آشنایی با تنظیمات گرافیکی بازی‌های کامپیوتری

آشنایی با تنظیمات گرافیکی بازی‌های کامپیوتری

مقالات و آموزش
سلام دوستان امروز به درخواست چندتا از اعضای سایت تصمیم گرفتم مقاله ای در خصوص کارائی تنظیمات گرافیکی در بازی ها ارائه بدم که ظاهرا اولین مقاله درخواستی هست که دارم برای شما مینویسم.خب یکی از تفاوت های بزرگی که پلتفرم پی‌سی با سایر پلتفرم ها داره اینه که شما میتونید بنا بر قدرت سیستم عاملتون تنظیمات گرافیکی بازیتون رو تغییر بدید.حالا یک سری بازیا تنظیمات بیشتری رو برای گیمر در اختیار میذارن و بعضی ها هم کمتر.اما مهم ترین چیز در برخورد با این آپشن ها اینه که بتونید معنا و مفهوم هرکدومشون رو تشخیص بدید و با دستکاری درست و بجا بهترین تجربتون رو از گیم مورد نظرتون تصاحب کنید.در ادامه سعی میکنم تک به تک شمارو با همه ی تنظیمات گرافیکی مرسوم که تقریبا در همه بازی‌ها هستن آشنا کنم.پس لطفا تا آخر متن از خوندن دست نکشید...


 
Frame per Second
اولین و شاید مهم ترین هدفی که باید از دستکاری کردن تنظیمات گرافیکی داشته باشید اینه که به فریم ریت بالا دست پیدا کنید و خب فریم ریت یعنی میزان روونی بازی شما هنگامی که درحال پلی دادن هستید.اینکه بتونید در هر ثانیه فریم ریت مطلوب خودتون رو کسب کنید بستگی به عوامل زیادی داره.شما هرچه سیستم عامل قوی تری داشته باشید قطعا فریم بیشتری هم از بازی ها می‌گیرید.به طور متوسط از بین قطعات کیس کارت گرافیک بیشترین تاثیر رو روی فریم ریت شما میذاره.یعنی این قدرت کارت گرافیک شماست که درصد زیادی از افزایش فریم ریت شمارو تضمین میکنه.برای همینه که حتی اگه رم بالا و سی پی یو قدرتمند هم داشته باشید ولی کارت گرافیک قوی نداشته باشید نمیتونید فریم خوبی از بازی‌ها بگیرید.دومین قطعه مهم CPU هست و اگه بگیم رم جز توانایی هندل کردن بازی تاثیر چندانی روی فریم شما نمیذاره بد نگفتیم.سالانه گیمرهای سراسر جهان همیشه درحال سر و کله زدن با پیسی خودشون برای گرفتن یک فریم ثابت هستن.حتما تاحالا شنیدید که کسی بگه من از فلان بازی 60 فریم میگیرم.بله پی‌سی های قدرتمند توانایی گرفتن بیشترین فریم ریت از بازی‌ها رو دارن اما خود بازی ها هم در Frame per second نقش دارن.مثلا بازی هست که بهینه سازی باور نکردنی در زمینه فنی داره خب قطعا در بازی افت فریم بی دلیل مشاهده نمی‌کنید یا راحت بالاترین فریم رو از بازی دریافت می‌کنید اما گاهی اوقات هست که هم بازی بهینه سازی خوبی داره و هم سیستم شما توانایی گرفتن حداکثر فریم هست؛ پس چرا فریم شما روی عددی ثابت مونده؟ در تنظیمات گرافیکی خیلی از بازی‌ها ما گزینه ای به اسم Frame per Second می‌بینیم که میتونید دستی فریم ریت خودتون رو قفل کنید.معمولا نارضایتی اولیه از این آپشن به این دلیله که بازیشون در 30 فریم قفل میکنه و گاهی اوقات اصلا نمیشه درستش کرد.پیشنهاد میشه اگه سیستم قدرتمندی دارید یا حتی ندارید عدد خاص و مشخصی رو برای این تنظیمات تعیین نکنید و همیشه روی حالت Auto یا Difficult بزارید تا مشکلی براتون پیش نیاد.دقت داشته باشید این آپشن هیچ تاثیری در افزایش فریم ریت شما نداره و اگه عدد رو بالاتر بزارید فریم ریت شما بالاتر نمیره بلکه اگه پی‌سی شما توانایی هندل کردنش رو داشته باشه فقط فریم رو در اون نقطه قفل میکنه...


Resolution
رزولوشن شما اصلی ترین آپشن شما برای هماهنگ سازی پی‌سی خودتون با قدرت گرافیکی بازیه.شما هرچه رزولوشن خودتون رو بالاتر ببرید به وضوح و کیفیت بالا تصویر به شدت چشمگیری دست پیدا می‌کنید.البته بالا بردن رزولوشن باید با توجه به توانایی های مانیتورتون باشه چون که صفحه نمایش مورد نظر باید بتونه رزولوشن مدنظرتون رو به نمایش بذاره.مانیتورهایی که توانایی پشتیبانی کابل HDMI رو دارن معمولا می‌تونند حداقل تا رزولوشن 1080*1920پشتیبانی کنند.و امروزه که از کیفیت تصویر بی نظیر 4K رونمایی شده و مارو وارد نسل جدیدی از وضوح تصویر کرده.شما اگه سیستم ضعیفی دارید باید بدونید اگه یک تجربه ایده آل از یک بازی میخواید باید نهایتا اون رو تو رزولوشن 720*1280 قرار بدید وگرنه اگه این این مرز پایینتر برید قطعا تجربه شما هم خدشه دار میشه.البته که دو سه سالی میشه بازی ها دیگه از رزولوشن کمتر از 720p ساپورت نمیکنند.پس در قدم اول همیشه حواستون به رزولوشن باشه چون بیشترین تاثیر رو روی فریم شما می‌تونه بزاره...


Anti Aliasing
بریدگی گوشه ها، خطوط و یا پیکسلی بودن اشیا و دیگر وسایل درون بازی از جمله چیزهایی هست که دیوونم میکنه و حتی یک لحظه هم نمیتونم تحملش کنم.این مشکل تقریبا در بیشتر بازی ها رفع شده اما باز هم گیم های قدیمی و جدیدی هستند که ممکنه این نقطه ضعف رو داشته باشن و ناچار باشید برای رفع این موضوع دست به کار بشید.سیستم تکنولوژی Anti Aliasing رنگ پیکسل‌های خطوط رو در هم هم ترکیب میکنه و همین باعث میشه تصویری کاذب از پیکسل ها برای به نمایش در بیاد.این آپشن هوادارها و منتقدای خودش رو داره.من کسیم که اگه با پیکسلی بودن خطوط روبرو شم یک لحظه هم نمیتونم تحمل کنم و باید Anti Aliasing را تا آخرین درجه بالا ببرم.پیشنهاد میکنم حتی اگه قوی ترین سیستم دنیا رو هم دارید حتما Anti Aliasing رو روشن بذارید و روی پایین ترین تنظیمات هم که شده این کار رو انجام بدید.این تنظیم گرافیکی توی 90 درصد بازی‌ها موجوده و اگه نبود میتونید تو تنظیمات Nvidia و با انتخاب بازی قدرت Anti Aliasing رو بالاتر ببرید.هرچند این کار موجب ماتی هرچه بیشتر تصویر میشه اما تاثیر زیادی رو اون بریدگی ها میذاره.معمولا وسط تنطیم کردن Anti Aliasing با آپشن های مختلفی روبرو میشیم.MSAA مخفف Multi Sample Anti Aliasing ساده ترین، جمع و جور ترین شیوه برای رفع بریدگی تصویر به شمار میره.این تنظیم در سه آپشن 2x، 4x و 8x مورد استفاده قرار میگیره هرچند توان زیادی از پیسی شما استفاده میکنه.اما نتیجه غافل گیری کننده تر از آپشن بعدی خواهد بود.دیگر تنظیم این بخش FXAA با خلاصه Fast Approximate Anti Aliasing توان کمتری نسبت به MSAA از پی‌سی اشغال میکنه.و تاثیرش فوق العاده خواهد بود.(Temporal Anti aliasing)TX‌AA برای کارت های گرافیکی انویدیا است.در نهایت تنظیمات گرافیکی SSAA قدرتمند ترین نرم افزار برای دست کاری پیکسل های تصویره اما نه تنها سیستم قدرت‌مندی میطلبه بلکه مانیتور خوبی هم میخواد که انتظارات مارو براورده کنه.در تصویر زیر شکل راست MSAA روشن و در شکل چپ خاموش است.


VSync
نکته ای که وجود داره اینه که اگه واقعا مانیتور خوب و درجه یکی در اختیار ندارید اصلا و ابدا دست به این آپشن نزنید و همیشه بذارید روشن باشه.اول اینکه این فناوری چه عملی در بازی انجام میده؟ حتما برای شما پیش اومده که درحال انجام یک بازی هستید و ناگهان تصویر به صورت افقی تکون میخوره و به اصطلاح دوتا میشه و بریدگی اتفاق میفته.در انگلیسی به این اتفاق، Screen Tearing هم میگن.مانیتور همواره باید در طول روند نمایش یک تصویر چه در یک گیم و چه خارج از گیم همیشه باید با نهایت قدرت، فرآیند تازه‌سازی رو انجام بده تا هرگز تصویر دچار افت فریم یا دیر لود شدن نشه.اما اگه در یک بازی مدت زمان تازه سازی مانیتور شما با فریم ریت بازی که کلا یک پروسه دیگس هماهنگ نباشه بریدگی تصویر به وجود میاد.تکنولوژی VSync هم دقیقا برای رفع این مشکل برای گیمرها طراحی شده در حالت کلی اگه این فرآیند اندک و کم باشه شمارو از فعال کردن این منع میکنم چون فعال بودن VSync فریم ریت بازی رو تا حد زیادی میتونه دچار کاهش کنه، البته که اگه فریم بالایی از یک بازی دارید بزارید روشن بمونه چون کمک مضاعفی به سیستمون برای هندل کردن بازی میکنه.یک بار داشتم برای مرور خاطرات با سیستمم بازی Assassin's Creed 1 رو بازی میکردم اما برام جالب بود که فن هام ده برابر بازی های نسل هشت داشتن انقدر که سر و صدا ایجاد کرده بودن رسما خودشونو میسوزوندن.نظرات دوستام رو جویا شدم و فهمیدم با فعال کردن VSync این مشکل به طور کامل رفع میشه.ولی گفته شد اگه می‌بینید که این تکنولوژی بیش از اندازه فریم شمارو دچار افت کرده فکر روشن گذاشتنش رو از سرتون بیرون کنید! تصویر زیر نمونه ای از بریدگی تصویر رو نشون میده...



Film grain
شما بیاید بازی Red Dead Redemption 2 رو جلوم بزارید و بگید این بازی Film Grain غیر قابل تغییر داره من هرگز حتی اگه پای جونمم وسط باشه سمت اون گیم نمیرم! یکی از بیخود ترین یا شاید اعصاب خورد کن ترین آپشن هایی که سازنده ها می‌تونند تو گیمشون قرار بدن.فعال شدن Film Grain درواقع نویزها و دونه های بی شمار ریزی رو به تصویر اضافه میکنه که بازی حالت یک فیلم سینمایی روی تلویزیون قدیمی میگیره! من متنفرم از این آپشن و حتی روی کنسول ها گزینه ای برای غیر فعال کردن این عامل وجود نداره.هروقت بازی رو با فعال بودن Film Grain تموم میکنم تا یک ماه سردرد و توهم بینایی دارم! من 1 درصد هم پیشنهاد روشن گذاشتن این آپشن رو به شما نمیکنم اما جالب اینجاست افراد زیادی از این مورد خوششون میاد و همیشه اون رو فعال میذارن! باز بستگی به سلایق شما داره اما من استفاده از این آپشن رو هرگز بهتون پیشنهاد نمیدم. حضور Film Grain در تصویر زیر به طور کامل مشهوده.



Field of View
این قابلیت همونطور که از اسمش پیداست زاویه دید شمارو به محیط پیرامون افزایش میده.این ویژگی معمولا در بازی های شوتر اول شخص و چند نفره مزیت های خودش رو نشون میده.شما هرچه عدد روبروی این آپشن رو بالاتر ببرید محیط دور و برتون ریزتر میشه و کامل روی صفحه مانیتور جای میگیره.یعنی اگه مثلا روبروی ستونی ایستاده باشید و عدد Field of View شما روی 80 باشه فقط ستون رو می‌بینید ولی اگه این عدد رو به 110 یا بیشتر افزایش بدید اشیا و تمام چیزهای دور و بر اون ستون رو میتونید مشاهده کنید.نکته قابل تامل اینه که مواظب باشید ییش از اندازه عدد این آپشن رو بالا نبرید چون هم باعث سردرد و چشم درد میشن و هم باعث میشن محیط بازی تا حدودی براتون غیر عادی بنظر بیاد.



Ambient Occlusion
این بخش از تنظیمات بازی هرچند فشار چندان زیادی به سیستم شما نمیاره اما پویایی محیط رو به حداکثر واقع گرایانه بودن خودش میرسونه.با فعال کردن این گزینه که دو آپشن مختلف داره سایه ها معنا و مفهوم دیگه‌ای در محیط میگیرن.انعکاس و شفافیت های باریکه‌های نور طبیعی‌‌تر شده و سایه ها به درستی و درجای مناسب قرار میگیرن و میشه گفت تا حدودی نور بازی هم واقعی تر و پررنگ تر میشه.دو آپشن این گزینه قدرت های متفاوتی رو در پردازش به همراه دارن.یعنی اگه گزینه شما روی (Horizon Based Ambient Occlusion) HBAO باشه سنگینی بیشتری برای سیستمتون به همراه داره و صد البته گرافیک واقعی تری رو هم به نمایش میزاره.نوع دیگه این ویژگی SSAO (Screen Space Ambient Occlusion) نام داره که هرچند اون هم به سیستم فشار وارد میکنه اما سنگینی کمتری رو نسبت به HBAO می‌طلبه. در اسکرین شات زیر تاثیر این آپشن روی بازی به راحتی قابل مشاهده است.



Anisotropic Filtering
برای اینکه از توانایی از آپشن باخبر بشید باید ریزبینی شدیدی داشته باشید.حتما برای شما پیش اومده که گاهی اوقات وقتی به مکان دوری از محیط بازی نگاه میکنید اشیا رو غیر طبیعی و مات می‌بینید.فعال کردن این گزینه موجب شفافیت هرچه بیشتر بافت ها میشه و مکان های دورتر با کیفیت و وضوح تصویر بسیار بالاتری به نمایش درمیاد.



Bloom or Global illumination
قدرت این آپشن درواقع معنای حقیقی نورپردازی و سایه زنی در بازی‌هاست.وقتی این گزینه در بازی شما خاموش باشه فریم بازی شما به شدت افزایش پیدا میکنه اما دیگه خبری از انعکاس ها، بازتاب ها و خطوط نوری که به صورت بازیکن برخورد میکنه نیست،در واقع خورشید تنها در بالای صفحه دیده میشه و هیچ مدرکی دیگه ای از خورشید بودنش نشون نمیده اما با فعال کردن این گزینه گرافیک واقعی بازی نمایان میشه ولی فریم ریت شما از این پس بستگی به قدرت پی‌سی شما خواهد داشت.اگه گیمری زیاد ریز بینی نیستید نگران این آپشن نباشید به طوری که میتونید به راحتی از خیرش بگذرید اما اگه واقعا به تجربتون آسیب میزنه ناچارید این گزینه رو همیشه فعال بزارید.



Depth of Field
در دنیای واقعی چشم شما تنها توانایی شفاف نشون دادن اون چیزی رو دارن که عدسی شما دقیقا داره به همون چیز نگاه میکنه.در این حالت هرچی دقت شما بیشتر بشه ماتی و تار بودن اشیا اطرافتون هم بیشتر میشه.سازنده ها سعی کردن این ویژگی رو در بازی‌های ویدئویی هم اضافه کنند.تو برخی بازی ها این ویژگی فقط در انحصار نگاه کردن به دوربین ها یا زوم اسنایپر فعال میشه اما در تعداد گیم هایی انگشت شمار در تمامی صحنه ها این امر نشون داده میشه.من پیشنهاد میکنم برای راحت تر شدن PC در هندل کردن بازی حتی اگه یک درصد از قدرت سیستم شما صرف این آپشن میشه خاموشش کنید و از گرافیک واقعی بازی لذت ببرید و انقدر ریز بین نباشید.



Motion Blur
مثل تنظیمات قبلی که راجبش بحث کردیم بازم پای شبیه سازی درمیونه.وقتی شما در دنیای واقعی به سرعت جهت حرکت خودتون رو عوض میکنید و یا سرتون رو تکون میدید قطعا اشیا دور و برتون رو به شفافی قبل نخواهید دید و تصاویر اطرافتون حالت تار مانندی به خودشون میگیرن.در بازی های ویدئویی اینکه به اینور و اونور نگاه کنید اما همه جارو کماکان شفاف ببینید زیاد به مذاق من خودش نمیاد و همیشه این گزینه رو فعال نگه میدارم و درجاتش رو هرطور که بنظرم واقعی تره تنظیم میکنم، نه خیلی کم و نه خیلی زیاد.اما باید توجه کنید که تاثیر این آپشن روی فریم ریت بشدت زیاده و اگه واقعا حساس نیستید توصیه میشه این گزینه رو هم خاموش نگه دارید.



Tessellation or Geometric Details
این آپشن معمولا در بازی های کمی وجود داره اما حضورش پررنگش میتونه دنیای بازی رو از این رو به اون رو کنه.درواقع روشن کردن این گزینه موجب میشه کامپیوتر سطح (مساحت)، حجم و شکل هندسی اشیا اطراف رو به خوبی هرچه تمام تر پردازش کنه و به نمایش بزاره یعنی اینکه ممکنه یک شی مثلا دیواری با حالت تقریبا تخت به شکل کاملا برجسته تغییر حالت پیدا کنه...بنابر ریز بینی خودتون میتونید این گزینه رو خاموش و روشن بذارید اما تاثیر چندان روی فریم شما نمیزاره.در تصویر زیر این ویژگی روشن است.



Texture Quality
این گزینه شاید بعد از رزولوشن بیشترین تاثیرپذیری رو روی گرافیک بازی و فریم ریت دریافتی توسط بازی‌باز داره.اگه واقعا سیستم شما در یک بازی نمیتونه Texture Quality رو در بالاترین سطح تحمل کنه باید قید بازی کردن اون گیم رو بزنید چرا که واقعا گذاشتن این آپشن روی حالت Medium یا Low زمین تا آسمون تفاوت در گرافیک بازی ایجاد میکنه.در واقع این بخش بیشترین مصرف رو از حافظه کارت گرافیک شما میکنه و برای گیم های سال 2017 به بعد حداقل حافظه 3 یا 4 گیگ پیشنهاد میشه و یا میتونید 90 درصد تنظیمات بازی رو روی حالت Low قرار بدید ولی این بعلاوه رزولوشن رو بالا نگه دارید.باز بهتر از این هست که همه رو بالا نگه دارید و این دو گزینه رو روی کیفیت پایین بزارید.سیستم Texture Quality همونطور که اسمش میگه، به کیفیت بافت های بازی توجه داره و کیفیت اشیا، دیوار، آسمان، زمین، سلاح ها، فیس ها، باران و هزاران چیز دیگه فقط به این آپشن بستگی داره.پس فکر پایین نگه داشتن این آپشن رو از ذهنتون بیرون کنید چون 50 درصد تجربه گرافیکی بازی به بالا بودن این آپشن بستگی داره.در تصویر سمت راست این تنطیمات روی حالت High و در تصویر سمت چپ روی حالت Low قرار داره.



Shadow Quality
تمام تمرکز این آپشن روی کیفیت سایه ها و سایه زنی های بازی خلاصه میشه.وقتی این گزینه روی حالت Low باشه امکان داره حرکات سایه ها غیر طبیعی بشه و یا حتی سایه به صورت مات، یکنواخت و صد درصد غیر طبیعی مشاهده بشه اما اگه این آپشن رو روی حالت High یا حتی Ultra بزارید می‌بینید که بازی با دقت، تک تک جزئیات اشیا رو پردازش میکنه و به سایه تبدیل میکنه و حرکاتش هم طبیعی تر از قبل میشه.این تنظیمات از دیگر گزینه هاییه که ممکنه به سیستم حسابی فشار بیاره.و اگه حساسیت بالایی ندارید میتونید از خیرش بگذرید.در عکس زیر این آپشن روی حالت پایین قرار داره.



Chromatic Aberration
بعد از Film Grain، این دومین چیزیه که یک درصد هم فعال بودنش رو بهتون پینشهاد نمیکنم.هرچند تاثیری روی فریم ریت یا فشار روی پی‌سی نداره اما فعال بودنش گرافیک رو کاملا نابود میکنه! بازی رو مات، خشک، تاریک و به صورت میلی متری در سه بعد گسترده میکنه.البته که اگه یک درصد خواستید از این ویژگی استفاده کنید حتما حواستون باشه Film Grain رو خاموش کرده باشید.این بخش از تنظیمات احتمالا برای از بین بردن بریدگی ها مورد استفاده قرار میگیره و کاربردی مشابه Anti Aliasing داره.در تصویر زیر با کمی دقت میشه متوجه فعال بودن این آپشن در بازی شد.



امیدوارم از مطالعه این مقاله آموزشی نهایت استفاده رو برده باشید و زین پس بتونید بهترین تنظیمات گرافیکی رو با توجه به قدرت سیستمون در گیم ها بچینید.امکان بروزرسانی دوباره این مقاله در آینده ای نه چندان دور وجود داره.برخی نام های دیگه برای این تنظیمات در بازی‌ها استفاده میشه که حدالامکان تمامی اونها رو ذکر کردیم اما در بروزرسانی های بعدی امکانش هست تنظیمات دیگه ای هم به این لیست اضافه کنیم.لطفا ضمن حفظ موضوعیت بحث و جدا نشدن از مقاله، مقاله های پیشنهادی خودتون رو برای ما به اشتراک بزارید...
نویسنده: امیرحسین رنجبر
1398-4-23 ( 9 روز پیش )

خبر های مرتبط با PC

مقاله های مرتبط با PC

دانلود های مرتبط با PC

ویدیو های مرتبط با PC

والپیپر های مرتبط با PC