تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Godfall روی PC

تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Godfall روی PC

مقالات و آموزش
بازی Godfall از اولین آثاری هست که تنها برای نسل 9 عرضه شده. این عنوان با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 توسعه پیدا کرد و اخیرا در دسترس قرار گرفت. Godfall عنوانی تماما آنلاین با سیستم مبارزات درگیرکننده هست که شما رو در نقش شوالیه‌ها با توانایی‌های مختلف قرار می‌ده. در این مقاله می‌خوایم ببینیم عملکرد بازی روی PC چگونه هست.

برای انجام این تجزیه و تحلیل از کامپیوتر شخصی با پردازنده Intel Core i9-9900K، مقدار 16 گیگابایت رم DDR4 در فرکانس 3600Mhz و کارت‌های گرافیکی AMD Radeon RX 580، RX Vega 64، Nvidia RTX 2080Ti، GTX 980Ti و GTX 690 استفاده کردیم. شرکت Nvidia پروفایل SLI کارت گرافیک GTX 690 رو برای این بازی ایجاد نکرده و این یعنی GPUی مذکور مشابه GTX 680 عمل می‌کنه.



استودیوی Counterplay Games گزینه‌های گرافیکی گوناگونی رو برای بازیش تعریف کرده. PCگیمرها می‌تونن کیفیت فاصله دید، سایه‌ها، تکسچرها، بافت‌ها، Anti-aliasing و پس‌پردازش رو دستکاری کنند. امکان تغییر Motion Blur، Lens Flares و Bloom هم وجود داره. افزون بر این باید گفت که این بازی تنها از فناوری اختصاصی AMD یعنی AMD FidelityFX LPM پشتیبانی می‌کنه. توسعه‌دهنده پیش از این اعلام کرد که تکنولوژی Ray-Tracing رو از طریق آپدیت به این بازی اضافه می‌کنه.



تا اینجا بازی برنامه بنچمارک نداشته (امکان اضافه شدن این ابزار در آینده وجود داره) و ما تصمیم گرفتیم دومین ماموریت اون رو به صورت کامل مورد بررسی قرار بدیم. ظاهرا این مرحله از بازی بسیار درگیرکننده هست. در این آزمایش رزولوشن رو به 1280x720 کاهش دادیم.

برای اینکه ببینیم عملکرد بازی در چند رشته‌ی یک پردازنده چطور هست، از CPUهای دو، چهار و شش هستهای استفاده کردیم. با خوشحالی این رو می‌گیم که Godfall حتی روی سیستم‌های دو هسته‌ای امروزی عملکرد خوبی رو ارائه می‌ده. حتی بدون استفاده از Hyper Threading ما تونستیم بیش از 60 فریم رو در تنظیمات Epic دریافت کنیم. مشکلاتی در فریم‌دهی وجود داشت اما تمام این‌ها هنگام فعال کردن HT حل شد.



Godfall با پردازشگرهای قدیمی نیز هیچ مشکلی نداره. درحالی که عملکرد بازی بسیار متفاوت هست اما Intel Core i7-4930K موفق شد در هر دو نسبت تصویری 1080p و 1440p نرخ 60 فریم رو پیشنهاد بده.



همچون سایر بازی‌های امروزی، Godfall هم عنوانی هست وابسته به کارت گرافیک سیستم شما. در حالت 1080p/Epic حداقل به یک کارت گرافیک Nvidia GTX 980Ti یا AMD Radeon RX Vega 64 نیاز دارید. از اونجا که بازی با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته شده، Nvidia رو به AMD ترجیح می‌ده.



در حالت 1440p/Epic، کارت گرافیک GTX 980Ti موفق شد از AMD Radeon RX Vega 64 گذر کنه. هر دو سخت‌افزار نتونستن تجربه‌ای روان از بازی رو ارائه بدن. از میان کارت‌های گرافیکی ما، تنها GPU که تونست بازی رو به خوبی با نرخ فریم 60 اجرا کنه RTX 2080Ti بود. در 4K نیز RTX 2080Ti نتونست عملکرد خوبی از خود به جا بذاره.



گرافیک بازی عالیه. Godfall بسیار قشنگ به نظر می‌رسه. با اینکه بازی از افکت‌های رهگیری پرتو استفاده نمی‌کنه اما از کیفیت بصری خیلی خوبی بهره‌منده. محیط‌های بازی بازتاب راضی‌کننده‌ای دارند. ذرات و نورپردازی نیز در این اثر عالی ظاهر شدند. Counterplay Games از تکسچرهای با کیفیت گوناگونی استفاده کرده که باعث شده همه‌چیز زیبا و عالی به نظر برسه. این رو هم باید ذکر کرد که بازی به بیش از 8 گیگابایت VRAM برای اجرای 4K/Epic نیاز نداره. بنابراین اگر کارت گرافیک شما 10 گیگابایت ویدئو رم داره، هیچ مشکلی در تجربه بازی نخواهید داشت.
در یک جمع‌بندی باید گفت که Godfall با قطعات PC گوناگونی اجرا می‌شه. نه‌تنها این، بلکه بازی از این نظر خیلی خوبه. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازی اما به افت و خیزهای آزاردهنده‌ش برمی‌گرده که به شکل رندوم در محیط اتفاق می‌افتند. امیدواریم این مشکلات در آینده برطرف بشه.