بررسی موتورهای گرافیکی در دهه‌های مختلف | REDengine

بررسی موتورهای گرافیکی در دهه‌های مختلف | REDengine

مقالات و آموزش
امروز با سری مقاله‌های بررسی موتورهای گرافیکی برگشتیم تا مروری به یکی از قدرتمند ترین موتورهای بازی‌سازی تاریخ که در انحصار شرکت CD Project Red قرار داره، داشته باشیم.بررسی ورژن‌های مختلف این انجین، ویژگی‌ها و بازی‌هایی که با استفاده از این موتور گرافیکی ساخته شده از اهداف اصلی این مقاله است.با GM و مطالعه این مقاله تحلیلی همراه باشید.

در سال 2011 در میان هیاهو موتور‌های گرافیکی چون Unreal Engine و id Tech بود که سه برنامه نویس لهستانی با نام Bartek Wronski، Tomek Wojcik و Balazs Torok با مدیریت کمپانی CD Project Red اولین انجین اختصاصی این شرکت رو طراحی و بهینه سازی کردن.هدف اصلی از طراحی این موتور گرافیکی، ساخت و برنامه نویسی بازی جدید سری The Witcher تحت نام The Witcher 2: Assassins of Kings در سال 2011 بود.بازی که توسط خود شرکت لهستانی CD Project Red در دست ساخت قرار داشت.اولین نسخه بازی The Witcher 2 در همون سال با استفاده از موتور گرافیکی REDengine 1 ساخته و به طور انحصاری برای مایکروسافت ویندوز و macOS منتشر شد.موتور گرافیکی REDengine از سخت افزار‌ها و نرم‌افزارهای 32 بیتی و 64 بیتی به طور کامل پشتیبانی می‌کرد؛ و همچنین این انجین تحت پلتفرم مایکروسافت ویندوز اجرا می‌شد.REDengine 1 علی رقم قدرت پردازش و ساخت گرافیکی بالایی که در اختیار داشت روی همه پلتفرم‌ها پورت نمی‌شد و اعتراضات شدید هواداران در پی انحصاری زمانی بودن بازی The Witcher 2 باعث شد، شرکت CD Project RED خیلی زود ضعف‌های این موتور گرافیکی در زمینه طراحی بافت‌های صوتی و همچنین عدم پورت روی همه پلتفرم‌هارو اصلاح کنه.این شرکت با انجام این کار نسخه بهبود یافته REDengine 1 رو برای ساخت The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition بکار برد و این بازی رو تقریبا یک سال بعد در هفدهم آوریل سال 2012 برای macOS ،PC ،Linux و صد البته Xbox 360 منتشر کرد تا کاربران پلتفرم‌های کنسولی هم جز پلیرهای کنسول سونی، از تجربه این بازی شاهکار باز نمونن.موتور گرافیکی REDengine 2 از نرم‌افزارها و میان‌افزارهایی همچون Havoc برای فیزیک اشیاء و اسکال‌فرم برای رابط کاربری و همین‌طور اف‌ام‌اودی برای صداگذاری بهره می‌گرفت.و همین قابلیت‌ها بود که باعث شد این نسخه برای استفاده تحت پلتفرم‌های کنسولی نظیر Xbox 360 هم استفاده بشه.همانطور که این موتورهای گرافیکی تحت انحصار شرکت فوق‌العاده CD Project Red بود، پس هیچ شرکت دیگه‌ای حق استفاده از این انجین رو نداشت و مطمئنا نسخه بعدی این موتور گرافیکی برای ساخت بازی بعدی این شرکت که از قضا The Witcher 3 هم بود، باید استفاده می‌شد.همین اتفاق هم افتاد و در سال 2015 شرکت CD Project همزمان با معرفی بازی The Witcher 3 : Wild Hunt، از انجین جدیدی که قرار بود فقط و فقط برای ساخت این بازی استفاده بشه پرده برداری کرد.این انجین موتوری نبود جز REDengine 3...موتور گرافیکی REDengine 3 در حالی ساخته شد که به طور اختصاصی تنها روی سیستم عامل های 64 بیتی قابل اجرا بود و قصد داشت محیط پویا، بزرگ و سرزنده بازی The Witcher 3 رو خلق کنه. 


این موتور گرافیکی بهبود و پیشرفت های چشمگیری رو برای انیمیشن های صورت و سایر موارد ارائه می‌داد.بافت‌ها و تکسچرهای روشنایی دیگه از کاهش کیفیت کنتراست رنج نمی‌بردن.REDengine 3 همچنین از جلوه های حجم دار پشتیبانی می‌کرد و امکان طراحی و نمایش ابرها، غبارها، مه، دود و سایر اثرات ذرات رو فراهم می‌کرد.همچنین از بافت ها و تصویر برداری با وضوح بالا و همچنین فیزیک پویا و یک سیستم همگام سازی لبه‌های اشیاء پیشرفته پشتیبانی می‌کرد.با این حال، به دلیل محدودیت در جریان بافت در نسل هشتم استفاده از بافت‌ها با وضوح بالا ممکن بود همیشه موفقیت آمیز نباشه.REDengine 3 دارای یک سخت افزار رندر انعطاف پذیر بود که برای خطوط لوله‌ای مانند یا جلو به جلو آماده شده بود.نتیجه این ویژگی، طیف گستردگی جلوه های سینمایی با کیفیت بود. این سیستم قابلیت هایی همچون طراحی عمق دید بالا، درجه بندی رنگ و شعله لنزهای مرتبط با نورپردازی چندگانه رو در اختیار سازندگان میذاشت.سیستم طراحی زمین در REDengine 3 از استحکام و لایه های مختلف استفاده می کرد، که می تونست به راحتی یکی از بهترین بافت‌ها رو برای زمین تخت و ناهمواری ها طراحی کنه.ماحصل این همه ویژگی مثبت و قدرتمند برای موتور گرافیکی REDengine 3 ساخت یکی که نه شاید بهترین گرافیک نسل هشت اونم در بازی The Witcher 3 : Wild Hunt بود.گرافیک این بازی تا قبل از ورود به اواخر نسل هشت لقب بهترین گرافیک بصری تاریخ صنعت ویدیو گیم رو با خودش یدک می‌کشید.طراحی جزئیات، کیفیت بافت‌ها و تکسچرها و همینطور نورپردازی خارق‌العاده این بازی انقدر زیبا و چشم نواز بود که تنها با یک بازی مقایسه میشه : Red Dead Redemption 2!


اما استفاده ازاین انجین تمام نشد.وقتی در گیمزکام 2019 خبر انتشار بازی The Witcher 3 برای کنسول نینتندو سوییچ هم تایید شد فهمیدیم که قراره کامل ترین نسخه این بازی برای این کنسول عرضه بشه؛ یعنی The Witcher 3: Wild Hunt Complete Edition که تمامی بسته های الحاقی منتشر شده برای این بازی رو در اختیار داشت.این نسخه از بازی چند روز قبل یعنی در 15 اکتبر 2019 برای سوییچ منتشر شد و ضمن کسب نمرات خوب فهمیدیم که با استفاده از انجین REDengine 3 طراحی شده.اما بنظرم پورت نسخه سوییچ توسط این انجین چندان خوب صورت نگرفت؛ بیشتر هم به این دلیل بود که خود کنسول نینتندو سوییچ چندان پلتفرم قوی نیست که بتونه گرافیک باورنکردنی، بزرگ و حجیمی چون گرافیک The Witcher 3 رو به راحتی پردازش کنه.اما همونطور که حدس زدید نسل بعدی موتورهای گرافیکی REDengine قطع به یقین در ساخته بعدی استودیو CD Project Red یعنی Cyberpunk 2077 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.دارم راجب REDengine 4 صحبت می‌کنم! انجینی که تا حالا پورتش روی چهار پلتفرم که از قضا PC PS4 ،Xbox One و Google Stadia باشن هم تایید شده.این انجین از روشنایی Ray-Tracing، اشعه ایکس و جلوه های دیگر مشابه پشتیبانی می‌کنه، و تمامی این تکنیک و ویژگی‌ها قراره در Cyberpunk 2077 در دسترس باشه.بازی Cyberpunk 2077 در تاریخ 16 آوریل 2020 مصادف با فروردین ماه 1399 منتشر می‌شه.هرچند از اسکرین‌شات و تریلر گیم‌پلی‌های رسمی منتشر شده از این بازی می‌شه فهمید گرافیک بصری Cyberpunk 2077 به لطف موتور REDengine 4 فوق‌العاده و باور نکردنی به نظر می‌رسه ولی اخیرا با مقایسه ای که هواداران فعال در فضای مجازی انجام دادن، میشه فهمید که امکان دانگرید بازی هم وجود داره! که البته با توجه به سابقه بلند پروازه شرکت CD Project بعید می‌دونم همچین اتفاقی بیفته...اما فکر می‌کنم موتور REDengine 4 اون پیشرفت بزرگی که  نسخه دوم به سوم تجربه کرد نداره و بنظر نمی‌رسه قدرت بی‌نهایت ییشتری نسبت به REDengine 3 داشته باشه.بالاخره باید حدود 5 ماه دیگه صبر کنیم و همزمان با عرضه Cyberpunk 2077 نظر نهاییمون رو راجب گرافیک بازی و قدرت این انجین ارائه بدیم.چیزی که مشخصه اعتماد به CD Project هست که بعید می‌دونم به این راحتی به باد هوا گرفته بشه...