چگونه Electronic Arts به منفورترین شرکت بازی‌سازی جهان بدل شد؟

چگونه Electronic Arts به منفورترین شرکت بازی‌سازی جهان بدل شد؟

مقالات و آموزش

در سال 2017 میلادی ما شاهد عرضه عناوین مختلفی از سوی شرکت امریکایی Electronic Arts بودیم.چندی پیش بود که وال استریت، شرکت Electronic Arts رو بعنوان پنجمین شرکت منفور جهان در سال 2017 معرفی کرد، آماری که نشان میداد EA در سال گذشته اشتباهات بزرگی رو مرتکب شده که ما قصد داریم در این مقاله به این اشتباهات بپردازیم و علت اینکه چگونه Electronic Arts به منفورترین شرکت بازی‌سازی جهان بدل شد رو با همدیگه بررسی کنیم.در پاییز سال قبل بود که این شرکت انتشار بازی‌های جدیدش رو شروع کرد.عناوین مختلفی منتشر شدند، از بازی فوتبالی FIFA 18 گرفته تا شوتر سوم‌شخص Star Wars Battlefront II و بازی ریسینگ آرکید Need For Speed Payback که هر کدام با نقص‌ها و مشکلات زیادی همراه بودند.اشتباهات DICE تو ساخت بازی و خود خواهی‌های EA در پرداخت‌های درون برنامه‌ای همه هوادارای این شرکت و بازی‌هاش رو ناامید کرد.بمحض انتشار Star Wars Battlefront II شرکت EA یک سری پرداخت درون برنامه‌ای برای آیتم‌ های بازی ترتیب داد که به هیچ وجه ایده جالبی نبود.تصور کنید که یک بازی خریدید و برای ارتقاء سطح و قوی شدنتون باید پول واقعی خرج کنید بعلاوه پولی که برای خرید بازی مصرف کردید.مدت‌ها گذشت، متای بازی نسبتاً خوب بود ولی بخاطر پرداخت‌های درون برنامه‌ای نمرات بدی رو در بخش امتیازات کاربران در متاکریتیک دریافت کرد.




مدتی گذشت و جنجال‌های لوت‌ باکس ‌های این بازی بیشتر شد و کاربران خشمگین وعصبانی‌تر از قبل.بنابرابن EA برای یک مدت کوتاهی این پرداخت‌ها رو از بازیش حذف کرد ولی وقتی نگذشت که دید سهام EA در حال پایین آمدنه و این افت‌ سهام تا 7 درصد هم ادامه پیدا کرد.شرکت EA صبری درش دیده نمیشد و دوباره پرداخت‌ درون برنامه‌ای رو به Battlefront II برگردوند و جنجال‌ها دوباره از سر گرفته شد.بلافاصله مدیرمالی و خودخواه شرکت، اعلام کرد كه Battlefront II همچنان از پرداخت درون برنامه‌ای استفاده میکنه و EA با تمام وجود از این امر دفاع میکنه.همین مصاحبه کافی بود تا داد سایت های گیم جهان در بیاد و دعوای کاربران با EA ادامه پیدا کنه. یکی از این اعتراض‌ها اطلاعیه سایت Polygen درمورد عملکرد چند وقت اخیر EA بود که یکی از نویسنده‌‌هاش گفت که بیانیه مدیر مالی EA یک توهین بزرگ به مخاطبین بود و گفت که اینطور که معلومه EA نمیخواد از اشتباهاتش درس عبرت بگیره.این پرداخت‌ها هنوز قطع نشده و همچنان برای گرفتن لوت باکس باید پول از جیبتون خرج کنید.اما این فقط یکی از دلایل شکست EA در سال قبل بود.بازی Need For Speed Payback که گیمرها امید زیادی بهش داشتند افتضاح از آب درآمد.شاید، شاید که نه قطعاً معروف و محبوب‌ترین بازی ریسینگ آرکید تاریخ سری Need For Speed هست که همیشه با بازی‌ها و گرافیک‌های فوق‌العادش دل هواداران رو به دست میاورد.خودم به شخصه امید زیادی به نسخه جدید داشتم اما اونطور که انتظار میرفت نتونست به یک بازی خوبی تبدیل بشه.متای 61 از 100 و نمره 4 از 10 از دید کاربران در متاکریتیک نشان میده که Payback به هیچ وجه در حد انتظارات ظاهر نشده.




FIFA 18 هم که نسخه قبلیش فوق‌العاده بود نتونست تو نسخه جدیدش شاهکار کنه و نمره بد 3.4 رو از 10 از دید کاربران در سایت متاکریتیک ازآن خود کرد. از طرفی بخش Ultimate Team این بازی هم مثل Battlefront II دارای پرداخت درون برنامه‌ای بود و صرفاً این بخش برای کشیدن پول از جیب کاربران و گیمرهای FIFA طراحی شده.جدیدا هواداران و گیمرهای FIFA و سایر عناوین EA کمپینی را با شعار #FixFifa راه اندازی کردند که تا سراسر جهان هم رفته و تقریباً تمام فیفا بازها از این هشتگ حمایت کردند، حرکتی که نشان دهنده خشم گیمرها در خصوص این سیاست کثیف EA بود.جدیداً نیز خبرهایی درمورد خریداری شدن E‌A توسط Microsoft مطرح شد که میتونست آسیب زیادی به سهام EA بزنه.در کل این شرکت به همراه DICE به دلایل مختلف زیادی از جمله بد ساختن بازی‌ها و خود خواهی‌های بیش از حد ناشر و لقب گرفتن شرکت بازی‌سازی منفور همه دست به دست هم دادند تا در سال 2017 بازیکنان عناوین خوش‌ساختی رو تجربه نکنند.