تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Wolfenstein: Youngblood بر روی PC

تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Wolfenstein: Youngblood بر روی PC

مقالات و آموزش
بازی Wolfenstein: Youngblood یک نسخه جدید و فرعی در سری بازی‌های Wolfenstein است که مشابه دو نسخه پیشین، توسط MachineGames و البته این‌بار با همکاری Arkane Studios، استودیو سازنده سری بازی‌های Dishonored توسعه یافته و به‌تازگی برای پلتفرم PC و کنسول‌های نسل هشتم عرضه شده است.برای طراحی و ساخت Wolfenstein: Youngblood از موتور گرافیکی قدرتمند id Tech 6 استفاده شده و اینکه بازی بر روی PC از رابط گرافیکی ولکان (Vulkan) پشتیبانی می‌کند.حال، وقت آن رسیده است که نگاهی به بنچمارک این شوتر اول‌شخص جدید داشته باشیم تا ببینیم بازی بر روی پلتفرم محبوبمان چطور اجرا می‌شود.

برای تجزیه و تحلیل عملکرد بازی، از پردازنده Intel i7 4930K (اورکلاک شده به 4.2Ghz) با شانزده گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR3 در فرکانس 2133MHz، کارت‌های گرافیک Radeon RX580، RX Vega 64، RTX 2080Ti، GTX980Ti و GTX690، سیستم عامل Windows 10 نسخه 64 بیت و درایور GeForce driver 431.60 با Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.7.2 استفاده شده است.شایان ذکر است که انویدیا تاکنون پروفایل SLI را برای این عنوان لحاظ نکرده، به این معنی‌که کارت گرافیک GTX690 مشابه یک GTX680 کار می‌کند.



MachineGames تنظیمات گرافیکی زیادی را برای تنظیم در بازی لحاظ کرده است.پی‌سی گیمرها قادر به تنظیم کیفیت نور، سایه‌ها، ذرات، انسداد جهتی (Directional Occlusion)، بازتاب‌ها (Reflections)، ماتی حرکتی (Motion Blur)، جریان تصویر (Image Streaming)، آب، الگوریتم Decals، تکنیک Anisotropic Filtering برای Decal/Lightmap/Image و LOD Switch هستند.همچنین گزینه‌هایی برای Chromatic Aberration، Film Grain، Image Sharpening، Resolution Scale، Depth of Field، HDR Bloom، Performance Monitor، Max FPS و FOV Slider وجود دارد.بازی Wolfenstein: Youngblood در کنار نسخه بتای Gears 5 پیشرفته‌ترین تنظیمات گرافیکی که تا این تاریخ دیده شده است را ارائه می‌کند و از این رو باید تیم سازنده را به خاطر چنین خروجی ستایس کرد.


برای پی بردن به اینکه مقیاس بازی بر روی رشته‌های پردازنده چندگانه (Multiple CPU Threads) چگونه است، در این تست یک پردازنده دو هسته‌ای و یک پردازنده چهار هسته‌ای شبیه‌سازی شده است و نکته خوشحال کننده اینجاست که بازی در تنظیمات گرافیکی Ultra حتی بر روی پردازنده‌های دو هسته‌ای به طرز باورنکردنی نرم و روان اجرا می‌شود (به شرط آن‌که Hyper Threading فعال باشد).بدون Hyper Threading، این عنوان بر روی سیستم دو هسته‌ای شبیه‌سازی شده به خاطر مشکل وقفه‌های شدید، غیرقابل بازی خواهد بود.بازی Wolfenstein: Youngblood می‌تواند از تمامی شش هسته منطقی/فیزیکی پردازنده استفاده کند و به لطف مقیاس شگفت انگیز پردازنده، ما شاهد افزایش عملکرد عمده‌ هنگام فعال‌سازی Hyper Threading بر روی پردازنده چهار هسته‌ای شبیه‌سازی شده هستیم.



همچنین جای خوشحالی دارد که گزارش کنیم برای لذت بردن از بازی شما نیازی به داشتن کارت گرافیک رده بالا (High-End) ندارید.با وجود کارت گرافیکی همچون RX580 شما می‌توانید بازی را حداقل با نرخ 85 فریم بر ثانیه و به طور میانگین با نرخ 109 فریم بر ثانیه در وضوح 1080p و با تنظیمات گرافیکی Ultra اجرا نمائید.و نکته عجیب اینجاست که کارت گرافیک AMD در اجرای بازی عملکرد عالی دارد.نه تنها این، بلکه حتی RTX2080Ti تقریباً توانسته محدودیت‌ها را در 1080p کنار بزند.در واقع، قدرتمندترین کارت گرافیک انویدیا توانسته در رزولوشن پایین (Low) به میزان 89 درصد مورد استفاده قرار بگیرد.



در وضوح 1440p، دو کارت گرافیک RX Vega 64 و RTX2080Ti می‌توانند بدون هیچ مشکلی بازی را با نرخی بالای 60 فریم بر ثانیه اجرا کنند، گرچه بعضی افت فریم جزئی (زیر 60fps) بر روی GTX980Ti دیده می‌شود.از سوی دیگر، برای اجرای بازی در وضوح 4K، کارت گرافیک RTX2080Ti بدون مشکلی از پس اجرای بازی برآمد، با این حال افت فریم چشمگیری (زیر 60fps) بر روی Vega 64 دیده شده است.البته باید به این نکته اشاره کرد که در این بنچمارک از فناوری Adaptive Shading انویدیا استفاده نشده است.



از نظر گرافیکی، بازی Wolfenstein: Youngblood در سطح بسیار خوبی قرار دارد؛ بیشتر کاراکترها از جزئیات بالایی برخوردار هستند؛ و افکت‌های نورپردازی خیره کننده‌ای که نظر هر گیمری را به خود جلب می‌کند.با این حال، کیفیت نورپردازی حجمی (Volumetric Lighting) ظاهراً از کیفیت پایینی برخوردار بوده، حتی اگر تنظیمات گرافیکی در سطح Ultra باشد.همچنین در بعضی جاها برخی بافت‌های با کیفیت پایین نیز دیده شده است، همچنین بعضی اشياء شناور که سایه‌ی آن‌ها کاملاً با سطح زمین هماهنگ نبودند.بعلاوه، در بازی شاهد نورها و چراغ‌های متعددی هستیم که می‌توانند سایه بیندازند.با این وجود، برخی نور و چراغ‌هایی نیز دیده شده است که هیچ سایه‌ای ایجاد نکرده‌اند.ما می‌دانیم که شرکت nVIDIA با تیم MachineGames برای پیاده‌سازی افکت‌های Ray Tracing در بازی همکاری کرده است، بنابراین باید امیدوار بود که تیم سازنده از آن برای نورپردازی سراسری (Global illumination) و پیشرفت/بهسازی سایه‌های بازی استفاده کرده باشد؛ به این معنی‌که چراغ‌ها/نورها بتوانند سایه ایجاد کنند.

روی هم رفته، عنوان Wolfenstein: Youngblood یکی از بهینه‌سازی شده‌ترین بازی‌های PC در سال 2019 است.استودیو MachineGames تنظیمات گرافیکی زیادی برای دریافت بهترین خروجی به بازی اضافه کرده و از همه مهم‌تر، به لطف قدرت فوق العاده id Tech 6 بازی می‌تواند بر روی سیستم‌های قدیمی روان اجرا شود.همچنین بازی Wolfenstein: Youngblood ثابت کرد که چطور می‌توان از قدرت پردازنده‌های رده بالای قدیمی استفاده صحیح و اصولی کرد.بیایید امیدوار باشیم که توسعه دهندگان بیشتری راه id Software را ادامه دهند و کاری کنند که موتورهای گرافیکیشان بر روی سخت افزاری که از قبل وجود دارد، سریع‌تر اجرا شود.قابل توجه شرکت‌هایی همچون یوبی‌سافت! که به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که از رابط گرافیکی DX11 دست کشیده و از قابلیت‌های DX12 یا Vulkan استفاده کنند.