موز قاتل! | نقد و بررسی بازی My Friend Pedro

موز قاتل! | نقد و بررسی بازی My Friend Pedro

مقالات و آموزش

Daily Star 100 «آنچه که درونمایه بازی My Friend Pedro را تشکیل میدهد، محتوایی‌ست اعتیادآور و دوست داشتنی که ساعت‌ها شلیک با اسلحه و گلوله را به نمایش میگذارد. برخلاف گیم‌پلی، داستان اما توانایی انتقال احساسات به گیمر را نخواهد داشت.»

Game Space 90 «یک نقض بر قوانین فیزیک، تجربه‌‌ای پلتفرمر و بینظیر، پر از خون و موز!»

Destructiod 70 «بازی My Friend Pedro اکشنی دیوانه‌وار و بی‌نظیر را به نمایش میگذارد، گاهی لذت‌بخش، دوست داشتنی، چشم‌‌نواز و در پایان مضحک.»


جملاتی که توسط شُمایِ خواننده مطالعه شد گوشه‌ای از نقدهای بازی My Friend Pedro بود، چیزی که تا به اینجا واضحه اینه که این بازی تونسته به موفقیت‌های زیادی در هنگام عرضه دست پیدا کنه و خب تجربه بازی خیلی از منتظران رو راضی نگه داشته، عنوان تازه استودیوی Dead Toast از آن دسته عناوینی‌ست که کمتر شاهد بازی‌هایی شبیه بهش بودیم، مسئله اصلی اینجاست که شالوده کار تیم سازنده این بازی و کُلیَتِ محتوایی این عنوان باعث میشه تا شاهد یک بازی جدید در سبک اکشن باشیم، به گونه‌ای میشه گفت که My Friend Pedro سبکی جدید از اکشن‌های Shoot'em Up رو به وجود آورده که ریتم سریعی رو به گیمر ارائه میده. ترکیبی از فیلم‌های اکشن همچون John Wick و بازی‌های سبکِ اکشن مثالِ Max Payne، چه چیزی این بازی رو متمایز میکنه؟ با من همراه باشید تا باهم راجع به این بازی حرف بزنیم و بدونیم که چرا شاهد یه بازی خوب هستیم.

داستانـ » هنگامی که هدف یک استودیو خلق یک عنوان اکشن هست، داستان به عنوان یک نقطه کور خودنمایی خواهد کرد، چیزی که تا به اینجا توسط بنده مشخص شد اینه که My Friend Pedro سناریوی مهمی نداره و هدف در بازی ارائه یک عنوان اکشن و سریع هست که بتونه برای مدتی گیمر رو سرگرم نگه داره. MYF شبیه به آن دسته از فیلم‌هایی‌ست که 2 ساعت زمان دارن و نکته اصلی فیلم دقیقا وقتی مشخص خواهد شد که 1 ساعت و 59 دقیقه و 59 ثانیه از زمان فیلم گذشته باشه (!) و شما با خودتون بگین: پس اوضاع از این قرار بود. سوپرایز MYF دقیقا در 10 دقیقه پایانی بازی مشخص خواهد شد اما خب اگه صادقانه بخوایم حرف بزنیم پایان بازی میتونه کمی قابل حدس باشه. روایتِ داستان از جایی شروع میشه که شما در نقش یک کاراکتر بی نام و نشان در یک مکان مجهول و توسط موزی به نام Pedro بیدار میشید! دراصل ریشه این موز برمیگرده به بیماری شیزوفرنی که کاراکتر شما اون رو همراه خودش حمل میکنه، با دستورات این موز شما مامور به کشتن یک سری اشخاص میشین و بعد از این اتفاق جایزه‌ای برای کشتن شما تایین میشه، مسئله کمی بالا میگیره و بازیکنان حالا باید بفهمن چه کسی برای سرشون جایزه مشخص کرده و خب بارِ اصلیِ داستان از اینجا شروع میشه.


 اولین نکته که درمورد این بازی باید راجع بهش صحبت بشه، بخش کاراکترهاست، درواقع بارِ کمدی MYF بردوش کاراکترِ همراهِ شما یعنی Pedro هستش، اون در ابتدای هر مرحله باهاتون صحبت میکنه و دیالوگ‌های جالبی نیز به زبان میاره که ممکنه لبخندی روی لب‌های مخاطب بنشونه، در طول بازی شما رو راهنمایی میکنه و در پایان هر مرحله با چهره‌هایی متفاوت عملکرد شما رو ارزیابی میکنه و به خودیِ خود گیمر رو یاد بازی‌هایی همچون Shadow Warrior میندازه و خب اگه فیلم و سریال دنبال میکنین قطعا این بازی برای شما یادآور سریالِ Happy! خواهد بود که به لحاظِ کلی این بازی شباهت‌هایی به اون داره. نکته دوم و مشکل اصلی MYF در قسمت سناریو، بخش دیالوگِ‌ کاراکترهاست، هیچ دوبلور و صداپیشه‌ای در بازی حضور نداره و دیالوگ تمام کاراکترها به صورت متن و گفتار روایت میشه که کار سازنده رو برای هزینه اضافی راحت کرده، مشکل اصلی این حرکت اینه که بازی به هیچ عنوان نمیتونه احساسات رو به گیمر و مخاطبش ارائه بده و علاوه بر اون شما همواره باید درحال خواندن دیالوگ‌ شخصیت‌ها باشین که به نظر من چیز جالبی نیست، این مسئله باعث میشه که حتی لحظات کمدی بازی نیز نتونه نقشش رو به صورت اساسی ایفا کنه، مثلا اگه شخصیت Pedro یک صداپیشه پشت سرش بود قطعا بیشتر از اینی که باید، میخندیدین. سناریوی بازی آنچنان طولانی نبوده و گیمر با گذاشتن 5 الی 6 ساعت از وقت خودش میتونه بازی رو به اتمام برسونه، در این 6 ساعت بازی فراز و فرودهایی داره  و راستشو بخواین تا به پایان بازی نرسین به هیچ یک از اسرار اون پِی نخواهید برد. درکل اما My Friend Pedro در بخش داستانی برای یک عنوان اکشن سناریوی خوبی رو ارائه میده، داستان بازی به گونه‌ای‌ست که نه نقطه ضعفی برای اون به حساب میاد و نه میشه اون رو نقطه قوت دونست، بار کُمدی بازی به لذت‌بخش بودن اون کمک شایانی میکنه اما یه سری از مشکلات مثل نداشتن صداپیشه ممکنه بازی رو یه لِوِل از آنچه که هست پایین‌تر بیاره. 

گرافیکـ » برای خلق گرافیکِ My Friend Pedro از اِنجینِ گرافیکیِ Unity 5 استفاده میشه، دراصل با یک بازی دو بُعدی طرف هستیم که شباهت‌هایی به عناوین Rayman و مجموعه Ori داره. موتورِ یونیتی توانایی‌های خودش رو در خلق اتمسفرِ بازی نشون میده و درواقع شاهد یک عنوان با گرافیک بهینه و قابل قبول هستیم، تنوع محیطی بازی به مراتب باعث میشه تا از تجربه بازی دلسرد نشین و علاوه بر اون سرعت بازی نیز لطمه‌ای به گرافیک نمیزنه اما درکل اگه بخوایم راجع به این بخش حرف بزنیم میتونیم بگیم که جایِ کار بیشتری روی گرافیک این بازی وجود داشت، گرچه که نمیشه از گرافیک بازی به عنوان یه بازی 2بُعدی ایراد گرفت. هوش مصنوعی این عنوان نیز همونطور که مشخصه عمل میکنه، یعنی دشمن با دیدن شما بلافاصله دست به اسلحه برده و به شما شلیک خواهد کرد، چیزی که اکنون مشخص میشه اینه که هوش مصنوعی بازی نیز آنچنان پیچیده نیست و در این زمینه هم شاهد یه بازی قابل‌قبول هستیم و خب با انتخاب درجه‌های سختی متفاوت این هوش مصنوعی میتونه گیمر رو به شدت به چالش بکشه.




 همونطور که توضیح دادم تنوع محیطی بازی از نقاط قوت بخش گرافیکی به حساب میاد، محیط‌های فاضلابی، شهری و حتی محیط‌های تخیلی و کودکانه در بازی وجود داره که تجربه نه چندان طولانی بازی رو قابل تحمل میکنه، رنگ‌بندی‌ها مطابقِ با اتمسفرِ موردنظر طراحی شده که تصویرِ بازی رو به صورت واقع‌گرایانه‌ به نمایش درمیاره. درکل بخش گرافیکی بازی نیز یک پارتِ قابل قبول هستش، موتور گرافیکی Unity 5 بهمون نشون میده که اگه بخوایم یه بازی با پیش‌نیازهای MYF طراحی کنیم، باید به سراغ این موتور گرافیکی رفت، هوش مصنوعی بازی آنچنانی نیست و طراحی محیط هم قابل قبوله و همونطور که گفتم، شاهد یه بازی بهینه و خوب هستیم.

گیم‌پلی؛ جان ویک + مکس‌پین + ماتریکس + ددپول و تمامی عناوین اکشن! » اصلی‌ترین نقطه قوت بازی My Friend Pedro در بخش گیم‌پلیِ اون نمایان میشه، شما یک کاراکتر سریع و قدرتمند رو در اختیار دارید. این شخصیت با رقص باله گلوله‌ها رو رد میکنه، همچون کاراکتر ددپول و بازی Shank از دو زاویه متفاوت به دشمن شلیک میکنه، مانند Max Payne و با استفاده از Bullet Time (که در بازی با نام Focus شناخته میشه) زمان رو آهسته کرده و به سمت دشمن میپره و اون رو به گلوله میبنده و درنهایت مثالِ فیلم ماتریکس حرکات پارکوروار و جذاب میزنه و دوست و همراهِ اون یه موز به نام Pedroست! MYF 6 ساعت اکشن دیوانه‌وار رو به تصویر میکشه و درطول ارائه این محتویات بازیکنان به مرور توانایی‌هایی رو کسب میکنن که لذت تجربه بازی رو دوچندان میکنه. مراحل مختلفِ زیادی پیشِ رویِ گیمر قرار داره و روند طی کردن اون‌ها به این شکله که باید به هسته اصلی یک دلیل پی ببرین و دنبال هسته اصلیِ یه دلیل دیگر برید، طی این ماموریت‌ها دشمن‌های شما چندبار تغییر میکنن اما به لحاظ کلی دشمنان شما نیز از لحاظ قدرتی شباهت‌های ریزی به یکدیگر دارن، درواقع دشمنان شما به لحاظ شکل و قیافه فرق میکنن اما از لحاظ قدرتی یکی هستن. حضور باس نیز در بازی مشهوده و بازیکنان با چند غول‌آخر در بازی مواجه میشن که هرکدوم به شکل منحصر به خودشون باهاتون مبارزه خواهند کرد.

  

 همونطور که گفتم کاراکتر شما توانایی‌های زیادی داره، بیاین تا به اون‌ها اشاره کنیم، کاراکتر شما سه خطِ سلامتی و یک خط Focus یا همون Bullet Time داره که با کشتن دشمن میتونید میزانی از این‌ خط‌ها رو پُر کنید. این شخصیت توانایی انجام حرکات پارکور مانند رو داره، یعنی شما میتونید از در و دیوار استفاده کرده و راهتون رو طی کنید و از این طریق گاهی به دشمن آسیب بزنید. حالت Bullet Time که برای بازی درنظر گرفته شده یکی از نقاط قوت این عنوان به حساب میاد، هنگامی که این حالت فعاله میتونین با زدن حرکات پارکور و کشتن دشمن تصاویری زیبا خلق کنید و حتی در پایان بازی نیز از اون‌ها ویدیوهای GIF تهیه کنید، یکی دیگه از نقاط قوت بازی همین امکان تهیه گیف هستش، بازی بعد از اتمام هر مرحله عملکرد شما رو با نمرات (به صورت حروف) ارزیابی میکنه و بعد از اون میتونین از بهترین عملکردتون در اون مرحله ویدیوهای گیف تهیه کرده و حتی در شبکه‌های اجتماعی همچون Twitter به اشتراک بذارید. درطول این تجربه کوتاه بازیکنان به طیفِ نه چندان وسیعی از سلاح‌ها دست پیدا میکنن، توانایی استفاده از کُلت، شاتگان، تک‌تیرانداز و استفاده از سلاح‌های Uzi و رگبار در کاراکترتون وجود داره، با نگه داشتن یه دکمه به تعداد این سلاح‌ها دسترسی پیدا میکنین و حتی میتونین از یوزی و کلت به صورت دوتایی استفاده کنید که به گونه‌ای یادآور بازی Max Payne نیز هستش، وقتی که از دو کُلت استفاده میکنین میتونین سلاحتون رو به سمت دو نفر بگیرید تا به این ترتیب بتونین به صورت همزمان به دشمن آسیب بزنید. درکنار این سلاح‌ها، یه سری ابزار ساده برای پیشبرد بازی درنظر گرفته شده که میتونین اون‌ها رو به سمت دشمن پرت کنید، همچنین یه سری از ابزارها در بازی وجود دارن که میتونین با استفاده از اون‌ها بدون اینکه آسیب ببینین دشمن رو از بین ببرید، برای مثال شما میتونین یه ماهیتابه رو به طرف دشمن پرده کرده، Focus کنید و بعدش به اون تابه شلیک کنین، گلوله‌هاتون کمونه میکنه و به دشمن آسیب میزنه که به شدت مورد جالبِ توجهی‌ست. علاوه بر این‌ها استفاده از اسکِیت‌بُرد نیز در بازی حاضره که فقط در بعضی از مراحل وجود داره و لذت استفاده ازش بسیار بالاست، درکنار تمام این موارد، پازل‌های کوچک و بسیار ساده‌ای برای بازی درنظر گرفته شده و خب باید گفت اگه تجربه بازی قرار بود طولانی‌تر باشه باید شاهد پازل‌های سخت‌تری میبودیم. تمام گیم‌پلیِ بازی My Friend Pedro به همین چند مورد ختم میشه، فراموش نکنیم که کُل زمانی که برای این بازی میذارین 6 ساعته و گیم‌پلی بازی درطول این چند ساعت به معنای واقعی بازی رو کاملا پوشش میده و این حاصلِ دست استودیوی Dead Toast واقعا زیرِ زبان مخاطب مزه میکنه. درکل در این بخش شاهد یک بازی عالی هستیم، باتوجه به زمان کوتاهی که صرف اتمام این بازی میشه، باید گفت گیم‌پلی بازی تونسته به خوبی ظاهر بشه.



خب دوستان این مقاله نیز به پایان رسید، نظر شما راجع به My Friend Pedro چیست؟ اگه هنوز این بازی رو شروعش نکردید حتما دانلودش کنین و به پایان برسونیدش، برای من قطعا MYF بعد از Superhot یک تجربه منحصربه‌فرد بود که چند ساعتی سرگرمم کرد اما وقتی بازی به پایان رسید واقعا شوکه شده بودم که چرا اینقدر سریع به پایان رسید. بازی ارزش تکرار بالایی داره خصوصا اگه بخواین روی درجات سختی مختلف امتحانش کنید. تیم Dead Toast سعی میکنه و با قرار دادن تعدادی اسلحه و یک کاراکتر همه فن حریف و یه موزِ بَزله‌گو مخاطبش رو راضی نگه داره و در تحقق بخشیدن به این امر موفق عمل میکنه، My Friend Pedro یک تجربه داغ و بی‌نظیر بی حساب میاد و باید بگم اگه میتونین 6 ساعت به مانیتور خیره بشین و آدم بکشین حتما سراغ این بازی برید. نظراتتون رو راجع به این عنوان حتما ثبت کنید. تشکر میکنم ازتون بابت خوندن این مطلب و تا مقاله بعدی همه‌تون رو به خدای بزرگ میپسرم...

Pedro
تنوع محیطیِ مناسب
تجربه‌ای کوتاه و در عین‌‌حال لذت‌بخش 
توانایی‌های متفاوت شخصیت اصلی همچون Bullet Time یا Focus
ارزیابی عملکرد بازیکن و امکان تهیه GIF 
و...
غایب بودن صداپیشه و روایت بازی به صورت متن و گفتار
دشمنان نه‌چندان چالش‌برانگیز 
نویسنده: Retativ
1398-4-5 ( 28 روز پیش )

خبر های مرتبط با My Friend Pedro

دانلود های مرتبط با My Friend Pedro

ویدیو های مرتبط با My Friend Pedro

والپیپر های مرتبط با My Friend Pedro