خیانت یا وفاداری | آیا انتشار Fallout 76 یک شکست است؟

خیانت یا وفاداری | آیا انتشار Fallout 76 یک شکست است؟

مقالات و آموزش
چندی قبل در خصوص یکی از فرانچایز های خوب بتسدا که توی سال 2018 قراره حسابی مارو ناامید کنه حرف زدیم.اما حالا اومدیم درمورد دومین فرانچایز بسیار محبوب Bethesda یعنی Fallout صجبت کنیم که در E3 2018 تایید شد که این بازی هم چند نفره و آنلاین خواهد بود! خب بیایم اینجا یه فلش بکی داسته باشیم به شعار Bethesda در سال 2017 : Save Player One.بتسدا در سال 2018 : معرفی دو بازی انلاین و چند نفره باهم اونم از دو فرانچایز محبوب و معروف Bethesda.ولفنشتاین و فال اوت...چی بگیم اما اینبار بهتره بگیم داستان فرق داره.بنظر میرسه Fallout 76 یک شکست نباشه و موفقیت حتمیش تضمین بشه...اما چطور؟!...و چرا؟...خب بهتره اول یه نیم نگاهی بندازیم به نسخه‌ها و فراز و نشیب‌های سری فال اوت تا بتونیم یک نتیجه گیری منطقی کنیم.من بازی Wolfenstein YongBlood رو به هیچ وجه یک شکست معرفی نکردم اما از این به همه اطمینان دادم که یک موفقیت هم مثل نسخه دومش نیست و نخواهد بود.اما حالا با توجه به نکاتی که درباره Fallout 76 میگم، سعی میکنم یک پیش بینی خوب انجام بدم و با یک نتیجه گیری خوب، دید خیلی هارو بابت این بازی تغییر بدم.فرانچایز Fallout سری هست که با اون ایده خوبش تا یک قدمی نابودی و به فراموشی سپرده شدن پیش رفت.ناشر دو نسخه اول این بازی رو یک شرکت خاص برعهده داشت.هردو بازی اول Fallout قبل از سال 2000 عرضه شدن.جدا از اینکه برای گیمرهای ریشه دار و قدیمی قطعا این دو نسخه یک دنیا خاطرس اما به دلیل پیشرفت صنعت گیم و گرافیک از سال 2002 و همچنین معروف نبودن گیم در اون سالها، این دو بازی نتونستن خودشون رو در کنار شاهکارهای دیگه‌ای چون Doom نشون بدن و تا الان همچنان بدون طرفدار باقی موندن...اما بعد از سال 1998 ناشر این بازی دست از پشتیبانی تیم سازنده برداشت و هم تیم سازنده و هم ناشر این دو بازی قصد ادامه دادن این فرانچایز رو نداشتن.اما بعد از 9 سال بتسدا دست به ریسک بزرگی زد...ریسکی که در اون زمان تقریبا به وقوع پیوستنش غیر ممکن بود اما Bethesda نه چندان معروف اون کار رو انجام داد.اون سهام سری Fallout رو از ناشر بازی خرید و اسمش و هرچی رو که تا قبل از اون سال ازش وجود داشت رو برای خودش لایسنس کرد.بعدش تصمیم گرفت یه پروژه‌ایو بعد مدت ها ری استارت کنه...پروژه Fallout 3.اولش همه فکر میکردیم که این بازی هم سبک نسخه‌های خسته کننده قبلیشه و زیاد خبرهارو مال خودش نکرده بود...اما بعد منتشر شدن تریلرهای این بازی، همونطور که هوا صاف و آفتابی بود، ناگهان به طوفانی بزرگ تبدیل شد.Fallout 3 کل خبرهارو مال خودش کرده بود، همه منتقد ها و گیمرها تا سرحد مرگ منتظر انتشار این بازی بودن...بمب خبری که تا زمان انتشارش فقط و فقط مال خودش بود...بالاخره بازی توی سال 2008 منتشر شد.تونست توی ماه اول اول انتشارش خیلی راحت رکورد الدر اسکورولز 4 رو رد کنه و بیش از 500 هزار نسخه فروش بده! این رقم از اون چیزی که فکرش رو میکنید خیلی بیشتره!...اینجا من میخوام مثالی رو بزنم که شاید خیلی ها قبولش نداشته باشن...اما من فکر میکنم که پدر همه سبک‌های آخر الزمانی، نقش آفرینی و اوپن وورلد ترس برانگیز، همین Fallout 3 هست...تصورشو کنید؛ توی سال 2008 بازی جهان باز از آخرالزمان بعد از یک انفجار اتمی، بعد اونهمه انفجار خبری، با داستان و گرافیکی بینظیر توی اون مپ وصف نشدنی بازی که انقدر بزرگ بود... واقعا حرفی برای گفتن نمیمونه.
                                                                 
بتسدا به پشتیبانیش از این سری و از این بازی ادامه داد و سال 2010 یک نسخه اصلی دیگه تحت نام Fallout New Vegas منتشر کرد.اما قبلش بهتره یه نیم نگاهی به عقب داشته باشیم و بریم دوباره سر Fallout 3.بازی فال اوت 3 کارگردانی داشت بنام تاد هاوارد.کسی که اونموقع طرفدارای زیادی نداشت.و کسی نمیدونست که تاد، یکی از پرچرب ترین دست هارو برای ساخت یک شاهکار در آینده‌ای نه چندان دور داره...کسی که تقریبا همه شما باهاش اشنایید، درسته به پای اساطیری چون شینجی میکامی سازنده سری Resident Evil یا هیدئو کوجیما سازنده سری Metal Gear نمیرسه اما شک نکنید که دست کمی از اونها هم نداره.همه ما تاد هاوارد رو به عنوان فرشته نجات و خدای سری Elder Scrolls و Fallout میدونیمش.شاهکارهایی که توی این دوتا فرانچایز ساخته شاید، به اندازه انگشت های یک دست هم نباشه؛ اما چیزی که هیچ شکی درش نیست اینه که بازی‌های همین چند بند انگشت، اندازه هزاران بازی بی ارزش امروزی غنیمت دارن...اما خبری از تاد هاوارد توی Fallout New Vegas نبود، نبود تاد هاوارد به عنوان کارگردان این بازی بعلاوه نداشتن شماره در کنار نام Fallout و همچنین محیط و گیم‌پلی مشابه این بازی با Fallout 3 همه رو به این باور برد که فال اوت نیو وگاس نقش یک نسخه فرعی رو در سری Fallout ایفا میکنه و بیشتر جنبه یک DLC رو داره تا یک بازی کامل و جدید.اما حداقل...این بازی یک نسخه اصلی بحساب میاد که خداروشکر بعد انتشارش توی سال 2010 توی لیست بازی‌های ناب گرافیکی قرار گرفت.اما شباهت زیادش به Fallout 3 جوری همه مارو ترسونده بود که همه فکر میکردیم نکنه این یک شکست بشه، شکستی که نشه دیگه جمعش کرد...خوشبختانه با وجود اینکه Fallout New Vegas خیلی خیلی خطرناک لب مرز بود، به سالمی از مرز عبور کرد و ضمن دادن یک درس عبرت به Bethesda که دقت بیشتری روی بازیهاش بکنه، با متا 82 توی PC به کار خودش پایان داد.



اما گذشت و گذشت و گذشت تا 5 سال که دیگه خبری از نسخه جدید Fallout نبود، سابقه داشت سری فال اوت که به فراموشی سپرده بشه و به طور عجیبی به سکوت خبری فرو بره و همین همه مارو بعد دو نسخه خوب این بازی ترسونده بود.اینکه چرا Bethesda کاری نمیکنه یا به اصطلاح تو دلمون میگفتیم...بتسدا یه کاری بکن...اما فال اوت برگشت...توی سال 2015 هم برگشت سالی که شاید نباید برمیگشت...دقیقا همزمان با خدای گیم، The Witcher 3 منتشر شد.و توی اون غوغای ویچر، تقریبا هیچکی بهش نگاه نمیکرد.اما اون کسایی که بازیش کردن، قطعا یک نگاه عمیقی به این بازی داشتن.بازی که شاید بهترین نسخه Fallout توی کل تاریخ بود و حتی بخوایم جاه طلبانه تر بگیم، این بازی یکی از بهترین یا شاید بهترین بازی آخر الزمانی تاریخ بوده باشه...داستان دوباره مربوط به بمب اتمی هست که یک کشور رو به نابودی کشونده.کلا بعد از یک انفجار اتمی موجودات سه اتفاق براشون میفته...یا نجات پیدا میکنند.یا نابود میشن...یا جهش ژنتیکی پیدا میکنند...این احتمالات یک سری دلایل علمی هم داره و شاید اگه روزی یک انفجار اتمی مدرن در دنیا رخ بده، چنین اتفاق هایی به راحتی رخ بده که شاید یکم با این تصویرپردازی بازی‌ها متفاوت باشه اما جهش ژنتیکی در انفجار اتمی مدرن، به راحتی اتفاق میفته.بگذریم؛ برسیم به موضوع اصلی. Fallout 4 یک بازی که به خوبی هرچه تمام تر یک دنیای نابود شده و آخر الزمانی رو به تصویر میکشه.دنیایی که پر شده از هیولاها، زامبی ها و آدمایی که به خون هم تشنن و برای بقا هرکار کثیفی رو انجام میدن.مپ بازی 3 برابر بزرگتر از Fallout 3 بود و دنیایی بود برای حس کردن آخر الزمان.شاید حتی بهتر از فرانچایز مترو تونسته بود اینکار رو انجام بده.حس ترس و تلاش برای بقا توی تک تک لحظه‌های بازی بعد اون موسیقی‌های دیدنی توی حتی ستون فقراتمون حس میشد.موسیقی بازی، یک بازی نه چندان ترسناک رو به یک بازی ترسناک و دلهره آور برای همه ما تبدیل میکرد.کاری که به ندرت یک موسیقی میتونه با یک گیمر انجام بده...همه چی عالی بود اما گفتم توی اون غوغای ویچر 3، این بازی توی متاکرتیک هم اونطور که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفت و بدون توجه به افت 4 تا 5 نمره‌ای این بازی نسبت به متا نسخه‌های کنسولی، تونست با متا 84 متایی تقریبا برابر با Fallout New Vegas بگیره! چیزی که واقعا غیر منطقی و عجیب بود که نه تنها من بلکه 90 درصد گیمرها البته نه در سال 2015، باهاش مخالفن.جذب بیننده ها و بازخوردها و همچنین نزول انتظارات بعد The Witcher 3 انقدر زیاد بود که حتی فکرشم سردرد آوره...


اما برسیم سر نتیجه گیری نهایی و نظردهی درخصوص Fallout 76 و تموم کردن این مقاله دو اپیزودی...بعد از E3 شرکت Bethesda اعلام کرد که نقشه بازی با توجه به اینکه آنلاینه، اما به طور کامل و با جزئیاتی ریز طراحی شده. و 5 برابر بزرگتر از Fallout 4 هست!!! پنج برابر بزرگتر اگه این خبر صحت داشته باشه پنج برابر خیلی خیلی زیاد میشه! خیلی زیاد یعنی در حدی که توی مپ بازی Fallout 4 گم میشدی، اینجا قراره چه اتفاقی برات بیفته...با دیدن گرافیک بازی توی تریلرهاش قطعا متوجه پیشرفت شدید.پیشرفتی که نوید انقلابی گرافیکی میداد.کارگردان دوست داشتنی ما یعنی تاد هاوارد مثل دو نسخه شماره‌ای قبلی، یعنی Fallout 3 و Fallout 4 کارگردان این بازی بود.پس از لحاظ گیم‌پلی هم باید خیالمون راحت باشه چون فقط کافیه ذهنتون رو خالی از همه چی کنید و به شاهکارهای تاد هاوارد فکر کنید.بعد به ندای قلبتون گوش بدید! حتما با یه حس آرامشی روبرو میشید چون میدونید قراره یک بازی شاهکار ساخته بشه...از طرفی دیگه تاد گفته که بازی بخش تک نفره هم خواهد داشت.همون مپ بازی در اختیارتون قرار میگیره اما ماموریت و چلنج بهتون داده میشه تا انجام بدید و جالب اینجاست که تاد گفته بخش تکنفره داستان کوچکی هم خواهد داشت و آزادی عمل در اختیار گیمر خواهد بود.اما گفت بازی Fallout 76 کماکان یک بازی چند نفرس و همه مغز و هنرهای سازنده‌ها روی بخش چند نفره بازی در حال پباده شدنه.شما میتونید با دوستاتون همه با پاور آرمور های شخصی‌سازی شده به نبرد با دیگر گیمرها برید و مرحله هارو به صورت CO-OP یکی بعد اونیکی رد کنید و به هدف نهاییتون برسید.همچنین تایید شد که هدف گیری دیدنی V.A.T.S در این نسخه هم هست.بتسدا تایید کرد که توی مپ حالت آنلاین بازی هیچ NPC شخصیتی وجود نداره و هرآدمی که میبینید یه گیمر از سراسر جهانه پس حواستون رو جمع کنید.همچنین تاد گفت بازی مثل سرورهای شلوغ امروزی نیست که هرقدم که برمیدارید بمب بارون بشید، بلکه شما توی یک سرور تقریبا خلوت با تعداد بازیکنان استاندارد فضای همون مپ قرار میگیرید و ممکنه که ساعت ها با کسی برخورد نکنید! خب همه اینا رو هم گفتیم اما در آخر چه نظری میتونیم بدیم.شاید توی ایران طرفدارای بخش چند نفره به دلیل قیمت‌ها به شدت کم باشه اما اگه همه این ویژگی ها صحت داشته باشه بنظرتون این بازی ارزش خرید نداره؟ اشتباه نکنید این بازی با بازی‌های بتل رویال مشابه و Call of Duty Black Ops 4 یا PUBG و Fortnite فرق میکنه.این یک بخش چند نفره به تمام عیاره...تازه خود هاوارد هم بخش تک نفره رو تایبد کرده.چه بهتر که از الان پولمون رو جمع کنیم و وقتی این بازی منتشر شد از تجربه کردن این بازی باز نمونیم چون بدون شک «این بازی یک شکست نخواهد بود»...شما چی فکر میکنید؟