اسطوره های ماندگار: Hideo Kojima

اسطوره های ماندگار: Hideo Kojima

مقالات و آموزش

هیدئو کوجیما/Hideo Kojima رو باید یکی از بزرگترین تاریخ سازهای صنعت گیم دونست، این مرد نابغه از وقتی سری Metal Gear Solid رو خلق کرد تا به الان باعث پیشرفت صنعت گیم شده، در این مقاله که البته یک نوعِ جدید از مقالات سایت گیمینگ مستر هم محسوب میشه قراره به زندگی این مرد نابغه بپردازیم اما قبل از شروع به معرفی این بازیساز محبوب باید یه نکته رو خدمتتون اعلام کنم، در این نوع مقاله ها ما فقط یک بیوگرافی مختصر و مفید رو درباره چهره های مشهور صنعت گیم براتون مینویسیم و خب قصدمون این نیست که وارد بررسی آثار ویدئوی اونها بشیم و به اونا بپردازیم، این نوع بازی ها که قدیمی هم هستن در یک نوع مقاله دیگه به صورت مفصل بهشون پرداخته میشه. بیاین بدون فٌوت وقت به زندگی این بازیساز بپردازیم.




هیدئو کوجیما در سال 1963 و در شهر توکیو واقع در کشور ژاپن به دنیا اومد، اون بیشتر کودکی و نوجوونیش رو در کنار خانواده گذرونده و مشغول تماشای فیلم های هالوودی بوده، خانواده اون به صنعت سینمای هالیوود علاقه وافری داشتن و این علاقه در پسرشون یعنی هیدئو هم ریشه تنیده بود تا جایی که اون در دبیرستان دست به فیلمسازی با محوریت زامبی زد.اون در کنار صنعت سینما به کتاب خوندن و مطالعه کردن مخصوصا رٌمان های جنگی و جاسوسی علاقه زیادی داشت، اون حتی دست به نوشتن داستان های کوتاه زد و داستان هاش رو برای نشریه های ژاپنی میفرستاد اما داستان های اون بالای 400 صفحه بود و خواننده ها و طرفدارای این نشریه ها داستان های زیر 100 صفحه رو نمیخوندن و به همین دلیل داستان های هیدئو به چاپ نمیرسید.هیدئو مدتی مطالعه کردن و صنعت سینما رو کنار گذاشت و به دانشگاه رفت و اقتصاد خوند و با بازی کردن Super Mario Bros زندگیش متحول شد، به گفته خود هیدئو اون میگه که اینده داستان گویی رو در این بازی دید.




بعد از این اتفاق هیدئو وارد شرکت کونامی شد و در اونجا به عنوان مدیر پروژه استخدام شد، فکرشو بکنین این مرد که چیزی از برنامه نویسی نمیدونست و درس کامپیوتر هم نخونده بود وارد این شرکت شد ، خیلی ها هیدئو رو به خاطر پستش در این شرکت مسخره میکردن و کارشو به سخره میگرفتن. زمانی که کونامی وارد صنعت گیمینگ شد کسی به نام کارگردان پشت میز نمیشست.در این قحطی بود که کوجیما اولین بازیشو با نام Penguin Adventure برای سیستم های Msx منتشر کرد. با ظهور بازی های سبک اکشن هیدئو هم تصمیم گرفت که یک بازی در سبک اکشن-جنگی بسازه، هیدئو این ایده رو با همکاراش در کونامی به اشتراک گذاشت و همه همکاراش ایده این بازیساز رو رد کردن، هیدئو بلافاصله این ایده رو به سران کونامی نشون داد و اونا بدون هیچ شکایت و نقدی این ایده رو پذیرفتن، شخصیت این بازی یک مامور حرفه ای بود که فقط یک پاکت سیگار و یک هدبند همراه خودش داشت!




اینطوری بود که بازی Metal Gear Solid متولد شد، این بازی در سال 1987 و برای سیستم های Msx 2 عرضه شد، متال گیر به قدری بازی خلاقانه و نابی بود که منتقدا از این بازی به عنوان پیشرفته ترین بازی زمان خودش یاد میکنن، متال گیر باعث شد تا سبک مخفی کاری متولد بشه، این بازی علاوه بر این موارد، یک داستان پر پیچ و تاب و حساس داشت که در زمان خودش اصلا یافت نمیشد.متال گیر در غرب به صورت گسترده عرضه نشد اما کونامی وقتی از محبوبیت بالای بازیش در غرب مطلع شد تصمیم گرفت یک نسخه دیگه از این بازی رو برای کنسول Nintendo Es عرضه بکنه، این بازی که بدون دخالت و تصمیم های خلاقانه کوجیما ساخته شده بود اصلا متال گیر نبود، بعد از این بازی کونامی یک بازی دیگه با نام Snakes Revenge رو برای نینتندو بازها ساخت اما این بازی هم از سر تا پا با متال گیر اصلی فرق میکرد.


در سال 1988 کوجیما یک بازی ماجراجویی محور با نام Snatcher ساخت و با دیدن متال گیرهای قلابی ای که کونامی به خورد نینتندو بازها داده بود تصمیم گرفت تا نسخه دوم متال گیر رو بسازه و به این ترتیب نسخه دوم متال گیر با نام Metal Gear Solid 2 : Solid Snake (این بازی در سال 1990 ساخته شد و نسخه دوم اصلی این بازی در سال 2001) عرضه شد و دوباره با استقبال فوق العاده منتقدین روبرو شد.بار دیگه نسخه اول متال گیر (نمیدونم چرا یا چجوری اما ساخته شد) در سال 2000 ساخته و عرضه شد، این بازی به قدری عالی بود که اکثر منتقدا این بازی رو به عنوان بهترین بازی کنسول Playstation انتخاب کردند و سونی هم اونقدر نسبت به کوجیما و بازیش اعتماد کرد که تا قبل از معرفی نسخه دوم پلی استیشن یک سخت افزار خاص رو به کوجیما اختصاص داد و بهش گفت که برای کنسول ما بازی بساز. کوجیما هم نسخه دوم متال گیر رو ساخت اما این بازی اینقدر داستان پر شاخ و برگ ، پیچیده ، چند لایه و درهم تنیده ای داشت که متاسفانه گیمرها رو گیج کرد وبازی به مذاق اون ها خوش نیومد و هنوز که هنوزه منتقدا دارن این داستان رو کالبد شکافی میکنن. کوجیما هم تصمیم گرفت که برای متال گیر 3 یک داستان جدید و قابل فهم بنویسه و برای معرفی کنسول پلی استیشن 3 این بازی رو هم معرفی کنه، اما این کنسول اونقدر دیر عرضه شد که کوجیما مجبور شد بازی رو برای Playstaton 2 عرضه کنه، این کار برای کوجیما و همکاراش سخت بود اما نتیجه عالی بود، متال گیر 3 هنوزم بازی خوبیه و اکثر منتقدا این بازی رو بهترین بازی تاریخ میدونن.ساخت متال گیر 4 هم فراز و نشیب های خودشو داشت و حتی کوجیما رو از ساخت این بازی منصرف کرد تا جایی که کوجیما کارگردانی این بازیو به شویو موراتا واگذار کرد اما بعد از اینکه از طرف هوادارای بازی مورد تهدید مرگ قرار گرفت مجبور شد این بازی رو کارگردانی کنه و دوباره بترکونه.کوجیما بعد از نسخه چهارم 8 سال رو صرف ساخت نسخه پنجم بازی کرد و اون رو عرضه کرد و بار دیگه اسم متال گیر رو به سر زبون ها انداخت، این بازیساز خلاق به خاطر سیاست های کونامی و بسته شدن شعبه های این استودیو، با 30 سال سابقه کار از این استودیو اخراج شد.




اون الان 53 سال سن داره و مثل بقیه چشم بادومی های هم شهریش، مثل جوونای 20 و چند سالست. اون الان در استودیوی خودش در حال ساخت بازی Death Stranding هستش، این بازی قراره در یه تاریخ نامعلوم برای کنسول Playstation 4 عرضه بشه، علاوه بر این کوجیما تا قبل از ساخت این بازی قرار بود یک نسخه از سری بازی های Sillent Hill رو بسازه، دموی این بازی که با نام Pt منتشر شد و فوق العاده ترسناک بود و همه میگفتن اگه این بازی عرضه بشه سبک ترسناک یک قدم جلوتر میره، کوجیما این کارو با گیِرمو دل ترو، کارگردان فیلم هایی نظیر Pacific Rim ، Pans Lybrinth و مجموعه Hellboy آغاز کرد و متاسفانه با همین کارگردان به این کار پایان داد.




خب دوستان به پایان این مقاله رسیدیم، امیدوارم از این مقاله ها هم خوشتون اومده باشه و لطفا در بخش نظرات اعلام بکنید که از این به بعد این بیوگرافی ها رو بنویسم یا نه، در کنار این نوع از مقالات، سوپرایز دیگه ای هم براتون دارم که کم کم ازش پرده برداری میکنم پس منتظر غافلگیری جدید دیگه از سوی من باشید. راستی اسطوره بعدی کی باشه؟ تام کلنسی یا شینجی میکامی، نیل دراکمن یا سم لیک؟ اسطوره بعدی رو حتما شما در بخش نظرات پیشنهاد بدید.تا مقاله بعدی همتون رو به خدای بزرگ میسپرم.