استودیوهایی که توسط EA تعطیل شدند | قسمت اول

استودیوهایی که توسط EA تعطیل شدند | قسمت اول

مقالات و آموزش
همگی ما با Electronic Arts آشنایی داریم، شرکت و ناشری بزرگ که در طول یک سال چندین بازی رو در سبک‌های متفاوت منتشر میکنه، شرکتی که به عنوان یکی از بزرگترین و ثروتمندترین کمپانی‌های صنعت گیم به شمار میره و میشه گفت سالیانه از این صنعت میلیارد‌ها دلار درآمد کسب میکنه. همه‌مون توی مراسم E3 با عناوینی که این شرکت طی یک سال قراره منتشر کنه آشنا میشیم و میدونیم که قصه از چه قراره اما مسئله اصلی اینجاست که چرا هنگام عرضه، این بازی‌ها دچار مشکلاتی میشن و از خوب بودن باز میمونن. EA قطعا برای خیلی‌ها شرکتی‌ست محبوب اما قطعا در این برهه زمانی خیلی‌هامون نمیتونیم سیاست‌های این شرکت و ناشرِ محبوب رو درک کنیم و نمیدونیم اوضاع از چه قراره، چرا که این شرکت با تمام قوا سعی داره خودش رو از بین ببره و تبدیل بشه به یکی از منفورترین شرکت‌ها و ناشرینِ گیم و بازی‌های ویدیویی. EA اکنون درحال نابود کردن خودش هست ولی نمیدونه که این مسیری که به سمت هلاکت پیش گرفته داره تیم‌های ریز و درشتِ دیگری رو نیز نابود میکنه، استودیوهایی که با شرکت EA کار کردن و درنهایت تعطیل شدند. در اولین قسمت از این مجموعه دو اپیزودی قراره به استودیوهایی بپردازیم که توسط شرکت EA و برای همیشه تعطیل شدند، اگه دوست دارین در این مورد بیشتر بدونین ازتون دعوت میکنم تا بنده رو در ادامه این مقاله همراهی کنید.

مروری کوتاه بر تاریخچه شرکت Electronic Arts: در سال 1982، شخصی به نام Trip Hawkins که سابقه کار در کمپانی Apple را نیز داشت، اقدام به ساخت استودیویی 50 نفره کرد که از سال 1978 آماده به کار بودند، بعد از فراز و نشیب‌هایی نهایتا کارِ این شرکت در سال 1982 به صورت رسمی شروع شد، شرکت Amazin Software تبدیل شد به نامِ رسمی این شرکت و هدف از به وجود آوردن آن ساخت انواع بازی‌های ویدیویی بود و سهام اولیه آن نیز 200 هزار دلار برآورد شده بود. در آخر با توافقات نهایی، این شرکت به اسم Electronic Arts تغییر نام داد و در زمینه گِیم فعالیت خود را شروع کرد. در سال 2007 و پس از تعویض سه مدیرعامل تصمیم بر این شد تا این شرکت Labelهای متفاوتی تحت نام خود ایجاد کند که به توسعه بهتر بازی‌ها کمک میکرد. نهایتا این شرکت اون چیزی شد که الآن داریم میبینیم.

در ابتدا باید این مورد رو خدمتتون متذکر بشم که 14 استودیوی ریز و درشت به دست شرکت EA نابود شدند و در اپیزودِ اول این مجموعه هدف بنده قرار دادن 7 استودیوست که قراره باهم علت تعطیلی و سابقه کاری اون‌ها رو بررسی کنیم.

Westwood Studios»



Westwood Associates نام استودیویی بود که اولین بار در سال 1985 تاسیس شد و مدتی بعد از تاسیس به Westwood Studios تغییر نام داد. اگه گیمر نسبتا قدیمی‌ای باشید مطمئنا این استودیو رو میشناسین، خالق فرانچایزِ استراتژی و محبوبِ Command & Conquer که علاوه بر فروش‌های میلیونی در اون دوره، موفق شد اسمش رو در رکوردهای گینس نیز ثبت کنه. اولین بازیِ ساخته شده تحت نامِ این تیم Roadwar 2000 نام داشت، یک عنوان استراتژی که در سال 1986 به بازار عرضه شد. با عرضه بازی‌های متفاوت و موفقیت‌های این استودیو، شرکت EA برای خرید این استودیو با ناشر عناوینِ این تیم یعنی Virgin Games که در اون دوره سهام این استودیو رو دراختیار داشت وارد مذاکره شد و با مبلغ 122 میلیون و 500 هزار دلار صاحب این تیمِ قوی شد، سال 1998 که این تیم توسط EA خریداری شد دورانی بود که Westwood Games به خاطر انتشار عناوین محبوب دستی در بازار داشت و تقریبا 5 الی 6 درصد از سهامِ بازار متعلق به این استودیو بود.


 
EA با نقشه‌هایی که داشت سعی کرد تا Westwood Games رو تبدیل به زیرمجموعه‌هاش کنه اما با مخالفت سرانِ این استودیو این ماموریت عملی نشد، به هرحال در سال 2002 و با انتشار و شکستِ دو عنوان Command And Conquer: Renegade و بازی چندنفره Earth And Beyond شرکت Electronic Arts فرصت را غنیمت شمرده و استودیوی Westwood Games را برای همیشه بست. EA اکنون مالکِ رسمی فرانچایز استراتژیِ Command And Conquer بوده و خب صادقانه که حرف میزنیم متوجه میشیم که اگه استودیویی با نام Westwood وجود میداشت قطعا تا الان شاهد نسخه‌های متفاوتی از این استراتژیِ محبوب میبودیم. به هرحال این استودیو با تمام اختلافاتی که پیش اومد در سال 2003 به صورت رسمی بسته شد و سرورهای پروژه آنلاین Earth And Beyond نیز 6 ماه پس از عرضه رسما خاموش شدند.

NuFX»



این استودیو که بیشتر سابقه‌ش رو عناوین ورزشی با محوریت فوتبال و بسکتبال اشغال کردن، در سال 1990، در Hoffman Estates واقع در ایالت Illinois تاسیس شد، همونطور که توضیح دادم این استودیو به طور کلی عناوین ورزشی منتشر کرده و اکثر اوقات نیز با شرکت EA همکاری داشته، این استودیو در ساخت FIFA 2004 و فرانچایز NBA نقش داشته، شرکت EA در سال 2004 اقدام به خرید این استودیو کرد و بعد از مدتی اون رو با شعبه EA Chicago یکی کرد، مدتی بعد خبر از بسته شدن این استودیو منتشر شد و به نظر نمیرسید که علت این تعطیلی عرضه بازی‌های ضعیف بوده باشه و درواقع باید گفت که NuFX هنگامی که توسط EA خریداری شد بیشتر تبدیل به یه استودیوی بی‌مصرف شده بود.
به هرحال استودیوی NuFX نیز یکی از قربانیان شرکت EA هست که اگه اکنون در صنعت گیم حضور میداشت شاید شاهد عناوین جدیدی از این تیم میبودیم. 

Bullfrog Production»



Bullfrog Production Limited یا همون Bullfrog Production، استودیویی‌ست بریتانیایی در شهر Guildford که در سال 1987، توسط Les Edgar و Peter Molyneux  تاسیس شد. عرضه بازی Populous باعث محبوب شدن این استودیو شد، Populous عنوانی در سبک استراتژی و God Game بود که توسط شرکت EA نشر پیدا کرده بود، لازم به ذکره که بگیم EA از زمان انتشار بازی Populous، عناوینِ زیادی تحتِ نام این استودیو رو به بازار عرضه کرد و نهایتا در سال 1995 و با عقد قراردادی شرکت EA تبدیل به مالک این استودیو شد و Peter Molyneux را نیز به عنوان معاونِ این استودیو منصوب کرد، آخرین پروژه‌ای که توسط Molyneux به بازار عرضه شد Dungeon Keeper نام داشت که تبدیل به اثری ماندگار تحتِ نام این استودیو شد و برای EA نیز فروش و سهام خوبی رو ایجاد کرد. پس از عرضه این بازی و پیرو نارضایتی‌های Molyneux از سران شرکت EA، این طراحِ بازی از استودیوی Bullfrog Production استعفا داد و استودیوی Lionhead را تاسیس کرد، استودیویی خوش‌نام که طرفداران کنسول XBOX و Microsoft آن را با فرانچایزِ Fable میشناسند.



 پس از استفعای Molyneux از این استودیو، کنترلِ EA بر روی توسعه بازی‌ها از دست رفت و موجب کنسل شدن بخشی از پروژه‌های این تیم شد، پس از عرضه یک سری پروژه نسبتا موفق شرکت EA اقدام به ترکیب کردن استودیوی Bullfrog Production با شعبه بریتانیایی خودش کرد و به این ترتیب نامِ این استودیو و این تیم به طور کلی از صفحه روزگار محو شد. Bullfrog Production استودیوی موفقی بود اما مسئله اصلی اینجاست که به دام شرکتی همچون EA افتاد، حتی مشخص نیست که این استودیو به چه دلیلی نابود شد، اما نکته مهمی که میشه بهش اشاره کرد اینه که استودیوهای زیادی تحت میراث این شرکت وجود داشتن که حداقل تا نسل هفت صنعت گیم موفق شدن خودشونو بالا بکشن، همونطور که توضیح دادم استودیوی Lionhead یکی از این میراث‌هاست، گرچه این استودیو قبل از عرضه Fable Legends تعطیل شد اما همین که تا نسل هفت تونست عناوینی موفق رو به بازار عرضه کنه خودش جای شکر داره.

Playfish» 

استودیوی Playfish، یک توسعه‌دهنده بازی‌های آنلاینِ تحتِ وب بوده که توسط چند برنامه‌نویس و در سال 2007 تاسیس شد، این استودیو درواقع کوچک‌ترین تولیدکننده بازی‌های ویدیویی‌ست که توسط شرکت EA تعطیل شد. کارکنان این تیم عمده اوقات مشغول ساخت بازیِ تحت وب برای Facebook بودند و در این بین موفقیت‌های زیادی نیز کسب کردند، اولین بازی ساخته شده توسط Playfish عنوان Who Has The Biggest Brain? بود، این عنوان در دوران انتشار به صورت ماهانه میلیون‌ها کاربر رو به بازی مینِشوند و موفق شد از طریق سیستم پرداخت درون برنامه‌ای (میکروترنسکشن) درآمدی میلیون دلاری کسب کنه.


 
2 سال از موفقیت‌های این تیم گذشت و شرکت EA برای خرید این استودیو اقدام کرد، مبلغ هنگفت 400 میلیون دلار برای خرید این استودیو ارائه داده شد و EA باری دیگر و ایندفعه صاحب استودیوی به شدت کوچک Playfish شد، نهایتا در سال 2013 تمام برنامه‌نویسان این شرکت که تقریبا 5-6 نفر بودند از شرکت EA استعفا داده و به انجام کارهای متفرقه مشغول شدند. از شاخص ترین ساخته‌های این استودیو برای شرکت EA، میشه به بازی The Sims Social و Madden NFL Superstars اشاره کرد که هر دو افزونه‌ای بودند برای وبسایت عظیمِ Facebook که در اون دوران درآمدهایی غیرقابلِ باور برای تیمِ پشت پرده این وبسایت به ارمغان آورد. طولی نکشید و استودیوی Playfish در همان سال 2013 توسط EA کاملا از بین رفت و به هیچ عنوان اثری ازش نموند، سرمایه‌گذاری احمقانه EA به شدت خنده‌دار و مضحک بود و نمیشه راجع بهش حتی صحبت کرد. اینکه یک شرکت با مدیرانی ثروتمند میاد و وارد یک معامله ریسک‌پذیر میشه، قطعا کاری‌ست عجیب که فقط از یک شرکت برمیاد: Electronic Arts.

Origin Systems»



این استودیو در این لیست به لحاظ سرگذشتش و چراییِ به وجود اومدنش برای من محبوب ترینه و نمونه‌ای از پشت‌کارِ صحیحه، Origin Systems نام استودیویی‌ست که در سال 1983 و در پایتختِ ایالت Texas یعنی Austin تاسیس شد. خانواده Garriott، متشکل از دو پسر با نام‌های Richard و Robert و پدرشون به نام Owen و یک برنامه‌نویس به نام Chuck Bueche اقدام به تاسیس این استودیو به منظور کسب درآمد برای پرداخت بدهی ریچارد به ناشرهای عناوین ویدیویی کردند، Origin Systems در اصل در گاراژ خانه Garriottها به وجود اومد و اولین بازی ساخته شده تحت نام این استودیو نیز Ultima III: Exodus بود، در اون دوران مجموعه Ultima دارای شهرت گسترده‌ای بود و این تیم مجبور شد تحت نامِ این مجموعه، یک بازیِ ویدیویی رو به بازار عرضه کنه. موفقیت‌های این خانواده ادامه‌دار شد و در سال 1988 اون‌ها صاحب چندین شعبه از استودیوی Origin Systems شدن و 35 کارمند جدید رو استخدام کردند.



 4 سال پس از این پیشرفت و پیروِ موفقیت‌های این استودیو، شرکت EA برای خرید این استودیو وارد عمل شد و در سال 1992 با مبلغی بالغ بر 35 میلیون دلار، شرکت EA صاحب شعبه‌های متفاوت استودیوی Origin Systems شد. سال 1996 شرکت EA با استخدام 300 کارمند و تقسیم این افراد به تیم‌های بزرگ و کوچک به شدت به مقیاس Origin Systems اضافه کرد، این استودیو مدتی مشغول توسعه عناوین متفاوت بود اما با عرضه Ultima Online و موفقیت این بازی، EA ورق رو برگردوند و استودیوی Origin Systems رو تبدیل به یک استودیوی آنلاین‌محور کرد به طوری که تمام پروژه‌های این تیم تبدیل به بازی‌هایی آنلاین شدند. نهایتا با عرضه بازی Ultima IX در سال 1999 و عملکرد بد این بازی در اون دوره، شرکت EA تمام پروژه‌های دردستِ توسعه رو متوقف کرد و پس از اون نیز Richard Garriott از این استودیو استعفا داد. در پایان نیز تیم Origin Systems روی هیچ پروژه‌ای کار نکرد و صرفا تمرکزش ارائه محتوا برای بازی Ultima Online بود، بدین ترتیب شرکت EA این استودیو رو در سال 2004 بست تا دیگه شاهد عرضه بازی‌های ناموفق در شرکتش نباشه. همونطور که گفتم، Origin Systems ریشه‌ای جذاب و خواندنی داشته و قطعا علت به وجود اومدن این استودیو برای خیلی‌‎ها جالب خواهد بود اما پایان کار این تیم نه تنها جالب نیست بلکه با افسوس زیادی هم همراهه و نمیشه راجع بهش چیز خاصی گفت.

Phenomic Game Development»

Phenomic Game Development هم یکی از استودیوهای متعلق به شرکت EA هست، این استودیو در سال 1997 در شهر Ingelheim am Rhein واقع در کشور آلمان به وجود اومد، این استودیو با توسعه و عرضه بازی استراتژیِ Spell Force به شهرت رسید و در سال 2006 توسط شرکت EA خریداری شد و بعدها نامش به EA Phenomic تغییر داده شد. هدف از به وجود آوردن این استودیو ساخت عناوین استراتژی و Real Time بود که در اون دوره مخاطبین زیادی هم داشت، این استودیو در سال 2009 با توسعه و عرضه بازی آنلاینِ Battle Forge رسما کارش رو برای شرکت EA آغاز کرد، بعدها سرورهای این بازی خاموش شدند و کار به ساخت دو بازی آنلاین Lord Of Ultima و Command And Conquer: Tiberium Alliances کشید.


 نهایتا در سال 2013 شرکت EA به منظور نوسازی زیرمجموعه‌هاش به کار Phenomic Game Development یا EA Phenomic پایان داد. از این تیم نمیشه به عنوان یه استودیوی قدرتمند یاد کرد اما قطعا خلق مجموعه‌هایی همچون Spellforce و The Settlers به این تیم و حتی صنعت گیم کمکی کرده. 

Black Box Games»



استودیوی Black Box Games در کانادا و در سال 1998 تاسیس شد، کسایی که راجع به این استودیو میدونن، این تیم رو با نسخه‌هایی از Need For Speed و Skate میشناسن. استودیوی Black Box Games قبل از شروعِ کار برای EA با شرکت‌هایی از جمله Sega همکاری داشت و عناوینی تحتِ نام این شرکت‌ها توسعه داد، در سال 2002 درحالی که این استودیو مشغول توسعه بازی Need For Speed: Hot Pursuit 2 بود، شرکت EA حق مالکیت این استودیو رو خریداری کرد و نام اون رو به EA Black Box تغییر داد. عرضه بازی‌های NFS: Most Wanted، Carbon، Undercover و نسخه آنلاینِ بازی NFS: World باعث محبوبیت این استودیو شد اما با عرضه بازی NFS: The Run که به علت داشتن سناریو و بخش تک‌نفره ضعیف نتونست امتیازات درست و حسابی به دست بیاره شرکت EA درصدد تعطیلی این استودیو برآمد.



 نهایتا با تغییر نامِ دوباره این استودیو به Quicklime Games و درآخر ناکامی‌های این استودیو شرکت EA نیز اون رو تعطیل کرد.
Black Box Games درنهایت در سال 2013 بسته شد، استودیویی که با عرضه نسخه‌هایی نسبتا موفق از فرانچایزِ محبوب NFS میشه گفت به یک شهرتِ ثابت دست پیدا کرد اما خب در مقطعی قرار گرفت که نتونست موفقیت‌هاشو ادامه بده. 

خب دوستان این مقاله نیز به پایان رسید. در پایان این مقاله باید بگم ترجیح میدم که ازتون سوالی نپرسم تا به اپیزود دو برسیم و اونجا مباحث رو بازتر کنیم. ممنونم ازتون که این مقاله رو مطالعه کردید و امیدوارم که راضی بوده باشید. تا قسمت دوم این مطلب یا مقاله‌ای متفاوت همه‌تون رو به خدای بزرگ میسپرم...