سرگردان در دنیای گناهکاران | نقد و بررسی بازی Darksiders 3

سرگردان در دنیای گناهکاران | نقد و بررسی بازی Darksiders 3

مقالات و آموزش
مجموعه Darksiders که از سال 2010 انتشار پیدا کرد تبدیل به یه عنوان نقش‌آفرینی خوب شد که تونست طرفدارانی برای خودش دست و پا کنه، برای من قطعا مجموعه Darksiders هر نسخه‌ش بسیار جذاب و عالی بوده، من از تجربه نسخه اول چندان راضی نبودم اما با انتشار نسخه دوم یه جورایی بینِش بنده به بازی‌های H&S تغییر کرد، داستان عجیب و جالب و البته شخصیت Death که هنوز برای من جز کاراکترهای محبوبمه باعث شد تا از تجربه این بازی به همراه گیم پلی خوبش خرسند بشم و یه جورایی منو به سبک H&S علاقمند کرد. اگه عناوین این مجموعه رو تجربه کرده باشین خودتون میدونین که شرکت THQ ناشر این عنوان بوده و خب مدتی بعد از انتشار عناوین متفاوت این شرکت ورشکست شد و آینده عناوین موفقش به دست شرکت‌های متفاوت سپرده شد اما این مسئله برای مجموعه Darksiders متفاوت بود و تا موقعی که این شرکت دوباره با نام THQ Nordic فعالیت کرد شاهد عرضه نسخه‌ای جدید از این بازی نبودیم تا اینکه 1 سال پیش خبری مبنی بر انتشار نسخه جدید این بازی منتشر شد و یک سال بعد شاهد انتشار این بازی بودیم که نتونست نمرات چندان بالایی رو دریافت کنه و به عبارتی ضعیف‌ترین نسخه این مجموعه بود. در ادامه قراری مروری بر این عنوان داشته باشم و باهم ببینیم که آیا واقعا این بازی یه عنوان ضعیف بوده؟ امیدوارم در ادامه این نقد و بررسی منو همراهی کنید.



داستانـ » مجموعه Darksiders دارای داستانی با تم آخرالزمانی است و روایتگر چهار سوار آخرالزمان که در نسخه‌های یک و دو ما با دو کاراکتر این گروه آشنا شدیم؛ War و Death که هر کدوم داستانی منحصر به خود اما متصل به همدیگه رو داشتن. داستان Darksiders 3 روایتگر خواهر این خانواده یعنی Fury هستش، این شخصیت توسط شورای سوخته که به عبارتی کارفرمای سواران آخرالزمان هستن برگزیده میشه تا در سیاره زمین به سراغ 7 گناه کشنده رفته و اون‌‌‌ها رو نابود کنه تا نظم و انضباط رو به این سیاره برگردونه. داستان بازی در همین بند خلاصه میشه اما باید به نقاط قوت و ضعف اون پرداخت تا بفهمیم آیا شاهد سناریوی خوبی هستیم یا خیر.

اول از همه باید گفت که شخصیت فیوری همونطور که از اسمش پیداست یک کاراکتر خشمگین و خشونت طلبه و نسبت به برادرانش واکنش‌های سریعتری نشون میده، اون یک شخصیت کم تجربه به حساب میاد طوری که شورای سوخته برای زیرنظر گرفتنش از یک Watcher یا شاهد استفاده میکنن و این برای فیوری یک امر ناخوشایند محسوب میشه و برای اینکه خودش رو به این شورا ثابت کنه سعی میکنه بدون کمک گرفتن از فرد دیگه‌ای کارش رو تموم کنه، فیوری در صحبت‌هاش اکثر اوقات به افراد و شخصیت‌های بازی تیکه میندازه و سعی میکنه خودش رو برتر از اون‌ها نشون بده، بحث‌های اون با شاهدش بسیار خوندنی و جذابه و درواقع رابطه این دو رو قشنگ‌تر جلوه میده. فیوری کاراکترش بسیار جاه‌طلبه و این زیاده‌خواهی باعث میشه تا شخصیت‌های مختلف از جمله باس‌های بازی که در قالب یک گناه ظاهر میشن به اون تیکه بندازن و سعی در تخریبش داشته باشن اما این کاراکتر صحبت‌های اون‌ها رو جدی نمیگیره و به کارش که پایان ماموریتش هست ادامه میده. درواقع باید بگم که شخصیت‌پردازی در Fury خوب انجام شده و ما درطول روایت داستان شاهد یک کاراکتر با فراز و فرودهای زیاد هستیم، سازنده به هیچ عنوان از ضعیف نشون دادن این شخصیت اجتناب نکرده و ضعف‌‌ها و ترس‌های این کاراکتر رو به طول کاملا واضح به گیمر نشون میده. همونطور که ذکر شد، این 7 گناه کبیره هرکدوم در قالب یک باس قدرتمند ظاهر میشن و بازیکنان باید با او‌ن‌‌ها مبارزه کرده و شکستشون بدن، عده‌ای از این باس‌ها عبارتند از: تنبلی، خشم، شکم پرستی، حسادت، غرور و شهوت که تعدادی از باس‌های این بازی به شمار میان و هرکدوم شخصیت متفاوتی دارن که موجب میشه از بازی به طور کامل لذت برد، اما خب یکی از ایراداتی که به این شخصیت‌ها وارده غیرعادی شدن اون‌ها درطول جلو بردن داستان هست، مثلا باس شکم پرستی اصلا به یه فرد شکم پرست نمیخوره و بیشتر یک شخصیت خنده‌‌دار و مسخره دیده میشه و برخلاف کاراکتر شهوت که بسیار عجیب و جذابه نمیتونه نسبت به شخصیتش، خودش رو نشون بده.


بازی در روایت کمی مشکل داره که به گیم پلی بازی برمیگرده، شخصیت‌های فرعی دیگه مثل گذشته نیستن و نقش کمرنگ‌‌تری رو در این بازی دارن، و در ادامه میرسیم یکی از بهترین و در عین حال غافلگیرکننده‌ترین بخش‌های این بازی که زیرنویس فارسی اون هست که در منوی بازی قابل تغییره، درواقع این زیرنویس به تجربه هرچه بهتر بازی اون هم برای گیمرهای ایرانی کمک میکنه، البته که بهتره بگیم کلماتی که در دیالوگ‌های بازی خونده میشه کمی بیشتر از سواد انگلیسی ما ایرانی‌هاست و بهتره با زیرنویس فارسی این بازی رو تجربه کنیم تا به طور کامل داستان بازی رو بفهمیم. درکل سناریوی Darksiders 3 داستانی خوب رو ارائه میده، شخصیت پردازی خوب فیوری و یک سری از باس‌های بازی به همراه زیرنویس فارسی باعث میشه تا بهترین تجربه رو از داستان این بازی ببرین و درواقع لذتی جالب در اون نهفته هست.

گرافیکـ » موتور گرافیکی Unreal Engine 4 این روزا توی بازی‌های زیادی حضور داره و خب Darksiders 3 نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این بازی نیز شاهد استفاده از این موتور گرافیکی هستیم، از دید خودم این بازی تا الان متفاوت ترین گرافیک رو میون عناوین 2018 ارائه میده که در نوع خودش میتونه زبانزد باشه، درواقع حس میکنم سازنده از ترکیب عناصر 2بعدی و 3 بعدی بهره گرفته و سعی کرده تا یه گرافیک متفاوت رو ارائه بده، مثلا سر شخصیت Fury و موهاش با بدنش فرق میکنه و بیشتر 3بعدی به نظر میرسه، ولی این گرافیکِ تازه هم ایرادات و نقاط قوتی داره که تجربه بازی رو کمی متفاوت میکنه. به نظر میرسه طراحی چهره فیوری نسبت به کاراکترهای قبلی خصوصا Death کمی سخت‌تر بوده و سازنده سعی کرده تا این کاراکتر رو شیک‌تر و بهتر نشون بده، زره و کفش‌های پاشنه‌بلند و سیاه‌رنگ فیوری اون رو خوشگل‌تر از کاراکترهای دیگه نشون میده و از دیدِ خودم باید بگم از نظر ظاهری شخصیتی خوش پوش و جذاب رو میبینیم. درکنار این مسائل، طراحی جزئیات بازی نیز بسیار خوب انجام شده، بازیکنان در محیط‌های متفاوتی قدم خواهند گذاشت که مدام درحال تغییره و در اواخر بازی به اوج میرسه طوری که هیچوقت از حضور در محیط‌های بازی سیر نمیشین و باید گفت که تنوع محیطی بازی بسیار بالا و عالی هست، هوش مصنوعی دشمنان نیز مثل دیگر بازی‌های H&S محدود به زدن چند ضربه هست و نمیشه بهش ایرادی وارد کرد.


 
درکنار این نقاط قوت باید از باگ‌های بازی و البته اُفت فریم اون هم گِله کرد، روند بازی دیگه مثل نسخه دوم کند و خسته کننده نیست و در این عنوان شاهد یک بازی تند و سرعتی هستیم، البته که حضور پازل‌ها و معماها کمی بازی رو کند میکنه اما در اکثر مواقع با یک روند سریع روبرو میشیم و از این رو، بازی در مواقعی که کمی مبارزات شلوغ و خونین‌تر میشه دچار اُفت فریم شده که برای یک بازی تند و سرعتی اصلا جذاب نیست و خب کاری میکنه تا این روند سریع دچار ایراد بشه. درکل گرافیک بازی راضی کنندست، تیم سازنده به طور خیلی خوبی از موتور Unreal Engine 4 بهره برده و سعی کرده یک گرافیک خوب رو بسازه و موفق شده اما در این بین افت فریم و باگ‌های بازی و علاقه طرفداران باعث شده تا سطح گرافیکی بازی کاهش پیدا کنه، درکنار این‌ها از تنوع محیطی بازی نیز نباید غافل شد و باید گفت که یک بازی بسیار باکیفیت رو در این زمینه شاهد هستیم.

گیم پلی؛ تنوعِ تکراری: گیم پلی بازی در مقایسه با نسخه قبلی به طور کلی تغییر کرده، چیزهایی اضافه و یه سری چیزها از بازی حذف شده که تجربه اون رو متنوع و در عین حال تکراری میکنه. بازیکن از شروع بازی به زمین فرستاده میشه تا اولین گناه رو پیدا کرده و شکست بده، با کشتن اولین باس بازی که در همون 15 دقیقه اول پیدا میشه، بازیکن به حال خودش رها شده تا گناه بعدی رو پیدا کرده و نابود کنه، نسخه قبلی نقشه‌ای داشت که هدف گیمر در اون مشخص بود اما در این نسخه نقشه بازی شبیه یه قطب‌نما در بالای سرتون قرار داره و نزدیک‌ترین گناه به شما با نمای اسکلت نمایش داده میشه و هرچقدر به این اسکلت نزدیک‌تر بشین، رنگ این آیکن تغییر پیدا میکنه. با کشتن هر باس، به یک سلاح و قدرت متفاوت مجهز خواهید شد و درطول داستان متوجه میشین که این سلاح‌ها از کجا میان. دشمنان در بازی از همه نوع وجود دارن، یه سری جثه کوچک داشته و سریع میمیرن اما بعضیاشون شبیه به مینی باس هستن و برای کشته شدنشون باید بارها کشته شد! با از بین بردن هر دشمن، روح اون‌ها به موجودیتون اضافه میشه و با استفاده از اون میتونین از تاجر معروف این سری، یعنی Vulgrim آیتم‌های متنوعی رو خریداری کنین، این کاراکتر اینبار نقش بیشتری در بازی ایفا میکنه و هربار که به یه نقطه مشخص میرسین اون ظاهر میشه و بازی رو سیو میکنه، بازیکنان میتونن لِوِل خودشون رو در سه زمینه سلامتی، قدرت و آسیب رساندن به صورت مخفیانه بالا ببرن، پیشنهاد من به شما اینه که از ابتدا سعی کنین با جمع‌آوری روح، سلامتی کاراکترتون رو به لِوِل 20 رسونده و بعد سراغ قدرت برین ولی بیشتر سلامتی رو آپدیت کنید، این آپدیت‌ها در منوی بازی قابل انجام هست که جاش رو به منوی Skills در نسخه دوم داده، اما داشتن یکی از این آپدیت‌ها نیازمند حضور والگریم هستش تا با کمک اون بتونید این مجوز رو برای بالا بردن توانایی‌هاتون به دست آورده و استفاده کنید.



 
فیوری مثل کاراکترهای قبلی یه خط سلامت، یه خط عصبانیت یا Wrath و یه حالت شیطانی داره که به هیچوجه مثل Death جذاب نیست اما برای خود بازی کافیه، دنیای بازی آزادی عمل زیادی به گیمر میده اما باز نیست، بازیکنان این دنیای بزرگ رو باید به صورت پیاده و بدون اسب طی کنن (درطول داستان متوجه این مورد خواهید شد) که اگه سردرگم بشن کارشون کمی خسته کننده میشه. سیوهای بازی در ایستگاه‌هایی که فعال کردین انجام میشه و با هربار مردن بازی از همونجا میاد و ممکنه باز مجبور بشین مسافت زیادی رو طی کنین و باید مواظب باشین که توسط دشمن از بین نرید، درواقع بازی حالتی Dark Souls مانند، پیدا کرده و برای مبارزه با دشمن باید به طور کامل حواستون جمع باشه چون با هر ضربه‌ای که بهتون وارد میشه میزان زیادی از سلامتی رو از دست میدین، اما برای دوری از مردن، باید آیتم‌هایی برای بازیابی سلامتی بخرین یا به دست بیارین، بازی با هر مردن شما 3 آیتم بازیابی سلامتی بهتون میده که با هربار آپگرید کردن فیوری این تعداد آیتم بیشتر هم میشه، همچنین تنوع در این آیتم‌ها نیز زیاده و از کم تاثیرترین تا تاثیرگذارترین آیتم میون وسایل والگریم وجود داره که میتونین اون‌ها رو خریداری کنین اما باید گفت که هربار خرید این آیتم‌ها باعث بالا رفتن مبلغ خریدشون میشه که به دست آوردنشون رو مشکل میکنه. Makerها نیز در این نسخه حضور دارن و درصورتی که بخواین سلاحتون رو قدرتمند کنین باید پیش اون‌ها رفته و با استفاده از یه آیتم خاص که درطول بازی بارها بهتون داده میشه سلاحتون رو قوی کرده تا آسیب قابل توجهی به دشمن بزنین.


 بازیکن برای مبارزه با دشمن مثل سابق میتونه روی اون‌ها قفل یا Lock کنه، همچنین قابلیت جاخالی دادن هم از نسخه‌های قبلی در این نسخه وجود داره و بازیکن باید با برنامه ریزی و حواسِ جمع مواظب جاخالی دادنش باشه تا آسیب زیادی بهش وارد نشه. در بخش داستان گفتیم که هر باس در بازی یه شخصیت متفاوت داره ولی در بخش گیم پلی باید بگیم هر باس به نوع متفاوتی مبارزه میکنه که باعث چالش برانگیز شدن بازی میشه، مثلا غول تنبلی، یک سوسک چِندِش و بزرگه که ابتدا باید با زیردستان و سپس با خودش مبارزه کرد، یه سری از باس‌ها به صورت دو مرحله‌ای کشته میشن و بعضی دیگر رو میشه به صورت کاملا ساده و سریع از بین برد اما بعضی باس‌ها روند کشته شدنشون خیلی چالش برانگیزه، مثلا در مقابل یکی از این باس‌ها باید با دونفر مبارزه کنید، در این حالت باید کاملا هوشیار و قوی باشید و با نقشه و برنامه‌ریزی سعی کنین اون‌ها رو از بین ببرین. همونطور که در ابتدای بخش گیم پلی گفتیم با کشتن هر باس سلاح و نیروی خاصی به شما اعطا میشه که با استفاده از اون‌ها میتونین سریع‌تر بازی رو طی کنین و حتی میشه یه سری آیتم رو از منطقه‌های قبلی به دست بیارین. فکر میکنم سوالی وجود داره که شاید از خودتون بپرسین و من اینجا باید بهتون جواب بدم: چرا تنوعِ تکراری؟ باید در جواب این سوال بگم که شما اگه (البته برای مثال) حدود 30 یا 32 ساعت وقت بذارین میتونین بازی رو تموم کنین و در این مدت شاید Darksiders 3 بتونه حتی یه گیم پلی 12 ساعته رو ارائه بده که در نوع خودش ایجاد تنوعه اما وقتی این ایجاد تنوع روندی رو پیش میگیره که از ابتدا داشته یه جورایی هویت بازی از بین میره و ممکنه نفهمیم که آیا شاهد یه بازی متنوع هستیم یا تکراری، پس بهتره نام متنوعِ تکراری رو براش انتخاب کنیم، چیزی که بنده در شروع بخش گیم پلی ذکر کردم. یکی از مشکلات اساسی گیم پلی برمیگرده به حالت قفل یا Lock کردن روی دشمن، برای مثال وقتی دارین مبارزه میکنین و تعداد دشمناتون زیاده، مجبورین بین ضعیف یا قوی‌ترین دشمنتون یکیو انتخاب کنین و وقتی که انتخاب میکنین دیگه نمیتونین اون رو عوض کنین مگر اینکه دوباره سعی کنین روی دشمن قفل کنین، درواقع اصلی ترین مشکل بازی این حالت و دوربینِ اون هست که باعث میشه در خیلی از جاها مخصوصا مبارزه با باس و دشمن‌ها به صورت همزمان دچار مشکل شده و بمیرید. یکی از مشکلات نه چندان جدی بازی برمیگرده به پیدا کردن باس‌ها، بازیکن باید سعی کنه تا توی نقشه‌ای که اصلا دیده نمیشه به دنبال باس بازی رفته و اون رو پیدا کنه، البته وقتی به باس بازی نزدیک میشین دیگه چنین مشکلی وجود نداره اما از ابتدای کار پیدا کردن باس کمی سخته. شخصی سازی در نسخه دوم شاید یکی از پررنگ‌ترین بخش‌های بازی بود و من به شخصه خیلی بهش اهمیت میدادم اما در این نسخه دیگه شاهد اون Inventory بزرگ و متنوع نیستیم و خب اگه حضورش در این نسخه هم ادامه پیدا میکرد قطعا شاهد یه بازی باحال‌تر میبودیم، البته که میتونین فیوری رو شخصی‌سازی کنین اما مثل نسخه قبلی آنچنان بزرگ و متنوع نیست.



درکل گیم پلی Darksiders 3 تجربه‌‌ای خوب رو رقم میزنه اما خب نتیجه‌‌ای که ارائه میده کمی متناقضه، یعنی شما ممکنه خیلی خوشتون بیاد و باهاش کِیف کنین اما در عین حال ممکنه گیم پلی بازی رو دوست نداشته باشین. من خودم رو بین این دو دسته قرار میدم اما بیشتر سعی میکنم گیم پلی بازی رو دوست داشته باشم، تغییرات بازی خیلی به مذاقم خوش نیومد اما در عین حال تغییرات بازی رو دوست داشتم! 

سخن پایانیـ » در کل اگه بخوایم به این بازی نگاه کنیم، باید بگیم که Darksiders 3 یه تجربه راضی‌کننده و خوب هست اما این به خودتون برمیگرده که میخواین از این بازی لذت ببرین یا نه اما خب پیشنهاد میکنم که بازم سراغ این مجموعه برین و از تجربه اون غافل نشین. سازنده با داستان خوب به همراه زیرنویس فارسی، گرافیک جالب و گیم پلی جذاب سعی داره تجربه‌ای عالی از این بازی داشته باشین و خب بهتره سعی کنین تا با بازی ارتباط برقرار کنین تا بتونین بهترین تجربه رو ازش داشته باشین. خب دوستان این مقاله هم تموم شد، امیدوارم مثل همیشه این مطلبو نیز دوست داشته باشید، نظر شما درمورد این بازی چیه؟ اصلا تاحالا شروعش کردین؟ حتما نظراتتون رو با من به اشتراک بذارید تا باهم در مورد این بازی حرف بزنیم. تا مقاله بعدی همتون رو به خدای بزرگ میسپرم، بدرود...



داستان و سناریوی عالی 
زیرنویس فارسی!
شخصیت پردازی جالب کاراکتر Fury و باس‌ها
گرافیک جالب و به نوعی متفاوت
تنوع عالی محیط، دشمنان و باس‌ها در بازی
گیم پلی متنوع و خوب
طراحی گیمرپسند منوی مربوط به کاراکتر
روایت داستان که مربوط میشه به گیم پلی 

باگ و افت فریم‌

جالب نبودن حالت شیطانی Fury

راحت نبودن پیدا کردن باس‌های بازی

مشکلات دوربین و Lock کردن روی دشمن

نبود نقشه و بخش شخصی‌سازی مطلوب