مرد کچلی که کمپانی DENUVO را کچل کرد!

مرد کچلی که کمپانی DENUVO را کچل کرد!

مقالات و آموزش
احتمالا برای افرادی که خبر کرک های بازی ها رو دنبال می کنند و به دنبال سرنگون شدن محافظت DENUVO بر روی بازی ها هستند. این روزها شنیدن اسم BALDMAN به معنی مرد کچل ، چیز جدیدی نیست چون BALDMAN برای معروف شدن نیاز به هیچ کار اضافه تری بجز کرک کردن آخرین نسخه های DENUVO نداشت و همین موضوع باعث شد خیلی سریع تر از هر شخص و یا تیم دیگه ای ، اسمش سر زبونا بیوفته.

از اونجاییکه نمیشه هیچوقت بطور قطعی و کامل در مورد هویت و کارهای هکرها سر درآورد، تمام صحبت های مطرح شده در ادامه و در مورد BALDMAN فقط یک فرضیه است و ممکنه واقعیت نداشته باشه. اما چیزی که ما تقریبا ازش مطمئن هستیم اینه که BALDMAN یک تیم نیست و نتیجه کارهای شخصی و انفرادی یک نفره و حتی اگر بفرض اینکه این کرک ها نتیجه یک کار تیمی باشه ، این تیم دوست داره شما اینو ندونید و بر روی انفرادی بودن کارهای خودش پافشاری می کنه که متاسفانه در سایت ها و رسانه های خبری زیادی به اون گفته میشه تیم BALDMAN ! که خب این موضوع عدم آگاهی نویسنده ها در مورد مطلبی هست که در موردش می نویسند و صمیمانه از دوستانمان تقاضا داریم که از وارد شدن به حوزه هایی که در اون آگاهی کامل ندارند و یا مطمئن نیستند خودداری کنند.


اما چطور ممکنه که این همه هکرهای بزرگ و گروه های Scene در طول سال های زیاد فعالیت می کنند و BALDMAN در طول چند دقیقه می تونه این اعتبار رو کسب کنه؟ حتی بدون اینکه این شخص عضو Scene باشه و یا حتی بتونه فایل تورنت خودش رو بصورت مستقیم آپلود کنه و تنها با فعالیت در فروم ها و فضای P2P این موقعیت رو بدست بیاره و شما تابحال یک بار هم اسمش رو نشنیده باشید. ( یا حداقل اینطوری بنظر میرسه )

علتش بر میگرده به 23 سپتامبر سال 2014 ، یعنی روزی که بازی FIFA 15 منتشر شد. در اون زمان با خرید امتیاز Sony DADC DigitalWorks و تملک مدیریتی اون، کمپانی DENUVO تاسیس شده بود و این شرکت تونسته بود به عنوان اولین بار تکنولوژی Anti-Tamper خودش رو با همکاری Electronic Arts بر روی این بازی بذاره. DENUVO مهندسی معکوس رو برای هکر ها بسیار سخت کرد که البته با بیشتر کردن حجم نرم افزار ها، بر روی راندمان اون هم تاثیرات زیادی می ذاشت و با ایجاد TRIGGER های زیادی که در اکثر CHECKPOINT ها و قسمت های بازی قرار میده ، همیشه در CPU و RAM شما در حال کارکردنه و هکر ها نمی تونن به سادگی این نقاط رو شناسایی و حذف کنند. چراکه این نقاط بر اساس کامپیوتر شخصی هر فرد ، و بازی های مختلف، با الگوریتم های پیچیده متفاوتی ساخته میشه و شناسایی و حذف اونا تقریبا کار غیر ممکنیه.

درسته که بعد از گذشت چند ماه بازی FIFA 15 و تعدادی از عناوین DENUVO توسط تیم های CPY از گروه های SCENE و تیم 3DM از گروه های P2P کرک شد اما کار تا جایی پیش رفت که تیم 3DM خودش رو بازنشست کرد و گفت تا دو سال آینده عملا کرک بازی ها غیر ممکن میشه و هنوز در زمان نوشتن این مقاله ، تعداد زیادی از بازی های مجهز به محافظت DENUVO ماه هاست که کرک نشدند. اما تیم CPY و افراد زیادی به تلاش خودشون ادامه دادند تا به همه ثابت کنند که هیچ سیستم نرم افزاری غیر قابل نفود نیست!



(تصویری از دفتر DENUVO که حدود 40 کارمند بر روی تکنولوژی Anti-Tamper کار می کنند)

حالا تقریبا کمتر از سه سال از عمر DENUVO و انتشار FIFA15 میگذره و کمپانی DENUVO بعد از چشیدن طعم پیروزی در بازه زمانی کوتاه ، اصلا در شرایط خوبی بسر نمیبره و در حالی آخرین نسخه از سیستم محافظت خودش رو منتشر می کنه که در کمتر از یک هفته کرک میشه! چیزی که حتی خوشبین ترین افراد به کرک شدن این محافظت هم فکرش رو نمی کردند و بنظر میرسه DENUVO برای جنگیدن با این موضوع تمام توان خودش رو هم به کار برده و اصلا اینطوری نیست که شما فکر کنید شاید DENUVO که حالا با کرک نشدن عناوین بزرگ جیبش پر پول شده کمی شل گرفته و بیخیال ماجرا شده. برای دونستن این موضوع کافیه به آخرین فایل NFO منتشر شده کرک محافظت این سیستم که توسط BALDMAN برای بازی RiME منتشر شده مراجعه کنیم.


در قسمت آخر این فایل مطالب خیلی جالبی توسط BALDMAN عنوان شده که ترجمه اونو عینا براتون درج می کنم:

پی نوشت: از اونجایی که برخی از رفقا به هر دلیلی از CODEX STEAM EMULATOR برای اجرای کرک ها استفاده می کنند داخل فایل ها قرارشون دادم. همچنین این بازی بدون هیچ EMULATOR و فقط با زبان انگلیسی اجرا میشه.
پی پی نوشت: این بازی واقعا عالیه و شما باید سازنده هاش رو حمایت کنید، هر زمان که تونستید بخریدش. اما این بازی بدون اون غول پلیدی که بهش DENUVO میگن خیلی بهتره. در بازی Rime این هیولا از کنترل خارج شده - چطوره بدونید سیصد هزار Triggers لعنتی در زمان اجرای اولیه و لود شدن سیوهای بازی فراخوانی میشه؟ تاحالا تعجب نکرده بودید که چرا انقدر زمان های Loading بازی طولانیه - جوابش اینه :)
در بازی های قبلی مثل Sniper Ghost Warrior3 ، Nier ، Prey فقط هزار Triggers فراخوانی میشد، پس ما اینجا 300 برابر بیشترشو داریم.
در حالت بعدی - این 300 هزار Trigger برای DENUVO فقط برای دست گرمی و شروعه، بعد از 30 دقیقه گیم پلی و انجام بازی، این عدد به 2 میلیون Trigger میرسه. محافظت در این زمان حدود 10 تا 30 Trigger رو در هر ثانیه از گیم پلی بازی فراخوانی می کنه و بازی رو کند میکنه.
در بازی های قبلی مثل Sgw3 ، Nier ، Prey این عدد چیزی حدود 1 تا 2 Triggers بود که هر چند دقیقه یکبار در گیم پلی فراخوانی میشد. دیگه حساب و کتابش با شما.
فراموش نکنید که این Triggers ها تحت VM (ماشین مجازی) و بسیار گیج کننده فراخوانی میشه که باعث میشه Performance افزایش پیدا نکنه
پی پی پی نوشت: اما نگران نباشید، 2 میلیون Triggers در محافظت هم برای متوقف کردن BALDMAN کافی نیست ، پس اگر انتشار های منو دوست دارید و می خواید در مبارزه من با این محافظت کمک کنید. به آدرس زیر برای من کمی Bitcoin ساتوشی ( پول مجازی و غیر قابل ردیابی که کاملا بصورت P2P ارسال میشه ) ارسال کنید. ( در اینجا ساتوشی منظور مخترع و سازنده پول Bitcoin هستش که هیچ کس از هویت اون خبر نداره ) 

بنظر میرسه عمر DENUVO رو به پایانه و با اینکه عناوین جدید و زیادی از اون کرک شدند ولی شاید پایان کار این کمپانی رو باید بازی RiME تلقی کرد و در آینده افراد زیادی خواهند گفت که مسیر موفقیت این کمپانی از FIFA 15 به RiME ختم میشه. علت این موضوع اینه که تابحال هیچ کمپانی سازنده بازی بصورت رسمی و علنی اعلام نکرده بود که در استفاده از این سیستم محافظت تردید داره و استفاده کردن از این سیستم رو به کرک نشدن اون مشروط کنه. Tequila Works (سازنده بازی RiME )گفته بود در صورت کرک شدن این بازی ، محافظت DENUVO رو حذف خواهد کرد و حالا در کمتر از چند روز از انتشار این بازی این اتفاق افتاده و BALDMAN به تمام Developer ها و سازنده های بازی که در انتخاب DENUVO برای بازی آینده خودشون مردد بودند ثابت کرد که بهتره تصمیم و نظر خودشون رو عوض کنند. به نوعی BALDMAN جواب محکم و قاطعانه ای به مخالفان DENUVO داده و همونطور که می دونید مخالفان این محافظت فقط افراد استفاده کننده از کرک و دنیای Piracy نیستند. DENUVO جدای از هزینه های سنگینی که بر ناشران تحمیل می کنه ، اجرای بازی رو سنگین می کنه و بازدهی اونو کاهش میده. البته انتقاداتِ سنگین شدنِ حجم اطلاعات و کاهش بهره وری برنامه ، بیشتر برای سیستم های DRM هستش که شرکت DENUVO بارها توضیح داده و تاکید کرده که DENUVO یک DRM نیست و مشکلات موجود رو نداره. اما همه میدونن که این موضوع حقیقت نداره و اتفاقا DENUVO یکی از سنگین ترین و پرحجم ترین سیستم های حفاظت از اطلاعات بازیه. انتقاد های زیادی از این سیستم در رابطه با کاهش عمر دیسک های SSD میشه که منتقدین اعتقاد دارن عملیات نوشتن و خواندن فایل آنقدر در نرم افزار و بازی های ارائه شده زیاده که عمر دیسک های SSD رو کاهش میده.



(تصویری از نسخه جدید سایت DENUVO با رنگ های جدید و روشن )

حالا باید نشست و دید که کمپانی DENUVO که اتفاقا همین امروز صبح سایت رسمی خودش رو تغییر داده و از طراحی جدید خودش رونمای کرده و از رنگ های تیره و مشکی، کاملا به سفید رو آورده چه کاری قراره از پیش ببره تا در این جنگ بازنده نباشه. کسی چه می دونه شاید DENUVO با نشون دادن رنگ های سفید مثل پرچم سفید داره به نوعی تسلیم شدن خودش رو ابراز می کنه :) حالا DENUVO علاوه بر دشمن اصلی خودش به اسم CPY که اولین بازی اون به اسم FIFA 15 رو کرک کرد، دشمن تازه ای به اسم BALDMAN و یا همون مرد کچل پیدا کرده که این مرد کچل به مراتب خطر و تهدید بیشتری برای اون محسوب میشه چون این مرد به ظاهر کچل و بی ادعا در گروه های Scene عضویت نداره و با صحبت کردن بیشتر و ارتباط P2P که با طرفداران خودش داره بیشتر بر تبل رسوایی DENUVO می کوبه و سریعترین زمان انتشار کرک ها رو داره و خیلی بهتر از CPY رقیب خودش به سلیقه افراد در کرک ها احترام میذاره و کرک های خودش رو پشتیبانی می کنه و آپدیت های جدیدتر ارائه میده. BALDMAN بدون انگیزه های گروه های SCENE کسی بوده که تونسته با افرادی رقابت کنه که رقابت تنها دلیل کارشونه. مثل گروه CPY تنها کرک کننده DENUVO و سایر گروه های SCENE که تابحال نتونستن نسخه ای از DENUVO رو کرک کنن و حالا BALDMAN تونست سریعتر از CPY شرکت Tequila Works رو متقاعد کنه که DENUVO رو حذف کنه و در رقابت با این تیم در انتشار کرک پیروز شد.کار BALDMAN به حدی غافلگیر کننده و جالب بوده که افراد زیادی در طول 24 ساعت گذشته ازش حمایت کردند و از گیمرها خواستند که به BALDMAN از طریق Bitcoin کمک کنند. حتی FitGirl هم در سایت خودش به این موضوع اشاره کرده

نظر شما چیه؟ بنظر شما آیا DENUVO راه کاری برای مقابله با کرک نشدن خودش می تونه ارائه بده ؟ آیا BALDMAN هم مثل 3DM ممکنه از این کار بدون دلیل کناره گیری کنه ؟ مثل همیشه منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.