تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Call of Duty: Black Ops Cold War روی PC

تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Call of Duty: Black Ops Cold War روی PC

مقالات و آموزش
کمپانی Activision بالاخره بازی Call of Duty: Black Ops Cold War رو به بازار عرضه کرد. عنوانی که نوید‌بخش تغییرات شگرفی در بخش کمپین فرانچایز COD بود. این اثر به عنوان دنباله‌ی مستقیم اولین نسخه از سری Black Ops شناخته می‌شه و از نظر داستانی عنوانی استاندارد به حساب میاد. جدیدترین اپیزود مجموعه COD با استفاده از موتور گرافیکی بازی Black Ops III ساخته شده. البته که تیم توسعه‌دهنده بخشی از ابزارهای IW 8.0 رو هم مورد استفاده قرار داده. در این مقاله می‌خوایم بخش گرافیکی بازی COD: BOCW رو بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

برای انجام این آزمایش از کامپیوتر شخصی همیشگی‌مون با پردازنده Intel Core i9-9900K، مقدار 16 گیگابایت رم DDR4 در فرکانس 3600Mhz و کارت‌های گرافیکی AMD Radeon RX 580، RX Vega 64، Nvidia RTX 2080Ti، GTX 980Ti و GTX 690 استفاده کردیم. Nvidia پروفایل SLI برای GTX 690 ایجاد نکرده و این یعنی کارت گرافیک مذکور مانند GTX 680 عمل می‌کنه.



همچون سایر نسخه‌های COD، استودیوی Beenox توسعه ورژن PC بازی رو برعهده داره. این تیم برای استفاده از افکت‌های Ray Tracing و فناوری DLSS 2.0 با Nvidia همکاری کرده. در این مقاله اما از رهگیری پرتو استفاده نمی‌کنیم.


Beenox تنظیمات گرافیکی متعددی رو در این بازی جا داده. PCگیمرها این توانایی رو دارن تا کیفیت بافت‌ها، مدل‌ها، افکت‌های مخصوص، بازتاب فضای نمایشگر، فاصله دید اشیا، نورپردازی حجمی و سایه‌زنی رو دستکاری کنند. همچنین امکان فعال/غیرفعال کردن پراکندگی، Motion Blur، افکت‌های مخصوص سایه و سایه‌زنی اسلحه نیز وجود داره. بازی از فریم‌ریت نامحدود و اسلایدر FOV هم پشتیبانی می‌کنه.

COD: BOCW از بنچمارک داخلی استفاده نمی‌کنه. بنابراین برنامه‌ای متفاوت برای محک زدن بازی اجرا کردیم. در این آزمایش، ماموریت Fracture Jaw رو به مورد بررسی قرار می‌دیم. این مرحله از بازی به شدت درگیرکننده هست. علاوه بر این، رزولوشن رو به 1280x720 کاهش دادیم تا از هرگونه محدودیت ایجاد شده توسط کارت گرافیک جلوگیری کنیم.

برای اینکه متوجه بشیم عملکرد بازی در چند رشته CPU چطور هست، از پردازنده‌های دو، چهار و شش هسته‌ای استفاده کردیم. همانطور که مشاهده می‌کنین، PCگیمرها حداقل به یک پردازنده چهار هسته‌ای نیاز دارند. سیستم دو هسته‌ای ما موفق به تامین 61 فریم شد اما به اعداد پایین‌تر از 60 افت داشت. بعلاوه، بازی حتی پردازشگرهای هشت هسته‌ای رو هم به شدت درگیر می‌کنه. تفاوت عملکرد میان پردازنده‌های شش و هشت هسته‌ای بسیار زیاده.



پردازنده قدیمی ما یعنی Intel Core i7-4930K نیز موفق شد در هر دو حالت 1080p/Ultra و 720p/Ultra فریم‌ریت 60 رو ارائه بده. به هرحال این سخت‌افزار به شکل قابل ملاحظه‌ای در حالت 1080p محدود می‌شد. بنا به دلایلی نامشخص، i7 4930K توان پردازش بازی در نسبت تصویری 1440p رو نداشت.



باوجود اینکه COD: BOCW با اکثر پردازنده‌های بازار هماهنگی داره اما شما برای اجرای بازی به یک کارت گرافیک قوی نیازمند هستید. تنها GPUها که موفق شدن در حالت 1080p/Max نرخ فریم 60 رو پیشنهاد بدن، AMD Radeon RX Vega 64 و Nvidia RTX 2080Ti بودن. باتوجه به اینکه Nvidia اسپانسر این بازی هست ولی عملکرد بازی روی کارت گرافیک AMD عالی بود.



در حالت 1440p/Max کارت گرافیکی RTX 2080Ti تنها GPU بود که تونست تجربه‌ای روان رو از بازی ارائه بده. در این نسبت تصویری، Vega 64 عملکرد بهتری از GTX 980Ti داشت. وقتی رزولوشن رو به 4K افزایش دادیم، هر دو کارت گرافیک توان اجرای بازی رو نداشتند. همچنین RTX 2080Ti هم نتونست به نرخ 60 فریم برسه. تنها راهی که مالکان RTX 2080Ti و RTX 3070 می‌تونن ازش بهره ببرن تا بازی روی رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم و تنظیمات Max اجرا بشه، اینه که فناوری DLSS 2.0 رو مورد استفاده قرار بدن.



با اینکه گزینه‌های گرافیکی زیادی رو در بازی شاهدیم اما این اثر مقیاس‌بندی خوبی نداره. مثلا اختلاف بین حالت Max و High تنها 6 فریمه (که به معنای تفاوت 7 درصدی در عملکرد کلی بازی هست). تفاوت فریم در حالت Low و Max نیز به عدد 24 می‌رسه. به همین دلیل، PCگیمرهایی که گرافیک قدیمی دارن، ممکنه در اجرای بازی با نرخ 60 فریم دردسرهای زیادی رو متحمل بشن.



از نظر بصری، Call of Duty: Black Ops Cold War گرافیک خیلی خوبی داره. جزئیات به کار رفته در طراحی کاراکترها دیدنیه و با افکت‌های مدرن و امروزی به خوبی ترکیب شده. اکثر آبجکت‌ها در این بازی از سایه‌زنی داینامیک بهره می‌برند. انفجارها دیدنی از آب در اومده و بازی رو به اثری درگیرکننده و جذاب تبدیل کرده. تنها گِله ما از بازی به دیر لود شدن بعضی از بافت‌ها برمی‌گرده که حتی در حالت Max هم دیده می‌شه. این مشکل حتی در ریبوت COD: Modern Warfare دیده می‌شد. مشکلات Pop-in بازی در لحظاتی که سوار هلیکوپتر هستین بیشتر هم می‌شن. برخی از تکسچرهای بازی نیز کیفیت پایینی دارن. این مسئله با استفاده از تکسچرپک مخصوص این عنوان هم رفع نمی‌شه.
COD: Black Ops Cold War با خیلی از CPUها همخوانی داره اما برای اجرای بازی به یک کارت گرافیک نیرومند نیاز دارید. خوشبختانه کیفیت بصری بازی، GPUی موردنیازش رو توجیه می‌کنه. بازی از نظر گرافیکی زیباست اما مشکل اینه که گیمر برای اجرای این عنوان با کارت گرافیک‌های ضعیف‌تر در حالت 1080p/60FPS به مشکل می‌خوره. پایین آوردن تنظیمات بازی به Low و Medium هم تفاوت چندانی نداشته و تنها 7 الی 17 درصد اختلاف ایجاد می‌کنه. مالکان کارت گرافیک‌های RTX اما می‌تونن با DLSS 2.0 عملکرد دریافتی‌شون از بازی رو به شکل قابل توجهی افزایش بدند. فراموش نکنیم که افکت‌های رهگیری پرتوی روی انسداد محیط و سایه‌های بازی تاثیر زیادی داشته و باعث شده چشم‌نواز و بی‌نظیر بشه.





نویسنده: Mesbah Beheshti
1399-9-16 ( 1 سال پیش )

خبر های مرتبط با Call of Duty

مقاله های مرتبط با Call of Duty

دانلود های مرتبط با Call of Duty

ویدیو های مرتبط با Call of Duty

موسیقی های مرتبط با Call of Duty

والپیپر های مرتبط با Call of Duty