نقد و بررسی بازی Resident Evil 7: Biohazard

نقد و بررسی بازی Resident Evil 7: Biohazard

مقالات و آموزش
باید اول از همه به عنوان مقدمه بگم من سری Resident Evil رو پدر ترس میدونم و مطمئنم که شما هم با نظر من موافقید، چیزی که اکثر گیمر های دوستدار سبک ترس هم اینو قبول دارن، مگه طرفدار بازی Silent Hill باشین که اینو تکذیب کنین گرچه همین Silent Hill بازها هم به عقیده ما معتقدن. Resident Evil از سال 1996 کار خودش رو به لطف شینجی میکامی کلید زد و تونست کاری کنه که مردم به سبک ترسناک رو بیارن و اصلا جلوش تعظیم کنن.ما در نسخه اول شاهد چیزهای ترسناکی بودیم ، در نسخه دوم این ترس گسترش پیدا کرد و ترکوند ، در نسخه سوم ما با یکی از بدترین بدمن های تاریخ صنعت گیم یعنی Nemesis روبرو شدیم و بارها هم کابوسش رو دیدیم ، در نسخه چهارم هم با یک مامور فوق حرفه ای اشنا شدیم و خب در چهار نسخه اصلی بازی ما شاهد پیشرفت های فوق العاده ای در بازی بودیم.اما از سال 2009 به بعد ما شاهد افول این سری بودیم که روی قلب گیمرهای کهنه کار این بازی یک خراش بزرگ رو به جا گذاشت ، Resident Evil 5 اون چیزی که باید ، نبود و اصلا چیزی جز یک بازی اکشن نبود و باید در اصل گفت که یک شکست تلخ بود ، بعد از این اتفاق نسخه ششم این بازی منتشر شد و این بار با نقدهای تند و زننده منتقدین و نمره های کم رنگ مردم روبرو شد.اما خب اتفاق جالب این بود که در E3 2016 ما شاهد بازگشت این بازی بودیم ، یعنی نسخه هفتم Resident Evil ، این بازی ، Resident Evil سابق نبود ، به اندازه زمین تا اسمون با نسخه های قبل فرق میکرد و کلا یه چیز دیگه بود. 

در این مقاله ما قصد داریم نسخه هفتم این بازی رو با نام Resident Evil 7 : Biohazard زیر ذره بین نقد و بررسی مون قرار بدیم ، پس با من همراه باشید تا چیزهای جدیدی رو درباره این بازی بفهمیم.



داستانــــ  »  داستان این نسخه توسط یک نویسنده غیر ژاپنی به نام ریچارد پرسی/ Richard Percy نوشته شده و روایتگر زندگی یک زوج به نام Ethan  و Mia Winters هستش ، Mia برای کسب در امد به شهر دالوی واقع در لوییزیانا میره و به مدت 3 سال خبری ازش نمیشه ، بعد از این 3 سال (البته طوری که من از داستان بازی برداشت کردم به نظرم 3 ساله) ، ایتن یه ردی از میا پیدا میکنه و شروع به حرکت میکنه ، بازی از یک نمای آسمونی شروع میشه و شما صدای ایتن رو میشنوید که در حال گرفتن نشونی از کسیه که میا رو دیده ، بعد از اون شما کنترل ایتن رو در دست میگیرید و وارد یک عمارت بزرگ میشید.از قضا این خونه و یا بهتره بگیم عمارت متعلق به خانوده Baker هستش ، این خانواده یک خانواده تماما روانیه و اکثر قتل هایی که توی شهر دالوی رخ داده زیر سر این خانوادست ، این خانواده یه جورایی خودشون مفقود کردن اما خب در اصل زنده و سر حال هستن و مشغول ادم ربایی و قتل این ادما بودن ، میا هم یکی از گروگان های این خانوادست که ایتن در تلاشه تا اونو از این عمارت بیرون بیاره.یه نکته ای رو هم اینجا بگم که یه موقع گیج نشین ، بیوگرافی شخصیت ها در مقاله قبلی یعنی Resident Evil 7 و هر انچه درباره ان میدانیم نوشته شده و اگه میخواین درباره شخصیت ها اطلاعاتی کسب کنین میتونین به اون مقاله هم مراجعه کنین ، بنابراین به بخش های ریزتری از داستان بازی میپردازم.




اول از همه باید بگم که شخصیت پردازی بازی خیلی عالیه ، خانواده Bekers از نظر اخلاق و رفتار و شخصیت پردازی یه مشت آنتاگونیست بی رحم و وحشین که ذره ای بو از مهربونی نبردن. اسرار این خانواده بسیار زیاده و رفته رفته در طول داستان بازی اسرار تاریک تری از این خانواده فاش میشه که غافلگیر کنندست. ساعت های اول بازی فوق العاده عالی کارگردانی شده ، این ساعت های اولیه اونقدر ترسناکه که گیمر رو یاد فیلم هایی همچون Counjring و سری فیلم های Ring و کشتار با اره برقی میندازه. به جرات میگم که ساعت های اولیه بازی یکی از بهترین تجربه های منه ، ترسی که این بازی داره لرزه به اندامتون میندازه و طوری شما رو میترسونه که مطمئنا حاضر نمیشید بازی رو با صدا و بدون یک نفر در کنارتون بازی کنید.اما خب از ساعت های اول بازی که بگذریم که عالی بودن میرسیم به 3 ساعت اخر بازی که گیمرو میبره به یک محیط تکراری و با اکشنی بیش از حد به همراه یه پایان نه چندان دلچسب که گیمرو اصلا راضی نمیکنه و من به عنوان یه گیمر و یه منتقد و یه طرفدار مجموعه Resident Evil واقعا از پایان بازی خوشم نیومد.درکل داستان بازی بسیار عالیه و کارگردانیش هم خیلی تعریفیه اما خب پایان بازی به نظرم اصلا دلچسب نبود.



گرافیکـــ » یکی از بدترین سیاست هایی که کپکام داره اینه که برای هر کدوم از بازی هاش یک موتور گرافیکی جدید میسازه و ازش استفاده میکنه ، برای مثال تا قبل از سر به نیست شدن Deep Down ، این شرکت برای ساخت بخش گرافیکی این بازی از موتور گرافیکی Panta Rhey استفاده میکرد ، این موتور به نظرم خیلی بی نقص بود و خب میتونست توی این بازی هم به کار گرفته بشه اما خب کپکام الان برای گرافیک Resident Evil از یک موتور بازی سازی جدید با نام Re Engine استفاده کرده ، نمیگم گرافیک بازی بده اما خب این سیاست کپکام یه جورایی غیر قابل درکه.از این مسئله که در بیایم میرسیم به خود گرافیکی بازی ، گرافیک بازی در یک کلام عالیه ، این موتور گرافیکی به نظرم تا جای ممکن تونسته خودشو با این بازی وفق بده ، محیط های بسته بازی کار سازنده رو راحت کرده و سختی ای که توی کارشون دیده میشه تنها طراحی دو سه تا محیط نسبتا بازه. محیط های بازی به دو دسته تقسیم میشن ، اولین بخش که کل تریلر ها هم در اونجا جریان داشت عمارت Bakers هستش و منطقه دوم رو هم دوست ندارم لو بدم چون از هیجان بازی کاسته میشه. یه چیزیو بهتون بگم که قبل از بازی بدونین ، این بازی همونطور که در بالا هم یه اشاراتی بهش کردم کاملا در محیط های بسته رخ میده و باید بگم تا جایی که میتونین در اول بازی به خورشید تیره و تار این بازی نگاه کنید تا بعدش وارد یک رویارویی بزرگ و وحشتناک بشید.



همه چی در بازی عالی طراحی شده ، بافت ها بسیار خوبن و گاهی اوقات اونقدر واقعی به نظر میرسن که یک حس ملموس بودن بهتون دست میده ، علاوه بر اون جزئیات بازی عالیه و حتی ریزترین جزئیات هم عالی کار شدن ، سایه زنی که یکی از اصلی ترین ویژگی های این بازیه هم به خوبی کار شده و هیچ ایراد خاصی نمیشه بهش وارد کرد.علاوه بر این موارد هوش مصنوعی بازی هم در جایگاه عالی ای قرار داره و اصلا نمیشه بهش شکایت خاصی کرد ، این هوش مصنوعی به حالت موش و گربه ای بازی هم اضافه کرده و باعث میشه شما همیشه در حال فرار از دست این هوش مصنوعی قدرتمند باشید.تغییر زاویه دید بازی از سوم شخص به اول شخص هم یک اتفاق بزرگ و یک سنت شکنی غافلگیر کننده برای این بازی بوده و هیچ اسیبی به بخش گرافیکی وارد نکرده بلکه باعث شده ترس بازی ده برابر بشه و خب باید به کپکام تبریک گفت بابت همچین ایده خفن و باحالی که روی بازی پیاده کرده. در کنار تمام این موارد باید بگم گرافیک بازی یکی از بهترین عناصر این بازیه و سازنده تونسته تمامی این موارد رو به به بهترین شکل ممکن کنار هم بچینه تا گیمر بتونه به وحشتناک ترین شکل ممکن از بازی لذت ببره.



گیم پلیـــ » گیم پلی این نسخه دقیقا همون چیزیه که گیمرهای کهنه کار این مجموعه ازش انتظار داشتن ، یک گیم پلی نیمه کند و معمایی با المان های Survival هیجان انگیز و خب به چیزی هم که انتظارشو داشتن رسیدن. این بازی دقیقا همون چیزی شده که باید در دو نسخه قبلی میبود ، کپکام با این کارش ثابت کرد که از اشتباهاتی که در دو نسخه قبل مرتکب شده درس گرفته و خب به نظرم این خیلی عالیه.
در این مقاله من میخوام برای نقد گیم پلی این بازی همون روشیو انجام بدم که در نقد Doom انجام دادم ، یعنی هر بخش رو به صورت جدا نقد کنم تا خواننده رو گیج نکنه اما خب این روش ممکنه یکم حوصله سر بر باشه ، امیدوارم حوصلتون سر نره.

زاویه دید اول شخص:
اولین نکته ای که در بازی به چشم میاد و ممکن عده ای رو ناراحت یا اذیت و یا حتی خوشحال بکنه تغییر زاویه دید از سوم شخص به اول شخصه و به نظرم یکی از موفق ترین المان های موجود در این بازی همین تغییر زاویه دید محسوب میشه ، هدف کپکام از انجام این کار گنجوندن ترس بیشتر در پوست و استخوان اسکلت بازی و گیمره ، علاوه بر این یکی دیگه از هدف های کپکام عرضه کردن این بازی روی واقعیت مجازیه. باید بگم این بازی در این زمینه بیش از حد عالی عمل کرده.



طراحی مراحل: همونطور در بالا هم خدمتتون عرض کردم ، مراحل این بازی به دو بخش تقسیم میشه ، یکی عمارت Bakers و یک بخش دیگه رو هم که دوست ندارم لو بدم چون یکی از بخش های هیجان انگیز و جون دار بازی (از نظر ترس) توی همین بخش اتفاق میوفته. علاوه بر این باید بگم عمارت بِیکر ها به این سادگی ها هم که فکر میکنین نیست ، هر چقدر داخل این عمارت میگردید شاهد بیشتر شدن طبقات و عمیق تر شدن محیط این عمارت میشید ، یه جورایی این عمارت بیش از حد بزرگه و رفته رفته به بزرگی و اندازش اضافه میشه و این خیلی ترسناکه ، در هر بخش چیزهای وحشتناکی در انتظارتون هستش طوری که ممکنه حتی جرات نکنین یه در رو باز بکنین و در کنار این موارد ، چیزهای دیگه ای هم وجود داره که ممکنه بهتون برای به اتمام رسوندن بازی امید بده.

طراحی سلاح ها:اگه تمام سلاح ها رو در نظر بگیریم ، گیمر 5 سلاح در اختیار داره ، یک چاقو به همراه یک کلت و یک شات گان و Flame Thrower و Grenade Launcher ، هر کدوم از این سلاح ها کارایی مخصوص به خودشون رو دارن که کم کم بهشون میپردازیم. 

چاقو:یک چاقوی ساده که میتونین باهاش جعبه های حاوی ایتم هایی نظیر گلوله رو از بین ببرین و یا باهاش به دشمن اسیب برسونین ، این چاقو کارایی خاصی نداره اما درکل وسیله کلیدی ای توی بازی محسوب میشه.

هفت تیر:اولین سلاحی که در بازی به دست میارین همین کلت کمریه که کارایی خاصی در اوایل نداره اما کم کم خیلی به درد بخور میشه ، کاملا تابلوهه که میتونین با این کلت شلیک کنین اما خب همونطور که گفتم روی هیچ یک از دشمناتون جواب نمیده مگه اینکه از گلوله های مخصوص استفاده کنید که به اندازه یک گلوله شات گان قدرت داره.



شات گان:شات گان هم دومین اسلحه ایه که در طول بازی به دست میارین و در یکی از مراحل بازی واقعا بهش نیاز پیدا میکنید ، هرکدوم از گلوله های این سلاح به راحتی میتونن کله دشمنو منفجر کنن.

شعله افکن:شعله افکن هم سومین سلاحیه که به دست میارین ، این سلاح هم قدرت زیادی در نابود کردن دشمن داره و در یکی از مراحل بازی خیلی به دردتون میخوره و خب قصد منم اینه که اون مرحله رو لو ندم اما کلا میخواستم بگم شعله افکن یکی از کاربردی ترین سلاح های این بازیه.

نارنجک انداز:نارنجک انداز هم اخرین سلاح شما توی بازیه و خب یکی از پر قدرت ترین سلاح ها هم هست ، شما با هر گلوله این نارنجک انداز میتونین دو نفر از دشمناتون رو مورد اصابت قرار بدین و اونا رو بکشین. 

آیتم ها:یکی از سوپرایزهایی که کپکام برای طرفداراش ترتیب دیده بود قرار دادن آیتم هایی بود که در نسخه های پیشین مثل نسخه چهارم قرار داشتن ، با این ایتم ها میتونستین مایحتاج خودتون رو تامین کنین و این کار اونقدرا هم که فکر میکنین اسون نیست ، هر آیتم برای یک سلاح خاص استفاده میشه ، از سلاح ها که بگذریم برای بازیابی سلامتی شما به نوع دیگه ایتم ها نیاز دارید ، بیاین یه نگاهی هم به این ایتم ها داشته باشیم.

گیاه (Herb):گیاه های معروف نسخه های قبل که باعث میشدن که بتونین سلامتی تون رو بهبود ببخشین در این نسخه هم وجود دارن اما خب باید یه ایتم دیگه هم به دست بیارین تا بتونین باهاش الکل بسازید و خودتون رو درمان کنید.
باروت (Gun Powder): باروت یکی دیگه از آیتم های مورد نیاز و تقریبا حیاتی در بازیه ، بدون باروت شما نمیتونید برای سلاحتون گلوله درست کنید و این یه امر حیاتی در بازی محسوب میشه ، البته باید یه چیز دیگه هم داشته باشید تا بتونید باهاش گلوله درست کنید.

سیالات شیمی (Chem Fluid):یکی از مهم ترین ایتم های درون بازی همین Chem Fluid هستش که بدون اون نه میتونید الکل بسازید و نه میتونید گلوله درست کنید ، این آیتم یه مدل و یا بهتره بگیم یه برادر بزرگتر از خودش داره که قرمز رنگه و با اون میتونید گلوله های شات گان و کپسول های گاز برای شعله افکن درست کنید. علاوه بر این آیتم ها ، ایتم های دیگه ای هم نظیر گلوله های اماده و یک قرص باحال (که باهاش میتونید از هر گوشه و کناری ایتم های به درد بخور پیدا کنید) و کلیدهای درهای مختلف و ... وجود داره که خب نشد در اینجا بهشون بپردازیم اما در اصل منظور من ایتم های بودن که میشه باهاشون یه چیزی ساخت.

فهرست موجودی (Inventory):یکی دیگه از غافلگیری هایی که کپکام برای گیمرها ترتیب داده بود همین Inventory بود که در نسخه های قبلی هم حضور اعصاب خرد کنی داشت ، در Inventory شما میتونید ایتم هایی که جمع اوری کردید رو مدیریت کنین و یا یک ایتم دیگه بسازید ، این المان خاصیت Survival خاصی رو به بازی میبخشه و خب یه جورایی هم اعصاب گیمر رو خرد میکنه از بس مدیریتش سخت و عجیبو غریبه.

معماها:بازگشت معماها هم یک دیگه از بهترین اتفاقاتی بود که در این نسخه افتاد ، این معماها در واقع در طول بازی بارها به سراغتون میان و ممکنه مشکلات زیادی رو براتون به وجود بیارن ، این معماها تفاوت های زیادی دارن که در ادامه این مطلب میخوام بهشون بپردازم.



نوار ویدئوها (VHS):نوارهای Vhs در بعضی مراحل باعث میشن که بتونین معماهای بازی رو کشف کنین و بفهمین که راه حلش چجوریه ، در کنار این موارد ، این نوارها باعث میشن که جای ایتم هایی که توی محیط وجود داره رو بفهمین ، Vhs ها معماهای زیادی درون خودشون دارن و این میتونه بهتون کمک زیادی بکنه. 

درها و کلیدها:درها و کلیدها و پیدا کردن کلیدها هر کدوم خودشون یک معمای اعصاب خرد کن محسوب میشه ،  قفل هر کدوم از درها نیاز به کلیدهای مختلفی داره و برای پیدا کردن این کلیدها باید هفت خان رستم رو طی کرد ، علاوه بر اون پیدا کردن مکانِ این کلیدها و دنبال این کلیدها گشتن گاهی اوقات بسیار حوصله سر بره.

سایه بازی:سایه بازی (البته اونجوری که من برداشت کردم بهش میگم سایه بازی ، شما هرچی دوست دارین بگین) هم یکی دیگه از معماهای باحال و عجیب بازیه ، شما یک مجسمه رو پیدا میکنید و جلوی یک پروژکتور نگه میدارین و یک تیکه از یه تابلوی نقاشی رو کامل میکنین و یه در باز میشه که وارد شدن به اون در هم مشکلات خودشو داره.

دشمن ها:دشمن هایی که در بازی وجود دارن به دو دسته تقسیم میشن ، اولین گروه که خود اعضای خانواده Bakers هستن که علاوه بر این باس فایت های خفن و وحشی ای هم هستن ، اما در کنار اون ها یک نوع دشمن های عجیب و غریبی هم وجود دارن به اسم Mold ، مٌلدها حاصل شیوع یک ویروس هستن که شیوعش توی بازی معلوم میشه ، ملدها دشمن های سخت جونین و به سختی میمیرن و تنها نقطه ضعفشون گلوله های شات گان هستش که با اون ها درصد مرگشون بالا میره ، علاوه بر این موارد ملدها سه نوع هستن.ملدهای معمولی که در بالا دربارشون توضیح دادم ، یک نوع ملد دیگه هم وجود داره که به صورت عجیب و غریبی راه میرن و خیلی هم چالاک و قوین اما با یک تیر شات گان نابود میشن (متاسفانه اسمشونو یادم نمیاد) ، Fat Mold ها هم شکم و هیکل چاقی دارن که یک ماده اسید مانندی از خودشون به سمت گیمر پرت میکنن و به سختی میمیرن و نقطه ضعفشون در پاهاشونه.
در کنار ملدها ، خانواده بیکر هم هر کدوم یک دشمن محسوب میشن و خب در بعضی مراحل تبدیل به یه باس فایت وحشی و عجیب و غریب تبدیل میشن ، نقطه ضعفی هم ندارن.

دیگه نمیدونم باید به چی بپردازم ، باید بگم کپکام اینبار بهترین راه رو برای هدایت گیم پلی بازی انتخاب کرده و به نظرم این عالیه ، بازگشت المان های Survival و دور شدن از اکشن بیش از حد دقیقا همون چیزی بود که کپکام بهش نیاز داشت و خوشبختانه بهش رسیده و این فوق العادست. 



موسیقی و صداگزاریـــ » صداگزاری بازی فوق العاده عالی انجام شده ، فقط کافیه یک بار بازی رو با هدفون تجربه کنین تا ریزترین صداها حتی صدای پای ایتن رو هم بشنوین و چند بار وحشت کنین ، اعضای خانواده بیکر جوری ایتن رو تحقیر و تهدید میکنن که گیمر تحریک میشه تا بره و رو در رو باهاشون به جنگ بپردازه ، در کنار صداگزاری باید بگم موسیقی هم جای خوبی رو توی بازی برای خودش باز کرده ، موسیقی بازی کم رنگه اما در مواقع و لحظات درست و به جا زده میشه و ترس و استرس بالایی رو به گیمر منتقل میکنه. 

با انتشار این بازی کپکام به همه ثابت کرد که کارش فقط گند زدن به بازی هاش نیست و میتونه جوری این لکه های ننگو پاک کنه که دیگه حتی یادمونم نیاد که کپکام یه زمانی یه جایی یه همچین کاری با ما کرد ، مثل اینکه کپکام از اشتباهاتش که در نسخه های 5 و 6 اونا رو به اوج رسوند به خوبی درس گرفته و تونسته تمام اشتباهاتش رو جبران کنه ، امیدوارم نسخه بعدی Resident Evil هم به همین اندازه ترسناک و وحشتناک باشه و به همین اندازه نمره های خوبی رو از آن خودش بکنه.

بازگشت بازی به ریشه ها 
قرض گرفتن عناصر محبوب نسخه های قبل مثل Inventory
خانواده Baker
المان های Survival جذاب 
معماهای عالی و گاهی اوقات گیج کننده 
کارگردانی عالی در ساعات اولیه 
هوش مصنوعی عالی 
موسیقی و صداگذاری بی نظیر
پایان بندی ضعیف
نویسنده: Retativ
1395-12-5 ( 1 سال پیش )

خبر های مرتبط با Resident Evil

مقاله های مرتبط با Resident Evil

دانلود های مرتبط با Resident Evil

ویدیو های مرتبط با Resident Evil

موسیقی های مرتبط با Resident Evil

والپیپر های مرتبط با Resident Evil