همه چیز درباره کرک و دنیای هکرها - قسمت اول

همه چیز درباره کرک و دنیای هکرها - قسمت اول

مقالات و آموزش
سلام به همه دوستداران و هوادارن سایت GM... 
ما تصمیم گرفتیم با توجه به مورد استقبال واقع شدن مقالات قبلی در زمینه کرک و درخواست برخی از عزیزان، کمی در مورد این فضا ، توضیحات بیشتری بدیم و سعی کنیم بصورت خلاصه و ساده ، مفاهیم اولیه و پاسخ به برخی از سوالاتی که معمولا در صفحات سایت در زمینه کرک پرسیده میشه رو توضیح بدیم. شاید خیلی از اونارو شما بهتر از من بدونید ولی تجربه به ما نشون داده که متاسفانه اطلاعات کامل و جامع در این زمینه به زبان فارسی موجود نیست و سعی شده این مطلب راهنمایی جامع برای مخاطبانی باشه که به دنبال اطلاعات دقیق و بیشتر هستند. پس بسرعت شروع می کنم و وقت بیشتری از شما نمی گیریم.

به چه چیزی کرک (crack) گفته میشه ؟ 
در دنیای کامپیوتر کلمه و واژه "کرک" به Software Cracking گفته میشه. بیشتر محتواهای دیجیتال مثل نرم افزار ها و بازی ها برای جلوگیری از کپی شدن و به سرقت رفتن ، دارای قفل و یا سیستمی برای جلوگیری از این کار هستند. وقتی شخصی که بهش "کرکر" می گن با تغییر در نرم افزار با روش های برنامه نویسی و مهندسی معکوس،  این روش حفاظتی رو از بین میبره میگن که اون برنامه کرک شده و دیگه میشه بدون خریدن نسخه اورجینال و CDKEY و سریال نامبر، اونو بصورت کپی بر روی هر سیستمی اجرا کرد. ضمنا تلفظ "کراک" اشتباهه و حتما باید بهش بگید "کرَک".



به چه چیزی Scene گفته میشه؟
Scene -که تلفظ صحیحش:"سین" هستش- و گاهی اوقات بهش Warez Scene هم گفته میشه ، به شبکه ای زیرمینی و ناشناس گفته میشه که افراد در اون، محتواهای دیجیتال کپی شده رو بصورت غیرقانونی و رایگان تبادل می کنند. مثل فیلم ، موسیقی ، بازی و برنامه و تمام مواردی که باعث نقض قانون کپی رایت و جرم محسوب میشه. ادامه و حیات این شبکه توسط گروه هایی (releasegroups) بوجود میاد که این محتواها رو آماده می کنند، مثلا از روی نسخه اصلی فیلم کپی تهیه می کنند و یا یک نرم افزار و یا بازی رو کرک می کنند و اونو در اختیار همه قرار میدن. به کسانی که از این نسخه ها استفاده می کنند و طرفدار این کار غیر قانونی مثل من و شما هستند Pirate (دزد دریایی) گفته میشه که بیشتر از 99% این افراد هیچ ایده ای ندارند که Scene کجاست و چه زنجیره ای وجود داشته تا این فایل ها بدستشون رسیده و محتوای مورد نظر خودشون رو فقط از طریق torrent و سایت های دانلود دریافت می کنند... ولی همین موضوع باعث میشه که این افراد ، آخرین نفرهایی باشند که می تونند در پایین ترین سطح این شبکه ، از وجود این محتوا باخبر بشند و اونو دریافت کنند.



شبکه Scene کجاست و چطور میشه بهش دسترسی پیدا کرد؟
همونطور که گفتیم ، سین ، به یک محل و شبکه مشخص گفته نمیشه و مجموعه ی پیوسته و زنجیره واری طی میشه تا محتوایی که توضیح دادیم داد و ستد بشه. این شبکه توسط هیچ شخص یا گروهی مدیریت نمیشه و مختص به محل جغرافیایی خاصی نیست ولی بصورت طبقاتی و در سطح های دسترسی مختلف محتوای خودش رو منتشر می کنه. بیشترین علت این موضوع ، غیر قانونی بودن و خطر دستگیری گروه های تولید محتوا هستش.در واقع هر شخصی نمی تونه به سطوح مختلف Scene دسترسی داشته باشه و امنیت در لایه های بالایی این شبکه در بالاترین حد ممکن اعمال میشه چون قراره حتی پلیس و یا یک فرد آموزش دیده نتونه به شبکه نفوذ و افراد رو شناسایی و دستگیر کنه چه برسه به یک کاربر عادی و معمولی. در ادامه سعی می کنیم در این مورد و لایه های این شبکه توضیح بدیم.



یک فایل در شبکه Scene چه مراحلی رو طی می کنه تا به دست شما برسه؟
یک فایل جدید در شبکه Scene می تونه عرض چند دقیقه به سرعت انتشار پیدا کنه و نهایتا بعد از یک یا دو روز در اختیار افراد عادی قرار بگیره. اینکه چطور یک گروه یا شخص می تونه در Scene فعالیت کنه و کرک خودش رو منتشر کنه ، مراحل و سختی های زیادی داره. در واقع برای اینکه یک شخص بتونه در زنجیره تامین این شبکه قرار بگیره و عضوی از گروه های Scene محسوب بشه باید لایه های زیادی رو طی کنه. Scene شامل قوانینی میشه که رعایت کردنش برای تمام گروه ها اجباریه و اگر گروهی یکی از این قوانین رو رعایت نکنه، تیم ها و گروه های دیگه می تونند بسرعت انتشار اون گروه رو به عنوان یک فایل اشتباه و غلط علامت گذاری کنند که به این کار Nuke کردن گفته میشه و امتیاز بسیار منفی ای برای یک گروه داره و ممکنه دسترسی اون تیم به Scene در صورت تکرار چند مورد بسته بشه. هدف گروه های Scene فقط رقابت کردنه و برای کارهای خودشون هیچ پاداشی دریافت نمی کنند و بیشترین پاداش همین دسترسی به شبکه هست. بذارید ابتدا بطور مختصر این لایه ها رو از بالاترین تا پایین ترین سطح به ترتیب توضیح بدیم و سپس سعی می کنیم در قسمت های بعدی به شرح جزئیات هر کدوم بپردازیم. 



Release groups: گروه ها و افرادی که می تونند فایل های جدید به Scene اضافه کنند و در راس و بالاترین سطح قرار دارند
Topsites: افرادی که به سرورهای پرسرعت FTP دسترسی دارند و با توجه به اعتمادی که تونستند کسب کنند رابط بین Release groups و مراحل پایین تر برای اشتراک گذاری فایل هستند 
Couriers یا FXP Boards: افرادی که با روش های اسکن و هک کردن سرورهای مناسب برای تبادل اطلاعات، مسئولیت فراهم کردن بسترهای غیر قانونی برای انتشار فایل با سرعت بسیار زیاد ( مثل سرور دانشگاه ها ، کتابخانه و شرکت ها ... ) بصورت گسترده رو بر عهده دارند. معمولا این افراد یک فروم (تالار گفتگو) دارند که فرقش با فروم های دیگه اینه که کاربران خودشون رو بصورت گزینشی و دستچین شده انتخاب می کنند و هر شخصی نمی تونه ثبت نام کنه و به اطلاعات و لینک ها دسترسی پیدا کنه.
IRC Trading: کاربرهای Internet Relay Chat یا همون IRC دارای رابط هایی هستند که در انتشار فایل ها به مراحل پایین تر توسط دانلود از طریق XDCC Bots یا Fserves کمک می کنند. در پروتکل IRC هیچ روشی برای به اشتراک گذاری فایل در نظر گرفته نشده اما امکان ارسال فایل به‌صورت P2P ( شخص به شخص ) وجود داره که باید توسط کلاینتهای IRC پشتیبانی بشه. کلاینتهای IRC از پروتکل DCC برای اینکار استفاده می‌کنند.
Newsgroups: در واقع، گروه خبری ( newsgroups ) ، یک سرویس است که بسیار قبل از اختراع وب، تقریبا از ابتدای ظهور اینترنت، ارائه شده که بهش usenet ( یوزنت ) هم میگن و شما با نرم افزار های خبر خوان می تونید بهشون دسترسی پیدا کنید.
 Peer-To-Peer / Leechers : تبادل فایل ها از طریق پروتکل شخص به شخص نظیر برنامه های BitTorrent ، utorrent که معمولا افراد عادی و عموم استفاده کننده از فایل ها جزء این دسته هستند و از طریق تورنت محتوای مورد نظر خودشون رو دریافت می کنند. 

در طول سالیان گذشته ، هسته اصلی و قلب تپنده Scene بر پایه "کرک" کردن بازی ها و برنامه ها بوده و این بخش رو از سایر بخش های دیگه مثل موسیقی ، ویدیو و غیره متمایز کرده ... چون تونسته شهرت و توجه بیشتری رو برای گروه منتشر کننده،  نسبت به رقبای دیگه خودش فراهم کنه... تمام گروه هایی که در Release groups فعالیت می کنند، قبلا مراحل زیادی رو گذروندند تا با کسب اعتماد از سایر ادمین ها به درجه فعلی برسند اونا محتوای زیادی رو برای اثبات خودشون قبلا آپلود کردند و با عضویت در فروم های مربوطه و فعالیت های مرتبط امتیاز کسب کردند... 

اما باز هم منتشر کردن یک فایل سالم در Scene به این آسونی ها نیست و همین موضوع دلیل کیفیت بالای محتوای دریافتی از این طریق هستش... وقتی یک فایل در Scene توسط گروهی آماده و منتشر میشه ( برای بخش بازی ) برای اینکه Nuked نشه باید در ابتدا بدرستی encode شده باشه و تمام قوانین بخش Games رو در نام گذاری و کدگذاری رعایت کرده باشه. برخی از این قوانین تا حد زیادی می تونه دست و پا گیر هم باشه و ربطی به کیفیت نسخه مورد نظر نداشته باشه، مثلا فایل منتشر شده باید حتما در قالبی باشه که بر روی CD یا DVD جا بشه و به فرمت BIN/CUE یا ISO در فایل های RAR پارت بندی شده باشه و فایل های کرک حتما بصورت جداگانه درون یک فولدر ذخیره شده باشه و درون فایل های نصب قرار نگیره که رعایت نکردن همین مورد توسط STEAMPUNK در اولین انتشار خودش باعث NUKED شدن و عدم اعتماد به این نسخه شد در حالی که نسخه کاملا معتبر و سالم بود و به همراه کرک با کمترین حجم ممکن ریپک شده بود... در هر انتشار باید یک فایل sfv و یک فایل nfo هم قرار داشته باشه... 

ممکنه از خودتون بپرسید یک گروه چطوری فایل خودش رو منتشر می کنه و به دست همه می رسه؟ خب... وقتی یک گروه مثل CODEX ، CPY ، RELOADED یا هر تیم دیگه ای نسخه خودش رو منتشر کنه در ابتدا اونو روی یک Topsites آپلود می کنه و فقط افراد خیلی محدود و قابل اعتماد به اون دسترسی دارند و سپس با ایجاد چند فرمان ، نوع دسته بندی و عنوان انتشار خودش رو به کانال های IRC متعلق به Topsites ارسال می کنه که در نهایت اسم این انتشار در دیتابیس های pre هم ثبت میشه ... و تمام نسخه هایی که از این لحظه به بعد با همین عنوان در pre ثبت بشه به عنوان DUPES مخفف عبارت Duplicates بصورت اتوماتیک NUKED میشه و فقط اولین گروهی که نسخه رو منتشر کرده باشه اسمش در Scene ثبت میشه و همین موضوع رقابت رو بسیار بیشتر می کنه چون اگر یک تیم دیرتر کرک خودش رو منتشر کنه اسم و انتشارش ثبت نمیشه. اگر به هر دلیلی انتشار اولی که ثبت شده باشه مشکل فنی داشته باشه و به دلایل دیگه ای NUKED بشه تیم های دیگه می تونن کرک سالم و جایگرین رو تحت عنوان تگ PROPER منتشر کنند و اگر فایل ها رو هم دوباره encode کرده باشند تگ REPACK رو استفاده کنند.

Topsites ها معمولا فایل های خودشون رو بسرعت در سایت ها و سرورهای دیگه کپی می کنند و سرعت بسیار بالایی دارند و در عرض چند دقیقه این فایل در سرورهای زیادی به اشتراک گذاشته میشه که در این مورد هم رقابت زیادی وجود داره که این رقابت بیشتر اوقات در حد چند ثانیه است و بهش RACE میگن و برنده کسی هستش که کمترین زمان آپلود بعد از منتشر شدن pre رو داشته باشه. هیچ گروهی در Scene بدلیل قانونی بودن کارش ، علاقه نداره که انتشارش بصورت جهانی و عمومی منتشر بشه و گروه های خبری و افراد عادی که به شبکه های Peer-To-Peer و تورنت دسترسی دارند اینکارو انجام میدن و از طریق دیتابیس های pre از انتشار کرک ها و نسخه های جدید مطلع میشن. معمولا سایت های عمومی و قابل دسترس برای همه کاربرها وجود داره که بدون انتشار فایل های کرک ، فقط عنوان نسخه ها به همراه فایل nfo کرک رو بصورت اتوماتیک با دسترسی به برخی از دیتابیس های pre اصلی منتشر می کنه و به عنوان مثال شما می تونید به اینجا مراجعه کنید. هیچ کدوم از این سایت های predb بصورت لحظه ای و کامل نیستند و اطلاعات خودشون رو از روش ها و api های مختلفی جمع آوری می کنند.



ممنون از اینکه این مقاله رو مطالعه کردید ، پیشنهاد می کنم اگر از این مطلب خوشتون اومده با گذاشتن لایک و نظر خودتون ما رو مطلع کنید...
ما در قسمت بعدی جزئیات بیشتری رو منتشر کنیم و همچنین قصد داریم در صورت استقبال شما ،به توضیح در مورد گروه های معروف بصورت اپیزودی بپردازیم.