نقد و بررسی بازی Need for Speed Payback

نقد و بررسی بازی Need for Speed Payback

مقالات و آموزش
Need For Speed همیشه از جذابترین و پرطرفدارترین و یا حتی میشه گفت بهترین بازی‌ در تاریخ ریسینگ آرکید بوده و بعضی نسخه‌های این سری مثل Need For Speed Most Wanted که اسطوره‌های این سری بودند و هیچ نقصی نداشتند.از یه نسخه‌ای به بعد EA ناشر بازی تصمیم گرفت که بخش داستانی به بازی‌هاشون اضافه کنه که در سال‌های ابتدایی هم خیلی موفق بود ولی با گذشت زمان تکراری شد و بجای اینکه شاهد یک Need For Speed نوآورانه و خوش ساخت مشابه نسخه‌های قبلی باشیم، صرفاً با یک بازی غیرقابل قبول مواجه شدیم، بخصوص این اواخر که نسخه جدیدی از این سری تحت عنوان "Payback" ساخته و منتشر شد که مشکلات بسیار زیادی داشت و به هیچ وجه نتونست در حد و انتظارات گیمرها بخصوص طرفداران قدیمی ظاهر بشه.حالا ما در این پست قصد داریم به نقد بازی Need for Speed Payback بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این عنوان رو با همدیگه بررسی کنیم، با ما همراه باشید.



داستانـ » داستان بازی درمورد گروه یا به اصطلاح باندی تحت نام The House دنبال میشه، گروهی که تلاش میکنه با مسابقات مختلف ماشین رانیش شهر رو زیر کنترل ببره ولی سه‌ شخصیت اصلی بازی بنام‌های Tyler ، Mac و Jessie به مخالفت با این باند میپردازند و به دنبال جدا کردن دست این باند از کنترل شهر هستند.شخصیت‌پردازی بازی در یک کلام افتضاحه، با توجه به اینکه شخصیت‌های زیادی در جریان بازی وجود داره، ولی Ghost Games نشون داد که نتونسته تو شخصیت‌پردازی خوب عمل کنه که از طرفی، دیالوگ‌ها کلیشه‌ای و شوخی‌های مسخره و حال بهم زن شخصیت‌ها در جریان بازی به بدتر شدن این رابطه کمک می‌کرد و حس بد گیمرها رو نسبت به شخصیت‌ها افزایش میداد.داستان بازی در مجموع شامل پنج قسمته که تقریباً در هر قسمت دوازده یا سیزده مرحله وجود داره که البته تنوع خاصی درش به چشم نمیخوره و شما تو هر مرحله به طور مداوم یا تکراری باید دنبال ماشینی برین اکثر اوقات در مسابقات برنده بشید و بعضی‌وقتا از دست پلیس فرار کنید.داستان‌بازی به طور کامل یکنواخته و چون برای رد کردن مراحل نیاز به ارتقا دادن وسایل ماشینتون دارید و قیمت‌ها هم بالاس و بعلاوه اینکه سه شخصیت و در نتیجه سه ماشین برای ارتقا دارید باعث میشه گیمر از هر لحظه بیشتر خسته بشه.بعلاوه، همونطور که گفتم مراحل بازی متأسفانه تنوع زیادی نداره و بازیکن بعد از گذشت ساعاتی از انجام بازی در نهایت از پیشبرد بازی دلسرد میشه.من خودم بشخصه همینکار رو انجام دادم.الان تقریبا تا وسطای داستان پیش رفتم ولی انقدر رد کردن مراحل کند بود و سخت که کلا بازیرو گذاشتم کنار و بیشتر مثل تمام گیمر‌ها به جنبه تفریحی بازی نگاه انداختم.گشت زدن توی شهر از اونجا که بازی دنیای باز بود، از هر مرحله داستانی برام لذت بخش‌تر بود.هر یک از شخصیت‌ها مراحل و مسابقات مخصوص و خاص خودشون رو داشتند.مثلاً Tyler مسابقات Race یا Drag رو انجام میده، از اون طرف Jessie که یک خانم هست مسابقات Runner یا همان تعقیب و گریز با پلیس‌ها رو دنبال میکنه و Mac هم که یک سیاه‌پوست هست در مسابقات Drift و Off-road شرکت میکنه.تنها بخش خوب و مهیج بازی بخش Off-road هست که باید با Mac انجامش بدید.بخش‌های دیگه اصلا جذاب نیستند و بیشتر به رانندگی کردن خلاصه میشند تا جذاب شدن مسابقه و گرفتن جایزه.شاید اگه Ghost Games یکم بیشتر روی شخصیت‌ها کار می‌کرد، بواسطه شخصیت‌پردازی خوب از داستان بدش میگذشتیم که متأسفانه اینطور نشد.





گرافیکـ » تنها بخشی که Payback در اون خوب ظاهر شده رو باید گرافیک بازی بدونیم.البته این خوب بودن مشکلاتی هم با خودش به همراه داره و ما در واقع گرافیک کلی بازی رو خوب اعلام میکنیم.اگه این بازی رو انجام داده باشید که مطمئناً بسیاری از شما انجام دادید، با خودتون فکر میکنید که Ghost Games فکر کرده خیلی باهوشه چون با یک سری چیزها مثل نورپردازی بسیار خوب سعی کرده قسمت‌های بد گرافیک رو پوشش بده و به نوعی حواس گیمرها رو از این ضعف‌ها پرت کنه که دقیقاً این تیم همینکار رو در بازی عملی کرده.در بعضی موارد مثل نورپردازی بازی خیلی خوب کار شده ولی بافت‌های ضعیف و دیر لود شدنشون، وجود چشم‌اندازهای بد در برخی از مناطق بازی، سایه‌‌زنی‌ نچندان قوی و امروزی، نبودن نمای داخل کابین و باگ‌هایی که خیلی تو ذوق میزد.با این حال، انیمیشن‌ها نسبتاً خوب کار شده بود.از طرفی دیگه باگ‌های بازی خیلی زیاد بود، چیزی در حد افتضاح.مثلاً اگه وسط رانندگی و ماشین سواری از توی یک ماشین رد شدید یا حتی جلوتون ماشین‌ها غیب شدن اصلا تعجب نکنین! این باگ‌ها تازه کوچکترین باگ‌های این بازی نه چندان خوبه.تنها نکته مثبت این بخش نبود افت فریم تو بازیه که در کمتر بازی در دنیای گیم امروزی باهاش روبرو هستیم و در طول بازی هیچ افت فریمی در بازی احساس نمیکنید مگه مقدار کمی که در بازی‌ها تقریبا عادیه.ساده طراحی شدن محیط‌ها از نقاط ضعف دیگر گرافیک بازی بود که حتی از بازی های ریسینگ سال 2013 یا 2012 بدتر بود.بزارید اینطور بگم، شهر Fortune Valley با وجود چشم‌اندازهای خوبش البته نه در همه جاها، به هیچ وجه اون پویایی و حالت واقع گرایانه بودنی که انتظار میرفت رو نداشت.شاید بشه این رو یکی از بزرگترین ضعف‌های گرافیک بازی Payback تلقی کرد.




گیم پلیـ » بخشی که خیلی میتوتیم ازش ایراد بگیریم.اول از اصرار Ghost Games رو صحنه‌های اهسته بازی شروع میکنیم.یکی از این صحنه آهسته‌ها وقتی رخ میده که با Jessie از دست پلیس‌ها در حال فرارید و بلافاصله بعد تصادف ماشین‌های پلیس و منهدم شدنشون با صحنه آهسته مثلاً پشتک زدن یا چپ شدن ماشین پلیس روبرو میشید.جالبم اینجاست که وقتی دوربین به عقب برمیگرده و این صحنه رو نشون میده ماشین ما همچنان در حال حرکته و ممکنه بعد صحنه آهسته خودتون رو مقابل یک درخت یا جلوی ماشین یک بنده خدا ببینید که حسابی ماشینتون رو درب و داغون کرده.این صحنه‌های آهسته ایده بدی نیست، ولی اینکه همش در همه‌جا و در همه‌حال این اتفاق بیفته قطعاً کسل‌کننده میشه تاجایی که اگه چندبار براتون مشکل ایجاد کنه بعید نیست که دسته یا کیبورد رو سمت مانیتورتون پرت کنید..! تیم Ghost Games میتونست حداقل این بخش رو مثلا 1 بار در 10 صحنه بازی قرار بده و کمترش کنه و یا حداقل حرکت ماشین رو موقع این صحنه استپ کنه که متاسفانه هیچکدوم از این کارهارو نکرد. برگردیم سر گیم‌پلی اصلی بازی یعنی رانندگی و نحوه حرکت ماشین. میتونم بگم که گیم‌پلی این بازی اتوموبیل‌رانی با توجه به اینکه یک بازی ریسینگه حتی از بازیهای مثل Mafia 3 یا Watch Dogs 1 عملکرد بدی داره.در مسابقات بازی کافی بود چندتا پیچ رو دور بزنید و از ماشین‌های دیگه سبقت بگیرید و تمام.درسته چرخ زدن در دنیای جهان‌باز Payback لذت بخشه ولی به شدت تکراری میشه و شما چاره‌ای ندارید که دوباره به سراغ مراحل بازی و مسابقاتش برید.مسابقاتی که هر دفعه سخت‌تر و سخت‌تر میشه و شما باید برای رد کردنشون قطعات ماشینتون رو قوی کنید. EA در این مورد نهایت جاه طلبی رو انجام داده و به نوعی زرنگی کرده.این شرکت احتمالا به Ghost Games پینشهاد داده که در بازی Need For Speed Payback سه شخصیت قابل بازی قرار بده تا گیمر رو برای قویتر کردن ماشینش مجبور کنه که دائما قطعات ارتقا بده و چون پول کافی نیست و قیمت قطعات داخل بازی هم گرونه، مجبوره از پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی استفاده کنه که امروزه در همه بازی‌های EA دیده میشه که اخیراً دیگه تمامی منتقدین و گیمرها حسابی از خجالت این شرکت درآمدند و تا جایی‌که شده به انتقاد از نحوه عملکرد این شرکت در ساخت بازی‌هاش پرداختند.البته نباید از بخش تیونینگ و شخصی‌سازی خوب خودروها غافل شد.



نکته حال بهم زن از اونجایی شروع میشه که در بازی هیچ مرحله فرعی وجود نداره و شما باید این پنچ قسمت رو فقط و فقط انجام بدید.مثلاً برای ردکردن یک مرحله به پول زیادی نیاز دارید ولی این پول رو ندارید.چاره‌ای ندارید جز اینکه مراحلی رو که رفتید دوباره و دوباره تکرار کنید تا پول یا سطح لول XP به دست بیارید که باعث میشه به طور کامل از داستان بازی خارج بشید.درسته که بازی لوت‌باکس‌ها یا جعبه‌های جایزه‌ای برای گرفتن پول یا غیره، داره ولی همونطور که گفتم قیمت بالا تجهیزات دوباره شمارو به سمت پرداخت‌های درون برنامه‌ای میکشونه.از دیگه ضعف‌های بازی تخیلی بودن بازیه! مثلا طبق استدلال عقلی وقتی ماشین روی یک چیز تیزی میره ماشینش پنچر میشه و باید لاستیکش رو عوض کنه ولی تو Payback بلافاصله بعد پنچر شدن بعد چند ثانیه چرخ ماشین به طور خودکار به حالت عادیش برمیگرده.نمیگم بده که یکم بازی آسون بشه، ولی چرا چنین ایده تخیلی باید براش بکار برده بشه؟! همچنان مشکلات این نسخه تمومی نداره، Need for speed یعنی یک بازی اتوموبیل رانی و از همونجا که از اسمش پیداس اتوموبیل بخش اساسی بازیه ولی تعداد نه چندان زیاد ماشین‌ها در بازی باعث یک ضدحال بزرگ تو وجودتون میشه که وقتی این بازیرو انجام دادید متوجهش میشید.تکرار کردن دوباره و دوباره مرحله‌ها و فرار کردن دوباره از دست پلیس‌ها تقریباً باعث میشه فراموش کنید که هدفتون از اینکارا واقعاً چیه.



موسیقـ و صداگذاریــ » شاید تنها نکته مثبت Single Player بازی همین باشه.موسیقی‌ها درسته تعدادشون کم بود ولی همون تعداد کم ترک‌ها بین مسابقات هیجان‌انگیز بود و همچنین صدای شخصیت‌ها که تاحدودی به کاراکترها میخورد.یادمون نره صداگذاری یا ساخت موزیک برای یک بازی کار ساده‌ای نیست، اما سخت هم نیست و نمیتونیم بگیم که Ghost Games با انجام این‌کار هنر کرده چون یک چیز عادی بین بازی‌های خوب امروزیه، هرچند موسیقی متن نسخه قبل به لحاظ تعداد ترک‌ بیشتر و از انتخاب‌های دلنشین‌تری برخوردار بود.همچنین صدای ترکیدن و منفجر شدن یا حتی تصادف ماشین‌ها در بازی خیلی طبیعی بود.



حالتـ چندنفره » دیگه بخشی نمونده که Ghsot Games خرابش نکرده باشه ولی جالبه هنوز یه بخش برای خراب کردن باقیه و اون بخش چند نفره هست که Ghost Games نابود کردنش رو یادش نرفته.همونقدر که برای ماشینتون پول خرج کرده باشید و قویش کرده باشید توی بخش چند نفره بکارتون میاد.منظور کلی من اینکه هیچ توازنی در بخش چندنفره نیست.درسته که از بخش تک نفره جذاب‌تره ولی مثلاً حریفتون از جیبش پول داده و بهترین ماشین رو خریده و شما از جیبتون پول ندادید خوب معلومه به راحتی در این بخش شکست میخورید و رتبه بدی رو بدست میارید. این امر دوتا حالت داره یکیش اینه که شرکت بازیسازی و یک ناشر معروف انقدر عقل ندارند که یک توازن سطح رو در بخش چندنفره قرار بدند تا حداقل فرق چندانی بین ماشین‌ها نباشه یا دیگر حالت اینه که EA انقدر خودخواهه که مارو تا اخرین توانش مجبور به پرداخت از جیبمون کنه.در کل Ghost Games سری Need For Speed رو به طور کامل به نابودی کشونده و اگه EA یک درصد به فکر طرفداراشه حتما برای نسخه بعد سازنده بازی رو عوض میکنه، اگر نکنه مطمئناً آینده‌ خوبی در انتظار این کمپانی و فرانچایز  Need For Speed نیست.

وجود بخش جذاب آفرود

صداگذاری و موسیقی نسبتاً خوب

نورپردازی خیره کننده

تیونینگ و شخصی‌سازی قوی

کیفیت بصری خوب با چشم‌اندازهای زیبا

کیفیت برخی از بافت‌های بازی به هیچ‌وجه در حد و اندازه‌های این نسل نیست

تأخیر در بارگذاری بافت‌ها

باگ‌های زیاد

شخصیت‌پردازی ضعیف با داستانی یکنواخت و کسل‌کننده

دیالوگ‌های بد

گیم‌پلی نچندان جالب و شباهت بسیار زیاد مراحل به یکدیگر

یکسان نبودن سطح ماشین‌ها در بخش چندنفره

تخیلی شدن بازی

صحنه‌های آهسته آزار دهنده

نبود مراحل فرعی

بالا بودن قیمت قطعات خودرو در بخش آپگرید (بعنوان مثال، قیمت یک قطعه برای تقویت موتور خودرو برابر بود با 20هزار دلار!)

نداشتن تنوع در ماشین‌ها

نویسنده: Amir Hossein Ranjbar
1397-1-18 ( 4 سال پیش )

خبر های مرتبط با Need for Speed

مقاله های مرتبط با Need for Speed

دانلود های مرتبط با Need for Speed

ویدیو های مرتبط با Need for Speed

موسیقی های مرتبط با Need for Speed

والپیپر های مرتبط با Need for Speed