
اسطوره های ماندگار: Tood Howard
مقالات و آموزش
بهترین بازیهای نقش آفرینی که تا به امروز تجربه کردید چیا بودن؟ The Witcher؟ Red Dead Redemption؟ حتما بعضی از شماها به محض تجربه این آثار لقب بهترین RPGهای تاریخ رو بهشون نسبت دادین.نکته اینجاست که هچیکدوم از این آثار در نمایش و خلق یک ژانر جدید نتونستن به اندازه شاهکارهای تاد هاوارد عمل کنند.این بار در سری مقالات طولانی و دنبالهدار اسطوره های ماندگار تصمیم گرفتیم سری به خالق بازیهای بزرگی چون Fallout و Elder Scrolls بزنیم.بازیهایی که بعد از عرضه، معنای جدیدی به سبک RPG بخشیدن.البته که در خصوص اینکه چرا بعد از شاهکارهای پیاپی، اثر ناامید کنندهای چون Fallout 76 منتشر شد هم صحبت میکنیم.با GM و بیوگرافی یکی از بزرگترین بازیسازان جهان، یعنی Tood Howard همراه باشید...

شاید بهتر باشه اول از کلیات شروع کنیم و بعدش وارد جزئیات بشیم.تاد هاوارد (Todd Howard) یک طراح، تهیهکننده و کارگردان بازیهای رایانهای اهل آمریکا هست.تاد در حال حاضر در شرکت بازیسازی Bethesda به عنوان تهیهکننده و کارگردان مشغول به کاره.هاوارد سرپرستی روند ساخت سری بازیهای بزرگی همچون Elder Scrolls و Fallout رو در کارنامه داره.هاوارد به انتخاب وبسایت IGN یکی از 100 بازیساز برتر تاریخ محسوب میشه.ما در سری مقالات بیوگرافی اسطوره های ماندگار سعی نمیکنیم به زندگی هر بازیسازی بپردازیم؛ سعی میکنیم بازیسازانی رو برای معرفی انتخاب کنیم که تونستن با آثارشون تحول عظیمی در صنعت گیم ایجاد کنند.تاد هاوارد یکی از این افراده.تاد هاوارد در کشور آمریکا و ایالت پنسیلوانیا به دنیا اومد.سال تولد این بازیساز در رسانههای مختلف بین 1969 و 1970 متغیره.هاوارد در سال 1989 درحالی که از همون بچگی به عنوان یک گیمر علاقه زیادی به بازیهای ویدیویی نشون میداد از دبیرستان Emmaus فارغ التحصیل شد.از بازیهایی که در کودکی زیاد بازی میکرد Wizardry و Ultima III: Exodus بودن.به محض ورود به دانشگاه، رشته مهندسی و اقتصاد رو ادامه داد و در سال 1993 در دانشگاه College of William & Mary درسش رو به اتمام رسوند.با اینکه خودش معتقده این تحصیلات به هیچ وجه ربطی به کار الان و علایقش نداشت، اما دانشگاه و تحصیلات رو راحتترین کار برای رسیدن به هدفش میدونست.بازیساز شدن تاد هاوارد خیلی سریع و مسخره اتفاق افتاد.مثل لوئیس سوارز که هر روز در کودکی از کنار باشگاه بارسلونا رد میشد و آرزو میکرد روزی بتونه برای این باشگاه بازی کنه.الان کجاست؟ پنجمین گلزن برتر تاریخ بارسا! تاد هاوارد در کودکی همیشه به بازیسازی علاقه داشت.وقتی داشت دبیرستانش رو به پایان میرسوند هر روز از مسیر دفتر شرکت Bethesda عبور میکرد.با وجود سن و تحصیلات پایین اما هاوارد به کمپانی درخواست کار داد.طبیعی بود که Bethesda این درخواست رو رد کنه چون هاوارد هیچ علم خاصی نسبت به بازیسازی نداشت؛ علاوه بر اون تحصیلاتش هم به اتمام نرسیده بود.بعد از فارع التحصیلی بازهم سعی کرد که توسط Bethesda استخدام بشه اما هربار رد میشد! برای شروع کار، هاوارد متوجه شدن که پلههای موفقیت رو یکی یکی باید بالا بره.برای همین به یک استودیو مستقل در ایالت ویرجینیا ملحق شد و فن بازیسازی رو با نگاه کردن، تکرار و تمرین یاد گرفت.بعد از یادگیری این فن، سرانجام در سال 1994 توسط کمپانی Bethesda استخدام شد.خیلی طولی نکشید که این شرکت از استعداد ذاتی وی در بازیسازی مطلع شد.به همین منظور، تهیه کنندگی و طراحی یک بازی بزرگ رو بر عهده این فرد گذاشت.این بازی The Terminator: Future Shock نام داشت که در سال 1995 منتشر شد.این عنوان با کسب نمره 8.4 از رسانه گیماسپات نشون داد تاد هاوارد تازه میخواد در این صنعت شلوغ بازیاشو شروع کنه! دومین اثری که تهیه کنندگیش رو برعهده داشت بازی تحسین شده Skynet بود که تونست در سال 1996 از رسانه Next Generation نمره کامل رو کسب کنه.شروع عاشقانههای هاوارد با سری The Elder Scrolls از همون سال 1996 شروع شد.وقتی Bethesda وظیفه طراحی بازی The Elder Scrolls II: Daggerfall بر روی دوش هاوارد گذاشت.بعد از کار بر روی سه بازی کاملا موفق و تحسین شده، حالا نوبت به Bethesda بود که به این استعداد جوان و آینده دارش اعتماد کنه.اولین پروژه کارگردانی شده هاوارد The Elder Scrolls Adventures: Redguard بود.من حس میکنم تاد هنوز برای کارگردانی کردن یک بازی نقش آفرینی محبوب و معروف آماده نبود.بازی با وجود نمرههای موفقی که گرفت، با میانگین نمره 78 از رسانه GameRankings به یک اثر معمولی بدل بشه.لازم به ذکره که این بازی در سال 1998 به صورت انحصاری برای پلتفرم MS-DOS منتشر شده بود.
اما 4 سال برای هاوارد کافی بود که به دنیا نشون بده چه هنری در خلق یک نقش افرینی در رگهاش جریان داره.خلق و انتشار بازی The Elder Scrolls III: Morrowind نه تنها به Bethesda، بلکه به تمام جهان نشون داد یک استعداد جدید در صنعت گیم خلق شده.این بازی از نظر درصد کثیری از منتقدین شاهکار و متحول کننده سبک RPG لقب گرفت.کسب متا 89 روی پلتفرم PC کافی بود تا موفقیت این نسخه به همگان ثابت بشه.بازی در جهانی Open-World جریان داشت و در سبک Action RPG دنبال میشد.این اثر در سال 2002 نامزد دریافت جایزههای متعددی در مراسم The Game Awards شد.اعتماد Bethesda به طور کامل به هاوارد جلب شده بود و مطمئن بود که اگه کارگردانی اثر دیگهای رو بهش بسپاره بازهم موفق خواهد شد.هاوارد مسیرش رو پیدا کرده بود.4 سال، بازهم زمان خوبی بود تا نسخه جدیدی از The Elder Scrolls ساخته بشه.تاد هاوارد وظیفه کارگردانی نسخه چهارم این بازی با تمام بستههای الحاقیش رو هم از Bethesda دریافت کرد.این بازی یکی از بهترین نسخههای The Elder Scrolls در کل این سری شناخته میشه.بازی در سال 2006 به صورت انحصاری زمانی برای Microsoft Windows و Xbox منتشر شد.با این وجود نسخه بازی سال این اثر برای PS3 در سال 2007 منتشر شد.دارید درست میخونید، بازی The Elder Scrolls IV بازی سال 2006 لقب گرفت.همینکه این بازی تونست جایزه بازی سال رو از آن خودش کنه برای اثبات هنر و دستان توانای هاوارد در خلق یک RPG کافیه.هاوارد معتقده فلسفه Bethesda در خلق سری The Elder Scrolls ارائه تجربه زندگی جدیدی برای یک گیمر در یک دنیای جدیده و اون فقط واسطه انجام دادن چنین کاری بوده.
هاوارد در ساخت بازیهای نقش آفرینی هنر خودش رو نشون داده بود، اما آیا میتونست از پس ساخت یک بازی از یک فرانچایز جدید بر بیاد؟ قطعا میتونست.به محض انتشار نسخه چهارم The Elder Scrolls، شرکت Bethesda تصمیم گرفت پروژه جدید و متفاوتی رو برای هاوارد در نظر بگیره.این شرکت که حق نشر سری Fallout رو به تازگی به دست گرفته بود سعی داشت نسخه جدیدی از این فرانچایز منتشر کنه.هاوارد با حفظ قالبی کلی، تمامی ویژگیهای Fallout رو از نوع ساخت و یک عنوان تقریبا جدید رو خلق کرد.بذارید بهتون اینجوری بگم، محبوبیت و تمامی چیزهایی که سری Fallout رو بین ما معروف کرده رو مدیون Fallout 3 هستیم.در سال 2008، اثری به نام Fallout 3 معرفی شد که دقیقا معنای نقش بازی کردن رو برامون معنا کرد.بازی دقیقا همونی شد که از هاوارد انتظار داشتیم.نمرههای 9 و 10 این بازی تمومی نداشتن و لحظه به لحظه بیشتر میشدن.بازی Fallout 3 تونسته بود لغت RPG رو دوباره از نو معنا کنه و تبدیل به یک نقش آفرینی تمام عیار بشه.استانداردهایی که این بازی در انتخاب دیالوگ، شخصی سازی، سیستم مبارزات و خیلی چیزهای دیگه اضافه کرد خودش یک مقاله جدا میطلبه.هاوارد توقف ناپذیر شده بود.شاهکار پشت شاهکار، بازی پشت بازی، انگار هیچ چیزی نمیتونست از نقش آفرینی شاهکار ساختن متوقفش کنه.ایستگاه بعدی، The Elder Scrolls V: Skyrim بود.بازی که در سال 2011 منتشر شد و در عین ناباوری بازهم جایزه بازی سال رو از آن خودش کرد.بازی سال 2011، محصول تاد هاوارد بود.فکر نمیکنم بازیسازی وجود داشته باشه که دو تا سه جایزه بازی سال رو برنده شده باشه.نه کوجیما، نه میکامی و نه میازاکی نتونستن اندازه هاوارد بازی سال بسازن! این حقیقتیه که باید قبول کرد، چه از هاوارد خوشتون بیاد و چه نه.بدون شک تاد هاوارد یکی از پدران سبک RPG در صنعت گیم به حساب میاد.میانگین نمرات نسخه پنجم The Elder Scrolls در وبگاه Metacritic روی عدد 96 ثبت شد! فکر کردید هاوارد همینجا کارش رو با صنعت گیم تموم میکنه؟ بازی Fallout 4، محصول سال 2015 و یکی از بهترین آثاری که من در عمرم تجربه کردم.هاوارد به سری Fallout برگشت و بهتر از همیشه اونو ساخت.من بارها در مقالههام گفتم، اگه Fallout 4 در سالی جز سال انتشار The Witcher 3 منتشر میشد بازهم جایزه بازی سال رو از آن خودش میکرد.این اثر یک شاهکار تمام عیار بود؛ چه در ارائه یک تجربه داستانی ماندگار، چه در نمایش یک گیمپلی به شدت سرگرم کننده و چه در به تصویر کشیدن قدرت موتور گرافیکی Creation Engine.
بعد از طی کردن پله های موفقیت، عصر تاریک دوران حرفهای تاد هاوارد استارت خورد.حتما فهمیدین منظورم چیه، Fallout 76...بازی Fallout 76 جدیدترین کارگردانی تاد هاوارد در صنعت گیم بود و راستش رو بخواید بعد از اون همه شاهکار سریالی که به دستان این مرد ساخنه میشد، اصلا انتظارش رو نداشتم محصولی با متا 46 روانه بازار کنه! اما مطمئن باشید این سیاستهای اجباری Bethesda بود که کل تاریخچه و ارزشهای این سری رو پایمال کرد، نه دستان تاد هاوارد.مشخصه که هاوارد علاقهای به آنلاین کردن بازی مثل Fallout نداشت اما Bethesda اونو مجبور به این کار کرد.مشخص بود که هاوارد علاقهای به انتشار زود هنگام این اثر نداشت اما Bethesdaاونو مجبور به این کار کرد.در آخر نیز هاوارد این نکته رو بیان میکنه که بازی Fallout 76 توسط تیم اصلی Bethesda که در مریلند قرار داره ساخته نشد و این شعبهی تگزاس شرکت بوده که وظیفهی ساخت این عنوان رو برعهده داشته و تیمهای دیگر که در دالاس، مونترال و مریلند واقع هستن فقط به اونا کمک غیر مستقیم کردن.این یعنی هاوارد حتی تیم بازیسازی اصلی خودش رو در ساخت این بازی برعهده نداشته.Fallout 76 یک ریسک بزرگ و غلط بود اما Bethesda بدون توجه به عواقبش اینکار رو انجام داد.هاوارد به همه طرفداران تضمین داد دیگه همچین اثری رو نه از او و نه از کمپانی شاهد خواهیم بود.بازیهای جدید هاوارد عناوین نسل بعدی Starfield و The Elder Scrolls VI هستن.هاوارد در هردو بازی وظیفه کارگردانی رو برعهده داره و مشتاقم ببینم Starfield که چیزی از آب در میاد.هاوارد مثل افرادی چون جف کلی از هنر سخنرانی و فن بیان خوبی برخورداره؛ به همین منظوره که Bethesda از اون به عنوان مجری کنفرانسهای گیمینگش استفاده میکنه.بدون شک با نگاه به کارنامه تاد هاوارد با فاکتورگیری از Fallout 76، میفهمیم که چه چیزهایی بزرگی توسط این بازیساز به صنعت گیم اضافه شده.فرقی نمیکنه که رسانههای داخلی و خارجی باهاش مشکل داشته باشن! ممنون بابت مطالعه این مقاله.منتظر بیوگرافیهای بیشتر از این سری مقالات باشید.