پرهزینه‌ترین بازی‌های ویدیویی صنعت گیم

پرهزینه‌ترین بازی‌های ویدیویی صنعت گیم

مقالات و آموزش
تا به حال به بازی‌های پرهزینه فکر کردین؟ اینکه پشتِ پرده ساختِ یک عنوان چه میزان پولی خرج میشه؟ خب این مسئله، موردی‌ست جزئی و ممکنه به دید خیلی از گیمرها غیرضروری به نظر برسه اما خب اگه راجع به عنوانی که انجامش دادیم یا داریم انجام میدیم فکر کنیم و بدونیم داستان ساخت یک بازی از کجا شروع شده، قطعا با میل بیشتری یک عنوان رو جلو میبریم. شما عناوین کم هزینه و مستقلِ زیادی رو دیدین که توی فروش موفق شدن، در عینِ حال عناوین پرخرجِ زیادی رو هم دیدین که بعد از کلی تبلیغات و هایپ کردن تبدیل به یک عنوان سطحی میشن، در این مقاله تصمیم براین نهاده شد تا راجع به پر هزینه‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدیویی باهم صحبت کنیم، پیش از شروع مقاله باید بگم که ترتیبی که برای این بازی‌ها درنظر گرفته شده براساس هزینه‌هاشون انجام شده، پس باید بگم رتبه‌ها در این مقاله دخیلن. در ادامه ازتون دعوت میکنم که من رو برای مطالعه این مقاله همراهی کنید.

10 - Tomb Raider



مجموعه Tomb Raider رو تمام گیمرها میشناسن، چه اونایی که از قدیم این بازی رو به یاد دارن و چه اونایی که با ریبوتِ این مجموعه برای اولین بار با Lara Croft دوست داشتنی و ماجراجو آشنا شدن. نسخه ریبوتِ این مجموعه کارِ خودش رو در سال 2013 شروع کرد، عنوانی جدید با رنگ و بویی تازه که از روی مجموعه قدیمی این بازی ساخته شد. واکنش‌ها به این بازی عمدتا مثبت بودن و تعداد کمی نیز هستن که نسبت به این بازی انتقاداتی داشتن. به هرحال بازی Tomb Raider رو همه‌مون به عنوان یک بازی ماجراجوییِ قابل قبول میشناسیم و میدونیم با چی طرفیم، سازنده این عنوان یعنی Crystal Dynamics حدودا 5 سال رو صرف ساخت این بازی کرد، استودیوهای زیادی به همراه این تیم مشغول به توسعه بازی شدن و درنهایت حاصلِ کار یک محصول خوب و رو به بالا بود.


 سرمایه این بازی مبلغی حدودِ 100 میلیون دلار هست، فروش بازی باورنکردنی بود، در کشور انگلستان این بازی تونست فقط در 48 ساعت 1 میلیون نسخه فروش داشته باشه که در اون دوره یکی از بهترین لانچ‌های سال 2013 لقب گرفت. به هرحال در طول اون سال‌ها ناشر این بازی یعنی شرکت Square Enix اعلام کرد که بازی فروش خوبی داشته اما نتونسته اهداف ناشر رو عملی کنه. درنهایت در سال 2017 که آخرین آمار ثبت شده برای این بازی هست مشخص شد که نسخه ریبوت Tomb Raider موفق به فروشِ 11 میلیون نسخه شده. لازم به ذکره که اشاره کنم که عناوین متعددی بودجه کلانِ 100 میلیون دلاری دارن، برای مثال عناوین Battlefield 4 و Deadpool در بین این بازی‌ها از چنین بودجه‌ای بهره میبردن. نسخه ریبوت مجموعه Tomb Raider بودجه‌ای کلان داشت اما به وضوح میشد فهمید که هدف سازنده واقعا خلق یک ماجراجویی عمیق بوده، گرافیک بازی در اون سال بی‌نظیر بود و درکنار این‌ها نیز داستان مهیج و لحظات اکشن کم‌نظیری رو به مخاطب ارائه میداد.


9 - Grand Theft Auto IV



 شرکت راک‌استار در این لیست عناوین زیادی داره که با بودجه‌هایی باورنکردنی توسعه پیدا کردن، GTA IV یکی از اون عناوینه که هزینه نسبتا زیادی براش شد. راک‌استار پس از عرضه GTA: San Andreas در سال 2004 دست به توسعه این بازی زد و 4 سال زمان صرف بهینه‌سازی این عنوان کرد، به هر‌حال پایانِ کار یک عنوان اکشن و جهان‌باز بی‌نقص رو به مخاطب ارائه میداد. تیم راک‌استار طی این 4 سال گیم‌پلی بازی رو بازنویسی کرد و حتی یه سیستم کاورگیری مهیج رو در بازی قرار داد.


 بودجه‌ای که این بازی باهاش ساخته شد دقیقا مشخص نیست اما طبق تخمین‌ها مبلغی‌ست بالای 100 میلیون دلار، این عنوان با چنین هزینه گزافی موفق شد نظر مثبتِ اکثر منتقدین و مخاطبانش رو به دست بیاره و درواقع شاهد یک بازی جهان‌بازِ بی‌نظیر بودیم. همونطور که توضیح داده شد تیم راک‌استار زمان زیادی رو صرف نوسازیِ گیم‌پلی کرد و نتیجه یک محصولِ عالی بود، نسخه PC بازی دارای یک Video Editor بود که میتونستین لحظات مختلف مثل انفجار ماشین رو انتخاب کنین و به صورت یک کلیپ ادیتش کنید، درکنار این‌ها پورتِ نسخه PC خیلی خوب انجام شده بود و شاهد یک بازی با گرافیکِ قابل قبول بودیم.

8 - Max Payne 3 



پس از اینکه سهامِ مجموعه فوق‌العاده Max Payne توسط راک‌استار خریداری شد، خیلی‌هامون میگفتیم که قراره نسخه‌های مختلفی از این مجموعه عرضه بشه اما این اتفاق نیوفتاد و بعد از عرضه GTA IV، تقریبا 4 سال بعد از عرضه آخرین بازیِ راک‌استار و 10 سال بعد از عرضه نسخه دومِ فرانچایز مکس پین، نسخه سوم این مجموعه فوق‌العاده معرفی شد. چی میتونم در وصف این بازی بگم؟ همیشه تلاش کردم که همه بدونن برای من این مجموعه بهترینه و فکر میکنم که اکثرتون هم به این مسئله پی برده باشید. خب از بحث شاهکار بودن این نسخه و این مجموعه که بگذریم میرسیم به بودجه این بازی، مبلغِ 105 میلیون دلار که بهمون میفهمونه راک‌استار برای ساختِ این بازی سال‌ها زحمت کشیده و درنهایت موفق شده یک محصولِ اکشن و دیدنی رو به خوردِ گیمر بده، عنوانی درخورِ نسل هفت که به جرات میشه گفت میتونه جز بهترین‌های این نسل هم باشه. 

7 - Shadow Of The Tomb Raider



هفتمین جایگاهِ این لیست هم میرسه به سومین نسخه از ریبوتِ مجموعه Tomb Raider، بازیِ Shadow Of The Tomb Raider درکنار قسمت قبلیِ این فرانچایز به عنوان یکی از پرخرج‌ترین بازی‌های تاریخ صنعتِ گیم به شمار میره. اینبار تیم Crystal Dynamics در ساخت این بازی شراکت نداره و این دفعه وظیفه Eidos Montreal هست تا یک بازی ماجراجویی جدید رو بسازه. ساخت بازی از سال 2015 شروع شده بود، شایعات زیادی پیرامونِ سناریوی این عنوان قرار داشت که هیچکدومشون صحت نداشتن و ما نمیدونستیم که دقیقا با چه عنوانی طرفیم. درنهایت با معرفی این عنوان امیدوار شدیم که یک بازی قوی رو میبینیم اما درنهایت یک بازی متوسط رو به پایین رو تجربه کردیم که نسبت به نسخه‌های قبلی اصلا نتونست علاقه طرفدارانش رو به دست بیاره.


 هزینه‌ای که صرف این بازی شد مبلغ 110 میلیون دلار بود ولی باید گفت که بازی به هیچ عنوان ارزش این هزینه رو نداشت، نقدهای نسبتا متوسطِ بازی گیمر رو برای تجربه اون دو به شک میکنه اما وقتی بازی رو انجام میدیم متوجه میشیم که این نقدها بی‌معنی نبوده و واقعا با یه بازی ضعیف روبرو بودیم. براساس آمار این بازی تا به اینجا موفق به فروش 4 میلیون نسخه‌ای شده که باتوجه به این بودجه بازی میشه گفت ناشر بازی رو کمی نااُمید کرده. 

6 - Dead Space 2



نسخه اولِ Dead Space که توسط استودیوی Visceral Games و با همکاری EA عرضه شد، یک عنوانِ نوین و تازه بود در سبک ترسناک، یک بازی Survival مهیج و قابل تحمل با داستانی پر فراز و نشیب که به دلِ هر گیمری مینشست. بعد از موفقیت نسخه اول دنباله این بازی در سال 2011 عرضه شد، یک گامِ بلند برای این فرانچایز، طرفداران این بازی میگن که نسخه دوم بهترین قسمتِ این سه‌گانه‌ست و خب من هم به عنوان طرفدار این مجموعه این مورد رو تایید میکنم. مهم‌ترین شاخصه این بازی ابتدا گیم‌پلی عالی و سپس ترسِ گنجانده شده در این عنوان هست، جامپ اسکِیرهایی مناسب و به موقع‌سازیِ حس ترس در بازی باعث میشه تا گیمر یک محصولِ سراسر هیجان و ترس رو تجربه کنه.


 Dead Space 2 با بودجه‌ای بالغ بر 120 میلیون دلار توسعه پیدا کرد، نقدهای بازی اکثرا مثبت بوده و ایرادی نداشتند، براساس گزارشات شرکت EA، این بازی در هفته اول انتشار موفق به فروش دو میلیون نسخه‌ای شد اما خب فروش بازی چندان با انتظارات ناشر همخوانی نداشت. در سال‌های توسعه Battlefield: Hardline یکی از کارکنان تیم Visceral Games گفت که بازی به صورت کلی 4 میلیون نسخه فروش داشت و مبلغ به دست آمده از فروش بازی به سختی به 47 میلیون دلار رسیده که با توجه به بودجه بازی باید گفت که یک شکست تجاری‌ست.

5 - Halo 2



این مورد رو درنظر بگیرید که تاریخ انتشار Halo 2 نسبت به Dead Space 2 تقریبا 7 سال فاصله داشته اما توی این هفت سال پیش ما یک بازی پرهزینه رو شاهد بودیم. گیمرهای قدیمی که با اولین کنسول Xbox آشنایی دارن میدونن Halo 2 بهترین بازی اون کنسولِ عجیب و غریب بود، یک عنوان پرفروش و محبوب، درواقع استودیوی Bungie برنامه‌ای برای ساخت این بازی نداشت ولی وقتی نسخه‌های فرعی بازی به شدت محبوب شدن، تیمِ سازنده برنامه‌ای چید تا بتونه نسخه دوم و رسمی این بازی رو به بازار عرضه کنه. شرکت Microsoft برای توسعه این بازی بوجه‌ای بیش از 120 میلیون دلار رو درنظر گرفت، 1 سال پس از عرضه گزارش شد که این قسمت 5 میلیون نسخه فروش داشته، Halo 2 تنها در ایالات متحده آمریکا موفق به فروشِ 6 میلیون و 300 هزار نسخه‌ای شد که توی اون دوران یک رویای دست نیافتنی برای دیگر استودیوها بود، به گفته طرفداران قدیمیِ این مجموعه، بخش آنلاین بازی به شدت گسترده بود و گیم‌پلیِ اون نیز عالی ظاهر شد. سال 2004 برای استودیوی Bungie یک سالِ خاطره‌انگیز محسوب میشه چرا که موفقیت Halo 2 به اندازه‌ای گسترده شد که این استودیو به ساخت این مجموعه تا همین الآن ادامه داد.

4 - Destiny



صحبت از استودیوی Bungie شد، پس باید از بازیِ آنلاین این شرکت هم یاد کنیم، Destiny در سال 2014 عرضه شد، یک بازی چندنفره که به صورت PvE و PvP قابل انجام بود، توسعه بازی از سال 2010 در استودیوی Bungie و با نام رمزیِ Project Tiger شروع شد، استودیوی Bungie با همکاری شرکت Activision مبلغی بالغ بر 140 میلیون دلار رو برای بازی مشخص کرد. حاشیه‌هایی در رابطه با بودجه این بازی وجود داشت، تیم Bungie برای همکاری با Activision نیاز به بودجه آنچنانی نداشت اما شرکت Activision اصرارش بر این بود تا بودجه‌ای 500 میلیون دلاری برای این بازی تامین کنه تا قسمتیش برای تبلیغات و بخشی دیگر برای توسعه بازی خرج بشه ولی خب براساس گزارشات این مورد با مخالفت سرانِ Bungie روبرو شد چرا که ممکن بود بازی شکست بخوره و Activision یک ضرر عظیم رو متحمل بشه.


 بعد از این حواشی، بازی عرضه شد و موفق به کسب نمرات قابل قبولی هم شد، شرکت Activision هم از فروش بازی به شدت راضی بود، Destiny به صورت سراسری 500 میلیون دلار فروش داشت و به یکی از بهترین لانچ‌ها برای یک IP جدید تبدیل شد. درنهایت این عنوان موفق شد با فروشی 1 میلیارد دلاری و با 25 میلیون کاربرِ رجیستر شده به کارش پایان بده تا به یکی از بهترین بازی‌های پرفروش شرکت Activision تبدیل بشه.

3 - Star Wars: The Old Republic



مجموعه بازی‌های Star Wars به صورت معدود عناوینی محبوب هستن، The Old Republic نیز یکی از این بازی‌های محبوبه، یک بازی آنلاین براساس جهان Star Wars که توسط Bioware و با همکاری شرکت EA به بازار عرضه شده. این بازی اولین عنوانِ چندنفره بود که توسط Bioware ساخته میشد و با توجه به بودجه 200 میلیون دلاری که دراختیار داشت میشد پیش‌بینی کرد که قراره یک محصول خوب رو تجربه کنیم. عرضه بازی نقدهای مثبت و منفی زیادی داشت اما درنهایت یک بازی خوب به بازار عرضه شد که عده کثیری از گیمرها مدتی سرگرمش بودن. بازی به صورت ماهیانه 1 میلیون کاربر رو تا سال 2014 پذیرا بود و مبلغی حدود 139 میلیون دلار درآمد کسب کرد که باتوجه به بودجه بازی اصلا چیزِ جالبی نیست. بودجه صرف شده برای ساخت بازی بدون هیچگونه تبلیغاتی انجام شد، به این معنی که تمام این مبلغ برای بازی خرج شد اما درنهایت فروش بازی چندان قابل قبول نبود. 

2 - Call Of Duty: Modern Warfare 2



آیا من باید راجع به این بازی باهاتون حرف بزنم؟ معلومه که نه (!) چون خودتون همه چی رو درمورد این بازی میدونین و مطمئنم که این بازی رو انجام دادین پس از توضیح دادن راجع بهش صرف نظر میکنم. خیلی‌هامون از MW به عنوان محبوب‌ترین سه گانه‌ در تاریخ گیم، بهترین بازی شوتر، یکی از بهترین مجموعه‌های فرانچایزِ Call Of Duty و... یاد میکنیم و خاطرات فوق‌العاده‌ای رو از این بازی داریم. COD: MW2 با بودجه‌ای 250 میلیون دلاری ساخته شد، رقمی خیره‌کننده برای یک بازی ویدیویی و جالبه که بدونیم بخش عظیمی از بودجه این بازی صرفا برای تبلیغات و مسائل اینچنینی صرف شد و فقط مقدار اندکی برای توسعه بازی کنار گذاشته شد!


 عرضه بازی نقدهای به شدت مثبتی رو به همراه داشت، درکنار این‌ها دقیقا 4 میلیون و 700 هزار نسخه از این بازی در ایالات متحده آمریکا به فروش رسید، همچنین در روز اول انتشار در آمریکا و انگلستان این بازی موفق شد 310 میلیون دلار فروش داشته باشه. تنها 1 سال پس از عرضه مبلغی بالغ بر 1 میلیارد دلار برای این بازی جمع‌آوری شد و گیمرهای زیادی هم از این بازی استقبال کردن. خلاصه که این بازی به موفقیت‌های تجاری و نمرات فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد، موردی که باعث میشه تا COD:MW2 هنوزم که هنوزه به عنوان یکی از بهترین شوترها در تاریخ بازی‌های ویدیویی به حساب بیاد.

1 - Grand Theft Auto V
 


Rockstar در سال 2013 یک پروژه تجاریِ عظیم رو کلید زد، حاضرم باهاتون شرط ببندم که هیچکس در این استودیو درجریان نبود که قراره شاهد چنین عنوان پرفروشی باشیم، GTA V رو همه‌تون میشناسید و نیازی به توضیح نداره، در لیست ما هم این بازی جایگاه اول رو بالاتر از دیگر عناوین دراختیار داره. تیم راک‌استار در سال 2008 توسعه بازی رو کلید زد، بودجه‌ای 265 میلیون دلاری رو برای بازی کنار گذاشت و سال‌ها مشغول به ساخت این بازی شد. GTA V علاوه براینکه پرهزینه‌ترین بازی ساخته شده در تاریخ بشریت هستش، ماشین پول‌سازِ راک‌استار نیز هست که در سال 2013 برای نسل هفتمِ کنسول‌ها عرضه شد، ترکوند و در سال 2014 برای کنسول‌های نسل هشتم عرضه شد، دوباره ترکوند و اینبار و در سال 2015 برای پلتفرم PC منتشر شد.


 
در سال 2013 و در سه روز اولِ عرضه، بازی رقمِ خیره‌کننده 1 میلیارد دلاری رو برای فروشش انتخاب کرد، 11 میلیون و 210 هزار نسخه به صورت فیزیکی در این سه روز فروخته شد، تقریبا یک ماه بعد از این اتفاق 29 میلیون واحدِ دیگه توسط طرفدارانِ این بازی خریداری شد. همین کافیه که بهتون بگم اگه فروش تمامِ نسخه‌های این بازی رو کنار هم بذارید به رقم 6 میلیارد دلار پولِ نقد میرسین، همونطور که دهنتون بازه بذارید بگم که یه فروش 110 میلیون واحدی دیگه رو هم به این 6 میلیارد دلار اضافه کنید و حالا بیاید مقاله رو به پایان برسونیم.

خب دوستان این مطلب هم به پایان رسید، نظر شما در مورد این بازی‌ها چیه؟ کدامیک از این بازی‌ها رو انجام دادید؟ حتما نظراتتون رو درمورد این عناوین با بنده و کاربران سایت به اشتراک بذارید. امیدوارم که یک مقاله خوب رو خونده باشید، لازم به ذکره که دوباره تکرار کنم که هدف ما این بود که فقط پرخرج‌ترین بازی‌ها رو مشخص کنیم نه چیز دیگه‌ای. پس اگه فکر میکنید با عقیده‌ای اشتباه وارد این صفحه شدین مقاله رو دوباره مطالعه کنید. ممنونم ازتون که تا اینجا بنده رو همراهی کردید. تا مقاله بعدی همه‌تون رو به خدای بزرگ میسپرم...