تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Assassin's Creed Valhalla روی PC

تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Assassin's Creed Valhalla روی PC

مقالات و آموزش
بازی Assassin's Creed Valhalla از مهم‌‍ترین آثار سال 2020 به شمار می‌ره. یکی از اولین عناوینی که به نسل 9 راه پیدا می‌کنه و قطعا کیفیت بصری قابل قبولی برای ارائه داره. همچون سایر نسخه‌های این فرانچایز، شرکت Ubisoft با استفاده از موتور گرافیکی AnvilNext بازی AC Valhalla رو توسعه داده. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به عملکرد بازی AC Valhalla در بخش گرافیک. با ادامه این مقاله همراه باشید.

برای انجام این آزمایش از یک کامپیوتر شخصی با پردازنده Intel Core i9-9900K، شانزده گیگابایت رم DDR4 در فرکانس 3600Mhz و کارت گرافیک‌های AMD Radeon RX 580، RX Vega 64، Nvidia RTX 2080Ti و GTX 980Ti استفاده شده. برای اجرای بازی به GPU با 4 گیگابایت VRAM نیاز دارید. به همین دلیل از GTX 690 در این تست استفاده نکردیم.



کمپانی Ubisoft تعداد زیادی تنظیمات گرافیکی رو در این بازی قرار داده. PCگیمرها می‌تونن کیفیت Anti-aliasing، جزئیات محیطی، Clutter، سایه‌زنی، حجم ابرها، آب، تکسچرها و عمق میدان رو مشخص کنند. علاوه بر این گزینه‌هایی نظیر Motion Blur، بازتاب فضای نمایشگر، میدان دید، محدودکننده فریم ریت و مقیاس‌بندی رزولوشن برای بازی تعریف شده.


AC Valhalla اولین نسخه سری AC هست که از رابط گرافیکی DX12 پشتیبانی می‌کنه. باید گفت که بازی مانند سایر نسخه‌ها به پردازنده شما وابسته نیست و این میزان به شدت کاهش پیدا کرده. برای محک زدن CPU، رزولوشن رو به 1280x720 کاهش دادیم و از بنچمارک داخلی بازی استفاده کردیم. توجه داشته باشین که عملکرد خود بازی خیلی بدتر از بنچمارکش هست.

برای اینکه متوجه بشیم عملکرد پردازشگر با چند رشته چگونه هست، از CPUهای دو، چهار و شش هسته‌ای استفاده کردیم. AC Valhalla حداقل به شش هسته/رشته پردازنده‌ی شما نیاز داره. سخت‌افزارهای ضعیف‌تر مشکلات زیادی در اجرای بازی خواهند داشت. باوجود اینکه سیستم دو هسته‌ای ما می‌تونست این اثر رو با 51 فریم پردازش کنه اما مشکلات زیادی داشت که موجب می‌شد بازی قابل‌تجربه نباشه. مشابه این شرایط رو با سیستم چهار هسته‌ای تجربه کردیم. هنگام غیرفعال بودن Hyper Threading ایرادات زیادی در پردازش بازی وجود داشت. 



صحبت از مشکلات بازی شد. باید بگیم که حتی CPUی هشت هسته‌ای ما حین اجرای بنچمارک، بالا و پایین‌های زیادی رو تجربه کرد. با این حال هنگامی که برای بار دوم و سوم بنچمارک رو اجرا کردیم، شرایط عوض شد. چیزی که می‌خوایم بگیم اینه که ممکنه هنگام اجرای بازی، ایرادات گرافیکی متفاوتی رو حتی با پردازنده‌های قدرتمند تجربه کنید. در ادامه این متن تصویری رو مشاهده خواهید کرد که قسمتی از این سختی‌های پردازشی رو نمایش می‌ده.



به لطف رابط گرافیکی DX12، عملکرد Intel Core i7-4930K در AC Valhalla خیلی بهتر از AC Odyssey هست. این یک خبر خوب برای گیمرهایی هست که از قطعات قدیمی استفاده می‌کنند. به هرحال باتوجه به اینکه بازی مشکلی با قطعات قدیمی نداره ولی توصیه ما به شما اینه که از CPUهای جدید استفاده کنید.



اگه از مقیاس‌بندی خوب پردازنده بگذریم، می‌رسیم به بهینه‌سازی کارت‌های گرافیکی. چیزی که یوبی‌سافت اصلا بهش بها نداده. همانطور که می‌بینین، تنها کارت گرافیکی که تونست بازی رو به صورت 1080p/Ultra اجرا کنه RTX 2080Ti بود. AC Valhalla توسط شرکت AMD پشتیبانی می‌شه و این یعنی برخلاف Watch Dogs Legion، بازی از فناوری DLSS 2.0 بهره‌ای نمی‌بره.



در رزولوشن 2560x1440 و با تنظیمات Ultra، کارت گرافیک RTX 2080Ti موفق شد در بنچمارک بازی نرخ 60 فریم رو بهمون ارائه بده. با این حال افت فریم تا عدد 55 مشاهده شد. این رو هم بگیم که بازی روی مانیتور G-Sync ما حتی با نرخ 60 فریم کمی متلاطم به نظر می‌رسید. اگر روی فریم دریافتی حساس هستین، حداقل به 64 فریم نیاز دارین تا بتونین بازی رو به شکلی کاملا روان اجرا کنید. شایان ذکره که در حالت 1440p/Ultra، کارت گرافیک GTX 980Ti توسط ویدئو رم 6 گیگابایتی خود محدود شد و نتونست بازی رو اجرا کنه. بنابراین حتی سخت‌افزارهای گرافیکی با 6 گیگابایت VRAM نمی‌تونن در رزولوشن 1440p از بافت‌های باکیفیت بازی استفاده کنند. در نسبت تصویری 4K حتی RTX 2080Ti نتونست به نرخ 50 فریم برسه.



شاید فکر کنین باتوجه به اینکه تنظیمات Ultra زیادی درگیرکننده هست، این توانایی رو دارین تا مانند AC Odyssey گزینه‌های مختلف رو غیرفعال و کم کنین تا بتونین بازی رو به خوبی اجرا کنید. اما باید بهتون بگیم که این اثر به هیچ‌وجه شبیه به AC Odyssey نیست. اختلاف بین Ultra و Very High تنها سه فریمه. جالب اینجاست که تفاوت میان Very High و High نیز به دو فریم می‌رسه! متاسفانه اختلاف میان تنظیمات گرافکی بازی چندان زیاد نیست و این موضوع اصلا چیز خوبی به شمار نمی‌ره. مگراینکه بخواین تنظیمات رو تا Medium پایین بیارید. به هرحال باتوجه به استاندارد مقالات " تجزیه و تحلیل عملکرد روی PC" این موضوع اصلا خوب نیست.



موضوع عجیب بعدی به استفاده از توان قطعات برمی‌گرده. بازی از توان 99 الی 100 درصدی کارت گرافیک‌های AMD بهره می‌بره. این درحالیه که تنها 94 الی 96 درصد توان RTX 2080Ti استفاده شده بود. ما از این موضوع باخبر نیستیم و نمی‌دونیم چرا چنین اتفاقی رخ می‌ده. این مسئله به محدودیت رم و CPU مربوط نیست. حتی باوجود اینکه تمام هسته‌های پردازشگر ما به 5 گیگاهرتز و رم به 3800 مگاهرتز اورکلاک شده بودن، نتیجه دقیقا همون چیزی بود که در ابتدا ذکر کردیم. حتی در رزولوشن 1280x720 هیچ بهبودی در عملکرد بازی مشاهده نشد. افزون بر این، باید گفت که تفاوت بین 1080p و 720p چندان بزرگ نبود. داریم از اختلاف 14-10 فریمی صحبت می‌کنیم.
چیزی که اینجا مشخصه اینه که اکثر PCگیمرها در اجرای این عنوان مشکل خواهند داشت. حتی کاهش رزولوشن هم تفاوت چندانی در اجرای بازی ایجاد نمی‌کنه. تنها راه چاره اینه که تنظیمات رو به Medium یا حتی Low کاهش بدید. بازی روی Medium معمولی به نظر می‌رسه و در حالت Low اصلا زیبا نیست.

درکل باید گفت که گرافیک بازی بسیار فوق‌العاده‌ست. AC Valhalla روی تنظیمات Ultra خیره‌کننده ظاهر می‌شه. افکت‌های برف در بازی عالی کار شدن و یوبی‌سافت از تکسچرهای بسیار باکیفیتی استفاده کرده. با این حال شما می‌تونین بافت‌های ضعیف رو در بخش‌هایی از دنیای بازی (خصوصا روی لباس‌ها) مشاهده کنید. چمن بازی به شکل تعاملی ساخته شده و طراحی آب نیز راضی‌کننده هست. اکثر کاراکترها از جزئیات بسیار دقیق و خوبی بهره می‌برند. نورپردازی بازی و سایه‌زنی هم به خوبی انجام شدن. با تمام این‌ها اما باید گفت که عملکرد AC Valhalla از بازی‌های جهان‌بازی که اخیرا روی PC عرضه شدن بهتر نیست. مثلا Horizon Zero Dawn خیلی راحت‌تر از AC Valhalla اجرا می‌شه. توجه داشته باشین که خیلی‌ها (از جمله ما) HZD رو به خاطر بهینه‌سازی ضعیفش سرزنش کردن.
به طور کلی باید گفت که AC Valhalla روی PC یک بازی به شدت درگیرکننده هست. گیمرهای PC حتی برای تجربه بازی روی 1080p به کارت گرافیک بسیار قدرتمندی نیاز خواهند داشت. عملکرد بازی روی گزینه‌های مختلف از جمله Ultra و Very High چندان زیاد نیست و شرکت یوبی‌سافت باید هر چه سریع‌تر این ایرادات رو برطرف کنه. تنها نکته مثبت اینه که AC Valhalla مانند سایر نسخه‌های مجموعه، به پردازنده وابسته نیست.



نویسنده: Mesbah Beheshti
1399-8-29 ( 11 ماه پیش )

خبر های مرتبط با Assassins Creed

مقاله های مرتبط با Assassins Creed

دانلود های مرتبط با Assassins Creed

ویدیو های مرتبط با Assassins Creed

موسیقی های مرتبط با Assassins Creed

والپیپر های مرتبط با Assassins Creed