خلوص فوتبال | پیش نمایش بازی FIFA 20

خلوص فوتبال | پیش نمایش بازی FIFA 20

مقالات و آموزش
قبلا در یکی از نوشته‌هام اشاره کردم که فوتبال رو باید آغازگر عصری جدید در دنیای ورزش‌ها دانست، فوتبال برای من بُتی‌ست برای پرستش، به گونه‌ای که ساعت‌ها از وقتم را به تماشای یک بازیِ 90 دقیقه‌ای نشسته و تیم مورد‌علاقه‌م را تشویق میکنم. من مثل تمام طرفدارانِ ورزش فوتبالم، خواهانِ آن در هر ساعت از زندگیم. خیلی از این اشخاصِ طرفدارِ فوتبال گیمر هستند، حالا در این بین یک سری شرکت و ناشر بازی‌های ویدیویی دست به ساخت عناوینی میزنند که بتواند فوتبال را شبیه‌سازی کرده و از علاقه طرفدارانِ فوتبال استفاده کنه، بزرگترین مجموعه‌های شبیه‌سازِ فوتبال PES و FIFA نام دارند که به عبارتی همچون Nvidia و AMD رقیب قسم‌خورده یکدیگرند. خب هرکدوم از این فرانچایزهای شبیه‌ساز طرفدارانی دارند که برای تجربه نسخه جدیدی از این مجموعه سر و دست میشکنند، من آن شخصی هستم که برای تجربه نسخه جدیدِ FIFA سر و دست میشکند. طفلی بیش نبودم که با نسخه‌های مجموعه PES زندگیم سر میشد اما کم کم به تجربه FIFA رو آوردم و راستش باید بگم همونطور که اشخاصی هستن که از FIFA به خاطر نقص‌هاش فراری بوده و به PES کوچ کردند، هستند افرادی که از PES به خاطر نقص‌هاش به FIFA کوچ کردند. هرساله شاهد عرضه نسخه جدیدی از این فرانچایزها در صنعت گیم هستیم، امسال هم شاهد عرضه این عناوین خواهیم بود اما با یک‌سری تغییرات گسترده، PES 2020 اکنون با نام eFootball PES 2020 شناخته میشود و لایسنس یک سری از تیم‌های معروف را در اختیار دارد، حالا باید ببینیم که FIFA 20 قادر خواهد بود ضربه‌ای سهمگین به نسخه جدید فرانچایز PES وارد کند یا اینبار این مسابقه را به رقیبش واگذار می‌کند؟ با پیش نمایش FIFA 20 در خدمت شما هستیم و میخوایم در این مقاله با یکدیگر ویژگی‌ها و تغییرات این بازی رو بررسی کنیم، قطعا اگر طرفدار این مجموعه باشید نیازی نیست که ازتون بخوام که بنده رو در ادامه این مقاله همراهی کنید، اما به هرحال بازم ازتون میخوام که بنده رو تا پایان این مقاله همراهی کنید.



همونطور که شاید از ابتدا فهمیده باشید، چیزی که باعث میشه هر نسخه جدید از فرانچایز FIFA و PES بازی‌های محبوبی باشه، تغییراته، تغییراتی که در بخش‌های اصلی مخصوصا گیم‌پلی ایجاد شده و سعی میکنه نسخه‌ای متفاوت رو به مخاطبش ارائه بده، این چیزیه که باعث میشه این دو عنوان هرساله تعداد نسخه‌های زیادی فروش داشته باشند. میتوان گفت که تغییرات گسترده FIFA با FIFA 15 آغاز شد چرا که سازنده سعی داشت یک فوتبال واقع‌گرایانه را به طرفداران ارائه کند، FIFA 16 علاوه بر اضافه کردن فوتبالِ بانوان به بازی، سعیش بر این بود تا ایرادات نسخه پیشین را برطرف کند و به این ترتیب هرآنچه که ازش انتظار میرفت را ارائه بده و برای نسخه بعدی نیز همین شیوه پیش گرفته شد. با انتشار FIFA 17 اما تغییرات گسترده این مجموعه آغاز شد، قرار دادن بخش داستانی به همراه سناریویی قابل‌قبول، تغییر موتور گرافیکیِ بازی و استفاده از انجینِ قدرتمند Frostbite به گرافیکِ این نسخه رنگ و بوی تازه و خاصی بخشید، FIFA 18 در این بین بازهم تغییراتی ارائه میداد که بخشی از آن شاملِ Career Mode میشد. حالا سراغ FIFA 19 میایم، عنوانی تازه، نُو و نسبت به نسخه‌های قبل به طور کامل بهینه شده اما باز هم با ایراداتِ متفاوت، شاید اصلی‌ترین مسئله درمورد این نسخه، واقع‌گرایانه شدن بازی بود، فوتبالی که درواقعیت تماشا میکنیم، به تاکتیک‌ها و خیلی چیزها وابسته بوده و این باعث میشه یک بازیِ 90 دقیقه‌ای با هیجان رو تماشا کنیم، حالا این استرس به FIFA 19 وارد میشود، یعنی میتوان گفت که وزنِ تمام استادیوم‌ها و دشواری بازی و پیشروی در زمین حریف، همه و همه در بازی به طور کاملا سنگین ظاهر شده و به این ترتیب شاهد یک بازی جدید و تازه بودیم، حالا اضافه شدن لیگ قهرمانانِ اروپا و یک سری حالتِ بازیِ جدید رو نیز به این عنوان اضافه کنید تا بتونید از تجربه اون لذت ببرید. FIFA 19 با تمام ایراداتی که داراست پس از FIFA 12 عظیم‌ترین انقلاب در طی توسعه این مجموعه‌ست، حداقل برای منِ نویسنده که چند ساله دارم نسخه‌های متفاوت این مجموعه رو تجربه میکنم. در این بین حالا FIFA 20 را داریم، عنوانی که میتواند پا را فراتر از حد گذاشته و از نسخه پیشین هم بهتر ظاهر بشه. در ادامه این پیش نمایش باهم تغییرات جامعی که EA در FIFA 20 ایجاد کرده را بررسی میکنیم.




Volta: واژه Volta اولین چیزی بود که به عنوان اطلاعاتِ تازه از FIFA 20 منتشر شد و تمام منتظران از خاصیت اون بی‌خبر بوده و نمیدونستن که Volta قراره چی باشه، پس از معرفی FIFA 20 مشخص شد که Volta حالتِ فوتبال خیابانی را به نسخه جدید این مجموعه آورده و به عبارتی تداعی‌گرِ FIFA Street در قالبی مدرن‌‌تر خواهد بود. در این حالت بازیکنان میتونن به صورت سه، چهار یا پنج نفره به مصافِ تیم حریف رفته و باهاشون به بازی بپردازند، اصلی‌ترین نکته این هست که Volta فوتبالی آزاد و به عبارتی فری‌استایل رو به گیمرها ارائه میده که در اون دریبل‌زنی، سرعت و البته کمی تکنیک حرف اول رو زده و گیمر رو پیروز میدان میکنه. در Volta میتونید در نقش بازیکنان معروف ظاهر بشید و یا کاراکتر خودتون رو طراحی کنید. Volta کوچک‌تر اما سریع‌تر از فوتبالِ اصلی‌ست، پس گیمر این توانایی را داره تا فرمِ ترکیبش رو به صورت خاصی بچینه، برای مثال در این بین میتوان به ترکیبِ 1-2-1 یا 1-1-2 اشاره کرد که باتوجه به شماتیکشان میشه گفت که ترکیبِ اولی برای بازدهیِ بهتر در دفاع و حملات، کاربردی‌ست و ترکیب دوم در دفاع، هردوی این ترکیب‌ها برای بخش 4 نفره اعمال میشود.



 همچنین امکان انتخاب استادیوم نیز وجود دارد که کوچک‌‌تر از استادیوم‌های اصلی فوتبال بوده و همانطور که باید، یادآورِ FIFA Street می‌باشد. گفتنی‌ست که Volta همچون حالت داستانیِ Journey دارای بخش تک نفره بوده و سناریو دارد، البته که باید گفت این داستان شاید مثل Journey نباشه اما به هرحال گفته میشه که گیمر میتونه تیم و بازیکنان خود را ساخته و با استفاده از سیستم Skill که به صورت درختی طراحی شده، توانایی فوتبالیستِ خودش رو بالا ببره. حالت Volta قطعا یک وجه تمایز برای FIFA 20 خواهد بود چرا که فوتبالِ معمولی جوابگوی خواسته طرفداران نیست و قطعا میتوان از Volta یک فوتبالِ سرعتی ساخت که به استراتژی و چینش ترکیب نیاز نداشته و صرفا برای چند ساعت لذتِ مخاطب به وجود آمده، Volta اگر درگیر سیاست‌های EA نشود قطعا یک حالت موفق برای FIFA 20 خواهد بود که حتی میتونه گیم‌پلی این بازی رو هم گسترش بده.

تغییرات پنالتی‌ها و ضربات آزاد: با هر نسخه جدیدی که از فرانچایز FIFA منتشر شده ما شاهد تغییرات خاصی در ضربات آزاد و پنالتی‌ها بودیم و هرساله مکانیک‌ها و نحوه کنترلشون تغییراتی داشته، در FIFA 19 بازیکنان برای به ثمر رساندن ضربات پنالتی باید یک نشانگر که به صورتِ یک فلش بود را به اطراف حرکت داده و با فشردن دکمه شوت به اون ضربه زده و بهش ارتفاع بدند. در ضربات آزاد نیز چنین شیوه‌ای رو در پیش داریم، منتها با این حالت که دیگر نشانگری وجود نداشته و بازیکنان باید با جهت گرفتن و فشردن دکمه کارِ ضربه را نهایی کنند. حالا در FIFA 20 شما باز هم با نشانگرها سر و کار دارید، با این تفاوت که یک دایره با چهار جهت متفاوت ظاهر شده و بازیکنان میتوانند مشخص کنند که از چه جهتی به دروازه حریف ضربه بزنند، حالا این مکانیک در ضربات آزاد دست بازیکنان را بازتر خواهد گذاشت و اون‌ها میتونند اینبار مشخص کنن که از چه نقطه‌ای خواهان قرار دادن توپ در دروازه حریف هستند، پس از مشخص کردن جهت یک خط در درون آن دایره ظاهر میشه که به این ترتیب میتونید مشخص کنید که از چه طرفی توپ رو شوت کنید، این مورد به شما کمک میکنه که در برابر دیوار دفاعی تیمِ حریف نیز با استراتژی حرکت کنید، به گونه‌ای که مشخص کنید توپ از بالای دیوار دفاعی رد شود یا از کنار آن. سیستمی که اکنون در FIFA 20 معرفی شده میتونه فوتبالی هیجانی‌تر را برای گیمر شکل بده، دیگه نیازی نیست که برای شلیک ضربات آزاد سرِ بازیکنانِ دیوار دفاعی را بشمارید و یا همینطوری و بی هیچ جهتی به توپ ضربه بزنید، باید دید تعریفاتِ جدید تیمِ سازنده برای ضربات پنالتی و ضربات ایستگاهی میتونه موفق از آب دربیاد یا خیر.





فیزیک توپ: جدیدترین ویژگی که به نسخه جدید FIFA اضافه شده، فیزیک توپ هست، درواقع فیزیکِ توپ علاوه براینکه گرافیک بازی رو از جهتی بهینه و کامل جلوه میده، به گیم‌پلی بازی نیز زیبایی میبخشه و میتوان از این طریق فوتبالی واقع‌گرایانه رو تجربه کرد. خب اصلی‌ترین ویژگی فیزیکِ توپ در بخش گرافیکی برمیگرده به همون فیزیکِ محیطی، همونطور که گفتم در FIFA 19 احساس میکنید که استادیوم‌ها، بازیکنان و سرعتشون سنگین شده و به قول معروف وزن پیدا کرده، چیزی که باعث میشه احساس کنید دارید فوتبالِ در دنیایِ واقعی رو در قالب یک بازی تجربه میکنید، حالا به این وزن فیزیکِ توپ رو اضافه کنید، قطعا شاهد فوتبالی بهتر هستیم. فیزیک توپ در گیم‌پلی بازی هم باعث میشه یک فوتبال تازه رو داشته باشیم، در دنیای واقعی وقتی به توپ ضربه میزنید بسته به آب و هوا اتفاقاتی برای اون توپ میوفته تا به مقصد نهایی برسه، مثلا باد درحال وزیدن هست و شما به توپ ضربه میزنید، اون باد میتونه کاملا مسیر توپ رو عوض کنه و یا اصلا دروازه‌بان رو گیج کنه، یا مثلا باران درحال باریدن هست، در این حالت توپ آنطور که باید، بالا و پایین نرفته و کار برای گرفتن توپ سخت میشه.



 حالا این مهم رو به بازی FIFA 20 اضافه کنید، به طور کلی این مورد کنترل توپ را برای گیمر سخت کرده و به این ترتیب شوت‌زنی‌ها و یا به ثمر رساندن ضربات ایستگاهی کار را کاملا برای گیمر سخت میکنه، حالا اگر هوا بارانی بود یا ابری کم کم به فوتبالی با سختیِ Dark Souls نزدیک میشید! فیزیکِ توپ میتونه ویژگی مهمی برای FIFA 20 باشه و نسبت به نسخه پیشین هم بهتر از آنچه که باید ظاهر بشه، همونطور که توضیح دادم این مورد روی گرافیک و گیم‌پلی تاثیرات دو جانبه و خاصی میذاره و باید دید نتیجه نهایی چه خواهد بود.



تغییرات عظیم Career Mode: بخش سرمربی یا Career Mode رو از بازی FIFA 12 به یاد میاریم، بخشی که در آن گیمر هدایت تیم مورد‌علاقه‌ش رو به عهده میگیره و طی فصول مختلف، با انجام نقل و انتقال بازیکن و قرار دادن ترکیب‌های متفاوت تیمش رو به رتبه موردنظر میرساند و یا برای کسب جایزه‌های متفاوت تلاش میکند. Career Mode در FIFA 19 یادآورِ نسخه قبلی بود و تنها تفاوتش با قسمت پیشین، حضور مسابقات لیگ قهرمانان اروپا یا UCL و لیگ اروپا یا UEL بود. خب از آنجا که Master League در PES غوغا کرد و طرفداران FIFA از Career Mode نسخه قبلی چندان راضی نبودند، تیمِ سازنده تصمیم گرفت تا تغییراتی جامع و کامل رو در این بخش لحاظ کرده و در FIFA 20 جا بده. یکی از اصلی‌ترین ایرادات Career Mode در نسخه قبلی، انتخاب سرمربی بود، شما باید از بین یک‌سری کاراکترِ مشخص یکی رو انتخاب میکردید، سپس لباس و بعد از آن هم ملیت و نام اون رو معلوم میکردید و به این ترتیب تبدیل میشدید به سرمربی تیمِ (برای مثال) رئال مادرید! حالا اما اوضاع فرق کرده. اکنون طرفداران قادرند کاراکتر خودشون رو شخصی‌سازی کنند و از جنسیت تا نوع لباس‌ها، مدل مو و خیلی چیزهای دیگر را مشخص کنند. تیمِ سازنده حتی این امکان را به گیمرها داده که بتوانند در نقش بازیکنان محبوب به عنوان سرمربی ظاهر شوند، فقط کافی‌ست تا در نقش Karim Benzema اعلام بازنشستگی کرده و هدایت رئال مادرید را برعهده بگیرید!


 از شخصی‌سازی و هدایت تیم‌ها توسط بازیکنان محبوب که خارج بشیم، خواهیم رسید به کنفرانس‌ها. در نسخه جدید، کنفرانس‌ها به طور کامل تغییر کرده به گونه‌ای که شما به عنوان سرمربیِ تیم دربرابر خبرنگارها قرار میگیرید و به پرسش‌هاشون پاسخ خواهید داد، حتی میتونید پس از بازی از بازیکن یا بازیکنانتون اعلام رضایت کرده و یا عملکرد اون‌ها رو نقد کنید، به این ترتیب شما روی روحیه بازیکنان خود هم تاثیر میگذارید. دیگر برای فروش بازیکنانِ تیم مختار نیستید، برای مثال اگر بخواهید یک بازیکن را بفروشید، او میتونه مشخص کنه که جدا بشه یا نه، به این ترتیب اگر به زور بخواید او را از تیم خارج کنید، بازیکنِ موردنظر هم میتونه برعلیه شما بایسته و در تیم موندگار باشه و حتی براش مهم نباشه که بهش بازی بدید یا خیر. تیمی که دراختیار دارید بازیکنانِ متفاوتی رو داراست، از بازیکنان فیکس در ترکیب تا نیمکت‌نشین‌ها و بازیکنان مستعد، شما همچون نسخه‌های قبلی میتونید با بازی دادن به استعدادها و نیمکت‌نشین‌ها پتاسنیل اون‌ها رو برای پیشرفت و رشد بالا ببرید و به این ترتیب اون‌ها رو تبدیل به یک ستاره کنید، اگر هم از آن‌ها استفاده نکنید روی پسرفت بازیکنان هم تاثیر میذارید. بازیکنان بنا به تصمیمات شما واکنش‌هایی رو نشان میدند، برای مثال اگر به یک بازیکن دقایقی بازی نرسد او با شما صحبت کرده و شما به عنوان سرمربی میتونید خیلی مسالمت‌آمیز و یا با لحنی تند جواب بازیکن را بدهید، او نیز براساس واکنش‌های شما عکس‌العمل‌هایی خواهد داشت، برای مثال درخواستِ جدایی یکی از اتفاقاتی‌ست که میتواند رخ بدهد. همچنین بستنِ قرارداد با بازیکنان، بهینه‌تر شده و شما میتونید با بازیکنِ موردنظر در اداره و یا رستوران قرار بگذارید تا به این ترتیب با بازیکن موردنظرِ خود قرارداد امضا کنید. تغییرات Career Mode تا اینجا امیدوارکننده ظاهر شده، باید بدانید که اطلاعات Career Mode تا اینجا همین‌هاست و شرکت EA فعلا از این عناصر در بخش سرمربی رونمایی کرده، به هرحال باید صبر کنیم و ببینیم که تجربه این بخش چقدر چالش‌برانگیز و واقع‌گرایانه خواهد بود. شاید برای این بخش حتی به راهنما هم نیازمند بشیم و شاید بتوان آن را در آینده در بخش مقالات پیدا کرد.



تا اینجا ویژگی‌های FIFA 20 را مورد بررسی قرار دادیم و تقریبا میدانیم با یک شبیه‌ساز فوتبال قابل‌قبول روبرو خواهیم بود، در ادامه اما مسئله‌ای رو مورد بررسی قرار میدیم که میتونه یکم برای طرفداران FIFA تلخ باشه: لایسنس! حق استفاده از لوگو، لباس، استادیوم‌ و حتی صورتِ بازیکنانِ یک تیم به صورت اورجینال را لایسنس می‌نامند، FIFA 19 و حتی نسخه‌های قبلی این فرانچایز پیش از عرضه eFootball PES 2020 لایسنس تمام تیم‌های محبوب و رده پایین و لیگ‌های متفاوت را دراختیار داشت، حالا با انتشار نسخه جدید PES، این FIFA 20 است که از مشکل لایسنس رنج میبَرَد. همه‌مون میدونیم که eFootball PES 2020 لایسنس چهار تیمِ محبوب لیگ‌های مختلف اروپا یعنی منچستریونایتد، بایرن مونیخ، یوونتوس و بارسلونا رو در اختیار دارد، حالا به این تیم‌ها لایسنس Serie-A و Euro 2020 رو هم اضافه کنید. از سوی دیگر اما FIFA 20 درکنار اینکه لایسنس این تیم‌ها و مسابقات رو از دست داده، ولی باز هم در این زمینه با رقیبش رقابت میکنه، FIFA 20 امسال همچون سالِ پیش لایسنس مسابقات UCL و UEL را دراختیار دارد. درکنار این‌ها گفته میشه شرکت EA لایسنسِ لیگ رومانی رو بدست آورده و حتی گفته میشه که لایسنس لیگ هند هم در راهِ آمدن به این بازی‌ست، به هرحال تا اینجای کار باید بدانیم که دیگر چهار تیم بزرگ و محبوب اروپا در FIFA 20 حضور ندارند، برای مثال یوونتوس به تیمی به اسم Piemonte Calcio تغییر نام داده که در پایینِ لوگویِ تیمش گورخری نقش بسته که کمی به طراحی یوونتوس وفادار باشه، حالا این تئوری روی سه تیمِ دیگر هم پیاده خواهد شد و همچون نسخه‌های قبلی PES که دو تیم منچستریونایتد و منچسترسیتی را با نام Man Red و Man Blue میشناختیم، حالا در FIFA 20 باید شاهد چنین مسئله‌ای باشیم. به هرحال عصر تاریکی در انتظار طرفداران این مجموعه هست و به نظر میرسد که باید همچون طرفداران نسخه‌های پیشینِ مجموعه PES دست به دامن مادهای گرافیکی برای فِیس‌ها و کیت‌های اورجینال بشیم. 


 در تصویر بالا لایسنس‌های در دسترس FIFA 20 را مشاهده میکنید، لیگ‌های زیادی توسط استودیوی EA لایسنس شده‌ که در این بین میشه به لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا، سوپرکاپ اروپا، لیگ جزیره، لالیگا، لیگ 1 فرانسه و... اشاره کرد، البته در این عکس خبری از لیگِ رومانی نیست اما حضور این لیگ و تیم‌هاش در این بازی تایید شده.

خب دوستان این مقاله هم به پایان رسید، منتظر FIFA 20 هستید؟ دقت کنید که در این مقاله هدف بنده ضمنا بررسی ویژگی‌های این بازی بود و احساس میکنم نیازی به بررسی گزینه‌های متفاوت نیست، به هرحال اگر نکته‌ای مَدنظرتان بود میتونید دیدگاهتان را با بنده و کاربران سایت GM به اشتراک بذارید. FIFA 20 در تاریخ 5 مهرماه سال جاری به بازار عرضه میشه، همچنین نسخه دموی بازی نیز عرضه شده و در دسترس قرار دارد. ممنون که تا اینجا بنده رو با این مقاله تحمل کردید، تا مطلبی دیگر همه‌تون رو به خدای بزرگ میسپرم...