک کنید تا به ارتفاع بالاتری برید، این مکانیک در بازی Quake به وجود اومد و به مرور معروف شد.

Rougelike: یک زیرشاخه دیگر برای سبک نقش‌آفرینی‌ست و طراحیِ مراحل درونش به صورت تصادفی و بدون ترتیبِ خاصی رخ میده، در این بازی‌ها از قانون Permadeath پیروی میشه، درجه سختی این بازی‌ها بیش از حد معموله.

Romance: یک سری تعاملات عاشقانه بین کاراکتر اصلی داستان بازی و یکی از NPCهای درون داستان، در این تعاملات رمانتیک دو نفر همواره همدیگر رو دوست داشته و سعی میکنن از هم محافظت کنند. سری The Witcher در ارائه تعاملات عاشقانه (بخوانید خیلی عاشقانه!) جز بهترین‌هاست.

RPG: سبک نقش‌آفرینی یا به اختصار Role Playing Game به همان ژانر بازی‌های رایانه‌ای گفته میشه که بازیکنان با یک شمشیر و یک کاراکتر همه فن حریف به کشف دنیای فانتزی بازیشون میپردازن که با آیتم‌های متفاوت، دشمن‌هایی با نژادهای مختلف و حتی اژدها باید دست و پنجه نرم کنن. فرانچایز The Elder Scrolls از مجموعه‌های معروف و محبوب در سبک نقش‌آفرینی هست.

Simulator: یک شوخی جدی با صنعت گیم! این دسته از عناوین قبلا بازی‌هایی بودن که مردم دوست داشتن تجربه‌شون کنن، مثلا شبیه‌ساز پرواز یا شبیه‌ساز مدیریت یک شهربازی اما الان این بازی‌ها به جاهای باریکی کشیده شدن که بهتره صحبتی ازشون نکنیم.

Season Pass: پیش از عرضه یک بازی، تیمِ سازنده اون عنوان یک پیشنهادِ مقرون به صرفه رو به مخاطب ارائه میکنه، با این حالت که مثلا با پرداخت 60 دلار شما میتونید علاوه بر خرید یک بازی از تمام محتویات دیجیتالی که برای این عنوان عرضه میشه اعم از DLC استفاده کنید، با همون پولی که پرداخت کردید. این پیشنهاد Season Pass نام دارد.

SLI: مخففِ عبارت Scalable Link Interface، یکی از تکنولوژی‌های مفیدِ شرکت Nvidiaست که با استفاده از آن میتوانید دو کارت گرافیک مشابه رو به هم اتصال داده و به قدرتی بهتر از آنچه در اختیار دارید دست پیدا کنید.

Sliding Block Puzzle: یکی از عناصری که میتونه در بازی‌های معمایی استفاده مفیدی داشته باشه، البته استفاده از این پازل در این برهه زمانی نشون میده که خلاقیت شما به عنوان سازنده بازی کاملا ته کشیده و منسوخ شده!

Speed Run: یک ژانرِ دیگه برای ساخت بازی‌ ویدیویی، این دسته از بازی‌ها داستان درگیرکننده‌ای نداشته و عمدتا کوتاه هستند، شاخص ترین بازی در این سبک Super Meat Boy میباشد که یک عنوان هاردکور و چالش برانگیز هست.

Stealth Mission: ماموریت‌های مخفی‌کاری همواره در بازی‌های مخفی‌کاری وجود دارند، در این مراحل بازیکنان ترجیحا باید بدونِ شناسایی توسط دشمن بازی رو پیش برده و در سکوتِ کامل به از بین بردن آن‌ها پرداخته و درنهایت به هدف اصلی برسند. مجموعه‌های Dishonored و Splinter Cell و فرانچایز Assassins Creed مثال‌های خوبی در این مورد هستند.

Survival Horror: سبک ترس و بقا، یکی از ژانرهای مهیج و پرطرفدار در صنعت گیم میباشد، عناوین زیادی در این زمینه عرضه شدن و اکثریت موفقیت‌های خوبی نیز به دست آوردن. در این سبک همواره باید از یک چیز ترسناک در فرار باشید، این بازی‌ها همیشه دارای جامپ‌اِسکیر هستن و اگه قرار باشه عنصر بقا درون این بازی‌ها وجود داشته باشه، قطعا کمبود مهمات و آیتم‌های متفاوت در بازی ذکر میشه. فرانچایز Resident Evil از عناوین پرطرفدار و محبوبِ سبک ترس و بقا میباشد.

Strategy: برنامه و نقشه‌ای برای درست پیش بردن یک بازی، فرقی نمیکنه بازی موردنظر آنلاین باشه یا آفلاین، به هرحال این شمایید که مشخص میکنید باید چه کاری انجام بدید.

Tactics: برنامه‌ریزی برای اینکه کِی و کجا دشمن رو هدشات کنید، کجا دست به شلیک ببرید، کجا نارنجک پرت کنید، در چه زمانی سلاحتون رو عوض کنید و... به این کارها تاکتیکِ یک بازیکن گفته میشه که درواقع با همون واژه استراتژی هم معنیه.

Theorycrafting: این روش، یک نقشه برای پیشروی در بازی‌های آنلاین میباشد، در این حالت اعضای یک تیم، بیخیال عناصر درون بازی میشن و سعی میکنن براساس کدها و آنالیزهای ریاضی که در اختصار بهشون Theorycrafting گفته میشه بازی رو پیش ببرن.

Twinking: در بازی‌های آنلاین کاربرد دارد، هنگامی که یک بازیکن رده بالا به یک بازیکن رده پایین برای پیشبرد بازی کمک میکند آن را Twinking مینامند، البته که درجریان باشید که این افراد خیرخواهِ شما نیستن.

WASD: روش سنتی پیشبرد بازی در پلتفرم PC با کیبورد، در این شیوه دکمه W برای حرکت به جلو، دکمه D برای حرکت به راست، دکمه A برای حرکت به چپ و دکمه S برای حرکت به عقب استفاده میشه. 

Wallhack: یک چیت دیگر که به بازیکنان این قدرت رو میده تا دشمن خودشون رو که پشت دیوار کاور گرفته از همون پشتِ دیوار ببینن و حتی از بین ببرنش، یه چیزی تو مایه‌های دیالوگِ Here's JOHNNY! از Jack Nicholson در فیلم The Shining.

Zombie: همان موجوداتی در بازی‌های مختلف یقه‌تون رو میچسبن و سعی میکنن گازتون بگیرن!

خب دوستان این مقاله نیز به پایان رسید، کدامیک از این اصطلاحات رو یاد داشتید و کدوم یکی رو از این مقاله یاد گرفتین؟ حتما نظرتون رو درمورد این مقاله با بنده و کاربرای سایت به اشتراک بذارید تا باهم در این زمینه صحبت کنیم. هدف بنده از نوشتن این مطلب این بود که بتونم یک نوشته مفید رو خلق کنم که تا سال‌ها خوندنش برای مخاطب خسته‌کننده نباشه و همونطور که گفتم حتی بعد از مدت‌ها هم خونده بشه و راجع بهش صحبت بشه. دقت کنید که این مقاله میتونه در آینده بروزرسانی بشه و یا قسمت دومی از اون منتشر بشه. تا مقاله بعدی همه‌تون رو به خدای بزرگ میسپرم...