تحلیل و بررسی رویداد E3 2019 | چند قدم رو به عقب

تحلیل و بررسی رویداد E3 2019 | چند قدم رو به عقب

مقالات و آموزش
حدودا یک ماه پیش ما باهم به بررسی عناوینی پرداختیم که قبل از E3 میتونستن معرفی بشن و باهم در این مورد کلی حرف زدیم، سال پیش هم در این مورد کلی بحث کردیم، پیش‌بینی کردیم که چه عناوینی میتونه توی این مراسم حضور داشته باشه و بعد از پایان مراسم نیز بررسی کردیم که چه عناوینی معرفی شد. طبق سنت سالیانه سایت GM امسال نیز پیش‌بینی‌هامون رو ریختیم روی دایره و حالا میخوایم باهم نگاه بندازیم به مراسم E3 2019 که شاید بشه گفت یکی از ضعیف‌ترین مراسم‌های تاریخ E3 به شُمار میاد و خب برخلاف سال قبل، حداقل من رو ناامید کرد. اگه موفق به دیدن این مراسم نشدین یا میخواین جزئیات دقیق‌تری از بازی‌ها به دست بیارین بیاین تا باهم نگاهی بندازیم به عناوینی که توی این مراسم معرفی شدن و علاوه بر اون ببینیم کدامیِک از پیش‌بینی‌های ما درست دراومدن.



کنفرانس EA Play » شرکت Electronic Arts هر ساله در مراسم E3 حاضر میشه و عناوین زیادی رو معرفی میکنه، این کنفرانس همواره به صورت پرنشاطی برگزار میشه و عمدتا هم پر از هیجانه ولی خب عناوینی که بعد از این کنفرانس عرضه میشن هیچکدوم بازی‌های خوبی نیستن. امسال شرکت EA از برگزاری یک مراسم نسبتا بزرگ و تجملاتی خودداری کرده و سعی بر این بوده تا طرفداران این شرکت به یک محل مشخص بیان و عناوین این شرکت رو تماشا کنن. EA امسال دو بازی رو به صورت رسمی معرفی کرد و بقیه محتویات این مراسم فقط بسته‌های الحاقی جدید برای بازی‌های آنلاین این شرکت بودن. بیاین به بررسی عناوین معرفی شده توسط این شرکت بپردازیم.



Star Wars Jedi: Fallen Order: عنوان Star Wars Jedi: Fallen Order سال پیش به صورت رسمی در کنفرانس EA در E3 2018 معرفی شد، البته که باید بگم فقط تایید شد که این بازی قراره ساخته بشه و خب در کنفرانس امسال، شرکت EA به صورت رسمی از گیم‌پلی این بازی رونمایی کرد. داستان این بازی پس از اتفاقات نسخه سوم (Star Wars III: Revenge Of The Sith) و قبل از وقایع نسخه چهارم (Star Wars IV: A New Hope) روایت میشه، خالقان داستان این بازی در تیم Respawn Games، سناریوی اصلی رو روی شخصیتی به نام Cal Kestis، متمرکز کردند. کال یک Jedi تازه وارد هست که توانایی‌های غیرطبیعی داره، تیم سازنده جِدای شدنِ کای رو از ابتدا تا انتها بازگو خواهد کرد، کال برای اثبات خودش به ماموریت‌های مختلفی فرستاده میشه و بازیکنان باید با این شخصیت ماجراجو همراه بشن و وقایع بازی رو دنبال کنن. طی گیم‌پلی‌ای که از بازی منتشر شد متوجه شدیم که پردازش گرافیک این عنوان بر عهده موتور گرافیکی Unreal Engine 4 هست، در گیم‌پلی مذکور شاهد محیط‌های سرسبز و جنگلی بودیم و خب تعاملی که کاراکتر اصلی بازی با این محیط داشت نیز جالبِ توجه بود اما خب یکی از مسائلی که حداقل چشم منِ نویسنده رو نگرفت هوش مصنوعی بازی بود که شباهت‌های ریز و درشتی به سری Assassins Creed داشت که به نظر میاد به هیچ عنوان نتونه برای گیمر چالش‌برانگیز باشه.

 در گیم‌پلی این عنوان بازیکنان میتونن از توانایی‌های کال استفاده کنن و ماموریت رو پیش ببرن، این توانایی‌ها شامل آهسته کردن اشیا و دشمن و استفاده از ابزارهای محیطی میشه، برای مثال شما میتونین از چیزهایی که اطرافتون میبینین استفاده کرده و به سمت دشمن پرتش کنید. هسته بازی براساس سبک نقش‌آفرینی بنا شده و بازیکنان میتونن از شمشیر معروف مجموعه جنگ‌های ستاره‌ای یعنی Light Saber استفاده کنن و دشمن رو از بین ببرن، کاراکتر شما میتونه از روی دیوارها راه بره، شنا کنه و برای عبور از موانع از درخت و شاخه‌های اون آویزون بشه، ضربات تمام‌کننده بزنه و برای استفاده مفیدتر از توانایی‌هاش مهارت‌های (یا Skills) خودش رو بالا ببره، همچنین استفاده از وسایل نقلیه نیز در بازی دیده میشه که به نظر میاد به صورت خطی دنبال میشه. طبق گفته‌های سازنده در این عنوان هیچ لوت‌باکس، بسته‌الحاقی و پرداخت درون برنامه‌ای (میکروترنسکشن) وجود نداره و تمرکز خالقِ این اثر صرفا رو سناریوی بازی بوده تا بتونن به صورت هرچه بهتر یه بازی عالی رو ارائه بدن. تیم Respawn برای درک بهتر داستان از بازیگران فیلم و سریال‌ها استفاده کرده. برای مثال کاراکتر اصلی بازی یعنی کال توسط Cameron Monaghan نقش‌آفرینی میشه، از پررنگ ترین آثار این شخص میشه به بازی در سریال Shameless و Gotham اشاره کرد، هنوز کاراکترهای فرعی این بازی مشخص نیستن ولی به نظر میاد که برای نقش این شخصیت‌ها نیز از بازیگران و آرتیست‌های متفاوتی استفاده شده باشه. بهتره زود قضاوت نکنیم اما خب میشه پیش‌بینی کرد که این بازی بتونه حداقل انتظار طرفداران مجموعه Star Wars رو برآورده کنه. Star Wars Jedi: Fallen Order در تاریخ 24 آبان ماهِ سال جاری عرضه خواهد شد.



FIFA 20: طبق سنت سالیانه شرکت EA که هر سال نسخه جدیدی از فرانچایز FIFA رو منتشر میکنه، امسال نیز شاهد عرضه نسخه جدیدی از این بازی خواهیم بود، فیفا 20 تغییرات کامل و جامعی رو به خودش دیده که در ادامه به بررسی اون‌ها میپردازیم. در تریلر رسمی این بازی اشاره‌ای به بخش داستانی نشد اما پیش‌بینی میشه که شاهد یک سناریوی دیگه حول محور Alex Hunter یا فوتبالیستی دیگر باشیم. موتور گرافیکی بازی با Frostbite پردازش میشه، تغییرات کلی گرافیک بازی به وضوح دیده میشه، از طراحی طبیعی‌ترِ چهره‌ها و ‌استادیوم‌ها گرفته تا تغییرات فیزیکِ توپ که باعث میشه یه تجربه واقعی و به یادماندنی رو از این عنوان ورزشی داشته باشین، همچنین هوش مصنوعی بازی نیز بهینه‌سازی‌های زیادی به خودش دیده و در بازی‌های تک‌نفره شاهد بازی‌های دفاعی و چالش برانگیزی هستین.

 اما اصلی ترین تغییرات FIFA 20 که میشه با چشمِ غیرمسلح (!) ببینیمشون برمیگرده به گیم‌پلیِ اون، تیمِ سازنده این عنوان با تجدید نظر روی گیم‌پلی براین صدد برآمده تا هسته این بازی رو به طور کامل تغییر بده، از جمله این تغییرات که بهشون اشاره هم شده میشه به عوض شدن الگوریتم پنالتی و ضربات ایستگاهی اشاره کرد به طوری‌که بازیکنان باید یک دایره رو به اطراف دروازه تیم حریف برده و و درکنار زدن دکمه، جهتِ مورد نظرشون رو انتخاب کنن تا توپ دقیقا اونجایی که میخوان قرار بگیره. اما سوپرایز اصلی این عنوان برمیگرده به حالت Volta Football که درواقع یه نسخه فانتزی از بازی FIFA Street هستش و دراصل هدف از به وجود آوردن این حالت ارائه یک فوتبال خیابانی سرعتی و هیجان‌انگیزه، به نظر میرسه که شاهد یک فوتبالِ فری‌استایل خواهیم بود که استفاده از تکنیک‌ها و دریبل‌زنی در اون حرف اول رو میزنه و برنده رو مشخص میکنه. FIFA 20 تا به اینجا بازی خوبی بوده اما باید دید هنگام عرضه چه گُلی به سرمون میزنه، این عنوان در تاریخ 5 مهرماه عرضه خواهد شد.

غیر از این دو بازی و Madden NFL 20، عنوان خاصی از سوی EA معرفی نشد و فقط یه سری محتوای جدید برای بازی Apex Legends و Battlefield V نمایش داده شد، درکل اگه بخوام صادقانه حرف بزنم، شاهد یه کنفرانس ضعیف و کِسِل کننده از طرف شرکت EA بودیم، نه سوپرایز خاصی و نه هیچ عنوان جدیدی، میشه گفت این شرکت از معرفی بازی‌هاش ترسیده و میخواد با نهایت اطمینان و در آینده بازی‌هاش رو معرفی کنه اما خب هنوز هم حفره‌هایی در این کنفرانس وجود داره.



کنفرانس XBOX » شرکت Microsoft همیشه به عنوان یکی از قطب‌های گیمینگ در مراسم E3 حاضر میشه و همیشه عناوین مختلفی رو معرفی میکنه و خب همیشه هم کنفرانس‌هاش هیجان‌انگیز و شلوغ هستن. امسال نیز شاهد چنین مراسم پر زرق و برقی بودیم، با نبود Sony، حالا شانس به مایکروسافت رو کرد و این شرکت میتونست به بهترین کنفرانس مراسم E3 2019 تبدیل بشه و خب در تَحَقُق دادن به این ماموریت نیز موفق عمل کرد و راستشو بخواین به دیدِ من یکی و حداقل نیمی از کاربران این سایت میتونم بگم که این کنفرانس، بهترینِ E3 بود. در ادامه به بررسی عناوین معرفی شده میپردازیم.



The Outer Worlds: سالِ پیش Obsidian Entertainment، خالق اورجینالِ مجموعه Fallout، برای حضور در E3 اعلام آمادگی کرد، همگیِ ما منتظر معرفی یه عنوان متفاوت و خوب بودیم اما خب درنهایت شاهد یه بازی به شدت شبیه به عناوین Fallout و Borderlands بودیم، البته شاید نظر دیگران درمورد این بازی چیز دیگری باشه اما خب برای من قطعا این بازی چندان عنوان ارزشمندی نیست. براساس اطلاعات تازه‌ای که از این بازی در کنفرانس مایکروسافت منتشر شده، بازیکنان در نقش یک شخص مجهول‌الهویه قرار میگیرن که هدفش رسیدن به سیاره Halcyon هست و درواقع در مکانی دیگر به هوش میاد و حالا باید برای رسیدن به این سیاره تمام تلاشش رو بکنه. گرافیگ بازی با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته میشه، بازیکنان در این عنوان به سیاره‌های متفاوتی پا میذارن و خب بر این اساس میشه گفت که این عنوان تنوع محیطی گسترده‌ای داره، جزئیات کلی بازی هم بد نیست اما باید ببینیم که هوش مصنوعی بازی نیز میتونه قابل‌قبول باشه و درکنار اون آیا شاهد مسائلی مثل دانگرید گرافیکی خواهیم بود یا خیر. همونطور که ابتدا اشاره کردم، گیم‌پلی بازی به طور کلی شبیه به Fallout و Borderlands هستش، بازی دنیای وسیعی داره و بازیکن در این دنیای بزرگ میتونه از سلاح‌های متفاوتی استفاده کنه، تعداد دشمنان در بازی دارای گستردگی زیادی‌ست و هرکدوم یک نژاد مختص به خودشون رو دارا هستن. بازی The Outer Worlds در تاریخ 3 آبان سال جاری عرضه میشه.



Bleeding Edge؛ آنلاینِ دوست نداشتنی! در مراسم E3 2018 و در کنفرانس مایکروسافت به صورت رسمی اعلام شد که استودیوی Ninja Theory به شرکت مایکروسافت پیوسته، این استودیو که با آثاری تحسین برانگیز همچون Hellblade: Senua's Sacrifice و DMC: Devil May Cry شناخته میشه، در اقدامی ناراحت کننده، دست به ساخت یک بازی آنلاین‌محور زده. Bleeding Edge نام عنوانی‌ست که به گفته کارکنان این شرکت سال‌ها روش کار شده (باور نکنین!) و خب اکنون زمان معرفی اون رسیده، در این بازی بازیکنان در برابر یکدیگر و در قالب یکی از اعضای یک گروه 4 نفره قرار میگیرن، هر کاراکتر توانایی‌های متفاوتی داره و میتونه از سلاح‌های گرم و سرد استفاده کنه. قبل از اینکه این استودیو توسط مایکروسافت خریداری بشه، این تیمِ دوست داشتنی فقط و فقط بازی داستان‌محور تولید میکرد و خب الآن یه جورایی خنده‌داره که شاهد معرفی بازی‌ای مثل Bleeding Edge هستیم. این عنوان در تاریخ 6 تیرماه عرضه خواهد شد. 



Ori And The Will Of Wisps: هنگام معرفی نسخه دوم این بازیِ دوست‌داشتنی، طرفداران این عنوان سر از پا نمیشناختن، از اون موقع یک سال میگذره و به هیچوجه شاهد انتشار اطلاعات جدیدی از این بازی جذاب نبودیم تا در کنفرانس امسال بالاخره بفهمیم تاریخ انتشار بازی چه زمانی‌ست، در تریلری که نمایش داده شد انگار که استودیوی Moon روی باس‌فایت‌های بازی تمرکز داشته تا خودِ بازی! داستان این عنوان پس از وقایع نسخه اول دنبال میشه، شخصیت Ori اینبار عازم یک ماجراجویی جدید خواهد شد که بسیار بزرگتر از نسخه قبلی‌ست، در این سفر اوری باید به کشف اسرار یک دنیای بزرگ بپردازه. موتور گرافیکی Unity در طراحی محیط‌های تاریک بازی بسیار موفق ظاهر شده و در این زمینه باید بگیم که شاهد یک بازی 2 بُعدیِ بی‌نظیر هستیم. براساس تریلری که دیدیم من فقط یک پیش‌بینی دارم: بازی قراره ساعات بسیاری گیم‌پلی و پازل و معما رو به گیمر ارائه بده، اینو تریلر بازی با تعداد باس‌هاش و تنوع محیطیِ بازی به گیمر میفهمونه. Ori And The Will Of Wisps در تاریخ 22 بهمن ماه عرضه میشه. 



Blair Witch: در جریان کنفرانس و بعد از نمایش یه تریلر کوچک از Star Wars Jedi: Fallen Order، این عنوان با یه نمایش دلهره‌آور معرفی شد. ساخته جدید استودیوی Bloober Team، صاحبِ آثاری همچون مجموعه قابل قبول Layers Of Fear و Observer، عنوان دیگری‌ست در سبک Survival و Horror و خب با توجه به سابقه این استودیو در ساخت عناوین ترسناک باید انتظار یه بازی خوب رو داشته باشیم. داستان Blair Witch دو سال پس از وقایع فیلمِ Blair Witch دنبال میشه، در سال 1996، پسربچه‌ای به نام Peter Shannon در جنگلی انبوه از درخت گم میشه، کارآگاه سابق اداره پلیس Ellis برای پیدا کردن این بچه مامور میشه، اون به همراه سگش که Bullet نام داره به سمت این جنگل راه میوفته، با رفتن به عمق این جنگل این کارآگاه بخت برگشته متوجه میشه قضیه برخلاف اون چیزی‌ست که فکر میکرده و حالا باید با کابوس‌های دیوانه‌وار، موجودات غیرعادی و مسائل ماورایی دست و پنجه نرم کنه. بازی از لحاظ محیطی شباهت‌هایی به مجموعه دوست‌داشتنی Alan Wake داره، باتوجه به موش و گربه‌بازی‌ها و از همه مهم‌تر استفاده از دوربین توی بازی باید بهتون بگیم که بازی کمی شبیه Outlast هم هست! درکل شاهد تریلر خوبی بودیم اما راستشو بخواین هنوز مشخص نیست که دقیقا چه بازی‌ای رو قراره ببینیم و راستش زوده قضاوت کنیم اما میشه پیش‌بینی کرد که با یه بازی خوب طرفیم. Blair Witch در تاریخ 8 شهریور به بازار عرضه میشه و اطلاعات تکمیلی بازی به مرور منتشر خواهد شد.



Cyberpunk 2077؛ We Have A City To Burn! چی میشه راجع به این بازی اُوِرهایپ گفت؟ نتیجه قراره چی بشه؟ چه چیزی رو قراره در عنوان بی‌نقص CDPR ببینیم؟ هرسال یه تریلر و اطلاعات جدید و درنهایت تشنه نگه داشتن گیمرها، هدف چیه؟ امسال به جرات میتونم بگم بهترین نمایش E3 2019 و خب یکی از بهترین نمایش E3ها رو شاهد بودیم. Cyberpunk 2077 امسال هم یه نمایش چند دقیقه‌ای داشت اما امسال دیگه خبری از دیوانه کردن ملت نبود، اینبار هدف به جنون رسوندن طرفداران بود! تریلر جدید بازی شخصیتی به نام Samurai رو به نمایش میذاشت که برای انجام یه ماموریت پر از پول دست به یه سرقت خطرناک زد و درنهایت دوستش رو هم از دست داد، در این بین سامورایی به یه خونه میره، جایی که رییسش (رییسش که نه!)، درواقع کسی که بهش ماموریت رو داده باهاش ملاقات میکنه و خب در این بین به این شخصیت خیانت میشه و با یه شلیک اسلحه، از بین میره.

 اما صبر کنید این پایان تریلر نیست، اون بیهوش شده و توی گورستان ماشین‌ها بیدار میشه و اینجاست که رییس این شخصیت میاد و بهش میگه بیدار شو، صورتش جلو میاد و عینکش رو برمیداره و اینجاست که شما همزمان که دارین سرتونو به میز میکوبین متوجه میشین که این شخصیت Keanu Reeves دوست‌داشتنی، بازیگر مجموعه بی‌نظیر The Matrix و John Wick هستش. Keanu Reeves پس از نمایش بازی روی استیج اومد و یه سری سخنرانی  داشت و راجع به پیوستنش به پروژه سایبرپانک 2077 گفت، این بازیگرِ سرشناس و خوش‌چهره نقش کاراکتر Johnny Silverhand رو ایفا خواهد کرد که عضو گروه موسیقی راکِ Band Samurai هست، با توجه به اون خیانتی که در اواسط تریلر به شخصیت سامورایی شد، میشه گفت که جانی سیلورهند برای نابود کردن شخصی که توی تریلر به سامورایی خیانت کرده میخواد یه جنگ راه بندازه و خب چرا توی این جنگ از کاراکتر V که شما باشین کمک نگیره؟ راستشو بخواین از اینکه راجع به داستان، گرافیک و گیم‌پلی این بازی دوباره توضیح بدم خسته شدم، واقعا اگه مطالب سایتو پیگیری کرده باشین خودتون هم از من بهتر میدونید قضیه از چه قراره. تمام این مسائل به کنار، Cyberpunk 2077 در تاریخ فروردین ماه 1399 عرضه خواهد شد.



Gears 5: نمایش‌های دوست داشتنی در کنفرانس مایکروسافت کم نبودن و خب یکی از این نمایش‌های دوست‌داشتنی برمیگرده به بازی Gears 5، یه تریلر که شاید نهایتا 2 دقیقه بود و با آهنگ Bury A Friend از Billie Eilish تزیین شده بود و راستش برای من یه تریلر جالب بود، با اینکه یه ویدیوی مناسبتی بود تا تاریخ انتشار این بازی اعلام بشه. داستان بازی Gears 5 برخلاف نسخه‌های قبلی دیگه روایتگر خانواده Fenix نخواهد بود و سناریو حولِ محورِ کاراکتر Kait Diaz میچرخه، شما همراه کِیت یه سفر طولانی رو آغاز میکنید که باعث میشه به ریشه لوکاست‌ها و خانواده کِیت برسید. Unreal Engine 4 در این بازی نیز به عنوان موتور گرافیکی ظاهر میشه، تا به اینجا این موتور گرافیکیِ قدرتمند تونسته طرفداران رو در زمینه‌ جلوه‌های بصری و طراحی چهره راضی نگه داره. گیم‌پلی Gears 5 برخلاف نسخه قبلی برپایه کار تیمی نیست و بازیکنان باید به همراه کِیت راهشون رو برای پیشبرد ماموریت هموار کنن. توانایی استفاده از سلاح‌های گرم و سرد و کاور گرفتن در بازی دیده میشه و باید گفت که تا به اینجای کار گیم‌پلیِ Gears 5 خوب ظاهر شده. Gears 5 در تاریخ 19 شهریور به بازار عرضه میشه و درواقع فاصله زیادی با انتشار این بازی مورد انتظار نداریم.



Dying Light 2: نسخه دوم Dying Light سال پیش و در کنفرانس شرکت مایکروسافت معرفی شد، راستش بازی فقط معرفی شد (!) و اطلاعات خاصی ازش منتشر نشد اما در کنفرانس امسال اطلاعات کامل‌تری از این بازی هیجان‌انگیز منتشر شد. Dying Light 2 روایتگر داستان Aiden هستش، قهرمان این نسخه که به تازگی وارد شهری شده (که اسمش هنوز مشخص نیست) که مردم اونجا اون رو نمیشناسن، اِیدن برای جلب اعتماد افراد مجبوره تا به جناح‌های مختلفی کمک کنه، اون در راه آزادی مبارزه میکنه اما اون به ویروس زامبی‌ها مبتلاست و خب مجبوره برای اینکه اعتماد افراد مختلف رو جلب کنه، این بیماری رو از دیگران مخفی نگه داره، براساس گفته‌های تیم سازنده، اِیدن از ابتدا به ویروس زامبی‌ها مبتلا نیست و شما درطول یکی از اتفاقات بازی متوجه این موضوع میشید.

 موتور گرافیک بازی با C-Engine پردازش میشه، اِنجینِ انحصاری Techland که در راه استفاده از این بازی نوسازی شده، گفته میشه که بازی دارای هوش مصنوعی مطلوبی‌ست، محیط‌های بازی نیز تقریبا ساختمانی هستن که با مراتع سرسبز پوشیده شدن که یه جورایی یادآور بازی Crysis 3 هست. گیم‌پلی Dying Light 2 اینبار براساس تصمیم بازیکنان تغییر میکنه و درواقع داستان بازی با تصمیمات گیمر دچار تغییراتی میشه، بازیکنان میتونن تصمیم بگیرن که به کدوم جناح در شهر ملحق بشن و به نفع چه کسی مبارزه کنن و ماموریت انجام بدن. درکنار این‌ها بازیکنان توانایی استفاده از سلاح‌های گرم و سرد رو دارن، به نظر میرسه که در نسخه دوم این عنوان شاهد سیستم پارکورِ به مراتب بهتری از نسخه اول خواهیم بود، همونطور که در بخش داستان گفتم، شما مبتلا به ویروس زامبی‌ها هستین، این ویروس در شب رشد میکنه و خب شما هم اگه در شب و جاهای تاریک بمونین ممکنه توسط این ویروس از بین برین و تبدیل به زامبی بشید. پیش‌بینی میشه که Dying Light 2 بتونه مثل نسخه اول موفق بشه و اینبار حتی بهتر از نسخه اول ظاهر بشه. تاریخ انتشار بازی برای بهار سال آینده تنظیم شده و خب این تاریخ انتشار عجیب و غریب جای سوال داره اما در عین‌حال انتظارات رو از این بازی بالا میبره.



Crossfire X: ویدیویی که بعد از Dying Light 2 به نمایش دراومد این بازی بود، یه تریلر سینماتیک و یه جورایی باحال، هنوز هیچ اطلاعاتی از این بازی منتشر نشده و ما نمیدونیم با چی طرفیم، یه بازی آنلاین دیگه؟ یه عنوان اکشن با سناریوی خوب؟ یا حتی یه بازی آیزومتریک با محوریت کار تیمی! هیچی مشخص نیست. این بازی قراره برای سال آینده برای کنسول Xbox One منتشر بشه اما میشه پیش‌بینی کرد که این بازی برای پلتفرم PC نیز عرضه بشه.



Borderlands 3؛ Shoot And Loot! مجموعه Borderlands تقریبا برای همه گیمرهای طرفدار سبک اکشن جذابه، مجموعه‌ای که بعد گذشت سال‌ها بالاخره نسخه سومش معرفی شد و اینبار در کنفرانس شرکت مایکروسافت شاهد تریلری زیبا از این بازی بودیم. داستان نسخه سوم Borderlands اینبار حول محور یک گروه یابنده گنج دیگر میچرخه، شما میتونین در نقش یکی از کاراکترهای این گروه که به فرماندهی Lilith مبارزه میکنن قرار بگیرین و بازی رو پیش ببرین. گرافیک بازی هم با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته شده، طراحی Cel-Shaded (یا به اصطلاح کارتونی) و سنتی مجموعه Borderlands در این نسخه نیز پایدار مانده و شاهد همون طراحی دوست‌داشتنی چهره و محیط هستیم. گیم‌پلی بازی همچون نسخه‌های قبلی براساس سبک اکشن با زاویه دید اول شخص بنا شده، بازیکنان باید کاراکتر خودشون رو از ابتدا مشخص کنن، هر کاراکتر توانایی خاصی داره و میتونه از سلاح‌های مختلفی استفاده کنه. Borderlands در تاریخ 22 شهریور عرضه میشه و مدتی در انحصار فروشگاه Epic Games قرار میگیره.

کنفرانس XBOX و شرکت مایکروسافت پایان خوبی داشت و از ابتدا نیز عالی شروع کرد، راستش اون چیزی که انتظار داشتیم در این مراسم مُحیا بود و خبری از عناوین پوچ و مسخره نبود، میشه گفت مایکروسافت امسال در E3 2019 عملکرد خوب و قابلِ توجهی رو ارائه داد.



کنفرانس Bethesda » شرکت Bethesda امسال برخلاف سال قبل که کنفرانس نسبتا خوبی داشت و دنباله‌ بازی‌های موردانتظارش رو معرفی کرد، امسال از یه سری عناوین جالب و دوست داشتنی پرده برداشت که راستشو بخواین خیلی بازی‌های خوبی بودن، در ادامه به بررسی این بازی‌ها میپردازیم. 



Ghostwire Tokyo: اولین نمایش این کنفرانس به این بازی اختصاص پیدا کرد، اثر جدید استودیوی Tango Gameworks و کارگردانِ صاحب سبکِ صنعت گیم یعنی شینجی میکامی، هنوز اطلاعات خاصی از بازی منتشر نشده. در تریلر بازی که یه جورایی یادآور نسخه سوم مجموعه‌ فیلم‌های Avengers نیز بود دیدیم که مردم توکیو یکی یکی توسط یک پدیده غیرطبیعی و به صورت ناگهانی ناپدید میشن، به نظر میرسه که بازیکنان در نقش یک مبارز که هدفش جلوگیری از این اتفاقات هست قرار میگیرن. هنوز چیز خاصی از بازی مشخص نشده اما به نظر میاد که بازی دارای عناصر اکشن زیادی‌ست و باید با دشمنان متفاوتی که شبیه به روح هستن مبارزه کنیم. Ghostewire Tokyo میتونه یه بازی با سناریویی قوی باشه اما فعلا باید منتظر باشیم و ببینیم که اطلاعات تکمیلی بازی قراره به ما چی بگن.



Wolfenstein: Youngblood: عجیبه که این بازی هنوز عرضه نشده! منظورم اینه که چند وقته که این بازی معرفی شده؟ چرا نمیاد پس؟! در کنفرانس بتسدا شاهد یه نمایش خونین از این بازی بودیم که هیچ چیز خاصی بهمون نمیگفت و فقط یه نمایش ساده بود که کنفرانس رو پر کنه، همین و بس! در Wolfenstein: Youngblood که به عبارتی یک نسخه فرعی برای مجموعه Wolfenstein هست، بازیکنان در سال 1980 و 19 سال پس از وقایع نسخه دوم و اینبار در نقش دختران B.J Blazkowicz قرار میگیرن، Jess و Soph برای پیدا کردن پدرشون به پاریس سفر میکنن و در این راه، یه انقلاب دیگه علیه نازی‌ها رو به وجود میارن، شما میتونین در نقش یکی از این دوقلوها ظاهر بشین و یارتون میتونه هوش مصنوعی باشه یا همسایه بغلیتون. گرافیک بازی با موتور گرافیکی ID Tech 6 ساخته میشه، قبلا هم باهم در این مورد حرف زدیم که چرا این موتور گرافیکی به ID Tech 7 تغییر نکرده اما خب بحث کردن راجع بهش فایده‌ای نداره و فقط خودمونو خسته میکنیم، بازی طراحی چهره خوبی داره، بخش اکشن بازی نیز به شدت خونی و مرگباره و خب این رنگ‌‎بندی به مذاق هر گیمرِ اکشن‌دوستی خوش میاد. گیم‌پلی بازی نیز ترکیبی از شلیک با اسلحه و سلاخی دشمنان هست، شما میتونین سلاح‌های متفاوتی رو برای کاراکتر خودتون انتخاب کنین، همچنین حالت مخفی‌کاری نیز مثل نسخه‌های قبلی در بازی وجود داره و بازیکنان میتونن برای پیشبرد بازی از این حالت استفاده کنن. Wolfenstein: Youngblood در تاریخ 4 مرداد به بازار عرضه میشه.



Deathloop؛ زندگی، مرگ، تکرار: ساخته جدید استودیوی Arkane یک عنوان کاملا متفاوت نسبت به عناوین E3 2019 بود و درواقع تریلر بازی برای من به شدت تداعی‌گر فیلم Edge Of Tomorrow بود. در این عنوان بازیکنان در جزیره‌ای به نام Blackreef به هوش میان، جایی که قدرت و زورِ بازو داشتن حرف اول رو میزنه، بازیکنان مقابل یک قاتل زبده قرار میگیرن و هربار که کشته میشن، از جایی که به هوش اومدن بازی رو آغاز میکنن، به عبارتی کاراکتر شما در یک حلقه زمانی گرفتار شده و باید از این مخمصه نجات پیدا کنه اما چطوری؟ اطلاعات خاصی از گیم‌پلی و گرافیک بازی منتشر نشده اما به گفته سازنده، بازی شما رو در محیط‌هایی با معماری‌های بی‌نظیر قرار میده و باید دید که دست‌پخت جدید استودیوی Arkane که در ظاهر به شدت چشم‌نواز و گیرا بوده در باطن نیز همینگونه‌ست یا خیر.



Doom Eternal؛ جهنمِ خوش منظره: نمایش Doom یکی از سریع‌ترین و خفن‌ترین ویدیوهایی بود که در طی کنفرانس بتسدا نمایش داده شد، در یک کلام: چشم نواز. گرافیک این عنوان با انجینِ ID Tech 7 ساخته خواهد شد، چیزی که تا الان مشخصه، اینه که یه بازی با گرافیکی سنگین رو قراره تجربه کنیم که دارای محیط‌هایی غنی و پرجزئیاته. چیزی که درمورد گیم‌پلی این بازی قابل مشاهده هست اینه که سرعت بازی دوبرابر که نه بلکه 4 برابر شده! شما به راحتی میتونین بین سلاح‌هاتون سوییچ کنین و در حالت عادی که دارین راه میرین بدویین، ضربات تمام‌کننده سریع به دشمن بزنین یا با استفاده از تجهیزات خفنی که برای سلاح کاراکترتون قرار دادین دشمن رو تیکه تیکه کنید، علاوه بر این‌ها اینبار شخصیت شما میتونه شنا کنه، از دیوارها بالا بره و تلپورت کنه. Doom Eternal در تاریخ 1 آذر ماه به بازار عرضه خواهد شد.

کنفرانس بتسدا همچون کنفرانس مایکروسافت شلوغ بود و پر از عناوین جدید و متفاوت که از الآن قطعا به لیست بازی‌های مورد انتظار اکثریَت ما اضافه شده، تنها میشه گفت که بتسدا نیز خوب ظاهر شد و اون چیزی که همه‎‌مون میخواستیم رو از این کنفرانس جذاب دیدیم.



کنفرانس Ubisoft؛ کُمدیِ الهی » صادقانه میگم، امسال مضحک‌ترین کنفرانس و مضحک‌ترین بازی دنیا رو دیدم! بله درست حدس زدید، دارم راجع به یوبی‌سافت و ساخته‌های جدیدش صحبت میکنم، شرکتی که با روند جدیدش در ساخت عناوین داره رو به تباهی میره و به هیچوجه نمیشه از سقوط این شرکت جلوگیری کرد، کنفرانس امسال یوبی‌سافت برای من به شدت خنده‌دار و کُمِدی بود، بیاین باهم به بررسی این کنفرانس بپردازیم.



Watch Dogs: Legion؛ چگونه یک دزدی موفق (از شعور مخاطب) داشته باشیم؟ انتشار شایعات مختلف و درنهایت لو رفتن این بازی باعث شد تا سوپرایز شرکت یوبی‌سافت بی‌ثمر بشه و نتونه هیچکدوم از طرفدارانش رو غافلگیر کنه، البته که بیشتر منو به خنده وادار کرد تا لذت بردن. در نسخه سوم سگ‌‌های نگهبان که با نام Legion شناخته میشه، بازیکنان اینبار به لندن پا میذارن، شهری که تکنولوژی در اون پیشرفت کرده و بازیکنان باید باری دیگر مقابل دولت فاسد شهرشون به مبارزه بایستن، دیگه خبری از دستمال گردن معروف نیست و با کلاه‌هایی با ماسک اسکلت باید بازی رو پیش ببرین! احتمالا دیگه شخصی‌سازی هم درکار نباشه. راستش گیم‌پلی Legion در ابتدا خوب به نظر میرسه اما این باطن بازیه که از درون فاسد شده، بازیکنان برای پیشبرد اهداف داستان میتونن در نقش هر کاراکتری ظاهر بشن، به عبارتی تمام NPCهای بازی منتظرن تا شما اون‌ها رو به اختیار خودتون دربیارید، این مهم باعث میشه تا طیف وسیعی از انیمیشن‌ها، صداگذاری‌ها و کاراکترها به ارمغان بیاد اما خب وقتی شما در نقش یک پیرزن که هکر هم باشه قرار میگیرین موضوع کمی مضحک میشه، مشکل اصلی اینجاست، چرا مجموعه Watch Dogs باید قربانی این ایده کثیف بشه؟ نتیجه اینه که از هر زاویه به این مسئله نگاه میکنیم فقط یه جواب داریم: رقابت با GTA V و درآمدزایی، قصد مقایسه بازی نیست اما بیاین صادقانه با این موضوع برخورد کنیم، مطمئنا شما Watch Dogs: Legion رو دوست نخواهید داشت مگر اینکه یک شخصیت واحد در بازی میبود اما خب از اونجا که تیم‌ ‌یوبی‌سافت به سه یا مثلا 5 شخصیت قانع نبود اومد و تمام NPCهای بازی رو در دنیای Watch Dogs به عنوان کاراکتر قرار داد تا بلکه بتونه به اندازه یک درصد GTA V فروش کنه. 

هربار که در دنیای بازی از بین میرین، باید با یه کاراکتر دیگه به میدان برید، این قابلیت که Permadeath نام داره، به عبارتی باعث میشه تا بازی مثلا جذاب به نظر بیاد اما خب کور خونده! تیم یوبی‌سافت با این حرکتش به نوعی احمق بودنش رو به همه گیمرها ثابت کرد، چیزی که فعلا واضحه اینه که به هیچ عنوان این بازی موفق نخواهد شد، Watch Dogs: Legion اون چیزی نبود که انتظارش رو داشتیم و اون چیزی هم نخواهد شد که طرفداران این مجموعه میخوان. شما واقعا منتظر این بازی هستین؟ اگه جوابتون آره هست فقط سکوت میکنم. امیدوارم تا یوبی‌سافت دیگه بلایی سر مجموعه‌های دوست داشتنی خودش نیاره و این آخرین بار باشه که به یه بازی گند میزنه. Watch Dogs: Legion در تاریخ 16 اسفند ماه عرضه خواهد شد.



Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint: مجموعه Ghost Recon نیز یکی دیگر از عناوین این شرکت هست که با معرفی نسخه جدیدش به عبارتی به شعور مخاطب توهین شد، نمایش بازی آنچنان مهم نبود و تمام مسائل ختم میشد به پرده‌برداری از نسخه جدید Watch Dogs. در Ghost Recon: Breakpoint بازیکنان در نقش یکی از اعضای گروه Ghosts قرار میگیرن که برای بررسی اتفاقاتی که در جزیره Auroa افتاده اعزام میشن، این جزیره خانه شرکت Skell Technologyست که در ساخت پهبادها و هواپیماهای بدون سرنشین فعالیت داره و اکنون به دست گروه Wolves افتاده، گروهی شبه‌نظامی و خبره که به عبارتی از گروه Ghosts نیز قدرتمندتر هستن و حالا وظیفه گیمر از بین بردن این گروه هستش. گیم‌پلی این بازی اینبار برخلاف کار تیمی بنا شده! موردی که یکی از ارکان اصلی این بازیِ مخفی‌کاری بوده اینبار توسط تیم سازنده این بازی حذف شده و بازیکنان برای پیشبرد بازی باید تک و تنها جلو برن اما مسئله اصلی اینجاست که مخاطب این بازی باید به صورت دائم به اینترنت وصل باشه! برای تک‌نفره جلو بردن بازی شما باید آنلاین باشید. اینجاست که باید با یه گالُن پر از بنزین به شعبه اصلی یوبی‌سافت برین و این شرکت رو آتیش بزنین و یه لطف بزرگ به جامعه گیمینگ بکنین. این الماس کمیاب در تاریخ 12 مهرماه عرضه میشه.
 
راستشو بخواین من یکی از ابتدا فقط داشتم به Watch Dogs: Legion میخندیدم و با خودم فکر میکردم کدوم کم عقلی میاد و این بازی رو میخره، حالا ممکنه خیلی‌هاتون این بازی رو تحسین کنین اما خب من قطعا در این مسئله نقطه مقابل شما خواهم بود! اگه یوبی‌سافت فقط سعی میکرد تا کنفرانسی برگزار نکنه به جرات میتونم بگم شأن خودش رو حفظ میکرد. 



کنفرانس Square Enix » شرکت Square Enix علیرغم سال گذشته که بازی‌هاش رو به صورت استریم زنده معرفی کرد، اینبار دست به برگزاری یه مراسم بزرگ زد، مراسمی که در اون دو عنوان خوب و موردانتظار معرفی شدن و خب بقیه عناوین Final Fantasy بودن! در ادامه عناوین معرفی شده رو میشمریم.



Outriders: اولین نمایش درست و حسابی این کنفرانس مربوط بود به ساخته جدید People Can Fly، بازی Outriders عنوانی‌ست در سبک آنلاین با حالت Co-op که یک شوتر با سلاح‌هایی قدرتمند هستش، داستان بازی در جهانی دور اتفاق میوفته و اطلاعات خاصی از گیم‌پلی و گرافیک بازی منتشر نشده. بازی در تابستان سال 2020 عرضه خواهد شد.



Marvel's Avengers: A-Day: سرانجام پس از حدود 1.5 سال صبر، عنوانی تحت نام Avengers معرفی شد، بازی‌ای با سبک ابرقهرمانی با محوریت انتقام‌ جویانِ کمپانی Marvel، قبل از اینکه بازی نمایش داده بشه با خودم گفتم این همون چیزیه که استودیوی Crystal Dynamics برای ساختش از همکاری برای Shadow Of The Tomb Rider دست کشید و باید با نمایش این بازی ببینیم که آیا ارزش این حرکت رو داشته؟ بازی نمایش داده شد، یک ویدیوی سریع و راضی‌کننده که توسط طرفداران بسیار تشویق شد. به نظر میاد که داستان بازی در اتفاقات نسخه اول مجموعه Avengers رخ میده چون این تیم فقط شامل ثور، کاپیتان آمریکا، مرد آهنی، هالک و بِلَک ویدُو میشه، سناریوی بازی یک فاجعه غیرطبیعی رو به تصویر میکشه که قبل از اون تیم انتقام جویان به شدت در تلاش بوده تا از رخدادش جلوگیری کنه، با این اتفاق حالا مردم، شهر رو ترک کردن و تیم انتقام جویان باری دیگر برمیخیزن تا به علت اصلی این فاجعه پی ببرن. گفتنی‌ست که شخصیت شرور این عنوان یا حداقل یکی از بدمن‌های این بازی Taskmaster خواهد بود، شخصیتی که در کُمیک‌های کمپانی مارول نیز به عنوان دشمن قسم خورده انتقام جویان شناخته میشه.

 موتور گرافیکی بازی مشخص نیست اما درواقع شاهد گرافیک و جلوه‌های بصری خوبی بودیم، درکنار این‌ها اما اصلی‌ترین مشکل گرافیکی این بازی طراحی چهره ابرقهرمانان تیم Avengers بود که یه جورایی به شدت توی ذوق میزد و توی فضای مجازی نیز مورد تمسخر واقع شد، البته که ما نمیگیم که از روی مجموعه فیلم‌های Avengers چهره‌ها رو طراحی کنن اما چه‌بسا بهتر میبود که شاهد طراحی چهره بهتری میبودیم. درکنار این‌ها باید اشاره کنیم که گیم‌پلی بازی براساس کار تیمی بنا شده، بازیکنان توانایی انتخاب کاراکتر رو دارن و باید مقابل دشمن مبارزه کنن، هر کاراکتر توانایی‌هایی داره و میتونه از اون‌ها علیه دشمنان استفاده کنه. بازی Avengers در 26 اردیبهشت ماهِ سال 1399 عرضه میشه و با توجه به تاریخ ذکر شده، Crystal Dynamics این فرصت رو داره تا روی طراحی کاراکترها وقت بیشتری بذاره. 

شرکت Square Enix اینبار یه کنفرانس زیبا و شلوغ برگزار کرد و با معرفی بازی‌های متنوع کمی از زخم‌هایی که یوبی‌سافت بهمون زد رو جبران کرد، درکنار این عناوین بازی آنلاین Battalion 1944 نیز معرفی شد که یک شوتر چندنفره بود، همچنین یه عالمه نسخه متفاوت و ریسمتر شده از بازی Final Fantasy به نمایش دراومد. 

مراسم E3 2019 در واقع نسبت به سال گذشته، عملکرد ضعیفی ارائه داد، درکنار اینکه کنفرانس‌ها سعی کردن تا این عملکرد رو بهبود بدن اما خب انتظار بیشتری هم ازشون نمیرفت، حالا اگه از این مسائل بگذریم میرسیم به بازی‌هایی که معرفی شدن. درواقع ارزش این عناوین وقتی مشخص میشه که عرضه بشن و ببینیم که چطوری ظاهر میشن، اصلا علت برگزاری E3 نیز همینه، اینکه عیارِ بازی از همون ابتدا مشخص بشه و ما بفهمیم با چه چیزی روبرو هستیم. 
خب دوستان این مقاله نیز به پایان رسید، نظر شما راجع به کنفرانس‌ها و این مراسم چی بود؟ کدامیک از بازی‌ها رو به لیست موردانتظارهاتون قرار دادین؟ حتما و حتما نظرتون رو راجع به این مراسم و این مقاله به گوش ما برسونین تا توی کامنت‌ها بیشتر باهم حرف بزنیم. تا مقاله‌ای دیگر همه‌تون رو به خدای بزرگ میپسرم...