تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Marvel’s Avengers روی PC

تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Marvel’s Avengers روی PC

مقالات و آموزش
بازی Marvel's Avengers بالاخره عرضه شد. این بازی مدت‌ها در دست توسعه قرار داشت و بالاخره برای پلتفرم محبوب‌مون در دسترس قرار گرفت. MA یکی از پر حاشیه‌ترین بازی‌های این چند وقت اخیر بوده. از اعتراض به طراحی بازی در اولین نمایش گرفته تا همکاری‌های عجیب برای محتوای اختصاصی که تعجب خیلی‌ها رو برانگیخت. ورژن PC این بازی توسط استودیوی Nixxes Software توسعه یافته و خب همانطور که در اخبار سایت GM ذکر کردیم، کمپانی Intel نیز برای اولین بار با MA در بهینه‌سازی یک بازی ویدیویی شرکت کرده. در این اپیزود از مجموعه مقالات "تجزیه و تحلیل" عملکرد این بازی رو زیر ذره‌بین قرار می‌دیم. با ادامه این مطلب همراه باشید.



برای آزمایش این بازی از یک کامپیوتر با پردازنده Intel Core i9 9900K، شانزده گیگابایت رم DDR4 در فرکانس 3600Mhz و کارت گرافیک‌های AMD Radeon RX 580، RX Vega 64، Nvidia RTX 2080Ti، GTX 980Ti و GTX 690 استفاده شده. کمپانی Nvidia برای این اثر پروفایل SLI ایجاد نکرده. درنتیجه کارت گرافیک GTX 690 مانند یک GTX 680 عمل می‌کنه.


تیم Nixxes تنظیمات گرافیکی قابل‌توجهی برای این بازی تعریف کرده. PCگیمرها می‌تونند کیفیت تکسچرها، سایه‌ها، عمق میدان، سطح جزئیات، انسداد محیطی و نورپردازی حجمی رو دستخوش تغییراتی کنند. علاوه بر این امکان دستکاری تنظیماتی همچون بازتاب فضای نمایشگر، کیفیت بصری، شبیه‌سازی آب و تخریب‌پذیری پیشرفته وجود داره. افزون بر این، شما می‌تونید گزینه‌هایی همچون Screen Space Contact Shadows، Tessellation، Lens Flares، Motion Blur و... رو هم فعال کنید.

بازی Marvel's Avengers برنامه‌ای برای بنچمارک داخلی نداره. برای همین ما این بازی رو با یک ابزار متفاوت تست کردیم. برای محک زدن این اثر یکی از ماموریت‌های ابتدایی بازی در نیوجرسی رو انتخاب کردیم. این مرحله دشمن‌های بسیار زیاد و تخریب‌پذیری خیلی خوبی داره و درکل می‌تونه قطعات کامپیوتر رو به خوبی درگیر کرده و از سویی دیگر عملکرد کلی بازی رو مشخص می‌کنه.

بازی Marvel's Avengers با استفاده از موتور گرافیکی Foundation Engine تولید شده و برخلاف بازی Shadow of the Tomb Raider به پردازشگر توانایی نیاز نداره. به منظور اینکه متوجه بشیم عملکرد بازی با چند رشته یک CPU چطوریه، از پردازنده‌های دو، چهار و شش هسته‌ای استفاده کردیم. حتی در رزولوشن 1280x720 (و مشخصا روی تنظیمات Ultra) این کارت گرافیک بود که ما رو محدود می‌کرد نه پردازنده. پردازنده دو هسته‌ای موفق شد با استفاده از تکنولوژی Hyper Threading حداقل نرخ 101 فریم رو ارائه بده. با این حال افت فریم تا عدد 50 دیده شد. جدای از این سیستم شبیه‌سازی شده، سایر پردازنده‌ها تونستن تجربه‌ای ثابت با 60 فریم رو بهمون پیشنهاد بدن.



Marvel's Avengers به خوبی روی پردازنده‌های قدیمی اجرا می‌شه. Intel Core i7 4390K تونست حداقل 64 فریم و میانگین 73 فریم رو در حالت 1080p/Ultra ارائه بده. عملکرد این CPU در دو رزولوشن 4K و 1440p مانند Intel Core i9 9900K بود.



باوجود پردازنده‌ سبُکی که بازی از گیمر می‌خواد، شما به یک کارت گرافیک قدرتمند برای اجرای بازی نیاز دارید. AMD Radeon RX 580 در کیفیت 1080p/Ultra حداقل 38 فریم و میانگین 45 فریم رو پیشنهاد می‌ده. ‌علاوه بر این باید بگیم که ما حتی با قرار دادن تنظیمات بازی روی Medium، نتوستیم 60 فریم رو با این کارت گرافیک دریافت کنیم. باید بگیم که اگر خواهان 60 فریم به شکل ثابت هستین، باید یک GPUی با قدرت بالا داشته باشید. درواقع تنها کارت گرافیکی که تونست در حالت 1080p/Ultra بازی رو اجرا کنه RTX 2080Ti بود. AMD Radeon RX Vega 64 نیز تونست حداقل 53 فریم و میانگین 65 فریم رو پیشنهاد بده. توجه کنید که تمام افت فریم‌های بازی به لحظات مبارزه و تخریب محیط برمی‌گشت. بازی در حالت عادی خیلی چشم‌نوازه.



در رزولوشن 2560x1440 این RTX 2080Ti بود که به تنهایی تونست این بازی رو به شکل قابل قبول اجرا کنه. با این حال افت فریم تا عدد 58 ثبت شد. در 4K... راستش یک کارت گرافیک نسل جدید می‌تونه روی همچین نسبت تصویری بازی رو اجرا کرده و تنظیمات قابل قبولی رو بهتون ارائه بده.



صحبت از 4K شد. هنگام قرار دادن رزولوشن روی 4K و استفاده از تکسچرپک HD این بازی، ما متوجه محدود شدن کامل ویدئو رم (VRAM) کارت گرافیک RTX 2080Ti شدیم. عملکرد این قطعه تا عدد 17 فریم پایین اومد.


نکته جالب‌توجه اینجاست که عملکرد بازی هنگام استفاده از تنظیمات Ultra و بافت‌های با کیفیت High بهبود پیدا کرد و فریم ریت اون به عدد 42 رسید. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید تکسچرهای Ultra در این بازی 10.5 گیگابایت از ویدئو رم رو اشغال می‌کنند. این درحالیه که بافت‌های با کیفیت High به هشت گیگابایت از VRAM کارت گرافیک نیاز دارند. خیلی جالب می‌شه اگر ببینیم RTX 3080 می‌تونه با 10 گیگابایت ویدئو رم این بازی رو در حالت 4K تحمل کنه یا خیر.



گرافیک بازی خیلی عالیه. Marvel's Avengers از نظر کیفیت بصری یک اثر دوگانه به حساب میاد. در بعضی از لحظات افکت‌ها بی‌نظیرن، ذرات قابل مشاهده بوده و مدل‌های سه‌بعدی کارشون رو به خوبی انجام می‌دن تا گرافیک یک بازی مدرن رو به نمایش بذارند. درواقع شما بعضی مواقع حس می‌کنید که درحال تجربه یک بازی نسل نهمی هستید. با این حال مشکلاتی در بخش گرافیکی بازی وجود داره. برای مثال طراحی برف در بازی بی‌نقص نیست و از چیزی که در Horizon Zero Dawn دیدیم هم بدتره. کاراکتر شما نمی‌تونه با محیط برفی تعامل کنه به طوری که هنگام راه رفتن روی برف رد پای او در این محیط شکل نمی‌گیره و این برای یک بازی ویدیویی AAA چندان جالب نیست.
اگر نیم‌نگاه ما به نسخه بتای بازی رو مطالعه کردین و هنوز براتون سواله، باید در جوابتون بگیم که بله هنوز هم در نسبت تصویری 4K و تنظیمات Low افت فریم به اعداد زیر 60 وجود داره. عملکرد بازی به نسخه بتای آزاد اون شباهت‌هایی داره. در ادامه می‌تونید تصاویری از حالت 4K/Low تماشا کنید. فعلا هیچ کارت گرافیکی وجود نداره که بتونه در این حالت بازی رو با 60 فریم به صورت ثابت اجرا کنه.





درکل باید بگیم که عملکرد بازی Marvel's Avengers به نسخه بتای اون شبیه هست و تیم توسعه‌دهنده طی بازه زمانی که دراختیار داشته هیچ تلاشی برای بهبود بازی نکرده. مشکلات بهینه‌سازی MA بسیار زیاده. بزرگ‌ترین ایرادی که باید ازش صحبت کنیم به مقیاس‌بندی محدود اون برمی‌گرده. باوجود تفاوتی که میان گزینه‌های گرافیکی وجود داره اما عملکرد کلی تنظیمات Medium و Ultra چندان با یکدیگر فرق نمی‌کنه. این چیزیه که تیم Nixxes در ادامه باید مورد بررسی قرار داده و یک بروزرسان برای اون منتشر کنه. بازی‌های قبلی که با موتور گرافیکی Foundation Engine ساخته شدن چیزهایی دارن که MA یک درصد اون‌ها رو هم نداره. مثلا در SotTR افکت‌های برف خیلی خوبی رو شاهد بودیم. فاصله انتشار بین این دو بازی زیاده و سازنده این امکان رو داشته تا این ویژگی رو از آخرین نسخه سه‌گانه Tomb Raider به ارث ببره که این اتفاق اصلا رخ نداده. با اینکه بازی گاهی اوقات به شما گرافیک نسل آینده رو یادآوری می‌کنه اما بعضی وقت‌ها نیز شما رو به اوایل نسل هشت می‌بره.