آنچه گذشت! | نگاهی بر اتفاقات مهم گیمینگ در سال 2020

آنچه گذشت! | نگاهی بر اتفاقات مهم گیمینگ در سال 2020

مقالات و آموزش
سال 2020 به هر نحوی که بود سپری شد و خوشبختانه هنوز زنده‌ایم! 2020 سالی بد و ناامیدکننده بود. شیوع بیماری کرونا، قرنطینه، دور کاری، دشوار شدن روند ساخت بازی‌ها، عرضه پروژه‌های مختلف با مشکلات زیاد، فوتبال بدون تماشاگر، مرگ اسطوره‌های گوناگون در عرصه ورزشی، موسیقی و... نهایتا سبب شد تا 2020 به یک کابوس فراموش‌نشدنی تبدیل بشه. باوجود اینکه در دنیای گیم شاهد درآمدزایی بازی‌ها بودیم، اما اتفاقات ریز و درشت مختلف موجب شد تا صنعت گیم هم از این موضوع آسیب ببینه. تاخیر بازی‌های ویدیویی مهم و عملکرد ضعیف پروژه‌های مختلف برای گیمرها چندان خوشایند نبود. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به اتفاقات بزرگ دنیای گیم در سال 2020؛ اتفاقاتی که هرکدام با خودشون واکنشی رو به همراه داشتند. با من و ادامه این مطلب همراه باشید.

جدایی اعضای کلیدی استودیوی BioWare»



استودیوی BioWare رو با فرانچایزهای Dragon Age و Mass Effect می‌شناسیم. این استودیوی کانادایی نسل هشت رو با بازی‌ Dragon Age: Inquisition، فاجعه‌ای به نام Mass Effect: Andromeda و عنوان متوسط Anthem گذروند و این چند سال، توفیق چندانی برای این تیم نداشت. سال 2020 تیر خلاص رو زمانی به این استودیو زد که مُهره‌های مهمش تصمیم به جدایی گرفتند. تقریبا یک ماه پیش بود که خبر استعفای Casey Hudson و Mark Darrah از BioWare تایید شد. Casey Hudson در سال 2014 نیز یک‌بار BioWare رو ترک کرد اما در اواخر سال 2018 برگشت. با این حال پس از کار روی Anthem، آقای Hudson تصمیم گرفت تا باری دیگر بره. Hudson کارگردان سه‌گانه Mass Effect هست و شاید بدون او، ME شهرت کنونی‌ش رو نمی‌داشت. از سوی دیگر Mark Darrah رو داریم. او از تهیه‌کنندگان Dragon Age بود و روی نسخه‌های مختلف این سری کار کرد. Darrah از سال 1997 در حوزه گیم مشغول شد. او به عنوان برنامه‌نویس سیستم مبارزات Baldur's Gate هم شناخته می‌شه. با شرایط کنونی، سری Mass Effect و Dragon Age که ساخت‌شون به تازگی تایید شد، باید با نبود این دو سازش کنند. قطعا عدم حضور Casey Hudson به عنوان کارگردان Mass Effect و Mark Darrah به عنوان تهیه‌کننده Dragon Age احساس خواهد شد.

عرضه نسخه نهایی Hades و خارج شدن از حالت Early Access»



Hades محصولی شگفت‌انگیز از استودیوی مستقل Supergiant Games -سازنده بازی‌های Bastion، Transistor و Pyre- در سبک اکشن، نقش‌آفرینی و روگ‌لایک هست. بازی جدید این تیم 20 نفره ایده‌های تازه‌ای در سبک روگ‌لایک داره و به عنوان یک بازی استاندارد و خوب شناخته می‌شه. بدون‌شک Hades میان بهترین بازی‌های 2020 قرار می‌گیره. بازی مذکور در TGA 2018 معرفی و عرضه‌اش برای Epic Games Store تایید شد. Hades به عنوان یک بازی Early Access انتشار یافت و در سال 2019 به Steam اومد. استودیوی آمریکایی SG در تاریخ پنج‌شنبه 27 شهريور/17 سپتامبر 2020 برچسب دسترسی اولیه رو از بازی برداشت و نسخه کامل Hades رو در دسترس هواداران قرار داد. Hades رضایت کامل منتقدین و طرفدارانش رو به دست آورد. بازی در سبک روگ‌لایک استانداردهای تازه‌ای رو خلق کرده و یکی از بهترین آثار این ژانر به شمار می‌ره.


 در این بازی شخصیتی به نام Zagreus رو کنترل می‌کنین. گیمر باید همراه این کاراکتر، از دنیای زیرین فرار کرده و خودش رو به Mount Olympus برسونه. در مقایسه با محصول قبلی SG یعنی Pyre، بازی Hades درکنار عملکرد بهتر، ایده‌های بیشتر و نوینی رو با خود به همراه داره. در ساخت این بازی از اسطوره‌های یونان و ستینگ اینچنینی استفاده شده و تیم نویسنده بالغ بر ده ساعت دیالوگ بین Zagreus و NPCها نوشته که ارزش این بازی ایندی رو بالا می‌بره. گفته شد که Hades عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت؛ این عنوان موفق به دریافت جایزه بهترین بازی مستقل و بهترین بازی اکشن از دید TGA 2020 شد.

انتشار پورت PC بازی Death Stranding»



Death Stranding جدیدترین پروژه Hideo Kojima بود که حاشیه‌های زیادی رو از زمان رونمایی تا عرضه از سر گذراند. کوجیما باوجود ابداع سبکی جدید در بازی‌های ویدیویی و هایپ زیاد، نتونست حرف‌ها و ایده‌هاش رو به صورت کامل در این بازی جای بده و همین موضوع سبب شد تا DS نادیده گرفته بشه. پس از جدایی کوجیما از Konami و کنسل شدن بازی Silent Hills: P.T، بازی‌ساز ژاپنی و مطرح صنعت گیم استودیوی شخصی خودش رو تاسیس و ساخت یک بازی جدید رو آغاز کرد. این بازی همان DS بود که به عنوان انحصاری PlayStation 4 معرفی شد. پس از کش و قوس‌های فراوان، این عنوان در سال 2019 برای PS4 منتشر شد. مدتی بعد از عرضه، از طریق اکانت توییتر بازی اعلام شد که DS به PC میاد و گیمرها می‌تونن اون رو روی این پلتفرم شناخته شده تجربه کنند. نهایتا ورژن پی‌سی بازی در سال 2020 روانه بازار شد. عملکرد این ورژن تا حدودی بهتر از نسخه کنسولی بود. DS یکی از بهترین گرافیک‌ها رو در سال 2020 داشت و به عنوان اثری جهان‌باز، از پویایی زیادی بهره می‌برد. در داستان تخیلی این اثر از هنرپیشه‌های هالیوودی مطرح نظیر Norman Reedus، Margaret Qualley، Léa Seydoux، Mads Mikkelsen و... استفاده شده تا DS در عرصه داستان‌گویی هیچ نقصی نداشته باشه. گرافیک بی‌نظیر پورت PC نشان‌دهنده اهمیت این ورژن هست و این یعنی Kojima Productions برای انجام این کار مدت‌ها زمان صرف کرده و بازی صرفا برای درآمدزایی روی PC منتشر نشده. عملکرد خوب این بازی روی PC سبب شد تا گیمرهای زیادی این ورژن رو هم تجربه کنند.

عملکرد عجیب Marvel's Avengers و ضرر مالی Square Enix»



هواداران دنیای ابرقهرمانی Marvel با فیلم‌های این شرکت لذت زیادی رو تجربه کردند. خیلی‌ها دوست داشتن تا تجربه این داستان رو به بازی‌های ویدیویی آورده و لذت بیشتری ازش ببرن؛ این شد که Marvel's Avengers معرفی شد تا به عنوان یک بازی کامیک‌بوکی جذاب، گیمرها رو در نقش گروه انتقام‌جویان قرار بده. در سال 2017 بود که شرکت مارول ساخت این بازی ویدیویی رو تایید کرد. دو سال بعد و در E3 2019، شرکت Square Enix با نمایش تریلر و گیم‌پلی بازی، رسما از Marvel's Avengers رونمایی کرد. بازی از همان ابتدا به خاطر طراحی چهره مورد نقد قرار گرفت و به این ترتیب قدم‌های اولیه برای سقوطش مهیا شد.


 استراتژی بد Crystal Dynamics در رابطه با عرضه محتوای اختصاصی نیز گام بعدی در رابطه با تخریب این اثر بود. تمام این موارد باهم ترکیب شدن تا Marvel's Avengers که پیش از عرضه یکی از مهم‌ترین بازی‌های سال 2020 بود، تبدیل بشه به یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های این سال. داستان آبکی، سیستم مبارزات دست و پا شکسته، محتوای ناکافی و... از دلایلی بود که سبب شد این بازی نه افتخارآفرینی کنه و نه حتی فروش خوبی داشته باشه. ناشر این اثر یعنی Square Enix نیز مدتی پیش خبر داد که مبلغ 6.5 میلیارد ین رو در بخش سرگرمی‌های دیجیتال از دست داده که بخش عظیمی از این ضرر به عرضه بازی Marvel's Avengers مربوط می‌شه. همانطور که گفته شد، Marvel's Avengers یکی از مهم‌ترین عناوین سال 2020 بود اما در نهایت به یک ناامیدی بزرگ بدل شد.

فاجعه‌آفرینی و تاخیر Halo Infinite»


Halo Infinite از مهم‌ترین انحصاری‌های کنسول Xbox Series X|S به شمار می‌رفت. بازی قرار بود به عنوان یکی از عناوین لانچ این کنسول نسل نهمی منتشر بشه اما با نمایش این اثر در رویداد Xbox Games Showcase ورق برگشت و همه‌چی تغییر کرد. گرافیک بصری ضعیف Halo Infinite و ایرادات متعدد از جمله Pop-in سبب شد تا این اثر درکنار یک نمایش دور از انتظار به عنوان بازی نسل نهمی، زمان عرضه‌اش نیز عقب بی‌افته. پس از این نمایش، 343Industries به عنوان توسعه‌دهنده بازی، از تعویق در انتشار اون خبر داد و اعلام کرد که به دنبال شروع ویروس کرونا، این بازی رو در تاریخی نامعلوم در سال 2021 عرضه می‌کنه. ششمین نسخه اصلی سری Halo شما رو به بزرگ‌ترین ماجراجویی Master Chief برای نجات بشریت می‌بره. همانطور که ذکر شد نمایش بازی اصلا اون چیزی نبود که طرفداران پیش‌بینی می‌کردند. با این حال اما سران 343I وعده دادن که تمام ایرادات بازی رو برطرف کرده و محصولی بی‌نقص رو عرضه کنند. فعلا تاریخ دقیقی برای انتشار این عنوان مشخص نشده اما گفته شده که Halo Infinite در ربع سوم یا چهارم سال 2021 منتشر خواهد شد.

احیای مجموعه Half-Life و انتشار برای VR»



بدون‌شک معرفی نسخه جدید مجموعه Half-Life از مهم‌ترین اتفاقات سال 2020 بود. Valve با انجام اقدامی غافلگیرکننده، این بازی ویدیویی محبوب رو به لیست گیمرها برگرداند. Alyx به عنوان نسخه جدید Half-Life موفق شد نوار پیروزی این سری رو محکم‌تر از قبل کرده و این‌بار به محبوبیت بیشتری نیز دست پیدا کنه. شاید ناراحت‌کننده‌ترین موضوع راجع به این اثر، اجبار به تجربه با VR باشه. Valve با سیاست جدیدی که ابداع کرد، تصمیم گرفت تجربه Alyx رو تنها با ابزار VR ممکن کنه تا PCگیمرها اون رو به صورت واقعیت مجازی تجربه کنند. این بازی شوتر و اول‌شخص شما رو در نقش شخصیت Alyx قرار داده و وقایعش پنج سال قبل از نسخه دوم روایت می‌شه. باوجود این اتفاق اما طرفداران و عاشقان Half-Life از این بازی حمایت کردن و ایده‌های Valve بی‌ثمر نبود. این عنوان چهار سال در دست توسعه قرار داشت و موفق داشت در رویداد TGA 2020 جایزه بهترین بازی واقعیت مجازی/واقعیت افزوده رو تصاحب کنه.

نمایش دوباره S.T.A.L.K.E.R. 2»



S.T.A.L.K.E.R. 2 دنباله‌ای بر مجموعه پرطرفدار S.T.A.L.K.E.R به شمار می‌ره که توسعه‌ش مدت‌ها در جریان بود. مراحل تولید این بازی در سال 2012 استارت خورد و مدتی بعد کنسل شد. استودیوی اکراینی GSC Game World اما در دسامبر سال 2014 بازگشایی شد و مراحل ساخت بازی دوباره انجام گرفت. روند توسعه بازی به سختی پیش می‌رفت تا زمانی که S.T.A.L.K.E.R. 2 باری دیگر در رویداد Xbox Games Showcase با یک تریلر هیجان‌انگیز چشم هواداران رو به خود گرفت. ظاهرا کمپانی Microsoft بودجه استودیوی GSC Game World رو تامین کرده و به دنبال این اتفاق، انحصاری بودن بازی نیز تایید شده. GSC Game World اکنون با جدیت بسیار بالایی مشغول توسعه بازی بوده و هربار که تریلری از محصول موردانتظارش منتشر می‌کنه، دل خیلی از گیمرها رو می‌بره. بی‌شک احیای بازی در سال 2020 اتفاق بزرگی بود که رقم خورد و خیلی از هواداران این فرانچایز رو خوشحال کرد.

معرفی اولین پروژه استودیوی The Initiative»



استودیوی The Initiative اکنون به عنوان زیرمجموعه شرکت Microsoft مشغول به کاره. این تیم از زمان تاسیس مشغول جمع‌آوری بهترین نیروها بود تا بازی ویدیویی خودش رو توسعه بده. خیلی از طرفداران خواهان اطلاعات بیشتر از سوی استودیو و یا مایکروسافت بودن اما هر دو طرف در سکوت به سر می‌بردند. مدتی بعد گفته شد که این یک پروژه بسیار بزرگ هست که در مقیاس AAAA قرار می‌گیره. شایعات بعدی نیز از توسعه ریبوت Perfect Dark سخن می‌گفتند. گذشت و گذشت تا که این استودیو در رویداد TGA 2020 از ریبوت مجموعه Perfect Dark رونمایی کرد. سری Perfect Dark در سبک اکشن و شوتر ساخته شده و اولین بار در سال 2000 انتشار پیدا کرد و حال با این ریبوت، این احتمال وجود داره تا بازی برای PC و PCگیمرها هم در دسترس قرار بگیره.

انتخاب The Last of Us Part II به عنوان بهترین بازی سال»



The Last of Us Part II دنباله‌ای بر بازی The Last of Us هست و در سال 2020 عرضه شد. پارت دوم سری TLoU گیم‌پلی بهبود یافته، گرافیک بصری باورنکردنی و تیم بازیگری فوق‌العاده‌ای داشت. توسعه این اثر در سال 2014 آغاز شد و رونمایی اون در سال 2016 صورت گرفت. در تاریخ 2 آپریل اعلام شد که باوجود کامل بودن بازی اما عرضه اون به دنبال شیوع ویروس کرونا، با تاخیر همراه شده و گیمرها باید مدت بیشتری برای تجربه این عنوان منتظر باشند. پس از این اتفاق، بخش عظیمی از داستان و محتوای بازی لیک شد و به دنبال این درز اطلاعات، هواداران بهش اعتراض کردن. این موضوع نهایتا سبب شد تا عرضه بازی زودتر از تاریخ ذکر شده انجام بشه و TLoU Part II باوجود حجم زیادی از گله‌مندی‌ها بابت داستان و نوع روایت اما به یک بازی خیلی خوب بدل بشه. محصول انحصاری کنسول PS4 در TGA 2020 تمام جوایز رو درو کرد و در این رویداد بی‌رقیب بود. TLoU Part II تونست جایزه بهترین کارگردانی، بهترین روایت داستان، بهترین طراحی صوتی، بهترین بازی اکشن/ماجرایی، بهترین ایفای نقش و از همه مهم‌تر، بهترین بازی سال 2020 رو برنده بشه.

خودزنی بزرگ CDPR و عرضه Cyberpunk 2077»



در سال 2013 بود که استودیوی CD Projekt RED -خالق و توسعه‌دهنده سه‌گانه The Witcher- تصمیم به رونمایی از پروژه جدیدش گرفت. این بازی Cyberpunk 2077 بود که پیش از انتشار The Witcher 3: Wild Hunt در سال 2015، معرفی شد. Cyberpunk 2077 عنوانی بسیار بلندپروازانه بود که به شما اجازه کنترل کاراکتری در آرمان‌شهری آینده‌نگرانه رو می‌داد. CDPR که به عنوان یکی از مهم‌ترین توسعه‌دهندگان سبک RPG شناخته می‌شه، وعده عنوانی وسیع با عناصر متنوع رو داد. Cyberpunk 2077 بالغ بر 5 سال رو در سکوت خبری به سر می‌برد تا اینکه در سال 2018 برای اولین بار ازش رونمایی شد. پروژه بلندپروازانه CDPR موفق شد از همان ابتدای معرفی و رونمایی رسمی دل هواداران رو به دست بیاره و میزان زیادی هایپ رو به جان خرید. توسعه بازی با شیوع ویروس کرونا سخت و سخت‌تر شد. CDPR یک‌بار بنا به دلایل فنی انتشار بازی رو به آینده موکول کرد. دو بار دیگه اما شرایط بدتر بود و بازی به خاطر دورکاری کارکنان CDPR تاخیر خورد. کاسه صبر هواداران با سومین تاخیر این اثر لبریز شد و CDPR تصمیم گرفت همان محصول معیوبی که مشغول ساختش بود رو عرضه کنه.


 Cyberpunk 2077 منتشر شد و چیزی جز یک ناامیدی خیلی خیلی بزرگ نبود. باوجود گیم‌پلی خوب و استانداردهای جدید در سبک نقش‌آفرینی اما CDPR عنوانی غیربهینه رو عرضه کرد که نتونست چندان روی کنسول‌ها بدرخشه. کسب نمرات متوسط نشان‌دهنده ضعف‌های گرافیکی این اثر بوده و از سویی نشان می‌ده که چرا CDPR در اواخر مراحل تولید، فشار کاری زیادی روی کارکنان خود اعمال می‌کرده. عملکرد بازی روی PC خیلی خوبه و گرافیک بازی عالیه اما باز هم مشکلات فنی اون باعث می‌شه تا به هیچ شکل ازش به عنوان یک بازی بی‌نقص یاد نکنیم. CDPR وعده داد تا با آپدیت‌های مختلف این ایرادات رو برطرف کنه اما تا اون موقع، حریف‌های متعدد برای رویارویی با این اثر آماده خواهند شد. این محصول بعد 7 الی 8 سال گذشت از روند ساختش، نتونست کیفیت موردنظر رو نمایش بده. مانند Marvel's Avengers، بازی Cyberpunk 2077 هم یک ناامیدی دیگر اما در ابعادی بسیار بزرگ‌تر بود.

مهم‌ترین معامله تاریخ! | خرید Bethesda توسط Microsoft»



خبر خرید Bethesda توسط Microsoft به صورت ناگهانی در اینترنت منتشر شد. مایکروسافت کشنده‌ترین گلوله هفت‌تیرش رو گذاشت برای زمانی که تیر خلاص رو شلیک کنه؛ همین اتفاق هم افتاد و تیر مایکروسافت درست به سر هدف برخورد کرد! مالک کنسول Xbox و دارنده فرانچایزهای Gears of War، Halo و Forza با این انتقالی بیلیون دلاری حق مالکیت مجموعه‌های The Elder Scrolls، Fallout، Dishonored، Wolfenstein و... رو به دست آورد تا هر لحظه که اراده کنه، اون‌ها رو به انحصاری خود تبدیل کرده و به رقابتش با Sony شدت بیشتری ببخشه. انتقال 7.5 میلیارد دلاری بتسدا قطعا در ذهن همه گیمرها حک می‌شه. این انتقال درکنار اینکه از بزرگ‌ترین معاملات تاریخ صنعت گیم به شمار می‌ره، یکی از ارزشمندترین‌ها هم هست. مایکروسافت با این خرید بخش بزرگی از نسل نهم و بازی‌های این دوره رو به نام خودش زد تا برگ برنده‌اش بزرگ‌تر از اون چیزی باشه که فکر می‌کنیم؛ درست مثل اون گلوله‌ای که در آخرین لحظه یک فیلم یا بازی شلیک می‌شه.
نویسنده: Mesbah Beheshti
1399-10-17 ( 12 روز پیش )

خبر های مرتبط با 2020

مقاله های مرتبط با 2020

دانلود های مرتبط با 2020

ویدیو های مرتبط با 2020

والپیپر های مرتبط با 2020