بررسی موتورهای گرافیکی در دهه‌های مختلف | قسمت سوم: Unreal Engine

بررسی موتورهای گرافیکی در دهه‌های مختلف | قسمت سوم: Unreal Engine

مقالات و آموزش
در قسمت سوم از سری مقاله های بررسی موتور های گرافیکی تصمیم گرفتم سری به یکی که چه عرض کنم، محبوب ترین موتور گرافیکی بین سازنده های گیم بپردازم.شاید بیراه نباشه که بگم این سری موتور گرافیکی یعنی سری Unreal Engine همیشه در همه نسل ها جزو بهترین و قوی ترین موتور های گرافیکی بوده.هنوز هم که در اوخر نسل هشتم هستیم با Unreal Engine 4 صدها بازی منتشر شده و منتشر نشده ساخته میشه که از قضا درصد زیادی از اون بازی‌ها هم بازی‌های AAA معروف هستند.با وجود اینکه نگاه همه جانبه به موتورهای گرافیکی Unreal Engine به شدت طولانی و مفصله سعی میکنیم در این مقاله بررسی اجمالی و یا کوتاهی در خصوص این انجین ها داشته باشیم.سری موتور های گرافیکی Unreal Engine برخلاف سری انجین های دیگه که خیلی پرتعداد و زیاد هستن، فقط 4 ورژن در اختیار داره.البته که هر ورژن از این انجین ها تا ده ها سال بخاطر قدرت زیادی که داره میتونه مورد استفاده قرار بگیره.سری انجین های Unreal engine دارای چهار نسخه اصلی هست که به ترتیب و مختصر هرکدوم از اونها رو معرفی میکنیم.امیدوارم تا انتهای مقاله نهایت لذت رو از این متون ببرید.



Unreal Engine

اولین موتور گرافیکی سری Unreal Engine ابتدا در سال 1998 در ساخت یک بازی شوتر اول شخص بنام Unreal مورد استفاده قرار گرفت.این موتور گرافیکی توسط شرکت پولدار Epic Games توسعه داده شد و در زمان عرضش از همون ابتدا نگاه تیز سازنده های بازی‌های ویدئویی رو به سمت خودش کج کرد.اولین نسل موتور های گرافیکی Unreal در سال 1998 توسط شخصی بنام Tim Sweeney ساخته شد.البته ایده اولیه برای ساخت این موتور گرافیکی در سال 1995 داده شد و Tim Sweeney در پی ساخت بازی در سبک شوتر اول شخص بنام Unreal پا به این عرصه گذاشت و ساخت Unreal Engine رو شروع کرد.این موتور گرافیکی ضمن داشتن قدرت پردازش بینظیر پیکسل ها در اون زمان قابلیت محشر Level Design رو به بهترین شکل ممکن ارائه می‌ داد.این موتور گرافیکی ساخته شد تا با سری انجین های Id Tech به رقابت بپردازه و در این امر ابتدا کم آورد، اما جدا از همه اینها خود موتور گرافیکی Unreal Engine مورد تمجید جان کارمک از مسئولان Id Software قرار گرفت.او موتور گرافیکی Unreal رو یک انجین قدرتمند در پردازش 16 بیتی رنگ ها و همچنین طراحی مه و دود دونست.جان کارمک اینگونه در مصاحبه با GameSpot به تعریف و تمجید از موتور گرافیکی Unreal Engine پرداخت :

" هرچند در ساخت یک بازی در این بازه زمانی بیشتر از الوان هشت بیتی توسط سازنده ها استفاده میشد، موتور گرافیکی Unreal به راحتی میتونه رنگ های 16 bit رو طراحی کنه و این آزادی عمل بینظیری به سازنده ها میده "

در ادامه وی باز هم برای تمجید از موتور گرافیکی Unreal چنین جمله‌ای گفت:

" انعکاس های نور، کیفیت مه، پردازش طبیعی آسمان از برنامه های من برای جای دادن در موتور های گرافیکی آینده من بود، اما Unreal زودتر بهش دست پیدا کرد! "



هرچند شرکت Epic Games تلاش میکرد تا اولین بازی ساخته شده توسط Unreal Engine رو برای تمامی پلتفرم ها منتشر کنه اما در نهایت بازی Unreal برای PS2 منتشر شد.در ادامه شرکت Epic Games قدمی فراتر از انتظارات برداشت.این شرکت در ادامه قابلیت Galaxy Sound System رو به موتور گرافیکی خودش اضافه کرد که این امر قدمی بلند در ایجاد یک انقلاب در طراحی صداگذاری برای بازی‌ها بود.علی رقم این که Id Software سال‌ها سکان دار پشتیبانی از شرکت‌ها برای ساخت گیم با استفاده از انجین انحصاری خودشون بود، اما با روی کار اومدن Unreal Engine، کم کم نگاه ها به سوی این موتور تغییر جهت داد.هرچند خود Epic Games هم با هزینه زیاد تونست لایسنس شرکت‌های مختلفی رو برای ساخت بازی با این موتور بدست بیاره اما سودش چندین برابر هزینه خودش بود.از موتور گرافیکی Unreal Engine تقریبا برای ساخت 18 بازی بعلاوه یک بازی کنسل شده استفاده شد.از معروف ترین بازی‌های ساخته شده توسط این انجین میشه به بازی Deus Ex در سال 2000، Clive Barker's Undying در سال 2001، دو نسخه از سری بازی‌های هری پاتر، بازی کنسل شده استودیو Microprose با نام X-Com Alliance، بازی The Wheel of Time و چندین و چند گیم دیگه اشاره کرد.استودیو های بازی سازی تا سال 2003 از این انجین استفاده کردن و بعد پشتیبانی از این موتور به پایان رسید.اوج گیری Unreal Engine با وارد شدن به نسل دوم خودش تازه شروع شد...


Unreal Engine 2

در اکتبر سال 1998 درحالی که Unreal Engine تنها موتور ساخته شده توسط Tim بود اما رسانه IGN با انتشار شایعه ای اعلام کرد Tim Sweeney در حال کار بر روی دومین نسل از Unreal engine هست که قدرت چندین برابر بیشتری نسبت به انجین ذکر شده داره.این شایعه درست بود و Tim نذاشت عمر Unreal Engine چندان طولانی بشه و در سال 2002 یک بازی مولتی پلیر شوتر و بسیار خاطره انگیز به اسم America's Army منتشر شد تا افتتاحیه Unreal Engine 2 رو به نام خودش ثبت کنه.از اونجا که قدرت زیاد Unreal Engine مورد تمجید همگان قرار گرفته بود، Unreal Engine 2 می بایستی قدرت بیشتری رو برای استقبال بیشتر به نمایش می‌گذاشت.این اتفاق هم افتاد و قدرت رندر و پردازش این انجین چند برابر شده بود و ابزارهای بیشتری رو در اختیار سازنده ها قرار می‌داد. قدرت پردازش اطلاعات در این انجین بیش از 100 برابر قوی تر از Unreal Engine در سال 1996 بود.این انجین دست سازنده ها رو برای ساخت صحنه های سینماتیک با کیفیت باز نگه میداشت و در ساخت یک کات سین فوق العاده قوی بود.فیزیک سازی این موتور گرافیکی و حرکات داینامیکی بدن ها توسط موتور Karma Physics انجام میشد.Unreal Championship بازی بود که توسط این انجین ساخته شد و اولین گیم از سری Unreal لقب گرفت که برای xbox منتشر شد و همچنین اولین عنوانی که در سرویس Xbox live در دسترس قرار گرفت.در ادامه این موتور گرافیکی اپدیت خورد و در Unreal Engine 2.5 قابلیت های بیشتری در رندر به موتور اضافه میکرد و همچنین بعد از طراحی فیزیک بدن، میشد با unreal Engine 2.5 فیزیک وسایل نقلیه چون ماشین هارو هم به طور طبیعی طراحی کرد.



شاید براتون جالب باشه که بدونید پشتیبانی از این انجین تا سال 2013 هم ادامه پیدا کرد! در سال 2013 شرکت فرانسوی Ubisoft آخرین نسخه از سری فراموش شده Splinter Cell با نام Blacklist رو با استفاده از این انجین قدیمی ساخت! و باید بگم که عالی هم اینکار رو انجام داد.کن لوین در ساخت بازی شاهکار خودش یعنی Bioshock در سال 2007 دست به دامان موتور Unreal Engine 2 شد و Bioshock 2 هم با استفاده از این انجین ساخته شد.شرکت Gearbox Software از سال 2005 تا 2008 چهار نسخه از سری بازی‌های Brothers in Arms رو با استفاده از این انجین ساخت و منتشر کرد.دومین نسخه از سری Deus Ex تحت نام Deus ex : Invisible War هم از این انجین بهره گرفت.از بازی های دیگر به شدت زیبا و معروف ساخته شده توسط Unreal Engine 2 میشه به Killing Floor (2009) ، Open Season (2006) و star wars : Republic Commando (2005) اشاره کرد.شاید براتون جالب باشه تا بدونید یوبی‌سافت از سال 2002 تا 2013 از Unreal Engine 2 برای ساخت 11 نسخه از سری بازی‌های Tom Clancy's استفاده کرد!



Unreal Engine 3

اولین اسکرین شات ها از قدرت گرافیکی موتور Unreal engine 3 در سال 2004 منتشر شد.Tim Sweeney که بازهم وظیفه ساخت این انجین رو بر عهده داشت اینگونه از قدرت Unreal Engine 3 پرده برداری کرد:

" تصمیمات اساسی در بازی‌سازی برای برنامه نویسان طراحی شده، یک رویکرد اسکریپت محور با داده ها و یک رویکرد نسبتا قوی در زیر ساخت ها هنوز هم از Unreal های قبلی باقی مانده.اما بخش هایی از بازی که به راحتی برای گیمرها قابل مشاهده است از جمله رندر، سیستم فیزیک، سیستم صوتی و ابزارها همه آپدیت و به طور چشمگیری قوی تر شده اند. "



تمامی طراحی های نور و سایه در Unreal Engine 3 با واحد پیکسل انجام میشن و دیگه خبری از طراحی با واحد ورتکس نبود.این موتور گرافیکی انقلابی در ساخت تمامی سبک ها ایجاد کرد، از نقش آفرینی بگیرید تا جهان باز، از داستان خطی بگیرید تا بازی ایندی.موتور گرافیکی Unreal Engine 3 از پس ساخت تمامی این بازی ها بر می اومد.اولین استفاده از این موتور در بازی اول سری Gears of War با همین اسم بود.بازی که تحت انحصاری مایکروسافت، پی‌سی و ایکس باکس قرار داشت.هرچند معتقدم سازندگان این بازی نتونستن از نهایت قدرت این انجین در ساخت بازی‌شون بهره ببرن.این انجین ابتدا فقط توانایی ساخت بازی ها در سه پلتفرم اصلی اون زمان یعنی PS3, Xbox 360 و PC رو داشت اما در ادامه چند بازی برای IOS, Android و کنسول Wii U هم با استفاده از این موتور ساخته شد.در طول عمر این موتور گرافیکی Epic Games آپدیت های فراوانی رو به این انجین اضافه کرد که قدرتش رو دو چندان میکرد مثلا قدرت پردازش قابلیت لمس کردن و یا افزایش قدرت طراحی جمعیت با جزئیات بالا از اهدافی بود که این موتور گرافیکی بهش رسید.با جرئت میشه گفت سری Unreal Engine با Epic Games از همون اواخر Unreal Engine 2 سلطه خودش رو با زیر گرفتن Id Tech شروع کرد و بجای اینکه دائما تحت انحصار چند شرکت خاص باشه استفاده از موتور رو برای همه کمپانی ها آزاد اعلام کرد.از Unreal Enigne 3 برای ساخت بیش از 200 یا 300 بازی از کمپانی های مختلف استفاده شد و عمر این انجین هنوز هم به پایان نرسیده و کماکان همین الان که تو سال 2019 هستیم هم گیم هایی با استفاده از این انجین ساخته میشن.در ادامه فقط بخشی از معروف ترین گیم هایی که با این انجین ساخته شدن رو مرور میکنیم :

Assassin's Creed Chronicles (2015)، Batman Arkham Asylum (2009) Batman Arkham city (2011) Batman Arkham Knight (2015) , Bioshock Infinite (2010), Borderlands (2009) , Bulletstorm (2011), Dishonored (2012), DMC : Devil may cry (2013), gears of war Series , injustice 1 and 2 (2013 and 2017), life is strange (2015) and so many else

لازم به ذکره که به جز این لیست صدها بازی معروف و AAA دیگه هم با استفاده از این انجین ساخته شدن. 




Unreal engine 4

در آگوست سال 2005، مارک رین از رئسای مقام بالا Epic Games طی مصاحبه ای اعلام کرد نسل چهارم از موتور های گرافیکی Unreal Engine با اسم Unreal Engine 4 از سال 2003 در حال توسعه بود و هم اکنون با تلاش های Tim Sweeney در حال تکمیل شدنه.تا سال 2008 که پروژه تقریبا تمام شد.رین در سال 2012 گفت که مردم مطمئنا شوکه خواهند شد اگه قدرت بی‌نظیر Unreal Engine 4 رو ببینند.یکی از ویژگی های مهم برنامه ریزی شده برای Unreal Engine 4، پویایی هرچه طبیعی تر جهان در زمان با استفاده از ردیاب مخروطی واکسل بود، طبیعی کردن هرچه بیشتر روشنایی از دیگر دستاوردهای این انجین بود.با این حال، این ویژگی با یک الگوریتم شبیه به قبل اما کم دقتی در قیمت قبل از انتشار برای تمام سیستم عامل ها از جمله PC نگرانی هایی رو به وجود اورد.Unreal Engine 4 همچنین دارای چنان دقت بالایی هست که سازنده ها مجبور نشن برای طراحی اونچه که میخوان بارها عملیات خودشون رو تکرار کنن و بتونند درحالی که انجین در حال پردازش است در ++C کد بنویسن.سیستم نوشتاری جدید Blueprints اجازه می ده تا بدون نیاز به استفاده از ++C سازنده سریعا توسعه مناطق بازی را انجام بده و بتونه به طور زنده اشکالات ساختش رو حل کنه در نتیجه، تکرار کاهش پیدا می‌کنه و تقسیم وظایف بین مسئولان فنی، طراحان و برنامه نویسان کمتر میشه.برای جبران قیمت ها در یکی از کنفرانس های گیمی سال 2014 شرکت Epic Games اعلام کرد سازندگان میتونند با خرید اشتراک ماهیانه و با پرداخت تنها 19 دلار به تمامی امکانات Unreal Engine 4 دسترسی پیدا کنند.


در تاریخ چهار سپتامبر سال 2014 کمپانی Epic Games طی یک عمل تحسین شده دسترسی به Unreal Engine 4 رو به طور کاملا رایگان در اختیار مدارس فنی، کامپیوتری و دانشگاه ها گذاشت تا برنامه نویسانی هنرمند در آینده تربیت بشه.در سال 2015 و در ادامه خدمات بینظیر Epic Games این شرکت اعلام کرد که قراره انجین Unreal 4 رو به طور رایگان در اختیار تمامی برنامه نویسان دنیا قرار بده تنها با توافق اینکه 5 درصد از فروش هرگونه محصول ساخته شده با استفاده از Unreal Engine 4 به Epic Games تعلق بگیره.و اینجوری شد که الان بیش از 500 بازی توسط این انجین ساخته شده و درحال ساخته شدنه.اما Epic Games برای عرضه ایده جدید خودش در سال 2017 یعنی ساخت بازی Fortnite، نیاز داشت که بتونه آپدیت جدیدی به Unreal Engine 4 اضافه کنه تا بلکه این موتور بتونه حضور 100 گیمر رو در یک سرور  تضمین کنه و اینکار رو هم انجام داد.در حال حاضر موتور Unreal Engine 4 برای پلتفرم های مختلفی در دسترسه.نام بردن تمامی بازی‌هایی که توسط این موتور ساخته شدن و میشن کار بسیار سختیه و اگه بگیم که در حال حاضر بیش از 35 درصد از بازی‌های AAA با استفاده از این انجین ساخته شدن بدون شک دروغ نگفتیم... از گیم های معروف منتشر شده با این انجین میشه به Absolver محصول سال 2017، بازی خوش ساخت Ace Combat 7: Skies Unknown، ایندی انحصاری مایکروسافت بنام Ashen، بازی دو نفره و جذاب a way out، نسخه های بازسازی شده سری آرخام در سال 2017، Darksiders 3 در سال 2018، daysgone، و Tekken 7، بازی نقش آفرینی Vampyr و صدها بازی محبوب دیگه اشاره کرد. بازی های معروفی که در ادامه با استفاده از این انجین ساخته میشن عبارتند از Gears 5، انحصاری PC با نام Ground Branch، بازی OutReach، 
Storm United و... 



فعلا خبری از Unreal engine 5 نیست و به نظر میرسه Unreal 4 توانایی هندل کردن بازی ها تا اخر نسل هشت رو داره و احتمالا باید با شروع نسل نهم و رسیدن به اواسطش باید منتظر رونمایی از قدرتمند ترین موتور گرافیکی ساخته شده تاریخ یعنی Unreal Engine 5 باشیم...