تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Microsoft Flight Simulator روی PC

تجزیه و تحلیل عملکرد بازی Microsoft Flight Simulator روی PC

مقالات و آموزش
کمپانی Microsoft پس از 14 سال بالاخره ادامه سری شبیه‌ساز Microsoft Flight Simulator رو عرضه کرد. این عنوان توسط تیم Asobo (سازنده A Plague Tale: Innocence) توسعه پیدا کرده. MFS یک عنوان جهان‌باز بسیار بزرگ هست و میان عناوین هم‌سبک خود بسیار گسترده و وسیعه. تیم توسعه‌دهنده اکثر فرودگاه‌های کره زمین رو در این اثر شکل داده و همین باعث جلب توجه خیلی از گیمرها می‌شه. در زمان انتشار MFS خیلی از رسانه‌ها درمورد عملکرد گرافیکی بازی صحبت کردن و حتی لقب Crysis نسل حاضر رو بهش دادند اما خب آیا این صحبت‌ها واقعیت داره؟ شبیه‌ساز بزرگ مایکروسافت تا این حد بی‌نهایته؟ در این مقاله می‌خوایم عملکرد فنی بازی Microsoft Flight Simulator رو بررسی کنیم. امیدوارم تا پایان این مطلب همراه من باشید.

برای انجام این تجزیه و تحلیل از یک کامپیوتر شخصی با پردازنده Intel Core i9 9900K، شانزده گیگابایت رم DDR4 در فرکانس 3600Mhz و کارت گرافیک AMD Radeon RX 580، RX Vega 64، Nvidia RTX 2080Ti، GTX 980Ti و GTX 690 استفاده شده. شرکت Nvidia پروفایل SLI این بازی رو ثبت نکرده و به همین دلیل کارت گرافیک GTX 690 مانند یک GTX 680 بازی رو اجرا می‌کنه.



استودیوی Asobo دامنه وسیعی از گزینه‌های گرافیکی رو دراختیار شما قرار داده. PCگیمرها می‌تونند کیفیت نواحی، ساختمان‌ها، درخت‌ها، آب، سایه‌ها و... رو دستخوش تغییراتی کنند. بازی تنها از رابط گرافیکی DX11 پشتیبانی می‌کنه. به همین دلیل قابلیت Exclusive Fullscreen Mode وجود نداره و مانیتورهایی که از G-Sync بهره می‌برن نمی‌تونند از این تکنولوژی استفاده کنند چرا که باگ‌های زیادی رو در خود جا داده. افزون بر این ما متوجه مشکلاتی در بخش رندرینگ بازی شدیم و این مورد به استفاده از رزولوشن‌های متفاوت برمی‌گرده. برای مثال به ادامه این متن و اسکرین‌شاتی که از محیط بازی قرار دادیم نگاه کنید. در این تصویر ایرادات گرافیکی ریز و درشتی وجود داره و می‌شه گفت به خاطر نبود گزینه EFM اتفاق افتاده.




ظاهرا بخش کابین خلبان یا به عبارتی نمای اول‌شخص بازی مشکلاتی در بهینه‌سازی داره. همانطور که در تصاویر قرار گرفته مشاهده می‌کنید، از توان کامل CPU و GPU آنطور که باید استفاده نشده. همچنین رابط گرافیکی DX11 مشکلاتی در عملکرد بازی ایجاد کرده. باتوجه به اینکه چنین ایراداتی به استفاده از APIهای قدیمی مربوط می‌شه، می‌تونیم بگیم که استفاده از DX12 می‌تونه بخشی از مشکلات بازی رو برطرف کنه.


MFS از هیچ ابزاری برای بنچمارک پشتیبانی نمی‌کنه. درنتیجه ما تصمیم گرفتیم تا پردازنده و کارت گرافیک رو به شکل جداگانه تست کنیم. برای آزمایش پردازشگر از فرودگاه نیویورک استفاده کردیم و برفراز این شهر پرواز کردیم. برای GPU نیز فرودگاه‌های شهر سیدنی رو امتحان کردیم

نمی‌خوام بیش از حد تکرار کنم اما تا اینجا چندین‌باره که گفتیم: MFS به معنای واقعی کلمه یک Crysis جدید هست. اکنون هیچ پردازنده‌ای در مارکت سخت‌افزار وجود نداره که بتونه این بازی رو با نرخ 60 فریم و تنظیمات Ultra پردازش کنه. Intel Core i7 9900K هم در پردازش این بازی ناتوان بود و نتونست عملکرد راضی‌کننده‌ای ارائه بده. با این حال در نظر بگیرین که شهر نیویورک در این بازی یکی از سخت‌ترین سناریوها از نظر گرافیکی هست. درواقع عملکرد کلی بازی در سایر شهرها بهتر از نیویورکه و این کاملا ما رو متعجب کرده.

برای اینکه متوجه بشیم عملکرد پردازنده‌ها با چند رشته چگونه هست، از CPUهای دو، چهار و شش هسته‌ای استفاده کردیم. شبیه‌سازی با پردارشگر دو هسته‌ای به هیچ‌وجه قابل رضایت نبود. اوضاع با پردازنده چهار هسته‌ای نیز به همین شکل بود (البته بدون استفاده از Hyper Threading). هنگام فعال‌ کردن Hyper Threading اما روند اجرای بازی بهبود پیدا کرد و از قبل بهتر شد.



مشابه با بازی Crysis، عنوان MFS هم از یک هسته/رشته پردازنده استفاده می‌کنه. تیم سازنده مقیاس درستی برای هسته‌های چندتایی تعریف نکرده. درواقع این موضوع به سیستم‌های کامپیوتری فشار زیادی وارد می‌کنه. به هرحال باید بگیم که Asobo قصد داره تا DX12 رو به بازی بیاره پس بهتره امیدوار باشیم که عملکرد بازی با پردازنده‌های مختلف نیز بهبود پیدا کنه.

شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت علاوه بر CPU، به یک کارت گرافیک قوی نیاز داره. RTX 2080Ti نتونست نرخ 60 فریم رو در حالت 1080p/Ultra پیشنهاد بده. با این حال هنگامی که تنظیمات بازی به High تغییر کرد روند اجرا کردنش بهتر شد. ما بهتون پیشنهاد می‌دیم تا برای تجربه این عنوان حداقل از بهترین قطعات کامپیوتری این نسل استفاده کنید. این مورد تا زمانی که سخت‌افزارهای جدید معرفی بشن پابرجا هست.



در 1080p/High نیز تنها کارت گرافیکی که توانا ظاهر شد RTX 2080Ti بود. AMD RX Vega 64 و GTX 980Ti تونستن یک تجربه 40 فریمی ثابت رو پیشنهاد بدند. با تمام این‌ها باید بگیم که تجربه بازی روی 60 فریم یه چیز کاملا متفاوته. این رو به کسانی میگیم که به نرخ فریم‌های 30 الی 40 متکی هستند. علاوه بر این باید گفت که فریم ریت‌های پایین به عملکرد بازی ضربه می‌زنه و باعث لگ می‌شه. برای مثال در 30 فریم ما نمی‌تونستیم یک هواپیما رو به صورت کامل کنترل کنیم. به هرحال انجام این عملیات در نرخ 60 فریم به مراتب ساده‌تر بود.



در رزولوشن 2560x1440 کارت گرافیک RTX 2080Ti موفق شد تنظیمات High رو بدون مشکل اجرا کنه. با این حال افت فریم‌هایی به عدد 56 دیده می‌شد اما باز هم روان بود. از سوی دیگر دو کارت گرافیک RX Vega 64 و GTX 980Ti تونستن 30 فریم رو ارائه بدند. شاید غافلگیرکننده نباشه اما باید بگیم که برای نسبت تصویری 4K اکنون هیچ کارت گرافیکی نیست که بتونه تنظیمات Ultra یا High رو اجرا کنه!



باوجود اینکه MFS به کارت گرافیک قدرتمندی نیاز داره اما بسیار خیره‌کننده به نظر می‌رسه و ما فکر می‌کنیم که GPUی موردنیاز خودش رو کاملا توجیه می‌کنه. همه‌چیز در این بازی چند سطح بالاتر به نظر می‌رسه. کیفیت بصری به نسل آینده شباهت بسیار زیادی داره. طراحی هواپیماها و تعددشون بی‌نظیره. افکت آب و هوا و ابرهایی که در آسمان شاهدیم بسیار زیبا هستند. شما می‌تونید در پایان این مقاله چند اسکرین‌شات در حالت 1440p/High تماشا کنید.
درکل باید بگیم که شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت یکی از زیباترین بازی‌هایی هست که تا اینجا شاهد بودیم. همچنین این اثر از درگیرکننده‌ترین عناوین پلتفرم PC به شمار می‌ره. اگر می‌خواین این بازی رو بخرین یا به هر شکل دیگری تجربه‌اش کنید، ما بهتون پیشنهاد می‌دیم که حتما نگاهی به مشخصات موردنیاز بازی انداخته و از هماهنگ بودنش با کامپیوترتون مطمئن بشید. با اینکه کارت گرافیک موردنیاز کاملا درسته اما بازی در بخش پردازنده کمی اغراق می‌کنه و به همین دلیل مشکلاتی در این بخش داره. بازی نمی‌تونه بیشتر از 6 هسته/رشته یک پردازشگر رو درگیر کنه و مشکل اینجاست که کاملا به یک هسته و رشته وابسته هست. امیدواریم Asobo در ادامه راه با این بازی جاه‌طلبانه، آپدیت‌هایی منتشر کنه تا این ایرادات برطرف بشه.