نقد و بررسی بازی DOOM

نقد و بررسی بازی DOOM

مقالات و آموزش
سبک اکشن – شوتر یک سبک ارزشمند محسوب میشه ولی اگه یک نگاه به بازی های اطرافمون بندازیم متوجه میشیم که بازی های امروزی که در سبک اکشن – شوتر ساخته میشن دارن این ارزش رو کم کم پایین میارن و سبک شوتر رو خدشه دار میکنن ، این اتفاقات واقعا ناگوار و ناراحت کنندس . در سال ممکنه کمتر از 10 بازی در سبک شوتر عرضه بشن و راضی کننده باشن وگرنه اگه در سال 60 تا بازی با این سبک ساخته بشن به غیر از اون 10 تا بقیشون حتی ارزش یک ثانیه بازی رو هم ندارن و عناوینی ضعیف محسوب میشن . اگه بخوایم یه بازی برای توصیف اوج سبک شوتر انتخاب کنیم حتما باید Doom رو انتخاب کنیم ، این بازی بنیان گذار و خالق سبک شوتر محسوب میشه . اولین بار که Doom عرضه شد سال 1993 بود ، روزی که برای اولین بار شاهد یک بازی سه بعدی زیبا بودیم که تونست خونی تازه در رگ های این سبک تزریق کنه . اون روزها استیو جابز تو فکر ساخت ایفون بود ، بازار یوتیوب از ویدیو خالی بود ، Steven Spielberg در حال گرفتن هفت جایزه اسکار برایِ فیلم Schindlers List بود و Jurassic Park هم در حال ربودن سه جایزه ی اسکار دیگه برای این کارگردان جذاب بود . Doom در این روزها عرضه شد ، روزی که هیچ گیمی مدعی قدرت گرافیکیش نبود و برای برتر بودن خودشو خراب نمی کرد . Doom به لطف نسخه Doom 3 : Bfg Edition تونست تا سال 2012 به حیاتش ادامه بده وگرنه اگه بخوایم نسخه سوم بازی بازیو که در سال 2004 عرضه شد حساب کنیم و نسخه ی Bfg Edition رو حذف کنیم این بازی فقط تونسته 7 سال زندگی کنه . اینکه مشکلی وجود داشته و یا پشت پرده چه خبر بوده رو خدا میدونه . نسخه ی جدید این بازی سال 2015 معرفی شد و متاسفانه برای ما و خوشبختانه برای سازنده ی بازی ، این بازی از قفل دنوو استفاده میکرد ، میخواستم این بازیو نقد کنم اما به دلیل حجم بالای بازی برای دانلود و سی دی کی و مشکلات اینجوری و قدیمی شدن این بازی نتونستم این بازیو برای شما کاربران عزیز نقد کنم اما به لطف تیم Cpy و کرک شدن این بازی و جادویی که تیم Gm روی حجم های این فایل ها میکنن تصمیم گرفتم بازیو بررسی کنم ، پس لطفا با ما در ادامه ی این نقد و بررسی همراه باشید.



خلاصه داستان بازی

داستان بازی نسبت به بخش های دیگه کمتر روش کار شده اما اتفاقات پایانی بازی معلوم میکنه که این بخش اینقدرا هم که میگن در این بازی کم اهمیت نیست . اتفاقات داستان بازی در کره ی مریخ رخ میده و از جایی شروع میشه که زنی به اسم Olivia Pierce (با صدا پیشگی Abby Craden) میخواد کنترل موجودات جهنمی بازی رو به دست بیاره و شما در نقش یک کاراکتر بی نام باید جلوی این زن رو بگیرین تا نتونه به اهداف شیطانیش دست پیدا کنه ، در این سفرِ جهنمی یک دکتر به اسم Samuel Hayden (با صداپیشگی Darin De Paul) و یک سیستم عامل هوشمند (مثل کورتانا توی بازی جذاب Halo) با اسم Vega (با صداپیشگی Kevin Schon) بهتون کمک میکنن . رفته رفته داستان بازی هیجان بیشتری به خودش میگیره و اتفاقات جالب و عجیب و جذابی میوفته که ممکنه گیمر رو شکه کنه . Doom ممکنه داستانش سطحی به نظر برسه ولی اتفاقاتی که در این بخش میوفته اینقدر جذاب هستن که بتونن کاری کنن تا شما بازی رو تا اخر جلو ببرید .



گرافیـــک
گرافیک این بازی با موتور گرافیکی Id Tech ساخته شده . همه چیز به خوبی پردازش شده ، جزئیات ، کیفیت انیمیشن ها ، بافت ها ، پردازش صورت و ... به خوبی انجام شده . میشه گفت Doom از نظر گرافیکی بزرگترین دست اورد موتور گرافیکی Id Tech محسوب میشه . تنظیمات گرافیکی بازی به خوبی انجام شده و من تونستم با 16 گیگ رم و یک کارت گرافیک Nvidia Geforce Gtx 950 2G و یک پردازنده ی Core I7 با تنظیمات Ultra بازی رو جلو ببرم و این واقعا برای من یک اتفاق جالب بود اما هر چی زور زدم نتونستم بازیو با تنظیمات Nightmare جلو ببرم ، لحظه ای که اون گزینه رو انتخاب کردم یک پنجره باز شد که توش نوشته شده بود که سیستم شما قدرت کافی برای پردازش این تنظیمات گرافیکی رو نداره ، نمیدونم این بازی واقعا روی این تنظیمات قراره چجوری باشه ولی شخصا دوست دارم این بازیو روی این تنظیمات بازی کنم تا ببینم چقدر کیفیت داره که سیستم من نمیتونه این تنظیماتو تحمل کنه . هوش مصنوعی بازی بسیار خوب طراحی شده و دشمنا به هر کاری که انجام میدین عکس العمل نشون میدن ، فقط کافیه شما رو ببینن و سراغتون بیان ، بلافاصله نابودتون میکنن . نور پردازی بازی هم به زیبایی انجام شده طوری که اگه شما سلاحتونو سمت نور بگیرید اون نور به سلاحتون میخوره و بعدش یه درخشش زیبا اتفاق میوفته ، جزئیات نور پردازی هم کامل و خوبه ، برای مثال لحظه ای که یک بمب پرت میکنید و بمبتون منفجر میشه بلور های اتشین اون روی هوا پخش میشه و وقتی نور به اونا بتابه لذتی خاص اعماق وجودتونو قلقلک میده . یه چیز دیگه رو هم باید اضافه کنم ، Doom از نرم افزار Vulkan استفاده میکنه ، حالا Vulkan  چیه ؟ توضیح میدم . Vulkan به نوعی رقیب Directx محسوب میشه ، این نرم افزار از سخت افزار به صورت بهینه تری استفاده میکنه ، اگه سیستمتون ضعیف باشه این نرم افزار باعث میشه که بازی به صورت بهتر و بالانس تری از کارت گرافیک ، پردازنده و رمتون استفاده بکنه و در نهایت بازی با سیستم ضعیف تر بالا بیاد . اگه دقت کنید بعد از نصب بازی دو ایکون ظاهر میشه که روی یکیشون نوشته Doom Vulkan ، اگه حس میکنید سیستمتون قدرت کافی برای پردازش نداره میتونید با استفاده از Vulkan بهتر بازی کنید .

http://gamingmaster.ir/files/72933820258928.jpg

 شاید براتون جالب باشه که بدونید Doom یکی از اولین استفاده کننده های Vulkan هستش . درکل گرافیک بازی Doom یک گرافیک پیشرفته هستش که به زیبایی تمام پردازش شده ، Id Tech در این بازی به خوبی خودشو نشون داده و به نظر من توی دل همه گیمرا و طرفداران این بازی جا باز کنه .


یک بخش از گیم پلی این بازی توسط اقای Fredrik Ljungdahl طراحی شده شده ، ایشون یکی ازکارمند های استودیوی Machine Games (استودیوی سازنده ی بازی Wolfenstein) هستن ، لازم به ذکره بگم که استودیوی سازنده یعنی Bethesda از کارمند های استودیوهایی که باهاشون کار کرده مثل همین Machine Games و Tango Gameworks (سازنده ی بازی The Evil Within) و استودیوی Battlecry studios به عنوان Support Team استفاده کرده . میتونم بگم بهترین و قابل ستایش ترین بخش این بازی گیم پلی اون هستش که فوق العاده زیبا و عالی طراحی شده و توجه بسیار زیادی به این بخش شده تا بهترین تجربه بشه برای ما گیمرها . این بخش اگه بند بند نوشته بشه ممکنه شمای خواننده رو گیج کنه ، برای همین هر بخش گیمپلی رو به صورت جدا نقد میکنم تا شما رو گیج نکنه ، با این که نمیخوام این مقالات بالاتر از 4000 کلمه باشه اما میخوام نظرات کاربران و خواننده ها رو بدونم ، امیدوارم خسته نشین پس با ادامه این نقد با ما همراه باشید .




ســـــــلاح هــا

(Pistol (Uac Emg Sidream: یک کلت کمری ساده که در شروع بازی به دست میاریدش ، این سلاح هیچ خاصیت خاصی نداره ، هیچ قطعه ای بهش اضافه نمیشه و جز دشمنان شل و ول دشمناتونو نمیکشه و تنها مزیتش اینه که هر چقدر باهاش شلیک کنید از مهماتش کم نمیشه .



Combat Shotgun:
دومین اسلحه ی شما که در طول مراحل بازی به دستش میارید . یک شاتگان معمولی که میتونه هر دشمنی رو از بین ببره منتها باید اپگرید بشه تا بتونین از شلیک باهاش لذت ببرید . این سلاح دو قابلیت داره ، قابلیت های این سلاح میتونه کاری کنه تا سلاح شما علاوه بر شلیک تیر معمولی مثل Grenade Launcher ها بمب شلیک کنه و یا با اضافه کردن یک قابلیت میتونین کاری کنین تا سلاح شما سه تیر رو پشت سر هم شلیک کن و دشمنتونو از پا در بیاره .



Chain Saw:
یک اره برقی خفن و خوش دست که فرقی نداری باهاش میخواین چه کسیو تیکه تیکه کنید . این سلاح سومین سلاح شما محسوب میشه و یک سلاح ویژه اس ، چون هر دفعه که باهاش یکی از دشمناتونو تیک تیکه میکنید مقداری مهمات از همه ی سلاح هاتون و مقداری سلامتی به شما داده میشه . تیکه کردن اعضای بدنو با این اره برقی واقعا نمیتونم با سلاح دیگه ای توی هر بازی ای عوض کنم .



Heavy Assault Rifle:
یک رگبار بی نظیر و قدرتمند که استفاده ازش واقعا هیجان داره . قالیت هایی که به این سلاح اضافه میشه میتونه گلوله ها اونو تبدیل به بمب هایی کنه که بعد از یک ثانیه منفجر میشن و دشمنو از همه طرف نابود میکنن . قابلیت دوم این اسلحه یک Scope هستش که باعث میشه بتونین دشمناتونو هد شات کنین .

 

Super Shotgun:
یک شاتگان دو لوله که موقع شلیک دو تیرش رو به سمت دشمن پرت میکنه و نیم تنه ی بالایی یا پایینی دشمنتون رو از جا میکنه . استفاده از این شاتگان به اندازه استفاده ی از شاتگان خفن Bullet Storm لذت بخش هستش و لذت خاصی رو به گیمر اهدا میکنه . این سلاح بهش قابلیت خاصی اضافه نمیشه ولی قدرتش اونقدر زیاد هست که بهش قابلیتی اضافه نکرد .

 

Plasma Rifle:
یک Rifle سریع و پر سرعت که با پلاسما از دشمنانتون پذیرایی میکنه . این سلاح دو تا قابلیت داره که اولیش باعث میشه سلاح شما وقتی به دشمنتون شلیک کنه شارژ بشه و بعدش دشمناتونو Stun کنه و چند سانت اونورتر پرت کنه . قابلیت بعدی هم متاسفانه یادم نمیاد (شرمنده) .

 

Rocket Launcher: یک Rpg ناب که میتونه همه ی دشمناتونو از بین ببره و تیکه تیکه بکنه . این سلاح دو قابلیت داره . قابلیت اول باعث میشه علاوه بر زدن یک تیر برای خلاص کردن دشمنتون یک تیر دیگه هم بزنه تا خیال شما از مردن دشمنتون راحت باشه . قابلیت دوم چند تا تیر رو با هم میزنه و دشمنتونو کامل از بین میبره .

 

Gauss Cannon : یک سلاح بزرگ که با پلاسما دشمناتون رو از بین میبره . این سلاح دو قابلیت داره . قابلیت اول یک سَری به این سلاح اضافه میکنه و موقعی که میخواید شلیک کنین سلامتی دشنتون رو به نصفه میرسونین . قابلیت دوم یک Scope به این اسلحه اضافه میکنه تا شما بتونین دشمنای قدرتمندتون رو با هدشات از بین ببرین .

 

Chaingun: یک Minigun عالی که به صورت فجیعی دشمناتونو از بین میبره . این سلاح دو قابلیت داره ، قابلیت اول باعث میشه به جای اینکه صبر کنین تا سلاحتون روون بشه ، دکمه کلیک راست ماوس رو نگه دارین تا سلاحتون روون بشه . قابلیت دوم هم یک سَری به این سلاح اضافه میکنه تا سلاح شما سریع تر دشمن رو از بین ببره .

 

Bfg-9000: یک سلاح ویژه ازمایشگاهی که میتونه دشمناتونو که در رِنج شلیک این سلاح باشن رو از بین ببره ، فرقی هم نمیکنه که از چه نوعی باشن . این سلاح هیچ نوع قابلیتی بهش اضافه نمیشه ولی قدرت هایی که داره میتونه همه چیو نابود کنه .



درجـــات سختــــی

نمیشه گفت این بازی درجات سختی خاصی نداره ، فقط کافیه یک کدومو تجربه کنید تا بفهمید این بازی چقدر سخته ، در ادامه ی مطلب میخوام درجات سختی این بازیو براتون معرفی کنم ، پس با ادامه ی مطلب همراه ما باشید .
 
Im Too Young To Die: در این بازی به عنوان سبک Easy شناخته میشه و برای گیمرهای تازه کار خوبه . اگه دوست دارین بازیتون رو راحت تر به اتمام برسونین و موقع نبرد با دشمناتون پیروز بشین این سبک برای شما مناسبه .



Hurt Me Plenty: در این بازی به عنوان سبک Normal شناخته میشه و برای کسایی که با بازی اشنا تر هستن مناسبه . اگه میخواین یک بازی با چالش داشته باشین این سبک برای شما ساخته شده .

 

Ultra-Violence: به عنوان سبک Hard شناخته میشه و برای Doom بازهای حرفه ای کاملا عالی و مناسبه . گیمرهایی که دنبال چالش میگردن میتونن خودشونو با این سبک محک بزنن ، این سبک باعث میشه شما برای انجام کارتون از ابزار مناسب استفاده کنید ، در این سبک بخش تمرینات نسبت به قبل کمتر شده .



Nightmare:
میشه گفت سبک Veteran در بازی Call Of Duty محسوب میشه . مبارزه در این سبک مثل راه رفتن روی لبه ی تیغه ، فرقی هم نمیکنه زنده باشین یا بمیرین ، این سبک هیچ تمرینی نداره .



Ultra-Nightmare:
سبک Hardened در بازی Call Of Duty . یک کابوس ترسناک بدون هیچ تنظیمی . اگه در این سبک بمیرین بخش Campaign شما به پایان میرسه و بعد از مرگ باید دوباره بازی رو شروع کنید منتها تنها کاری که قادر به انجامش هستین سیو کردن بازی بعد از اتمام ماموریت هستش ، در این سبک هیچ بخش تمرینی ای وجود نداره .



طراحـــی دشمنــــــان

بخشی از طراحی دشمنان این بازی به عهده ی اقای Yosuke Ishikawa به عنوان Support Team از استودیوی Tango Gameworks هست ، طراحی و تنوع دشمنان در این بازی فوق العاده عالیه . بعضی از دشمنا فقط یه قرنیه ی چشم هستن در حالی که بعضیاشون حتی چشم هم ندارن . خب پس بدون معطلی شروع به معرفی دشمنان بازی Doom میکنم .

هر کدوم از دشمن ها انگار به صورت روان شناسانه طراحی شدن چون هر کدوم کم کم برای شما یه کاراکتر مفهوم دار میشن

The Possessed: شبیه به زامبی هستن و چشم ندارن ، کند راه میرن و به آرومی ضربه میزنن ، این دسته از دشمنا به راحنی با همون کلت کمری از بین میرن .


 

Imp: موجوداتی چابک و سریع که با گلوله های اتشین از شما استقبال میکنن ، این دسته از دشمنا کمی سخت جون تر هستن و به سلاح شاتگان (فرقی نمیکنه کدوم شاتگان باشه) حساسیت بالایی دارن و با این سلاح به اسونی از بین میرن .

 

Possessed Soldier:دستشون یه Rifle هستش که گلوله های Plasma رو به تندی شلیک میکنه و اسیب زیادی به شما وارد میکنه ، این دشمنا با سلاح Super Shotgun  به دو تیکه ی مساوی تقسیم میشن و با اره برقی هم به راحتی تیکه تیکه میشن ، ضرباتی هم که بهتون میزنن محکم هستش و میتونه در عرض چند ثانیه شما رو از پا در بیاره البته اگه سلامتی تون کم باشه وگرنه در غیر این صورت اونا به راحتی میمیرن .

 

Possessed Security: همون Possessed Soldier ها هستن ولی از یک سپراستفاده میکنن که با چند شلیکِ Super Shotgun شما سپرشون میشکنه و بعدش به راحتی میمیرن .

 

Hell Razer: این دشمن ها به جای دست چپشون یک سلاح شارژی دارن که میتونه به راحتی سلامتی شما رو پایین بیاره ، قدرت این دشمنا خیلی زیاده و پوستشون هم شبیه پوست درخته و به همین دلیل سخت جون هم هستن ولی اگه سلاح Super Shotgun شما اپگرید شده باشه میتونین با اون اسلحه دخل این اقا رو بیارین .

 

Possessed engineer: کند و اهسته حرکت میکنن و یک کپسول هم به بدنشون وصله که در صورت برخورد باهاتون منفجر میشه و به راحتی سلامتی تون کاهش پیدا میکنه ، این دسته از دشمنا به هر تیری حساسن و بلافاصله منفجر میشن .

 

Hell Knight: موجوداتی بدون چشم و وحشی ، مشت های اون ها قدرت زیادی داره و به راحتی نابودتون میکنه ، سلاح های شما از هر نوعی هم که باشه باید چند شلیک پی در پی انجام بدین تا بتونین اونا رو از بین ببرین . اینو هم بگم که این دشمنا به راحتی با اره برقی نابود میشن و به Rocket Launcher نسبت به سلاح های دیگه حساسیت بیشتری دارن .

 

Unwilling: موجوداتی زامبی مانند و کند که تنها قدرتشون داشتن سلامتی بالا هست ، این موجودات به سلاح های شما حساسیت بالایی ندارن اما بازم به راحتی نابود میشن .

 

Revenant: این موجودات یک جت پک با خودشون دارن و راکت هایی از بالای سرشون به سمت شما پرتاب میشه ، ضربه زنی شون بسیار قویه و با اره برقی هم نابود میشن ولی به سلاح های شما خیلی حساس نیستن .

 

Mancubus: این موجودات هم موجواتی چاق و خپل هستن که به کندی راه میرن ، دو دستشون سلاحشونه و با همین اسلحه گلوله های اتشین پرتاب میکنن ، با اره برقی نابود میشن به سلاح های شما خیلی حساس نیستن . این موجودات یک نژاد دیگه هم دارن که به جای اتیش از گلوله های اسیدی استفاده میکنن .

 

Summoner: موجوداتی بدون چشم که به راحتی جا به جا میشن و قدرت زیادی دارن و شلیک هایی که به سمتتون میکنن سلامتی شما رو در عرض یک ثانیه کاهش میده . این موجودات با اره برقی نابود میشن و به سلاح های شما حساسیت خاصی ندارن و در صورت شلیک بلافاصله جا به جا میشن ولی اینو هم بگم که اگه با Gauss Cannon بهشون شلیک کنین سلامتیشون کم میشه .

 

Lost Soul: این موجودات نه دست و پا دارن نه بدن و فقط یک کله هستن که بلافاصله شما رو ببینن سمتتون میان و منفجر میشن ، این شیاطین با اره برقی نمیمیرن و سلاح های دیگه روشون خیلی تاثیر داره .

 

Cacdemon: این موجودات فقط یک قرنیه چشم هستن و گلوله هایی پر از اسیب بهتون شلیک میکنن که به راحتی نصف سلامتی تونو کم میکنه ، این موجودات با اره برقی نابود میشن و به Super Shotgun حساسن .

 

Pinky: موجوداتی شبیه به بوفالو که با سرعت به سمتتون میان و به شما شاخ میزنن و به سرعت سلامتیتون رو کاهش میدن . این موجودات به Gaus Cannon نسبت به سلاح های دیگه بیشتر حساسیت نشون میدن و با اره برقی تیکه تیکه میشن .

 

Baron Of Hell: یک شیطان کامل که هیکلی بزرگ داره و قدرت زیادی داره و با مشت هاش شما رو نابود میکنه ، این غول وحشی با اره برقی تیکه تیکه میشه و به سلاح های دیگه حساسیت کمتری داره .

 

Spectre: این موجودات همون Pinky ها هستن که منتها به صورت نامرئی هستن و دیده نمیشن .

 

باس فایت ها
:

باس فایت های درون Doom زیاد نیستن اما بسیار عالی طراحی شدن و چالش های زیادی رو به بازی وارد میکنن . این شما و این هم معرفی باس فایت های بازی Doom.
 
Cyberdemon: اولین باس فایت بازی ، یک موجود جهنمی که باید دوبار شکستش بدین ، یک بار در مریخ و بار دیگه در جهنم . این باس قدرت زیادی داره و سلاح خاصی روش عمل نمیکنه ، یک دستش یک Rocket Launcher خفنه که میتونه همه ادما رو بترکونه ، یک دست دیگه اش هم یک تیغه ی بزرگه که باهاش میتونه به سمت شما اتیش پرت کنه . فقط کافیه یه اشتباه انجام بدین تا نابودتون بکنه .

 

Hell Guards: نگهبانان کلید جهنمی موجوداتی هستن عجیب و غریب ، اول اندازه ی یک موجود تک سلولین بعد میشن این غولی که میبینین ، بعد از شکست اولین نگهبان دو نگهبان دیگه هم میان و احتمال اینکه دخلتونو بیارن 99% هستش .

 

Spider Mastermind: یک عنکبوت بزرگ و وحشتناک که یک سلاح در جلوی خودش داره و با اون به شما شلیک میکنه ، این عنکبوت میتونه اجسام دور و برشو با ذهنش کنترل کنه و به همین دلیل گاهی میتونه به شما اسیب بزنه . این عنکبوت اخرین باس فایت این بازیه ، قبل از شروع مبارزه با این باس یک غافلگیری هم وجود داره که چون اسپویل نشین بهتون نمیگم .



طراحی مراحل : بازی دارای سیزده مرحله هستش و هر مرحله در یک محیط جدید قرار داره . مراحل این بازیو باید به دو دسته تقسیم کرد ، دسته اول مراحل در کره ی مریخ رخ میده و دسته ی دوم هم در جهنم . در مریخ تکنولوژی های امروزی تری رو شاهد هستیم ، برای مثال میتونیم با زدن یک دکمه سوار آسانسور بشیم ، اما در جهنم تا بخوایم یک درو باز کنیم باید هفت خان رستم رو طی کنیم تا بتونیم به اون در برسیم ، تازه بعدشم از برگشت باید حواسمون جمع باشه که کسی حمله نکنه چون احتمال مرگمون توی همون محیط های خلوت خیلی زیاده . هر کدوم از محیطا توی خودشون یک چیز جدید دارن که این بخش برای تنوع محیط خوبه ، برای مثال در جهنم شاهد پرتال هایی هستیم که موقع حمله به شما کاملا به درد میخوره .



Challenge هادر این بخش به معرفی چالش های درون بازی میپردازیم . در بخش Challenge شما میتونید از یک سلاح استفاده کنید و چند ثانیه وقت دارید تا دشمن هاتون رو از بین ببرین . برای مثال شما وارد یک چالش میشید و بعدش به شما گفته میشه که باید فقط از سلاح Super Shotgun استفاده کنید و در چند ثانیه سی تا Unwiling رو از بین ببرین ، این بخش ها به شما در گرفتن اپگرید ها و امتیازات و توانایی های بیشتر کمک شایانی میکنه ، شاید این بخش به اندازه ی خود بازی هیجان دار نباشه اما مطمئنا اگه چند بار این بخش رو جلو ببرید متوجه میشید چه لذت و چالشی در این بخش وجود داره . 



بخش Multiplayer : با اینکه هیچ تجربه ای از این بخش ندارم اما میخوام با توجه به تریلر هایی که دیدم این بخشو براتون معرفی کنم . در بخش چند نفره ی Doom شما میتونید به جای دو تیم ابی و قرمز رنگ بازی کنید ، بازی چند حالت داره که گیمر میتونه انتخابش کنه و با دوستانش به بازی بپردازه ، اینکه چه مدها و Match هایی توی بازی وجود داره رو دربارش نمیدونم . شما میتونید برای خودتون یه کاراکتر بسازید ، برای مثال میتونید زره اون رو انتخاب کنید و رنگ اون رو تغییر بدید و برای سلاح هاتون یه گروه پیشفرض درست کنید ، مثلا سلاح Super Shotgun و Plasma Rifle رو با هم در یک گروه قرار بدید و به عنوان سلاح خودتون استفاده کنید ، میتونید رنگ سلاح هاتون رو تغییر بدید . در ازای کشتن هر یک از دشمن های خودتون مقداری امتیاز میگیرین که باعث میشه Level تون بالاتر بره . البته این بخش مشکلاتی هم داره ، هم میخواد خاطره انگیز باشه و هم میخواد مدرن باشه که توی هر دو بخش متاسفانه عملکرد خوبی نداشته و با مشکلات زیادی همراه بوده . دوستان بابت این بخش شرمنده همتونم چون تجربه ای از این قسمت ندارم و فقط با توجه به ویدیو هایی که دیدم این بخشو براتون توضیح دادم ، اگه بتونم این بخشو تجربه کنم حتما یه قسمت جدا از این مقاله رو براتون منتشر میکنم . 



بخش Snap Mapیکی از جالب ترین و بهترین ایده هایی که میشه روی یک بازی پیاده سازی کرد اینه که گیمر رو به عنوان یک بازی ساز در محیط بازی رها کنیم ، معمولا برای گیمرها (مثل خود من) جالب خواهد بود که بدونن یک بازی چطوری ساخته میشه . بنابر این سازنده ها میان و کارهایی انجام میدن که بتونه گیمر رو با سختی های اینکار اشنا کنه . من برای اولین بار این بخشو با نام Map Editor در بازی Farcry 3 تجربه کردم و اولین مپی هم که ساختم روی کنسول Xbox 360 بود و (بین خودمون بمونه) از فیلم های قدیمی Mad Max الهام گرفته بودم و میتونم بگم بهترین نقشه ای که در این بازی ساختم همین نقشه بود . در Map Editor شما میتونید بلند ترین تپه ها رو با رویایی ترین جنگل ها و زیبا ترین ابشار ها و سخت جون ترین دشمن ها ترکیب کنید و حالا در Doom همین ایده به صورتی متفاوت پیاده سازی شده و به معنای واقعی حس یک بازی ساز به گیمر دست میده ، نه اینکه بخواین بلند ترین قله ها رو با رویایی ترین جنگل ها و زیبا ترین ابشارها و سخت جون ترین دشمن ها ترکیب کنید ، بلکه تمام این ها رو باید به صورت جهنمی رو نقشتون پیاده کنید . این بخش با نام Snap Map در این بازی شناخته میشه . این بخشو هم متاسفانه تجربه نکردم و فقط باید با توجه به تریلر هاش این بخشو توضیح بدم . Snap Map  شما رو در یک محیط خالی رها میکنه و به شما این امکانو میده تا بتونید با استفاده از ابزار ها و ایتم هایی که در فهرست این بخش وجود داره این محیطو پر کنید . میتونید مراحلی شبیه به جهنم و یا کارخانه های کره مریخ درست کنید و با دوستانتون به اشتراک بزارید و با هم بازی کنید و لذت ببرید . خب دوستان بخش گیم پلی هم تموم شد . بدون معطلی وارد بخش موسیقی و صداگزاری میشیم .

موسیقی و صداگذاری
از صدا گزاری بازی توی بخش داستان صحبت کردیم و البته خیلی توضیح خوبی نبود و اینو هم بگم که صداگزاری بازی جز اون سه تا کاراکتر و صدای کارخونه های مریخ و صدای شیطانی توی جهنم ، صدای دیگه ای شنیده نمیشه البته بدون حساب کردن صداهای اون موجودات وحشی ، به نظرم به بخش موسیقی بپردازیم بهتره . موسیقی این بازی توسط اقای Mick Gordon ساخته شده . ایشون قبل از ساخت موسیقی Doom موسیقی بازی هایی همچون Wolfenstein : The New Order و Killer Instinct رو ساختن . Doom فریم به فریم صحنه های خودش رو با گیتار الکتریک ، راک و متال و مشتقات اون و ساز های الکتریک و درام های خفن و پر سر و صدا پوشونده و این امر یک سوپرایز ویژه برای گیمرهایی محسوب میشه که به موسیقی های راک و متال و گیتارهای الکتریک و درام و ... علاقه دارن . اقای Mick Gordon یک ریتم تند رو خلق کردن که باعث میشه هم خشونت بازی بالا بره و هم هیجان اون زیاد تر بشه ، این ریتم بیشتر از 15 بار توی بازی تکرار میشه و وقتی به مغزتون نفوذ کنه حتی بیشتر از 100 بار تکرار میشه و به راحتی توانایی شما رو در کشت و کشتار توی محیط بازی بالا میبره . موسیقی بازی به خوبی تنوسته به محیط جهنمی بازی بخوره و ریتم اون به راحتی با محیط بازی ارتباط داره .



به نظر من توی یک بازی باید یک کلید باشه . یک در بزرگ و وحشتناک باشه که ندونی پشتش چی منتظرته . یک باس فایت خفن داشته باشه که اگه 5 بارم اسلحتو روش خالی کنی بازم بلند شه و باهاش مبارزه کنی . یک بازی باید جون یا سلامتی یا به قول معروف خون داشته باشه ، خونی که به راحتی به دست نیاد و به راحتی هم از دست بره . یک بازی باید چالش داشته باشه نه اینکه برای نوب هایی ساخته بشه که هیچی از دنیا نمیدونن و انتظارشون از یه بازی مدرن بودنه . یک بازی باید ساده باشه ، سادگی هیچ بار منفی ای نداره بلکه به عمیق بودن بازی کمک زیادی میکنه و باعث میشه گیمر لذت زیادی از بازی ببره . زمانی که  Doom سال 1993 عرضه شد همه شگفت زده شده بودن ، یک بازی اول شخص شوتر با گرافیک سه بعدی که اون زمان حکم گرافیک Crysis 3 رو داشت . یک سال بعد که نسخه دوم این بازی عرضه شد روی ویندوز 3D شده بود و این برابر بود با گرافیک Quantom Break . Doom 3 که ساخته شد دیگه حرفی برای گفتن باقی نمیذاشت از بس که این بازی خوب بود . سال 2012 هم که نسخه ی Bfg Edition رو دادن بیرون بازم بازی خوبی بود اما بعد از اون دیگه شاهد بازی های ساده نبودیم ، همه چی شده بود نوب بازی ، انگار سازنده ها پرورش نوب باز کرده بودن . امیدمون به Call Of Duty بو ولی هر نسخه ای که ازش عرضه میشد آسون تر میشد ، مدرن تر میشد ، بعد از نسخه ی Modern Warfare 3 بیشترِ اوقات بدتر از قبل میشد (بدون حساب کردن Advanced Warfare) و خلاصه اعصاب همه رو خرد میکرد . توی این همه سال منتظر یه بازی ساده بودم ، فکر نمیکردم قرار باشه نسخه ی جدید Doom ساخته بشه تا اینکه معرفی و عرضه شد ، این اتفاق برای همه گیمر های قدیمی یک اتفاق بزرگ بود . Doom به خوبی شکوه و عظمت سبک شوتر رو برگردوند و اون رو به بالا ترین جایگاه ممکن رسوند ، Doom یکی از بهترین بازی هایی بود که توی عمرم تجربه کردم . پیشنهاد میکنم هرگز این بازیو از دست ندید و همین الان بخش داستانی این بازی رو با حجم 27 گیگابایت و در دو پارت دانلود کنید .

در پایان باید از شما خواننده ها و کاربرای گل سایت Gm تشکر کنم که با این مقاله ی طولانی همراه بودید ، حالا که مقاله به پایان رسید میخوام یه سوال ازتون بپرسم ، به نظرتون این مقالات طولانی خوبه یا مقالات معمولی . این مقالات تا 6000 کلمه هم ممکنه بره اما مقالات دیگه تهِ تهِش به 3500 کلمه میرسه ، خب حالا کدوم خوبه ؟ میتونید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات ارزشمندتون رو توی بخش نظرات بهم بگین و اینو هم حتما بگین که به نظرتون کدوم حجم مقالات رو میپسندین . تا مقاله ای دیگ همتنو به خدای بزرگ میسپرم . بدرود ...


  • داستان سرایی خوب 

  • گرافیک عالی به همراه جزئیات زیبا

  • نور پردازی و سایه زنی عالی

  • موسیقی های وحشتناک وحشیانه و شنیدنی و گوش نواز و در عین حال اعصاب خرد کن !

  • شوتینگ و گانپلی جذاب و لذت بخش

  • Challenge های دوست داشتنی

  • سلاح های خفن و خوش دست

  • Chainsaw ! (بدون شوخی میگم)

  • طراحی عالی دشمنان و محیط

  • جهنم ! (منظورم محیطش بود)

  • هوش مصنوعی عالی و پیشرفته