کارت گرافیک RTX 2080 Ti قادر نیست تمام بازی‌ها را در حالت 4k/60Fps اجرا کند

کارت گرافیک RTX 2080 Ti قادر نیست تمام بازی‌ها را در حالت 4k/60Fps اجرا کند

مقالات و آموزش
پس از گذشت تقریباً یک ماه، پرچمدار انویدیا یعنی کارت گرافیک جدید و قدرتمند EVGA GeForce RTX 2080Ti XC به دستان DSOG رسید و این تیم تصمیم گرفت که بدون اتلاف وقت شخصاً قدرت این GPU را زیر ذره‌بین قرار دهد.DSOG به طور کلی ده بازی کامپیوتری موجود و البته سنگین به لحاظ پردازشی را بر روی این کارت گرافیک قدرتمند اجرا و تست کرده است تا ببینیم قدرت واقعی این کارت گرافیک اینبار در تحلیل و تجزیه DSOG چگونه بوده است.احتمالاً بسیاری از شما شنیده‌اید که این GPU قادر به اجرای تمام بازی‌های کامپیوتری امروزی با نرخ ثابت 60 فریم بر ثانیه در وضوح تصویر 4K هست، با این حال نتایج زیر بی‌شک شما را شگفت‌زده خواهد کرد.لطفاً تا پایان مقاله با GM همراه باشید.

DSOG در این تست و گرفتن بنچمارک، از پردازنده Intel i7 4930K (اورکلاک شده به فرکانس کاری 4.2Ghz)، شانزده گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR3-2400، کارت گرافیک EVGA GeForce RTX 2080Ti XC، سیستم عامل Windows 10 (نسخه 64Bit) و درایور جدید nVIDIA GeForce 416.34 WHQL استفاده کرده است.بازی‌هایی که برای این تست انتخاب شدند، عبارتند از:

  • Crysis 3
  • Final Fantasy XV
  • Project CARS 2
  • Quantum Break
  • Assassin’s Creed Odyssey
  • Assassin’s Creed Unity
  • Ghost Recon Wildlands
  • Monster Hunter World
  • Kingdom Come Deliverance
  • Shadow of the Tomb Raider


توجه داشته باشید که تمام این عناوین بر روی حداکثر جزئیات گرافیکی اجرا شدن، با این حال DSOG فیلتر Anti-Aliasing را به عنوان انتخابی معقول و مناسب کاهش داده و تمام افکت‌های NVIDIA Gameworks را از بازی‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کردند، حذف کرده است.همچنین، تست‌ها در رزولوشن‌های 1440p ، 1871p (بخاطر مشکل DSR 3X بر روی رزولوشن سفارشی 3200x1800، و همچنین عدم کارکرد صحیح DSR 3X در بازی Monster Hunter World) و 2160p گرفته شدند.نکته مهمی که در اینجا وجود دارد و شما حتماً باید به آن توجه داشته باشید، این است که نتایج زیر نشان دهنده تست‌ فشار یا استرس هستند، بدین ترتیب نمودارها بدترین سناریو را نشان می‌دهند، مخصوصاً برای بازی‌هایی که ابزار بنچمارکی در آن‌ها وجود ندارد.برای مثال، در Assassin’s Creed Unity بنچمارک‌ این عنوان اکشن ماجرایی در یک منطقه آزاد با جمعیت شلوغ گرفته شده است.از سوی دیگر، تست‌های شوتر اول‌شخص Crysis 3 در اولین مرحله بازی انجام شده که بار پردازش زیادی را بر دوش GPU قرار می‌دهد.در تست عنوان ریسینگ شبیه‌ساز Project CARS 2، تیم DSOG تست همیشگی خودش را انجام داده، بدین صورت که آن‌ها با 25 خودرو در طول شب و در آب و هوای بارانی همراه با رعد و برق مسابقه دادند.در Kingdom Come Deliverance، تیم این عنوان اکشن نقش‌آفرینی را در مکانی که Henry در آنجا حضور داشته مورد بررسی قرار داده است.در پایان این مقاله شما عزیزان میتونید تعدادی اسکرین‌شات را مشاهده کنید که توسط DSOG به اشتراک گذاشته شدند، این تصاویر محیط‌ها و صحنه‌هایی را نشان می‌دهند که بنچمارک‌ها در آن مناطق گرفته شدند.

ابتدا بیایید از بنچمارک‌های 1440p شروع کنیم.همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، برخی بازی‌ها بسیار نزدیک به 60 فریم بر ثانیه اجرا شدند.بنابراین نه؛ این نتایج به ما نشان میده که کارت گرافیک RTX 2080 Ti نه تنها قادر به اجرای بازی‌های کامپیوتری با نرخ 120Hz یا 144Hz در این رزولوشن نیست، بلکه این کارت گرافیک حتی نمی‌تواند بازی‌ها را با نرخ ثابت 60 فریم بر ثانیه در حداکثر جزئیات گرافیکی اجرا کند.در بازی Monster Hunter World، تست‌ استرس یا فشار در نواحی مرکزی بازی انجام شده، به این خاطر که نواحی مرکزی بازی نسبت به مناطق جنگلی به بار پردازشی بیشتری نیاز دارند:



حالا ممکنه برخی از شما به این فکر کنید که شاید این تست‌ها بخاطر پردازنده وارد حاشیه‌ی گلوگاه شده باشه.گرچه این تنها موردی نیست که در اینجا ما به آن برخورد می‌کنیم.خب، جدای از Final Fantasy XV و Assassin’s Creed Odyssey، در هر بازی دیگری قدرت RTX 2080 Ti به طور کامل استفاده شده، حتی در وضوح تصویر 1440p.ما در ابتدا به شما گفتیم که این نتایج شما رو شگفت‌زده میکنه، و اینکه این عناوین انتخاب شده جزو سنگین‌‎‌ترین بازی‌های کامپیوتری تاریخ هستند.در نمودار زیر شما میتونید نتایج بنچمارک بازی‌های Crysis 3، Monster Hunter World، Ghost Recon Wildlands و Kingdom Come Deliverance را در وضوح تصویر 1440p مشاهده کنید.بلافاصله با دیدن مصرف GPU مطمئناً متوجه خواهید شد که پردازنده هیچ محدودیتی برای استفاده از قدرت کامل GPU ایجاد نکرده است:




و حالا به سراغ Quantum Break می‌رویم تا ببینیم این بازی بر روی RTX 2080 TI چه عملکردی از خود بجای گذاشته است.ما در اینجا یک اسکرین‌شات 1080p داریم... بله، همانطور که می‌بینید بازی 95% قدرت کارت گرافیک را در وضوح تصویر 1080p مصرف می‌کند.خب، تعجبی ندارد چراکه کمتر PC پیدا می‌شود که بتواند Quantum Break را بدون تکنولوژی بازسازی‌اش (Reconstruction) در ابتدای انتشارش اجرا کند.با این حال، و بدون اغراق باید بگیم که بازی به لطف "سیستم نورپردازی پیشرفته‌اش" بسیار عالی به نظر میرسه:



در کمال تعجب، نرخ فریم اجرایی بازی Final Fantasy XV در وضوح تصویر 4K به نرخ 60 فریم بر ثانیه نزدیک شد.این تست در یکی از شهرهای بزرگ بازی انجام شده، بدین معنی‌که بازی در مناطق دیگر با فریم بیشتری قابل اجراست.اگر صادقانه بخوام بگم، من انتظار نتایج خیلی کمتری داشتم، اما RTX 2080 TI توانست بازی را بر روی تنظیمات گرافیک Ultra (بدون استفاده از Gameworks) با حداقل نرخ 53 فریم بر ثانیه و به طور میانگین با نرخ 62 فریم بر ثانیه اجرا کند.در آن طرف، بازی Crysis 3 و Project CARS 2 تجربه‌ای نزدیک به حالت 4K/60fps به ارمغان آوردند.

با این حال، سراشیبی از اینجا شروع میشه که سایر بازی‌ها به طور میانگین با نرخی بین 46 تا 52 فریم بر ثانیه اجرا شدند.بدین ترتیب، تجربه کلی آن‌ها در چنین فریم‌ریتی ایده‌آل نیست و کسانی‌که به دنبال فریم‌ریت نرم و روان هستند باید از مانیتور دارای Gsync، تنظیمات گرافیک پایین استفاده کنند و یا رزولوشن بازی را کاهش دهند.از 10 بازی گفته شده در بالا، Quantum Break و Kingdom Come Deliverance اجرای سنگینی داشتند.در هر دوی این عناوین، فریم‌ریت در وضوح 4K و تنظیمات گرافیک Very High به زیر 30 فریم بر ثانیه می‌رسید.کاملاً مشخصه که این دو بازی را نمی‌توان با فریم‌ریت روان در حالت 4K بر روی قدرتمندترین کارت گرافیک حال حاضر بازار اجرا کرد.



روی هم رفته، این تست‌ها کاملاً نشان داد که NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti به عنوان پرچمدار انویدیا، نمی‌تواند همه‌ی بازی‌های ویدیویی AAA امروزی را در وضوح تصویر 1440p و حداکثر جزئیات گرافیکی با نرخ ثابت 60 فریم بر ثانیه اجرا کند.با این وجود، این قوی‌ترین GPU موجود برای اجرای بازی‌های کامپیوتری با بهترین تنظیمات گرافیکی در این رزولوشن است، اما مسلماً آن قدرتی که از این کارت انتظار می‌رفت دیده نشد، حداقل در این تجزیه و تحلیل DSOG چنین نبود.البته نباید فراموش کرد که تکنیک DLSS می‌تواند به اجرای بهتر بازی‌ها در رزولوشن 4K کمک کند.به طور جدی، DLSS ممکن است برای برخی گیمرها به مراتب از افکت‌های Real-Time Ray Tracing مهم‌تر باشد.با این حال، متأسفانه بازی کامپیوتری در حال حاضر وجود ندارد که از این تکنیک استفاده کند که این واقعاً شرم آور هست.



در پایان باید گفت که RTX 2080 Ti به عنوان قدرتمندترین کارت گرافیک حال حاضر جهان، تنها گزینه‌ مناسب برای اجرای بازی‌های کامپیوتری در وضوح تصویر 4k و 60 فریم بر ثانیه‌ست، اما این قیمت بسیار بالای آن را توجه نمی‌کند... حداقل به عقیده ما.باتوجه به نتایج، صادقانه باید گفت که این GPU قادر نیست اکثر بازی‌های سنگین امروزی را در حالت 4k/60fps با حداکثر جزئیات گرافیکی اجرا کند، البته نباید منکر این شد که بعضی بازی‌ها مثل Monster Hunter World واقعاً بهینه نیستند.با این حال، برخی تنظیمات به طرز خنده‌داری سنگین هستن، مثل Volumetric Clouds در بازی Assassin’s Creed Odyssey که خب ما توصیه می‌کنیم که یکسری تغییرات جزئی را در بخش تنظیمات برای بهبود عملکرد کلی بازی ایجاد کنید.





« این مقاله براساس وب‌سایت Dsogaming تهیه و ترجمه شده است. »