نقد و بررسی بازی The Vanishing of Ethan Carter

نقد و بررسی بازی The Vanishing of Ethan Carter

مقالات و آموزش
بازی The Vanishing of Ethan Carter یک عنوان ایندی در سبک اکتشافی و ماجرایی اول‌شخصه که توسط تیم مستقل The Astronauts و با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 3 توسعه یافت و در سال 2014 برای پلتفرم PC عرضه شد.شما توی این بازی نقش یک کارآگاه به نام Paul Prospero (پال پِراسپِرو) را بازی می کنید که بسیار توی کارِ خودش تبحر داره و با استفاده از نیرو های ماوراءالطبیعه ای که داره می تونه با کنار هم قرار دارن سر نخ های صحنه جرم، با ارواح ارتباط برقرار کنه و راز و معماهای صحنه های جرم رو کشف کنه. اما ماجرا از اینجا شروع میشه که این کارآگاه عجیب و غریب ما از طرف پسر بچه ای به اسم اتان کارتر شروع به دریافت نامه هایی عجیب می کنه.   پال پراسپرو،  از زبان خودش درباره این نامه ها برای شما اینطوری داستان رو تعریف می کنه: 

« من اتان کارتر رو نمی شناختم ، اما اون کاملا منو می شناخت. وقتی توی موضوعی ، پلیس و هیچ مقامی نتونه کمکی کنه ، همه به پال پراسپرو ، یعنی من ، مراجعه می کنن. معمولا بچه هایی هم سن و سال اتان ، بیشتر برای من نامه می نویسن. نامه های اتان به من ابتدا مثل تمام طرفدارهای دیگه شروع شد اما بزودی این نامه ها تبدیل شد به اطلاعاتی که یه پسر بچه نباید بدونه. پیدا کردن اتان کارتر آسون نیست، اما من باید پیداش کنم و امیدوارم برای این موضوع دیر نشده باشه... »



بازی اتان کارتر طبق گفته سازندگانش قرار بود تمرکز اصلی رو بجای فقط معما حل کردن، روی فضاسازی بازی، داستان سرایی و بعدهای انسانی شخصیت هاش بذاره. ما هم پس از انجام کامل بازی و بررسی تمام قسمت هاش به همین نتیجه رسیدیم.
 

انصافا شرکت بازی سازی لهستانی مستقل The Astronauts کار خودشو خوب انجام داده و فراتر از انتظار همه توی این دنیای پر شده از بازی های تکراری ، باعث تمجید و تعریف خیلی از افراد صنعت گیم شده. ما قبل از انجام بازی خیلی‌ خوش‌حال بودیم که بالاخره قراره یه بازی فکری و معمایی خوب بازی کنیم. اما متاسفانه در کنار تمام خلاقیت‌ها و خوب بودن بازی ، مشکلاتی هم وجود داشت که مارو منتظر بازی‌های جدیدتر توی این سبک گذاشت.


پس از اجرای بازی بیشتر از هرچیز گرافیک و فضاسازی بازی شما رو متعجّب می‌کنه. چون تقریبا ما باور نمی‌کردیم که همون چیزی که توی تریلر‌های بازی دیدیم رو بتونیم به صورت تجربهٔ اول شخص بازی کنیم و توی دنیای زیبای این بازی آزادانه حرکت کنیم و به جستجو و حال معماها بپردازیم. گرافیک این بازی روی موتور گرافیکی Unreal Engine 3 خیلی‌ خوب پیاده‌سازی و بهینه شده و علی‌‌رغم گرافیک بالا شما روونی خوبی‌ رو تجربه می‌کنید و نرخ فریم تصویر در ثانیه،  با کارت‌های گرافیکی قدیمی‌ و ضعیف هم به خوبی‌ عدد ۳۰ رو برای شما به ارمغان میاره.



گیم‌پلی یا همون نحوه بازی بسیار عالی‌ طراحی شده و شما می‌تونید آزادانه توی دنیای این بازی که خیلی‌ هم بزرگ نیست ، حرکت کنید و معماها رو به هر ترتیبی که دوست داشتید حل کنید و به جلو برید. هدف کلی‌ اینه که تمام ۱۰ معمای بازی رو حل کنید تا بتونید به پایان بازی و اصل ماجرا برسید. ترتیب حل کردن اهمیت ندارد که این موضوع می‌تونه باعث نگرانی شما در ابتدای بازی بشه و کسانی که وسواس دارن حتما بازی رو کامل و مرحله به مرحله انجام بدن، خیلی‌ از این موضوع راضی‌ نمیشن. اما این موضوع باعث می‌شه که شما نبض سرعت حرکت بازی رو خودتون کنترل کنید و سعی‌ کنید تمام قسمت هارو اکتشاف کنید تا راز کلی‌ بازی رو کشف کنید. ما که شخصاً از این نحوه بازی لذت بردیم. یکی‌ دیگه از مسائل جالب گیم‌پلی این بازی اینه که بدون هیچ آموزش و توضیحاتی بازی شروع می‌شه و شما مجبورید خودتون همه‌چیز رو کشف کنید و به صورت کلیشه ای مثل همهٔ بازی‌ها مجبور نباشین مرحلهٔ آموزشی بازی رو انجام بدید.شما توی این بازی فقط کافیه که به مشاهده و اکتشاف بپردازین و هیچ دکمهٔ اضافی بجز حرکت کردن و کلیک کردن بر روی اشیأ برای شما وجود ندارد. از جذاب‌ترین بخش‌های گیم‌پلی این بازی اینه که شما می‌تونید با بازسازی صحنهٔ جرم، با ارواح ارتباط برقرار کنید و صحنهٔ جرم رو بررسی و مشاهده کنید.


با تمام این تعاریفی که به شما کردیم ،متاسفانه کمی‌ پس از بازی کردن ،سادگی معماها و کوتاه بودن بازی ممکن است توی ذوق شما بزند. در اصل ما ترجیح می‌دادیم با این حس فوق‌العاده‌ و داستان سرایی بازی ( که شما رو توی خودش غرق می‌کنه ) ،  بتونیم کمی‌ بیشتر از چند ساعت درگیر باشیم و انقدر سریع و زود ، مثل یک فیلم سینمایی ، بازی تموم نشه و شما رو توی خماریش بذاره. البته لازمه یه انتقادِ کوچیک دیگه هم به شرکت The Astronauts داشته باشیم که خیلی‌ بهتر یود اگر میشد با چرخش سر،  بدنِ خود کاراکتر و دست و پاهای اونو مشاهده کرد، اینطوری به گفته خودِ شرکت که هدفشون تمرکز روی فضاسازی بازی بوده، حسی بهتری به آدم القا میشد. برای نمونه ، از نظر ما بهتر بود که با این گرافیک بالا ، شما میتونستین مثل بازی‌های  Dying Light و یا Outlast (که ما بررسی اونا رو هم براتون بزودی می ذاریم ) خودتونو ببینید و بیشتر حس کنید داخل بازی هستید نه صرفاً یک دوربین حرکت کننده.

در نهایت بازی ناپدید شدن اتان کارتر ارزش بازی کردن رو داره و شما میتونین از تمام توجهی‌ که توی دنیای اون به جزئیات شده لذت ببرین و موسیقی عالی‌ و مناظر زیبای اون شما رو راضی‌ می‌کنه که به این بازی نمره و امتیاز خوبی‌ بدین. اگه حوصلهٔ بازی‌های سخت و طولانی‌ و بکش بکش و پر سرعت رو ندارین و دنبال یه شاهکاره هنری هستین که کمی‌ هم قوه تخیّل و ذهنتونو درگیر کنه،  اتان کارتر مناسب شما طراحی شده و پیشنهاد می‌کنیم این بازی رو از دست ندین. ماهیت اتان کارتر به مشاهده و کشف و جلو رفتن توسط خودتونه و اشاره به هر نکتهٔ دیگه‌ای توی این بعضی‌ باعث لوس شدن روند بازی می‌شه.

گرافیک و فضاسازی و صداگذاری بسیار خوب.

داستان پردازی عالی در حالیکه شما برای ادامه آن آزادی انتخاب ترتیب معما ها را دارید.

حجم بهینه و تجربه خوب بازی و قابل اجرا در سیستم های ضعیف تر

کوتاه بودن و سادگی و قابل حدس بودن روند معما های داستان بازی

عدم مدیریت مناسب بر روی Save ها و ذخیره همیشگی بازی بر روی Save قبلی

عدم داشتن کیف و یا ژورنال برای دسترسی به نوشته های خوانده شده

نویسنده: Shervin
1395-10-21 ( 4 سال پیش )

دانلود های مرتبط با The Vanishing of Ethan Carter

ویدیو های مرتبط با The Vanishing of Ethan Carter

موسیقی های مرتبط با The Vanishing of Ethan Carter

والپیپر های مرتبط با The Vanishing of Ethan Carter